Yıl: 2017 Cilt: 42 Sayı: 189 Sayfa Aralığı: 107 - 119 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı

Öz:
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin okul bağlılığı ile devamsızlık, akademik başarı, akran ilişkileri ve başarısızlık korkusu değişkenleri arasındaki ilişkiyi regresyon modeli içerisinde test etmektir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2014- 2015 öğretim yılında Ankara iline bağlı liselerde öğrenim gören 269'u (% 52.2) kadın ve 246'sı (% 47.8) erkek olmak üzere toplam 515 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler, Arastaman (2006) tarafından geliştirilen Okul Bağlılığı Ölçeği, Kandemir (2012) tarafından geliştirilen Başarısızlık Korkusu Ölçeği, Bukowski, Hoza ve Bolvin (1994) tarafından geliştirilen ve Atik, Çoban, Çok, Doğan ve Karaman (2014) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Akran İlişkileri Ölçeği ve araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu aracılığıyla toplanmıştır. Betimsel nitelikte olan bu çalışmada veriler çoklu hiyerarşik regresyon analizi ile test edilmiştir. Analizler için SPSS kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre okul bağlılığı, devamsızlık ve akran ilişkileri değişkenleri tarafından anlamlı olarak yordanırken; akademik başarı ve başarısızlık korkusu değişkenlerince anlamlı olarak yordanmamaktadır. Elde edilen bulgular, ilgili literatür ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 129-142.
  • Arastaman, G. (2006). Ankara ili lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Archambault, I., Janosz, M., Morizot, J. ve Pagani, L. (2009). Adolescent behavioral, affective and cognitive engagement in school: Relationship to dropout. Journal of School Health, 79(9), 408-415.
  • Atik, Z. E., Çoban, A. E., Çok, F., Doğan, T. ve Karaman, N. G. (2014). Akran İlişkileri Ölçeği'nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), 433-446.
  • Bartels, J. M. ve Magun-Jackson, S. (2009). Approach-avoidance motivation and metacognitive self- regulation: The role of need for achievement and fear of failure. Learning and Individual Differences, 19(4), 459-463.
  • Berndt, T. J. ve Keefe, K. (1995). Friends' influence on adolescents' adjustment to school. Child Development, 66(5), 1312-1329.
  • Bilge, F., Dost, M. T. ve Çetin, B. (2014). Lise öğrencilerinde tükenmişliği ve okul bağlılığını etkileyen faktörler: Çalışma alışkanlıkları, yetkinlik inancı ve akademik başarı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(5), 1-19.
  • Bukowski, W. M., Hoza, B. ve Boivin, M. (1994). Measuring friendship quality during pre-and early adolescence: The development and psychometric properties of the Friendship Qualities Scale. Journal of Social and Personal Relationships, 11(3), 471-484.
  • Caraway, K., Tucker, C. M., Reinke, W. M. ve Hall, C. (2003). Self-efficacy, goal orientation, and fear of failure as predictors of school engagement in high school students. Psychology in the Schools, 40(4), 417-427.
  • Cenk, E. (2005). Öğrencilerin özel dershanelere gitme nedenleri ile özel dershanelerde aldıkları eğitime ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Chase, P. A., Hilliard, L. J., Geldhof, G. J., Warren, D. J. ve Lerner, R. M. (2014). Academic achievement in the high school years: The changing role of school engagement. Journal of Youth and Adolescence, 43(6), 884-896.
  • Conroy, D. E. (2001). Fear of failure: An exemplar for social development research in sport. Quest, 53(2), 165-183.
  • Conroy, D. E. (2003). Representational models associated with fear of failure in adolescents and young adults. Journal of Personality, 71(5), 757-784.
  • Conroy, D. E. ve Elliot, A. J. (2004). Fear of failure and achievement goals in sport: Addressing the issue of the chicken and the egg. Anxiety, Stress & Coping, 17(3), 271-285.
  • Conroy, D. E., Coatsworth, J. D. ve Kaye, M. P. (2007). Consistency of fear of failure score meanings among 8-to 18-year-old female athletes. Educational and Psychological Measurement, 67(2), 300-310.
  • Conroy, D. E., Kaye, M. P. ve Fifer, A. M. (2007). Cognitive links between fear of failure and perfectionism. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 25(4), 237-253.
  • Cox, R. D. (2009). "It Was Just That I Was Afraid" Promoting Success by Addressing Students' Fear of Failure. Community College Review, 37(1), 52-80.
  • De Castella, K., Byrne, D. ve Covington, M. (2013). Unmotivated or motivated to fail? A cross-cultural study of achievement motivation, fear of failure, and student disengagement. Journal of Educational Psychology, 105(3), 861.
  • DeRosier, M. E., Kupersmidt, J. B. ve Patterson, C. J. (1994). Children's academic and behavioral adjustment as a function of the chronicity and proximity of peer rejection. Child development, 65(6), 1799-1813.
  • Dotterer, A. M. ve Lowe, K. (2011). Classroom context, school engagement, and academic achievement in early adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 40(12), 1649-1660.
  • Dursun, Y. ve Kocagöz, E. (2010). Yapısal eşitlik modellemesi ve regresyon: karşılaştırmalı bir analiz. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 35, 1-17.
  • Ebulue, V., Vadalkar, J., Cely, S., Dopwell, F. ve Yoong, W. (2008). Fear of failure: Are we doing too many trials of instrumental delivery in theatre? Acta obstetricia et gynecologica Scandinavica, 87(11), 1234-1238.
  • Eith, C. (2005). Delinquency, schools, and the social bond. New York, LFB Scholarly Publishing LLC.
  • Elison, J. ve Partridge, J. A. (2012). Relationships between shame-coping, fear of failure, and perfectionism in college athletes. Journal of Sport Behavior, 35(1), 19.
  • Elliot, A. J. ve Thrash, T. M. (2004). The intergenerational transmission of fear of failure. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(8), 957-971.
  • Estell, D. B. ve Perdue, N. H. (2013). Social support and behavioral and affective school engagement: The effects of peers, parents, and teachers. Psychology in the Schools, 50(4), 325-339.
  • Fine, M. (1991). Framing dropouts: Notes on the politics of an urban public high school. Albany: State University of New York Press.
  • Finn, J. D., Rock, D. A. (1997). Academic success among students at risk for school failure. Journal of Applied Psychology, 82, 221-234.
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C. ve Paris, A. H. (2004). School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
  • Friedenberg, J. E. (1999). Predicting dropouts among Hispanic youth and children. Journal of Industrial Teacher Education, 36(3), 70-85.
  • Goldstein, J. S., Little, S. G. ve Akin-Little, K. A. (2003). Absenteeism: A review of the literature and school psychology's role. The California School Psychologist, 8(1), 127-139.
  • Haghbin, M., McCaffrey, A. ve Pychyl, T. A. (2012). The complexity of the relation between fear of failure and procrastination. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 30(4), 249-263.
  • Jimerson, S. R., Campos, E. ve Greif, J. L. (2003). Toward an understanding of definitions and measures of school engagement and related terms. The California School Psychologist, 8(1), 7-27.
  • Kalaycı, H. ve Özdemir, M. (2013). Lise öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin algılarının okul bağlılıkları üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 293-315.
  • Kandemir, M. (2012). Öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının, kaygı, basarısızlık korkusu, benlik saygısı ve başarı amaçları ile açıklanması. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(4), 81-88.
  • Kearney, C. A. (2008). School absenteeism and school refusal behavior in youth: A contemporary review, Clinical Psychology Review, 28, 451-471.
  • McAlpine, H. (1991). A comparative analysis of students who drop out and remain in high school (Unpublished doctoral dissertation). University of Alabama, Alabama.
  • McGregor, H. A. ve Elliot, A. J. (2005). The shame of failure: Examining the link between fear of failure and shame. Personality and Social Psychology Bulletin, 31(2), 218-231.
  • McNeely, C. ve Falci, C.(2004). School connectedness and transition into and out of health risk behavior among adolescents: Acomparison of social belonging and teacher support. Journal of School Health, 74(7), 284-292.
  • MEB. (2014a). Benim Yerim Okulum Projesi. http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/55/09/727908/dosyalar/2014_10/12031949_benmyerm okulumprojes.pdf adresinden erişildi.
  • MEB. (2014b). Değerler Eğitimi Projesi. https://eceabat.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_12/31010217_degererleregitimi.pdf adresinden erişildi
  • MEB. (2014c). Sağlıklı İletişim Başarılı Nesil Projesi. http://kahtasabihagokcen.meb.k12.tr/tema/icerikler/ogrencimiz-caya-bekliyor- projesi_960833.html adresinden erişildi.
  • Mengi, S. (2011). Ortaöğretim 10. ve 11. sınıf öğrencilerinin sosyal destek ve öz yeterlik düzeylerinin okula bağlılıkları ile ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Nagel, J. J. (1990). Performance anxiety and the performing musician: A fear of failure or a fear of success. Medical Problems of Performing Artists, 5(1), 37-40.
  • Orfield, G. (2004). Dropouts in America: Confronting the graduation rate crisis. Cambridge MA: Harvard Education Press.
  • Osterman, K. F. (2000). Students' need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Pang, J. S., Villacorta, M. A., Chin, Y. S. ve Morrison, F. J. (2009). Achievement motivation in the social context: Implicit and explicit hope of success and fear of failure predict memory for and liking of successful and unsuccessful peers. Journal of Research in Personality, 43(6), 1040-1052.
  • Parlakkaya, C. (2010). Göçe bağlı olarak ilköğretim okullarında yaşanan istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Pehlivan, Z. (2006). Resmi genel liselerde öğrenci devamsızlığı ve buna dönük okul yönetimi politikaları (Ankara İli örneği) (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Petrocelli, J. V. (2003). Hierarchical multiple regression in counseling research: Common problems and possible remedies. Measurement and evaluation in counseling and development, 36(1), 9-22.
  • Pietarinen, J., Soini, T. ve Pyhältö, K. (2014). Students' emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school. International Journal of Educational Research, 67, 40-51.
  • Prawatrungruang, S. (2002). Understanding dropouts in Thai private vocational schools: A case study (Unpublished doctoral dissertation). The Illionis State University, Illionis.
  • Rumberger, R. W. (1987). High school dropouts: a review of issues and evidence. Review of Educational Research, 57(2), 101-121.
  • Ryan, A. M. (2000). Peer groups as a context for the socialization of adolescents' motivation, engagement, and achievement in school. Educational Psychologist, 35(2), 101-111.
  • Sagar, S. S. ve Stoeber, J. (2009). Perfectionism, fear of failure, and affective responses to success and failure: The central role of fear of experiencing shame and embarrassment. Journal of Sport & Exercise Psychology, 31(5), 602-627.
  • Sagar, S. S., Busch, B. K. ve Jowett, S. (2010). Success and failure, fear of failure, and coping responses of adolescent academy football players. Journal of Applied Sport Psychology, 22(2), 213-230.
  • Shin, R., Daly, B. ve Vera, E. (2007). The relationships of peer norms, ethnic identity, and peer support to school engagement in urban youth. Professional School Counseling, 10(4), 379-388.
  • Şimşek, H. ve Katıtaş, S. (2014) İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Okula Yabancılaşmanın Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Şanlıurfa İli Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 81-99.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5. bs.). Boston: Pearson/Allyn & Bacon.
  • Ungar, M. ve Liebenberg, L. (2013). Ethnocultural factors, resilience, and school engagement. School Psychology International, 34(5), 514-526.
  • Wang, M. T. ve Eccles, J. S. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and Instruction, 28, 12-23.
APA KIZILDAĞ ŞAHİN S, Demirtas-Zorbaz S, Zorbaz O (2017). Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı. , 107 - 119.
Chicago KIZILDAĞ ŞAHİN SEVAL,Demirtas-Zorbaz Selen,Zorbaz Osman Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı. (2017): 107 - 119.
MLA KIZILDAĞ ŞAHİN SEVAL,Demirtas-Zorbaz Selen,Zorbaz Osman Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı. , 2017, ss.107 - 119.
AMA KIZILDAĞ ŞAHİN S,Demirtas-Zorbaz S,Zorbaz O Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı. . 2017; 107 - 119.
Vancouver KIZILDAĞ ŞAHİN S,Demirtas-Zorbaz S,Zorbaz O Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı. . 2017; 107 - 119.
IEEE KIZILDAĞ ŞAHİN S,Demirtas-Zorbaz S,Zorbaz O "Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı." , ss.107 - 119, 2017.
ISNAD KIZILDAĞ ŞAHİN, SEVAL vd. "Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı". (2017), 107-119.
APA KIZILDAĞ ŞAHİN S, Demirtas-Zorbaz S, Zorbaz O (2017). Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı. Eğitim ve Bilim, 42(189), 107 - 119.
Chicago KIZILDAĞ ŞAHİN SEVAL,Demirtas-Zorbaz Selen,Zorbaz Osman Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı. Eğitim ve Bilim 42, no.189 (2017): 107 - 119.
MLA KIZILDAĞ ŞAHİN SEVAL,Demirtas-Zorbaz Selen,Zorbaz Osman Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı. Eğitim ve Bilim, vol.42, no.189, 2017, ss.107 - 119.
AMA KIZILDAĞ ŞAHİN S,Demirtas-Zorbaz S,Zorbaz O Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(189): 107 - 119.
Vancouver KIZILDAĞ ŞAHİN S,Demirtas-Zorbaz S,Zorbaz O Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(189): 107 - 119.
IEEE KIZILDAĞ ŞAHİN S,Demirtas-Zorbaz S,Zorbaz O "Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı." Eğitim ve Bilim, 42, ss.107 - 119, 2017.
ISNAD KIZILDAĞ ŞAHİN, SEVAL vd. "Lise Öğrencilerinde Okul Bağlılığı". Eğitim ve Bilim 42/189 (2017), 107-119.