Yıl: 2014 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 546 - 563 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions

Öz:
Bu araştırmanın amacı ilköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin kesirlerde tahmin becerilerinin kesirlerde işlem başarıları, matematik dersi yıl sonu puanları, sınıf seviyeleri ve cinsiyet değişkenleri açısından ilişkisini incelemektedir. Araştırmaya 683 ortaokul 6,7 ve 8.sınıf öğrencilerinin öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın verileri geliştirilen Kesirlerde İşlem Testi (KİT) ve Kesirlerde Tahmin Testi (KTT) ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda kesirlerde tahmin başarıları dağılımlarının oldukça düşük seviyelerde olduğu görülmüştür. Tahmin becerisinin işlem ve matematik başarısı ile pozitif yönlü orta dereceli istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkisi olduğu tespit edilmiştir. Sınıf düzeyi arttıkça tahmin başarılarının da arttığı görülmüştür. 7. ve 8. sınıfların kesirlerde tahmin başarılarının 6. sınıflara göre istatistiksel olarak daha yüksek olduğu saptanmıştır. Kesirlerde tahmin başarılarının cinsiyet değişkeni açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği de ortaya konan bulgular arasındadır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Ortaokul Öğrencilerinin Kesirlerde Tahmin Becerilerinin İncelenmesi

Öz:
The aim of this research was to investigate the middle school students' estimation ability with fractions according to some independent variables such as mathematics achievement, gender, grade level and procedural achievement with fractions. The sample consisted of 683 middle school students. The data were collected by estimation with fractions and computation with fractions tests which were developed by the researchers. Results of the study indicated that the students' estimation achievement was very low. There was a statistically significant and middle level positive relationship between the estimation and computation achievements as well as between the estimation and mathematics achievements. It was found that as the grade level increased, students' estimation test scores increased. Estimation achievement of the 7th and 8th grade students were statistically higher than that of the 6th grade students. In addition, it was found that students' gender did not have an effect on the estimation ability with fractions
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adams, L., Onslow, B., Edmunds, G., Chapple, N. ve Waters, J. (2005). Children's development of range based estimation skills: Far more than guess work. Proceedings of the third international conference on education, Honolulu, HA.
  • Altun, M. (2001). Matematik Öğretimi, Bursa: Alfa Yayınevi.
  • Bana J., & Dolma, P. (2004). The relationship between the estimation and computation abilities of year 7 students. Mathematics Educationand Research Group of Australaisa.
  • Bestgen, B. J., Reys, R. E., Rybolt, J. F. ve Wyatt, J. W. (1980). Effectiveness of systematic instruction on attitudes and computational estimation skills of preservice elementary teachers. Journal for Research in Mathematics Education, 11, 124-135.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi Yayınları. Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.Ankara
  • Case, R. ve Sowder, J.T. (1990). The development of computational estimation: A neo-Piagetion analysis. Cognitionand Instruction,7: 79-104.
  • Case, R. ve Okamoto, Y. (1996). The role of conceptual structures in the development of children's thought. Monographs of the Society for Research in Child Development, 61, 1-2.
  • Çilingir, D. ve Türnüklü, E. (2009). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin matematiksel tahmin becerileri ve tahmin stratejileri. İlköğretim Online, 8(3), 637-650.
  • Çoban, A. (2011). Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere ve Türkiye İlköğretim Matematik Programlarının Karşılaştırılması. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Crites, T. (1992). Skilled and less skilled estimators' stratejies for estimating discrete quantities. The Elementary School Journal, 92 (5), 601-620.
  • Dowker, A., Flood,A., Griffiths, H., Harriss, L., & Hook, L.(1996). Estimation Strategies of Four Groups. Mathematical Cognition, 2 (2):113-135.
  • Dowker, A. (1992), Computational estimation strategies of professional mathematicians. Journal for Research in MathematicsEducation, 23, pp.45-55.
  • Dowker, A. (1997). Young children's addition estimates. Mathematical Cognition, 3(2), 141-154
  • Flegg, G. (1983). Numbers: Their history and meaning. New York: Schocken
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Forrester, M. A., & Pike, C. .D., (1998). The role of number sense in childrens estimating ability. From Informal Proceedings, 16(3), 43-48.
  • Gliner, Gail S., (1991). Factors contributing to success in mathematical estimation in preservice teachers: Types of problems and previous mathematical experience. Educational Studies in Mathematics, Vol. 22, No. 6, pp. 595-606.
  • Gersten, R., & Chard, D. (1999). Number sense: Rethinking arithmetic instruction forstudents with math disabilities. Journal of Special Education, 33, 18-28.
  • Hanson, S. A., & Hogan P. T., (2000). Computational estimation skill of college students. Journal for Research in Mathematics Education, 31(4)
  • Hiebert, J. & Lefevre, P. (1987). Conceptual and procedural knowledge in mathematics: An ıntroductory analysis, ed. Hiebert, J. Conceptual and Procedural Knowledge: The Case of Mathematics. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Işık, C. (2011). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının kesirlerde çarpma ve bölmeye yönelik kurdukları problemlerin kavramsal analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 41, 231-243.
  • Işık, C. ve Kar, T. (2012a). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının kesirlerde bölmeye yönelik problemlerde hata analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(3), 2289-2309.
  • Işık, C. ve Kar, T. (2012b). 7.Sınıf öğrencilerinin kesirlerde toplama işlemine kurdukları problemlerin analizi. İlköğretim Online. 11(4). 1021-1035.
  • İpek, A.S., Işık, C. ve Albayrak, M. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının kesir işlemleri konusundaki performansları. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı, 1. 537-547.
  • Kayhan Altay, M. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sayı duyularının sınıf düzeyine, cinsiyete ve sayı duyusu bileşenlerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kayhan Altay, M. ve Umay, A. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine yönelik sayı duyusu ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim. 38(167).
  • Kaytan, E. (2007). Türkiye, Singapur ve İngiltere ilköğretim matematik öğretim programlarının karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi
  • Leutzinger, L. P., Rathmell, E. C., & Urbatsch, T. D. (1986). Developing estimation skills in the primary grades. In H. L. Schoen & M. J. Zweng (Eds.), Estimation and mental computation: 1986 yearbook (pp. 82-92). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Levine, D. J. (1982). Strategy, use, and estimation ability of college students. Journal for Research in Mathematics Education. 13, 350-359.
  • MEB (2009). 6-8.sınıflar öğretim programı. Ankara
  • MEB (1998). İlköğretim okulu matematik dersi öğretim programı 6-7-8. sınıflar. İstanbul. Milli Eğitim Basımevi.
  • Micklo, S. J. (1999), Estimation; Its more than a guess. Childhood Education, Vol.5, no:3, 142-145
  • Olkun, S., Toluk Uçar, Z., (2006). İlköğretimde matematik öğretimine çağdaş yaklaşımlar, Ankara: Ekinoks Yayıncılık
  • Tekinkır, D. (2008). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin matematik alanındaki tahmin stratejilerini belirleme ve tahmin becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Forrester, M. A., Pike, C. .D., (1998). The role of number sense in childrens estimating ability. From Informal Proceedings, 16(3), 43-48.
  • Reys, R. E. (1986). Evaluating computational estimation', in H. L. Schoen and M. J. Zweng (eds.), Estimation and Mental Computation. 1986 Yearbook, National Council of Teachers of Mathematics, Reston, VA.
  • Reys, R.E. (1984), Mental computation and estimation: Past, present and future. The Elementary School Journal, 84(5), 547-557.
  • Reys, R. E., Bestgen, B. J., Rybolt, J. F., & Wyatt, J. W. (1982). Processes used by good computational estimators. Journal for Resarch in Mathematics Education. 12(3), 183-201.
  • Reys, R. E.,&Yang, D. C. (1998). Relationship between computational performance and number sense among sixth- and eighth-grade students in Taiwan. Journal for Research in Mathematics Education, 29(2), 225-237.
  • Reys, B. J., & Reys, R. E. (1998). Computation in the elementary curriculum: Shifting emphasis. Teaching Children Mathematics; Vol.5 Issue 4, p. 236.
  • Reys, R, E. ve Bestgen, B, J. (1981). Teaching and assessing computational estimation skills. The Elementary School Journal, Vol. 82, No. pp. 116-127
  • Reys, B. J., Reys, R. E. & Penafiel, A. F. (1991). Estimation performance and strategy use of Mexican 5th and 8th grade student sample. Educational Studies in Mathematics, 22(4), 353- 375.
  • Rubenstein, N. R. (1985). Computational estimation and related mathematical skills. Journal for Research in Mathematics Education, 16(2):106-119
  • Segovia, I. ve Castro, E., (2009). Computational and measurement estimation; curriculum foundations and research carried out at the University of Granada. Electronic Journal of Research in EducationalPsyhology. No 17. Vol 7(1). 499-536.
  • Siegler, R., Booth, J., L.(2004). Development of Numerical Estimation in Young Children. Child Development, 75(2): 428-444
  • Segovia, I., Castro, E., Castro, E &Rico, L. (1989). Estimacion en calculo y medida. [Estimation in computation and measurement.] Madrid: Sintesis.
  • Soylu Y. ve Soylu C. (2005). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin kesirler konusundaki öğrenme güçlükleri: Kesirlerde sıralama, toplama, çıkarma, çarpma ve kesirlerle ilgili problemler. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2), 101-117
  • Sowder, J. T. (1989). Affective factors and computational estimation ability. In D. B. McLeod & V. M. Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving: A new perspective (pp. 177-191). New York: Springer-Verlag
  • Sowder, J. T., & Wheeler, M. M. (1987). The development of computational estimation and number sense: Two exploratory studies. (Research Rep.). San Diego: San Diego State University Center for Research in Mathematics and Science Education.
  • Sowder, J., & Wheeler, M. (1989). The development of concepts and strategies used in computational estimation. Journal fo rResearch in MathematicsEducation, 20, 130-146.
  • Thompson, A. G. (1979). Estimating and approximating. In Sowder, J. (1992), Estimation and Number Sense. In D.A. Grouws (Ed.), Handbook of research in mathematics teaching and learning (pp.371-389). New York: Macmillan
  • Toluk, Z. ve Olkun, S. (2003). Childrens' strategies for solving fraction problems. A comparison of primary and ıntermadiate grades. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2(5), 207-217.
  • Toluk Uçar, Z. (2009). Developing preservice teachers understanding of fractions. Teaching and Teacher Education, 25(1), 166-175.
  • Volkova, T. N. (2005), Characterizing middle school students thinking in estimation. Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 4, pp. 289-296. Melbourne: PME.
APA AYTEKİN C, TOLUK UÇAR Z (2014). Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions. , 546 - 563.
Chicago AYTEKİN CAHİT,TOLUK UÇAR ZÜLBİYE Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions. (2014): 546 - 563.
MLA AYTEKİN CAHİT,TOLUK UÇAR ZÜLBİYE Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions. , 2014, ss.546 - 563.
AMA AYTEKİN C,TOLUK UÇAR Z Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions. . 2014; 546 - 563.
Vancouver AYTEKİN C,TOLUK UÇAR Z Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions. . 2014; 546 - 563.
IEEE AYTEKİN C,TOLUK UÇAR Z "Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions." , ss.546 - 563, 2014.
ISNAD AYTEKİN, CAHİT - TOLUK UÇAR, ZÜLBİYE. "Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions". (2014), 546-563.
APA AYTEKİN C, TOLUK UÇAR Z (2014). Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions. İlköğretim Online (elektronik), 13(2), 546 - 563.
Chicago AYTEKİN CAHİT,TOLUK UÇAR ZÜLBİYE Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions. İlköğretim Online (elektronik) 13, no.2 (2014): 546 - 563.
MLA AYTEKİN CAHİT,TOLUK UÇAR ZÜLBİYE Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions. İlköğretim Online (elektronik), vol.13, no.2, 2014, ss.546 - 563.
AMA AYTEKİN C,TOLUK UÇAR Z Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions. İlköğretim Online (elektronik). 2014; 13(2): 546 - 563.
Vancouver AYTEKİN C,TOLUK UÇAR Z Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions. İlköğretim Online (elektronik). 2014; 13(2): 546 - 563.
IEEE AYTEKİN C,TOLUK UÇAR Z "Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions." İlköğretim Online (elektronik), 13, ss.546 - 563, 2014.
ISNAD AYTEKİN, CAHİT - TOLUK UÇAR, ZÜLBİYE. "Investigation of Middle School Students' Estimation Ability with Fractions". İlköğretim Online (elektronik) 13/2 (2014), 546-563.