OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1

Yıl: 2016 Cilt: 0 Sayı: 18 Sayfa Aralığı: 305 - 329 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1

Öz:
Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitim alan çocukların okul öncesi eğitim programına kaynaştırılan çevre eğitimi programının çocukların çevre kavramı hakkındaki zihinsel model gelişimine etkisini belirlemektir. Araştırma kapsamında 52, 48-66 aylık çocuklarla çalışılmıştır. Araştırma karma desen modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın verilerini çocukların çizimleri oluşturmaktadır. Çizimler Draw An Environment Test-Rubric (DAET-R) aracılığıyla puanlanmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi eğitim programına kaynaştırılan çevre eğitiminin çocukların çevre kavramına yönelik zihinsel modellerinde istendik değişiklikler sağladığı tespit edilmiştir. Bu sonuçtan yola çıkılarak, çevre eğitiminin mümkün olan en erken yaşta verilmesinin önemli olduğu düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Effect of Environmental Education Program Integrated with Preschool Curriculum on Children's Mental Model Development about "Environment" Concept

Öz:
The main object of this research is to determine the effect of the environmental education programme merged with preschool education programme on the 48-66 month children's mental model development about the concept of environment. The study group of the research consists of 52 children in total, who take part in experiment and control groups. The research is of triangular integrated design, and its quantitative dimension is conducted in quasi-experimental design with pretest-posttest control group, whereas its qualitative dimension is conducted based on social constructivist philosophy using phenomenologic method. The children's drawings are transformed into quantitative datas with a Draw An Environment Test-Rubric, DAET-R. After collecting data, environmental education programme merged with preschool education programme is provided wich required change on mental model about "environment". After analysing all the findings, it is seen that environmental education programme merged with preschool education programme help to children to develop mental models about the environment.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BARRAZA, L. 1999: "Children's Drawings about the Environment", Environmental Education Research, 5 (1), 49-66.
  • BASILE, C. G.-WHITE, C. 2000: "Respecting Living Thinks: Environmental Literacy for Young Children", Early Childhood Education Journal, 28(1), 57-61.
  • BREWER, J. A. 2006: "Introduction to Early Childhood Education:Preschool Through Primary Grades", (Sixth Edition). Boston: Pearson.
  • BRUNING, R. H.-SCHRAW, G. J.-NORBY, M. M. 2014: "Bilişsel Psikoloji ve Öğretim", (Z. N. Ersözlü ve R. Ülker, Çev.). Ankara: Nobel.
  • BURMAN, E. 1994: "Deconstructing Developmental Psychology", New York: Routledge.
  • CEVHER KALBURAN, F. N. 2009: "Çocuklar İçin Çevresel Tutum Ölçeğı?" ı?le "Yenı? Ekolojı?k Paradı?gma Ölçeğı?"nı?n Geçerlı?k Güvenı?rlı?k Çalışması ve Çevre Eğitı?m Programının Etkı?sı?nı?n iİncelenmesı?", Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • CHAPMAN, D.-SHARMA, K. 2001: "Environmental Attitudes and Behavior of Primary and Secondary Students in Asian Cities: Am Preview Strategy for Implementing an Eco-schools Programme", The Environmentalist, 21, 265-272.
  • COATES, E. 2002: "'I Forgot the Sky' Children's Stories Contained within Their Drawings", International Journal of Early Years, 10 (1), 21-35.
  • COPPLE, C.-BREDEKAMP, S. 2013: "Developmentally Appropriate practice: Focus on Infants and Toddlers", Washington DC: National Association for the Education of Young Children.
  • COX, S. 2005: "Intention and Meaning in Young Children's Drawing", NSEAD, 24 (2), 115-125
  • CRESWELL, J. W. 2007: "Qualitative Inquiry & Research Design. Choosing Among Five Approaches", (2nd. Edition). London: SAGE.
  • DAVIS, J. 1998: "Young Children, Environmental Education and Future", Early Childhood Education Journal, 26(2), 117-123.
  • DOVE, J. E.-EVERETT, L. A.-PREECE, F. W. 1999: "Exploring a Hydrological Concept Through Children's Drawing", International Journal of Science Education, 21(5), 485-497.
  • DUHN, I. 2012: "Making 'Place' for Ecological Sustainability in Early Childhood Education", Environmental Education Research, 18(1), 19-29.
  • DUNLAP, R. E.-VAN LIERE, K. D.-MERTIG, A. G.-JONES, R. E. 2000: "Measuring Endorsement of the new Ecological Paradigm: A Revised Nep Scale", Journal of Social Issues, 56(3), 425-442.
  • EINARSDOTTIR, J.-DOCKETT, S.-PERRY, B. 2009: "Making Meaning: Children's Perspectives Expressed Through Drawings", Early Child Development and Care, 179 (2), 217-232.
  • ERKUŞ, A. 2011: "Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci", (3. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • EROL, G. H.-GEZER, K. 2006: "Prospective of Elementary School teachers' Attitudes Toward Environment and Environmental Problems", International Journal of Environmental and Science Education, 1 (1), 65-77.
  • EWERT, A.-BAKER, D. 2001: "Standing for Where You Sit: An Exploratory Analysis of the Relationship between Academic Major and Environment Beliefs", Environment and Behavior, 33(5), 687-706.
  • FRAENKEL, J. R.-WALLEN, N. E. 2009: "How to Design and Evaluate Research in Education", (7th. Edition). New York: McGraw Hill.
  • GILBERT, S. 2011: "Models- based Science Teaching: Understanding and Using Mental Models", Virginia: NSTA Press.
  • GRECA, I., M.-MOREIRA, M. A. 2000: "Mental Models, Conceptual Models, and Modelling", International Journal of Science Education, 22(1), 1-11.
  • HATANO, G.-INAGAKI, K. 1997: "Qualitative Changes in Intuitive Biology", European Journal of Psychology of Education, 12(2), 111-130.
  • HEDEFALK, M.-ALMQVIST, J.-ÖSTMAN, H. 2014: "Education for Sustainable Development in Early Childhood Education: A Review of the Research Literature", Environmental Education Research, 2014, 1-16.
  • HEIMLICH, J. E. 2010: "Environmental Education Evaluation: Reinterpreting Education as a Strategy for Meeting Mission", Evaluation and Program Planning, 33(2), 180-185.
  • HERRMANN, P.-WAXMAN, S. R.-MEDIN, D. L. (2010). "Antropocentrism is Not the First Step in Children's Reasoning about the Natural World", PNAS, 107(22), 9979-9984.
  • JOIREMAN, J.-TRUELOVE, H. B.-DUELL, B. 2010: "Effect of Outdoor Temperature, Heat Primes and Anchoring on Belief in Global Warming", Journal of Environmental Psychology, 30, 358-367.
  • KRUGER, C.-SUMMERS, M. 2000: "Developing Primary School Children's Understanding of Energy Waste", Research in Science & Technological Education, 18 (1), 5-21.
  • LEE, J. C. K.-MA, W. H. T. 2006: "Early Childhood Environmental Education: A Hong Kong Example", Applied Environmental Education & Communication, 5(2), 83-94.
  • LEGAULT, L. 1999: "The Impact of an Environmental Education Program on Children's and Parent's Knowledge, Attitudes, Motivation and Behaviors", Doctoral dissertation, University of Ottawa, Ontario, Kanada.
  • LIU, S. C.-LIN, H. 2014: "Undergraduate Students' İdeas about Nature and Human-nature Relatiopships: An Empirical Analysis of Environmental Worldviews", Environmental Education Research, 20(3), 412-429.
  • LIU, S., C.-LIN, H. 2015: "Exploring Undergraduate Students' Mental Models of the Environment: Are they Related to Environmental Affect and Behavior?", The Journal of Environmental Education, 46(1), 23-40.
  • LOUGHLAND, T.-REID, A.-PETOCZ, P. 2002: "Young People's Conceptions of Environment: A Phenomenographic Analysis", Environmental Education Research, 8(2), 187-197.
  • LOUV, R. 2010: "Doğadaki Son Çocuk" (Çev. C. Temürcü). Ankara: TÜBİTAK MACKENZI, A. C.-EDWARDS, S. 2013: "Toward a Model for Early Childhood Environmental Education: Foregrounding, Developing and Connecting Knowledge Through Play-based Learning", The Journal of Enviromental Education, 44(3), 195-213.
  • MASON, H., L.-LANGENHEIM, J., H. 1957: "Language Analysis and the Concept "Environment", Ecological Society of America, 38(2), 325-340.
  • MAY, H. 2006: "'Being Froebelian': An Antipodean Analysis of the History of Advocacy and Early Childhood", Journal of the History of Education Society 35(2), 245-262.
  • MEYDAN, D.-DOĞU, S. 2008: "İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Çevre Sorunları Hakkındaki Görüşlerinin Bazı Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi", Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 267-277.
  • MINKOFF, Y.-RILEY, J. 2011: "Perspectives of Time-use: Exploring the Use of Drawings, Interviews and Rating-scales with Children Aged 6-7 Years", Journal of Occupational Science, 18 (4), 306-321.
  • MONROE, M. C.-WOJCIK, D. J.-BLEDENWEG, K. 2013: "A Variety of Strategies Characterize Environmental Education". M. C. Monroe & M. E. Krasny (Eds.), Across the specturum: Resources for environmental educaters içinde (s. 29-46). Washington DC: NAAEE.
  • MOSELEY, C.-DESJAN-PERROTTA-UTLEY, J. 2010: "The Draw-anEnvironment Test Rubric (DAET-R): Exploring Pre-service Teachers' Mental Models of the Environment", Environmental Education Research, 16(2), 189-208.
  • ÖZSOY, S. 2012: "İlköğretim Öğrencilerinin Çevre Algılarının Çizdikleri Resimler Aracılığıyla İncelenmesi", Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (2), 1117-1139.
  • ÖZSOY, S.-AHİ, B. 2014: "İlkokul Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Çevre Algılarının Çizdikleri Resimler Aracılığı ile Belirlenmesi", Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1-26.
  • ÖZSOY, S.-ÖZSOY, G. 2013: "Eğitim Araştırmalarında Etki Büyüklüğü Raporlanması", İlköğretim Online, 12(2), 334-346.
  • PALLANT, J. 2011: SPSS "Survival Manual", Sydney: Open University Press. PAYNE, P. 1998: "Childrens' Conception of Nature", Australian Journal of Environmental Education, 14, 19-26.
  • PILLAR, A. D. 1998: "What Do Children Think about the Drawing Process?" NSEAD.
  • PUNCH, S. 2002: "Research with Children: The same or Different from Research with Adults?", Childhood 9(3), 321-341.
  • RICKINSON, M. 2001: "Leaners and Learning in Environmental Education: A Critical Review of Evidence", Environmental Education Research, 7(3), 207-320.
  • ROUSSEAU, J. J. 2009: "Emilie", (Çev. Y. Avuç). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • SCHAFER, N. 2012: "Finding Ways to Do Research on, with and for Children and Young People", Geography, 97(3), 147-154.
  • ŞALLI, D. 2011: "Proje Tabanlı ÖğRenme Yaklaşımı ı?le 48-60 Aylık Çocuklara Gerı? Dönüşüm Kavramının Kazandırılması", Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • TANRIVERDİ, Ö. 2012: "Yaratıcı Drama Yöntemi ile Verilen Eğitimin Okul Öncesi Öğrencilerinin Çevre Farkındalığına Etkisi", Yüksek Lisans Tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • VOSNIADOU, S.-BREWER, W. F. 1994: "Mental Models of the Day/Night Cycle." Cognitive Science, 18, 123-183.
  • VYGOTSKY, L. S. 1971: "The Psychology of Art", Cambridge: The MIT. WEE, B.-HARBOR, J.-SHEPARDSON, D. 2006: "Multiculturalism in Environmental Science: A Snapshot of Singapore", Multicultural Perspevtives, 8(2), 10-17.
  • WIERSMA, W.-JURS, S. G. 2005: "Research Methods in Education". (8th. Edition). Boston: Allyn & Bacon.
  • YAVUZER, H. 2010: "Resimleriyle Çocuğu Tanıma" İstanbul: Remzi.
APA AHİ B, Alisinanoğlu F (2016). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1. , 305 - 329.
Chicago AHİ Berat,Alisinanoğlu Fatma OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1. (2016): 305 - 329.
MLA AHİ Berat,Alisinanoğlu Fatma OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1. , 2016, ss.305 - 329.
AMA AHİ B,Alisinanoğlu F OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1. . 2016; 305 - 329.
Vancouver AHİ B,Alisinanoğlu F OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1. . 2016; 305 - 329.
IEEE AHİ B,Alisinanoğlu F "OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1." , ss.305 - 329, 2016.
ISNAD AHİ, Berat - Alisinanoğlu, Fatma. "OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1". (2016), 305-329.
APA AHİ B, Alisinanoğlu F (2016). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(18), 305 - 329.
Chicago AHİ Berat,Alisinanoğlu Fatma OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.18 (2016): 305 - 329.
MLA AHİ Berat,Alisinanoğlu Fatma OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.18, 2016, ss.305 - 329.
AMA AHİ B,Alisinanoğlu F OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016; 0(18): 305 - 329.
Vancouver AHİ B,Alisinanoğlu F OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016; 0(18): 305 - 329.
IEEE AHİ B,Alisinanoğlu F "OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1." Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.305 - 329, 2016.
ISNAD AHİ, Berat - Alisinanoğlu, Fatma. "OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1". Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 18 (2016), 305-329.