Yıl: 2014 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 394 - 411 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments

Öz:
Fen deneyleri, öğrencilerin fen kavramlarını öğrenmelerini ve bilimsel süreç becerilerini geliştirmelerini sağlayan etkili bir yöntemdir. Bu nedenle Fen ve Teknoloji dersi öğretmenlerinin deneydeki problem, yöntem ve sonuç-yorum bölümlerinin öğrenciye önceden verilme düzeyi yani açıklık düzeyinin önemiyle ilgili görüşlerinin ortaya çıkarılması önemlidir. Bu araştırmanın amacı, Fen ve Teknoloji dersi öğretmenlerinin fen deneylerinin açıklık düzeyine ilişkin görüşlerini araştırmaktır. Araştırmaya üç farklı ilden toplam 118 Fen ve Teknoloji dersi öğretmeni katılmıştır. Veri toplama aracı olarak; "Fen Deneylerinin Açıklık Düzeyi Anketi" ve "Fen Deneylerinin Açıklık Düzeyi Hakkında Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu" kullanılmıştır. Anketin her maddesi için "katılıyorum", "kararsızım" ve "katılmıyorum" kategorilerine verilen yanıtların yüzde ve frekans dağılımı incelenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen nitel veriler ise betimsel ve içerik analiz ile incelenmiştir. Sonuçlar, öğretmenlerin "kılavuzlu araştırma" türü deneye uygun olduğunu yani problemin ve yöntem bölümünün deneyden önce öğrenciye verilmesi gerektiği, deneyin sonucuna ise öğrencinin ulaşması gerektiği görüşüne sahip olduklarını göstermektedir. Öğretmenlerin deneylerin açıklık düzeyi hakkındaki tercihlerini öğrenci düzeyi, süre, sınıf mevcudu ve laboratuvarın fiziksel koşulları etkileyebilmektedir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak, öğretmenlerin farklı açıklık düzeyindeki deneyler hakkında bilgilerini becerilerini geliştirmek ve karşılaşacakları sorunları çözmelerine yardımcı olmak için hizmet içi eğitim kurslarının düzenlenmesi önerilmektedir. Ayrıca öğretmenlerin öğrenme ve öğretme hakkındaki görüşleri ile deneyler hakkındaki görüşlerinin ilişkisi araştırılabilir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Fen Deneylerinin Açıklık Düzeyine İlişkin Görüşleri

Öz:
Science experiments are considered as an effective way to improve students' learning of science concepts and science processskillsinscienceeducation.Therefore,tounderstandhowimportantprovidingstudentswithguidanceaboutthecharacteristics of experiments (problem, procedure and solutions), that is, the level of inquiry in science experiments, Science and Technology teachers' views should be examined. The aim of this study is to investigate Science and Technology teachers' views about the level of inquiry in science experiments. 118 Science and Technology teachers from three different cities participated in this study. The following data collection tools were used: "Level of Inquiry in Science Experiments Survey" and "Semi-structured Interview Form about the Level of Inquiry in Science Experiments". Qualitative data gathered from semi-structured interview forms were analyzed with descriptive and content analysis. Results show that teachers held a "guided inquiry" view, that is, the problem and procedure should be given to the students before conducting the experiment and the conclusion should be open-ended in the experiment. Students' level, timing, classroom size, and physical conditions of the laboratory may affect teachers' preferences about the level of inquiry in experiments. Based on the results of the study, it is suggested that professional development courses can be organized to help teachers to improve their knowledge and skills about experiments with different level of inquiry and solve the problems they may encounter. Moreover, the relationship between the teachers' views about teaching and learning and experimentsshould be investigated.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alkan, E. E. (2011). "İlköğretim 2. Kademe Fen ve Teknoloji Öğretim Programında Yer Alan Deneysel Etkinliklerin Yapılma Düzeylerinin Tespiti". Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1994). Fen Bilimleri Eğitiminde Laboratuvarın Yeri ve Önemi-II. Çağdaş Eğitim, 205, 7-11.
  • Aydoğdu, B. (2009). "Fen ve Teknoloji Dersinde Kullanılan Farklı Deney Tekniklerinin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerine, Bilimin Doğasına Yönelik Görüşlerine, Laboratuvara Yönelik Tutumlarına ve Öğrenme Yaklaşımlarına Etkileri". Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bakar, E., Keleş, Ö. ve Çolakoğlu, M. (2009). Öğretmenlerin MEB 6. sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Kitap Setleriyle İlgili Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10 (1), 41-50.
  • Berg, C., Bergendahl, B. C. & Lundberg, K. S. B. (2003). Benefiting from an open-ended experiment? A comparison of attitudes to, and outcomes of, an expository versus an open-inquiry version of the same experiment. International Journal of Science Education, 25 (25), 351-372.
  • Bilen, K. (2009). "Tahmin Et-Gözle-Açıkla" Yöntemine Dayalı Laboratuvar Uygulamalarının Öğretmen Adaylarının Kavramsal Başarılarına, Bilimsel Süreç Becerilerine, Tutumlarına ve Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşlerine Etkisi". Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Birinci-Konur, H. ve Konur, B. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Kullandıkları Ölçme Değerlendirme Metotlarına İlişkin Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (NEF-EFMED), 5 (2), 138-155.
  • Borko, H. (2004). Professional development and teacher learning: mapping the terrain. Educational Researcher, 33 (8), 3-15.
  • Buck, L. B., Bretz, S. L., & Towns, M. H. (2008). Characterizing the level of inquiry in the undergraduate laboratory. Journal of College Science Teaching, 38 (1), 52-58.
  • Cheung, D. (2007). Facilitating chemistry teachers to implement inquiry-based laboratory work. International Journal of Science and Mathematics Education, 6 (1), 107-130.
  • Cheung, D. (2011). Teacher beliefs about implementing guided-inquiry laboratory experiments for secondary school chemistry. Journal of Chemical Education, 88, 1462-1468.
  • Chinn, C. A. & Malhotra, B. A. (2002). Epistemologically authentic reasoning in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks. Science Education, 86, 175-218.
  • Colburn, A. (2000). An inquiry primer. Science Scope, 23 (6), 42-44.
  • Demir, S., Böyük, U. ve Koç, A. (2011). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Laboratuvar Şartları ve Kullanımına İlişkin Görüşleri ile Teknolojik Yenilikleri İzleme Eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 66-79.
  • Domin, S. D. (1999). A review of laboratory instruction styles. Chemical Education Research, 76 (4), 543- 547.
  • Eick, C., Meadows, L. & Balkcom, R. (2005). Breaking into inquiry: scaffolding supports beginning efforts to implement inquiry in the classroom. The Science Teacher, 72 (7), 49-53.
  • Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E. ve Öngel-Erdal, S. Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Deney Yoluyla Fen Öğretimi. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Ertepınar, H., Geban, Ö. ve Yavuz, A. (1994). Araştırmaya Yönelik Laboratuvar Yönteminin Öğrencilerin Fen Bilgisi Başarılarına Etkisi, 9 Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildirileri, İzmir, 79-83.
  • Fay, M. E., Grove, N. P., Towns, M. H. & Bretz, S. L. (2007). A rubric to characterize inquiry in the undergraduate chemistry laboratory. Chemistry Education Research and Practice, 8 (2), 212-219.
  • Feyzioğlu, B., Demirdağ, B., Ateş, A., Çobanoğlu, İ. ve Altun, E. (2011). Kimya Öğretmenlerinin Laboratuvar Uygulamalarına Yönelik Algıları: İzmir İli Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11 (2), 1005-1029.
  • Friedler, Y. & Tamir, P. (1984). Teaching and learning in high school laboratory classes in Israel. Research in Science Education, 14, 89-96.
  • Gayford, C. (1988). Aims, purposes and emphasis in practical biology at Advanced level -a study of teachers' attitudes. School Science Review, 69 (249), 799-802.
  • Gott, R. & Duggan, S. (2003).Understanding and using scientific evidence: how to critically evaluate data. London: Sage.
  • Güneş, T., Dilek, N.Ş. Hoplan, M. ve Güneş, O. (2011). Fen ve Teknoloji Dersinin Öğretmenler Tarafından Uygulanması Üzerine Bir Araştırma. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey, 1845-1853.
  • Hane, E. N. (2007). Use of an inquiry-based approach to teaching experimental design concepts in a general ecology course. Teaching Issues and Experiments in Ecology, [Online]: http://tiee.ecoed.net/vol/v5/research/hane/abstract.html adresinden 11 Haziran 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Herron, M. D. (1971). The nature of scientific inquiry. School Review, 79 (2), 171-212.
  • Hodson, D. (1986). Philosophy of science and science education. Journal of Philosophy of Education, 20 (2), 215-225.
  • Hodson, D. (1990). A critical look at practical work in school science. School Science Review, 70 (256), 33- 40.
  • Hofstein, A., Shore, R. & Kipnis, M. (2004). Providing high school chemistry students with opportunities to develop learning skills in an inquiry-type laboratory: A case study. International Journal of Science Education, 26 (1), 47-62.
  • Johnstone, H. A. & Al-Shuaili, A. (2001). Learning in the laboratory; some thoughts from the literature. University Chemistry Education, 5 (42), 42-51.
  • Kang, N. H. & Keys, C. W. (2000). "An investigation of secondary school science teachers' beliefs about and the practices of hands-on activities". Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, New Orleans, LA.
  • Kanlı, U. ve Yağbasan, R. (2008). 7E Modeli Merkezli Laboratuvar Yaklaşımının Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmedeki Yeterliliği. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (1), 91-125.
  • Kaptan , S. (1991). Bilimsel Araştırma Teknikleri ve İstatistik Yöntemleri. Ankara: Bilim Yayınları.
  • Kara, F. (2010). "Fen Eğitiminde Difüzyon ve İlişkili Kavramların Öğretimine Deneysel Uygulamaların Etkisinin İncelenmesi". Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Karaer, H. (2006). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin İlköğretim II. Kademedeki Fen Bilgisi Öğretimi Hakkındaki Görüşleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 97-111.
  • Kaya, H. ve Böyük, U. (2011). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Laboratuvar Çalışmalarına Yönelik Yeterlikleri. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 27 (1), 126-134.
  • Kember, D. (1991). Instructional design for meaningful learning. Instructional Science, 20, 289-310.
  • Koray, Ö., Köksal, M. S., Özdemir, M. ve Presley, A. İ. (2007). Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İlköğretim Online, 6 (3), 377-389, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 19 Eylül 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Lazarowitz, R. & Tamir, P. (1994). Research on using laboratory instruction in science. In D. L. Gabel (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning (pp. 94-130). New York: Macmillan.
  • Lunetta, V. N. (1998). The school science laboratory: historical perspectives and contexts for contemporary teaching. In B.J. Fraser & K.G. Tobbin (Eds.). International handbook of science education (pp. 249- 262). Kluwer Academic Publishers.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Montes, L. & Rockley, M. (2002). Teacher perceptions in the selection of experiments. Journal of Chemical Education, 79 (2), 244-247.
  • Mumba, F., Mejia, W. F., Chabalengula, V. M. & Mbewe, S. (2010). Resident scientists' instructional practice and their perceived benefits and difficulties of inquiry in schools. Journal of Baltic Science Education, 9 (3), 187-195.
  • Nazlıçiçek, N. & Akarsu, F. (2008). Fizik, kimya ve matematik öğretmenlerinin değerlendirme araçlarıyla ilgili yaklaşımları ve uygulamaları. Eğitim ve Bilim, 33 (149), 18-29.
  • Nock, G. A. B. (2009). The effects on community college student physics achievement and attitudes about learning physics due to inquiry-based laboratory activities versus cookbook laboratory activities. Unpublished doctoral dissertation, The University of Mississippi.
  • Nussbaum, J. & Novick, S. (1982). Alternative frameworks, conceptual conflict and accommodation: toward a principled teaching strategy. Instructional Science, 11, 183-200.
  • Öztürk, G. (2007). "Öğrencilerin Basit Malzemelerle Yaptıkları Deneylerin Kuvvet-Enerji Kavramını Öğrenmelerine ve Fene Karşı Tutumlarına Etkisi". Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Park, D. (2005). Differences between a standards-based curriculum and traditional textbooks in high school earth science. Journal of Geoscience Education, 53 (5), 540-547.
  • Roth, W. M. & Roychoudhury. A. (1994). Physics students' epistemologies and views about knowing and learning. Journal of Research in Science Teaching, 31 (1), 5-30.
  • Snyder, M. E. (2011). An examination of laboratory activities for elements of inquiry in Arkansas secondary biology courses. Unpublished master of science thesis, University of Arkansas at Little Rock.
  • Staer, H., Goodrum, D. & Hackling, M. (1998). High school laboratory work in Western Australia: openness to inquiry. Research in Science Education, 28 (2), 219- 228.
  • Swain, J., Monk, M. & Johnson, S. (1999). A comparative study of attitudes to the aims of practical work. International Journal of Science Education, 21 (12), 1311-1324.
  • Şahin, Y. ve Çepni, S. (2001). Türkiye'de Bazı Üniversitelerde Kullanılan Temel Fizik Deneyleri ve Yaklaşımlarının Karşılaştırılması. Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. İstanbul. 543-549.
  • Tekbıyık, A. ve Akdeniz, A.R. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programını Kabullenmeye ve Uygulamaya Yönelik Öğretmen Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (NEF-EFMED), 2 (2), 23-37.
  • Tiberghien, A., Veillard, Le Maréchal, J-F, Buty, C. & Millar, R. H. (2001). An analysis of labwork tasks used in science teaching at upper secondary school and university levels in several European countries. Science Education, 85, 483-508.
  • Tobin, K. & Gallagher, J. J. (1987). What happens in high school science classrooms?. Journal of Curriculum Studies, 19 (6), 549-560.
  • Tsai, C. (2003). Taiwanese science students' and teachers' perceptions of the laboratory learning environment: Exploring some epistemological gaps. International Journal of Science Education, 25 (7), 847-860.
  • Wellington, J. (1998). Practical work in science: time for a reappraisal, in Wellington, J. (Ed.). Practical work in school science: which way now? (pp. 3-15). London: Routledge.
  • Yangın, S. ve Dindar, H. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Programındaki Değişimin Öğretmenlere Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 240-252
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E., Akpınar, E., Aydoğdu, B. ve Ergin. Ö. (2006). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Fen Deneylerinin Amaçlarına Yönelik Tutumları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3 (2), 2-18.
  • Yıldız. E. (2004). "Farklı Deney Teknikleriyle Fen Öğretimi". Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yıldız-Feyzioğlu, E. ve Tatar, N. (2012). Fen ve Teknoloji Ders Kitaplarındaki Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerilerine ve Yapısal Özelliklerine Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37 (164), 108-125.
APA FEYZİOĞLU YILDIZ E, Tatar N, AKPINAR E, GÜLDALI S (2014). Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments. , 394 - 411.
Chicago FEYZİOĞLU YILDIZ Eylem,Tatar Nilgün,AKPINAR Ercan,GÜLDALI Sibel Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments. (2014): 394 - 411.
MLA FEYZİOĞLU YILDIZ Eylem,Tatar Nilgün,AKPINAR Ercan,GÜLDALI Sibel Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments. , 2014, ss.394 - 411.
AMA FEYZİOĞLU YILDIZ E,Tatar N,AKPINAR E,GÜLDALI S Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments. . 2014; 394 - 411.
Vancouver FEYZİOĞLU YILDIZ E,Tatar N,AKPINAR E,GÜLDALI S Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments. . 2014; 394 - 411.
IEEE FEYZİOĞLU YILDIZ E,Tatar N,AKPINAR E,GÜLDALI S "Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments." , ss.394 - 411, 2014.
ISNAD FEYZİOĞLU YILDIZ, Eylem vd. "Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments". (2014), 394-411.
APA FEYZİOĞLU YILDIZ E, Tatar N, AKPINAR E, GÜLDALI S (2014). Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments. İlköğretim Online (elektronik), 13(2), 394 - 411.
Chicago FEYZİOĞLU YILDIZ Eylem,Tatar Nilgün,AKPINAR Ercan,GÜLDALI Sibel Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments. İlköğretim Online (elektronik) 13, no.2 (2014): 394 - 411.
MLA FEYZİOĞLU YILDIZ Eylem,Tatar Nilgün,AKPINAR Ercan,GÜLDALI Sibel Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments. İlköğretim Online (elektronik), vol.13, no.2, 2014, ss.394 - 411.
AMA FEYZİOĞLU YILDIZ E,Tatar N,AKPINAR E,GÜLDALI S Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments. İlköğretim Online (elektronik). 2014; 13(2): 394 - 411.
Vancouver FEYZİOĞLU YILDIZ E,Tatar N,AKPINAR E,GÜLDALI S Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments. İlköğretim Online (elektronik). 2014; 13(2): 394 - 411.
IEEE FEYZİOĞLU YILDIZ E,Tatar N,AKPINAR E,GÜLDALI S "Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments." İlköğretim Online (elektronik), 13, ss.394 - 411, 2014.
ISNAD FEYZİOĞLU YILDIZ, Eylem vd. "Science and Technology Teachers' Views about the Level of Inquiry in Science Experiments". İlköğretim Online (elektronik) 13/2 (2014), 394-411.