Yıl: 2016 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 110 - 114 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması

Öz:
AMAÇ: Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları (SHMYO) nitelikli yardımcı sağlık personeli yetiştirmek ve eğitimdeki eksiklikleri gidermek için kurulmuştur. Çalışmamızda, SHMYO Anestezi Teknikerliği Bölümü'nde eğitim gören öğrencilerin mesleki beklentileri, yaklaşımları, ve verimlilikleri değerlendirildi.YÖNTEM: SHMYO Anestezi Teknikerliği Bölümü'ne yeni başlayan öğrencilere, isimleri kaydedilmeksizin, yazılı olarak, 23 soruluk anket doldurtuldu. Cevap dağılımları incelenerek, öğrencilerin sosyokültürel özellikleri ile eğitim ve mesleki beklentileri arasındaki ilişkiler incelendi.BULGULAR: Eksiksiz doldurulan 286 anket değerlendirildi. Okulu kendi istekleriyle tercih edenler ve ebeveyn tavsiyesini dikkate alanların yaşları daha ileri (sırasıyla p=0,012 ve 0,045), arkadaş tavsiyesi ile yönelenler daha genç (p=0,02) bulundu. Öğrencilerin 96'sı (%33) anestezi teknisyenliğini sevebileceği düşüncesiyle tercih ettiğini, 154'ü (%54) ekonomik kaygılarla tercih ettiğini belirtti. Sağlık meslek lisesi mezunlarının hasta başında kendine daha çok güvendiği (p<0,01), takım çalışmasını önemsedikleri (p<0,03) saptandı. Sağlık meslek lisesi mezunlarının 90'ı (%90), diğer öğrencilerin 138'i (%75), sağlık meslek lisesi mezunu olmayı mesleki bir avantaj olarak gördüğünü belirtti.SONUÇ: Sağlık sektörü ekonomik beklentiler ve işsizlik korkusuyla tercih edilecek kadar hafife alınmamalıdır. SHMYO'ların, sağlık alanında temel eğitim almış, ve eğitimini ilerletmeyi hedefleyen öğrencilerin girebildiği eğitim kurumları olması gerektiği kanaatindeyiz.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Tıbbi Etik Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Acil Tıp Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri

Opinions and Occupational Expectations of Vocational Academy of Health RelatedProfessions' Students: A Survey Study

Öz:
AIM: Vocational Academy of Health Related Professions (VAHRP) is founded to train qualified technicians to work in the health sector and resolve deficits in education. In this study, we investigated the occupational expectations, approaches and productiveness of students, currently studying in VAHRP Department of Anesthesia.METHODS: Students studying in VAHRP Department of Anesthesia were asked to fill a questionnaire with 23 questions, in writing and witout mentioning their names. We analysed the answers and investigated the relationship between students' demographics and their educational and occupational expectations.RESULTS: A total of 286 completely fulfilled questionnaires were analysed. We found that students, who chose Anesthesia Department at their own will or due to their parents are older (p=0.012 and 0.045, respectively), whereas students, who chose due to their friends are younger (p=0.02). Ninety six (33%) students stated that they chose Anesthesia Department because of their interest in the subject, 154 (54%) of them due to economical concerns. We found that students graduating from a vocational school of health trust themselves more on bedside (p<0.01), and care about team work (p<0.03). Ninety (90%) of vocational school of health graduates and 138 (75%) of other students stated that graduation from a ocational school of health is an advantage.CONCLUSION: Health related professions should not be chosen due to economical concerns. We are in opinion that VAHRPs should be educational facilities that are chosen by students, who have a basic training in health sector and wish to improve their knowledge.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Tıbbi Etik Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Acil Tıp Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Yurt A, Manisalıgil A, Güneli E, et al. Sağlık Sektörünün Radyoloji Teknikerlerinden Beklentileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2009;4(10):60-70.
  • Ballack S, Botes A. Profile of baccalaureate curriculum graduate students in 1997. Curationis 2003;26(3):60-8.
  • Kocaeli Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu. Sınavsız geçiş sisteminin sağlık hizmetleri meslek yüksekokullarında yol açtığı eğitsel, yönetsel sorunlar ve çözüm önerileri, 2008; Available from: http://www.4myomt.ktu.edu. tr/komisyon1/1.komisyon.rtastan.doc.
  • Ege Öğretim Elemanları Derneği. Nasıl Bir Eğitim Reformu? 2008; Available from: http://egoder.org.tr/bilgi/egitim_reformu. pdf.
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu. III. Ulusal Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 2008. Available from: http://shmyo.yyu.edu.tr/ GirisveIcindekiler.pdf.
  • Suna TY, Aysel K. Sağlık hizmetleri meslek yüksek okullarının durumu ve çözüm önerileri. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi 2008;7(2):37-40.
  • Akyurt N, Şahin H, Demirbaş B, et al. Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu'na Sınavlı ve Sınavsız Geçiş ile Kayıt Yaptıran Öğrencilerin Mezuniyet Başarılarının Karşılaştırılması. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008;7(2):156-69.
APA Şen A, Erdivanlı B, HÜSEYİNOĞLU Ü, KÖKSAL E, ÇEĞİN M, SİLAY E, TOMAK Y (2016). Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması. , 110 - 114.
Chicago Şen Ahmet,Erdivanlı Başar,HÜSEYİNOĞLU Ürfettin,KÖKSAL Ersin,ÇEĞİN Muhammet Bilal,SİLAY Emin,TOMAK Yakup Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması. (2016): 110 - 114.
MLA Şen Ahmet,Erdivanlı Başar,HÜSEYİNOĞLU Ürfettin,KÖKSAL Ersin,ÇEĞİN Muhammet Bilal,SİLAY Emin,TOMAK Yakup Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması. , 2016, ss.110 - 114.
AMA Şen A,Erdivanlı B,HÜSEYİNOĞLU Ü,KÖKSAL E,ÇEĞİN M,SİLAY E,TOMAK Y Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması. . 2016; 110 - 114.
Vancouver Şen A,Erdivanlı B,HÜSEYİNOĞLU Ü,KÖKSAL E,ÇEĞİN M,SİLAY E,TOMAK Y Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması. . 2016; 110 - 114.
IEEE Şen A,Erdivanlı B,HÜSEYİNOĞLU Ü,KÖKSAL E,ÇEĞİN M,SİLAY E,TOMAK Y "Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması." , ss.110 - 114, 2016.
ISNAD Şen, Ahmet vd. "Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması". (2016), 110-114.
APA Şen A, Erdivanlı B, HÜSEYİNOĞLU Ü, KÖKSAL E, ÇEĞİN M, SİLAY E, TOMAK Y (2016). Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması. Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi, 6(2), 110 - 114.
Chicago Şen Ahmet,Erdivanlı Başar,HÜSEYİNOĞLU Ürfettin,KÖKSAL Ersin,ÇEĞİN Muhammet Bilal,SİLAY Emin,TOMAK Yakup Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması. Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi 6, no.2 (2016): 110 - 114.
MLA Şen Ahmet,Erdivanlı Başar,HÜSEYİNOĞLU Ürfettin,KÖKSAL Ersin,ÇEĞİN Muhammet Bilal,SİLAY Emin,TOMAK Yakup Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması. Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi, vol.6, no.2, 2016, ss.110 - 114.
AMA Şen A,Erdivanlı B,HÜSEYİNOĞLU Ü,KÖKSAL E,ÇEĞİN M,SİLAY E,TOMAK Y Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması. Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi. 2016; 6(2): 110 - 114.
Vancouver Şen A,Erdivanlı B,HÜSEYİNOĞLU Ü,KÖKSAL E,ÇEĞİN M,SİLAY E,TOMAK Y Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması. Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi. 2016; 6(2): 110 - 114.
IEEE Şen A,Erdivanlı B,HÜSEYİNOĞLU Ü,KÖKSAL E,ÇEĞİN M,SİLAY E,TOMAK Y "Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması." Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi, 6, ss.110 - 114, 2016.
ISNAD Şen, Ahmet vd. "Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması". Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi 6/2 (2016), 110-114.