Yıl: 2017 Cilt: 42 Sayı: 189 Sayfa Aralığı: 27 - 47 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri

Öz:
Bu çalışmada, Türkiye'deki sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarılarını etkileyen öğrenci özellikleri (okuldaki akran zorbalığına ilişkin algı, matematikte kendine güven, matematiği öğrenmekten hoşlanma ve matematiğe değer verme) ile okul düzeyinde ele alınan öğretmen özellikleri (öğretmenin çalışma koşulları, öğretmenin akademik başarı üzerindeki vurgusu ve öğretimi geliştirmek için meslektaşlarıyla gösterdiği iş birliği) arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. İlişkisel tarama modelinde olan araştırmanın örneklemini Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması (Trends in International Mathematics and Science Study-TIMSS) 2007 uygulamasına katılan 141 öğretmen, 4498 öğrenci ve 2011 uygulamasına katılan 219 öğretmen, 6928 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçlarını, TIMSS 2007 ve 2011 uygulamasında kullanılan öğrenci ve öğretmen anketleri ile matematik başarı testleri oluşturmaktadır. Bu ölçme araçlarından elde edilen verilerin çözümlenmesinde, hiyerarşik lineer modelleme (HLM) yöntemi kullanılmıştır. Analizlerde dört hiyerarşik model kullanılmıştır. Bu modeller sırasıyla: (i) Tesadüfi Etkili Tek Yönlü Varyans Analizi Modeli; (ii) Sonuçların Ortalamalar Olduğu Regresyon Modeli; (iii) Tesadüfi Katsayı Regresyon Modeli; (iv) Sabit ve Eğim Katsayılarının Çıktı Olduğu Modeldir. Öğrenci ve okul düzeyinde öğrencilerin matematik başarıları ile ilişkili özelliklerin ilişki derecesini ve 20072011 yılı TIMSS uygulamaları arasındaki bu ilişkilerin durumunu incelemek amacıyla yapılan analizler sonucunda, her iki TIMSS uygulama döneminde de sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarısında okullar arasında oldukça farklılık olduğu görülmüştür. Hem 2007 hem 2011 TIMSS uygulaması sonuçlarına göre okul düzeyinde, öğrencinin matematik başarısının öğretmenin akademik başarı vurgusu değişkeniyle ilişkisi pozitif yönde ve manidardır. 2007 ve 2011 yıllarındaki uygulamalarda, öğretmenin çalışma koşulları ve öğretmenin öğretimi geliştirmek için meslektaşlarıyla iş birliği yapma değişkenleri ile öğrencinin matematik başarısı arasında manidar ilişki bulunmamıştır. Okulda zorbalığa az maruz kalan ve matematikten hoşlanan öğrencilerin matematik testindeki performansları, TIMSS 2007 ve 2011'de daha yüksektir. Öğrencilerin matematikte kendilerine güvenmeleri 2011 yılı TIMSS başarılarında manidar etkiye sahipken 2007 yılında değildir. Ayrıca öğrencilerin matematiğe verdiği değer, her iki uygulama döneminde de öğrencilerin matematik başarısıyla manidar ilişki göstermemiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyüz, G. (2014). TIMSS 2011'de öğrenci ve okul faktörlerinin matematik başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(172), 150-162.
  • Akyüz, G. ve Berberoğlu, G. (2010). Teacher and classroom characteristics and their relations to mathematics achievement of the students in the TIMSS. New Horizons in Education, 58(1), 77-95. http://www.ln.edu.hk/osl/newhorizon/abstract/v58n1/7.pdf adresinden erişildi.
  • Arıkan, S., van de Vijver, F. J. R. ve Yağmur, K. (2016). Factors contributing to mathematics achievement differences of Turkish and Australian students in TIMSS 2007 and 2011. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(8), 2039-2059.
  • Atar, H. Y. (2014). Öğretmen niteliklerinin TIMSS 2011 fen başarısına çok düzeyli etkileri. Eğitim ve Bilim, 39(172), 121-137.
  • Baker, D. P. ve LeTendre, G. K. (2005). National differences, global similarities - World culture and the future of schooling. Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V. ve Pastorelli, C. (2001). Self-efficacy beliefs as shapers of children's aspirations and career trajectories. Child Development, 72(1), 187-206.
  • Belbase, S. (2013). Images, anxieties, and attitudes toward mathematics. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(4), 230-237.
  • Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Bloom, G. ve Vitcov, B. (2010). PLC: A cultural habit built on trust. Leadership, 39(4), 24-26.
  • Bofah, E. A. ve Hannula, M. S. (2015). TIMSS data in an African comparative perspective: Investigating the factors influencing achievement in mathematics and their psychometric properties. Large-Scale Assessments in Education, 3(1). doi:10.1186/s40536-015-0014-y
  • Buluç, B. (2014). TIMSS 2011 sonuçları çerçevesinde, okul iklimi değişkenine göre öğrencilerin matematik başarı puanlarının analizi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 105-121.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakan, M., Tan, Ş. ve Atar, H. Y. (2014). TIMSS 2011 ulusal matematik ve fen raporu 8. sınıflar. Ankara: İşkur Matbaacılık.
  • Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün, O. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F.(2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (5. bs.). Ankara: PegemA.
  • Cha, Y. K. ve Ham, S. H. (2012). Constructivist teaching and intra-school collaboration among teachers in South Korea: An uncertainty management perspective. Asia Pacific Education Review, 13(4), 635- 647.
  • Chen, Q. (2013, 26-28 Haziran). A multilevel analysis of mathematically low-achieving students in Singapore. 5th IEA International Research Conference konferansında sunulmuş bildiri, National Institute of Education, Singapore.
  • De Jesus, S. N. ve Lens, W. (2005). An integrated model for the study of teacher motivation. Applied Psychology: An International Review, 54, 119-134.
  • Demir, İ. ve Kılıç, S. (2010). Öğrencilerin matematik başarısına etkileyen faktörlerin PISA 2003 kullanılarak incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 44-54.
  • Demirtaş, Z. (2010). Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 35(158), 3-13.
  • DuFour, R., Eaker, R. ve DuFour, R. (2005). On common ground: The power of professional learning communities. Bloomington, IN: National Education Service.
  • Fishman, J. A. ve Galguera, T. (2003). Introduction to test construction in social and sciences. Rowman & Littlefield Publishers: Oxford.
  • Goddard, R. D., Sweetland, S. R. ve Hoy, W. K. (2000). Academic emphasis of urban elementary schools and student achievement: A multi-level analysis. Educational Administration Quarterly, 36, 683-702.
  • Güzel, İ. Ç. (2006). A cross-cultural comparison of the impact of human and physical resource allocations on student's mathematical literacy skills in the programme for international student assessment (PISA) (Yayımlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hansford, B. C. ve Hattie, J. A. (1982). The relationship between self and achievement/performance measures. Review of Educational Research, 52(1), 123-142. doi:10.3102/00346543052001123
  • Hirsch, E. ve Church, K. (2009). North Carolina teacher working conditions survey brief: Teacher working conditions are student learning conditions. http://www.newteachercenter.org adresinden erişildi.
  • Hoy, W. K. (2012). School characteristics that make a difference for the achievement of all students: A 40-year academic odyssey. Journal of Educational Administration, 50, 76-97.
  • Hoy, W. K., Tarter, C. J. ve Kottkamp, R. B. (1991). Open schools/healthy schools: Measuring organizational climate. Beverly Hills, CA: Sage.
  • International Association for Evaluation of Educational Assessment. (2007). TIMSS 2007: The trends in international mathematics and science study. 3 Mayıs 2016 tarihinde http://timss.bc.edu/timss1 995i/t95 _study.html adresinden erişildi.
  • Ker, H. W. (2016). The effects of motivational constructs and engagements on mathematics achievements: a comparative study using TIMSS 2011 data of Chinese Taipei, Singapore, and the USA. Asia Pacific Journal of Education, 1-15, doi:10.1080/02188791.2016.1216826
  • Khine, M. S., Al-Mutawah, M. ve Afari, E. (2015). Determinant of affective factors in mathematics achievement: Structural equation modeling approach. Journal of Studies in Education, 5(2), 199-211.
  • Kim, S. J., Park, J. H., Park, S. W. ve Kim, S. S. (2013). The effects of school and students' educational contexts http://www.iea.nl/fileadmin/user_upload/IRC/IRC_2013/Papers/IRC-2013_Kim_etal.pdf adresinden erişildi. Korea, Singapore, and Finland.
  • Konishi, C. ve Li, Z. (2006, Nisan). Victimization and academic functioning among elementary school children. American Education Research Association yıllık toplantısında sunulmuş poster bildiri, San Francisco.
  • Levine, T. H. ve Marcus, A. S. (2010). How the structure and focus of teachers' collaborative activities facilitate and constrain teacher learning. Teaching and Teacher Education, 26(3), 389-398.
  • Lodico, M. G., Spaulding, D. T. ve Voegtle, K. H. (2006). Methods in educational research: From theory to practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Marcondes, M. I. (1999). Teacher education in Brazil. Journal of Education for Teaching, 25(3), 203-213.
  • Marsh, H. W., Abduljabbar, A. S., Parker, P. D., Morin, A. J., Abdelfattah, F. ve Nagengast, B. (2014). The big-fish-little-pond effect in mathematics: A cross-cultural comparison of US and Saudi Arabian doi:10.1177/0022022113519858 Journal of
  • Cross-Cultural Psychology, 45(5), 777-804.
  • Martin, M. O. ve Mullis, I. V. S. (Ed.). (2012). Methods and procedures in TIMSS and PIRLS 2011. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.
  • McLaughlin, M. W. ve Talbert, J. E. (2006). Building school-based learning communities: Professional strategies to improve student achievement. New York: Teachers College Press.
  • Mohammadpour, E. (2012). Factors accounting for mathematics achievement of Singaporean eighth- graders. The Asia-Pacific Education Researcher, 21(3), 507-518.
  • Mullis, I. V. S., Drucker, K. T., Preuschoff, C., Arora, A. ve Stanco, G. M. (2012). Assessment framework and instrument development. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.
  • Mullis, I. V. S., Martin, M. O. ve Foy, P. (2008). TIMSS 2007 international mathematics report: Findings from IEA's trends in international mathematics and science study at the fourth and eighth grades. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.
  • Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P. ve Arora, A. (2012). TIMSS 2011 international results in mathematics. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.
  • Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Gonzalez, E. J., O'Connor, K. M., Chrostowski, S. J., Gregory, K. D., ... ve Smith, T. A. (2001). Mathematics benchmarking report: TIMSS 1999 - Eighth grade. Chestnut Hill, MA: International Study Center. http://isc.bc.edu/timss1999b/pdf/TB99_Math_Intro.pdf adresinden erişildi.
  • Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Ruddock, G. J., O'Sullivan, C. Y. ve Preuschoff, C. (2009). TIMSS 2011 assessment frameworks. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.
  • Neale, D. (1969). The role of attitudes in learning mathematics. The Arithmetic Teacher, 16, 631-641.
  • Nishina, A., Juvonen, J. ve Witkow, M. (2005). Sticks and stones may break my bones, but names will make feel sick: The psychosocial, somatic, and scholastic consequences of peer harassment. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 34, 37-48.
  • OECD. (2014). PISA 2012 technical report. Paris: OECD Publications.
  • Ölçüoğlu, N. ve Çetin, S. (2016). TIMSS 2011 sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarısını etkileyen değişkenlerinin bölgelere göre incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1), 202-220.
  • Olson, J. F., Martin, M. O. ve Mullis, I. V. S. (2008). TIMSS 2007 techical report. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.
  • Pang, M. F. (2006). The use of learning study to enhance teacher professional learning in Hong Kong. Teaching Education, 17(1), 27-42, doi:10.1080/10476210500527915
  • Phan, H., Sentovich, C., Kromrey, J., Dedrick, R. ve Ferron, J. (2010). Correlates of mathematics achievement in developed and developing countries: An analysis of TIMSS 2003 eighth-grade Mathematics scores. American Educational Research Association yıllık toplantısında sunulmuş bildiri, Denver, Colorado.
  • Ponzo, M. (2013). Does bullying reduce educational achievement? An evaluation using matching estimators. Journal of Policy Modeling, 35(6), 1057-1078.
  • Printy, S. M. (2008). Leadership for teacher learning: A community of practice perspective. Educational Administration Quarterly, 44(2), 187-226.
  • Raudenbush, S. W. ve Bryk, A. S. (1992). Hierarchical linear models. Newbury Park, CA: Sage.
  • Raudenbush, S. W. ve Bryk, A. S. (2002). Hierarchical linear models applications and data analysis methods (2. bs.). California: Sage Publications.
  • Raudenbush, S. W., Bryk, A. S. ve Congdon, R. (2004). HLM 6 for Windows [Computer software]. Lincolnwood, IL: Scientific Software International, Inc.
  • Reynolds, A. J. (1991). The middle schooling process: Influences on science and mathematics achievement from the longitudinal study of American youth. Adolescence, 26, 132-157.
  • Rodriguez, M. C. (2004). The Role of classroom assessment in student performance on TIMSS. Applied Measurement in Education, 17(1), 1-24.
  • Roman, M. ve Murillo, F. J. (2011). Latin America: school bullying and academic achievement. Cepal Review, 104, 37-53.
  • Schwartz, D., Gorman, A., Nakamoto, J. ve Toblin, R. (2005). Victimization in the peer group and children's academic functioning. Journal of Educational Psychology, 97, 425-435.
  • Shachar, H. ve Shmuelevitz, H. (1997). Implementing cooperative learning, teacher collaboration and teachers' sense of efficacy in heterogeneous junior high schools. Contemporary Educational Psychology, 22(1), 53-72.
  • Singh, K., Grandville, M. ve Dika, S. (2002). Mathematics and science achievement: Effects of motivation, interest, and academic engagement. The Journal of Educational Research, 95(6), 323-332.
  • SPSS, I. (2011). IBM SPSS statistics base 20. Chicago, IL: IBM.
  • Stigler, J. W., Gonzales, P., Kawanaka, T., Knoll, S. ve Serrano, A. (1999). The TIMSS videotape classroom study: Methods and findings from an exploratory research project on eighth-grade mathematics instruction in Germany, Japan, and the United States. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • Tavşancıl, E. ve Yalçın, S. (2015). A determination of turkish student's achievement using hierarchical linear models in trends in ınternational mathematics-science study (TIMSS) 2011. Anthropologist, 22(2), 390-396.
  • Thomson, S., Hillman, K. ve Wernert, N. (2012). Monitoring australian year 8 student achievement internationally: TIMSS 2011. Camberwell, Vic: Australian Council for Educational Research.
  • Türk Eğitim Derneği. (2008). Ortaöğretime geçiş sistemi sorunlar ve çözüm önerileri. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları. Wagemaker, H. (2003). IEA: International studies, impact and transition. http://www.iea.nl/fileadmin/user_upload/IRC2004/Wagemaker.pdf adresinden erişildi.
  • Wigfield, A. ve Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81.
  • Woltman, H., Feldstain, A., MacKay, J. C. ve Rocchi, M. (2012). An introduction to hierarchical linear modeling. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology, 8, 52-69.
  • Yalçın, S. ve Tavşancıl, E. (2014). The comparison of turkish students' PISA achievement levels by year via data envelopment analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(3), 961-968. doi:10.12738/estp.2014.3.1748
  • Yıldırım, H. H., Yıldırım, S., Ceylan, E. ve Yetişir, I. (2013). Türkiye perspektifinden TIMSS 2011 sonuçları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Tedmem Analiz Dizisi I.
  • Zeldin, A. L., Britner, S. L. ve Pajares, F. (2008). A comparative study of the self-efficacy beliefs of successful men and women in mathematics, science, and technology careers. Journal of Research in Science Teaching, 45(9), 1036-1058. doi:10.1002/tea.20195
APA Bulut H, DEMİRTAŞLI R, yalçın s, Ilgun Dibek M (2017). Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri. , 27 - 47.
Chicago Bulut Hatice Cigdem,DEMİRTAŞLI R. Nükhet,yalçın seher,Ilgun Dibek Munevver Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri. (2017): 27 - 47.
MLA Bulut Hatice Cigdem,DEMİRTAŞLI R. Nükhet,yalçın seher,Ilgun Dibek Munevver Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri. , 2017, ss.27 - 47.
AMA Bulut H,DEMİRTAŞLI R,yalçın s,Ilgun Dibek M Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri. . 2017; 27 - 47.
Vancouver Bulut H,DEMİRTAŞLI R,yalçın s,Ilgun Dibek M Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri. . 2017; 27 - 47.
IEEE Bulut H,DEMİRTAŞLI R,yalçın s,Ilgun Dibek M "Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri." , ss.27 - 47, 2017.
ISNAD Bulut, Hatice Cigdem vd. "Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri". (2017), 27-47.
APA Bulut H, DEMİRTAŞLI R, yalçın s, Ilgun Dibek M (2017). Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri. Eğitim ve Bilim, 42(189), 27 - 47.
Chicago Bulut Hatice Cigdem,DEMİRTAŞLI R. Nükhet,yalçın seher,Ilgun Dibek Munevver Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri. Eğitim ve Bilim 42, no.189 (2017): 27 - 47.
MLA Bulut Hatice Cigdem,DEMİRTAŞLI R. Nükhet,yalçın seher,Ilgun Dibek Munevver Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri. Eğitim ve Bilim, vol.42, no.189, 2017, ss.27 - 47.
AMA Bulut H,DEMİRTAŞLI R,yalçın s,Ilgun Dibek M Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(189): 27 - 47.
Vancouver Bulut H,DEMİRTAŞLI R,yalçın s,Ilgun Dibek M Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(189): 27 - 47.
IEEE Bulut H,DEMİRTAŞLI R,yalçın s,Ilgun Dibek M "Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri." Eğitim ve Bilim, 42, ss.27 - 47, 2017.
ISNAD Bulut, Hatice Cigdem vd. "Türk Öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 Matematik Başarısında Öğrenci ve Öğretmen Özelliklerinin Etkileri". Eğitim ve Bilim 42/189 (2017), 27-47.