Yıl: 2014 Cilt: 14 Sayı: 54 Sayfa Aralığı: 171 - 186 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills

Öz:
Problem Durumu:Hayatın her aşamasında konuşma ve yazı dili; duyguları, düşünceleri, istekleri açıklamada kullanılan önemli bir araçtır.Kültürün gelecek kuşaklara aktarılması için de yazı önemli bir unsurdur. Yazı dilinin etkin bir şekilde kullanılması için yazma öğretimine, eğitim-öğretimin bütün aşamalarında gereken önem verilmeli, öğrencilerin daha iyi yazmaları için uygun ortam hazırlanıp farklı yöntem, teknik ve stratejiler işe koşulmalıdır. Metinler arası okuma yaklaşımı da öğrencilerin yazma becerilerinin geliştirilmesi için başvurulabilecek stratejilerden birisidir.Metinler arasılık, bir metnin başka metinlerle olan paylaşımıdır, metinlerin iş birliğidir. İki ya da daha çok metin arasında bir alışveriş, bir tür konuşma ya da söyleşim biçimidir.Metinler arası okuma ise metinlerdeki düşünceler ve fikirler arasında ilişkiler kurarak yeni manalar üretmektir. İki ya da daha çok metni anlam kurmak için işe koşmaktır. Yazma, beyinde yapılandırılmış bilgilerin yazıya dökülmesi işlemidir. Bunun için öğrencilerin dinledikleriyle okuduklarını iyi anlamaları ve beyinde yapılandırmaları gerekmektedir. Yazma, düşüncelerin ifade edilebilmesi için gerekli olan sembol ve işaretleri kinestetik olarak üretebilme becerisidir. Yaratıcı yazma ise;dış dünyadan edinilen izlenimlerin farklı bir sunumla ortaya konulmasıdır.Düşüncelerdeki doğruluktan ya da standartlaştırmadan daha çok özgünlük ve hayal gücüdür. Ayrıca yaratıcı yazma bilgiyi aktarmaktan ziyade, dili kullanabilme yeteneğine sahip olmaktır.Pek çok uzmana göreyaratıcı yazma, "yaratıcılığı ve kişiliği geliştirecek yöntemlerden birisidir. Problemlere farklı çözüm yolları üretebilmek,üretilen çözüm yollarından yola çıkarak yeni fikirler oluşturabilmek ve yeni buluşlar gerçekleştirebilmek kişilerdeki yaratıcılık becerisi ile paralellik göstermektedir. Eğitim-öğretim sürecinde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesinde uygun yöntem ve yaklaşımların kullanılması öğrencilerin daha başarılı eserler ortaya koyabilmelerini sağlamaktadır. İlköğretimin ilk beş sınıfında İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzunda yer alan temel becerilerin öğrencilere kazandırılması ve geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu becerilerden olan "yaratıcı düşünme ve metinler arası okuma becerilerinin" Türkçe dersleri içerisinde öğrencilere kazandırılması önem arz etmektedir.Araştırmanın Amacı:Bu araştırmada Türkçe derslerinde metinler arası okuma yaklaşımını uygulamanın, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesinde etkili olup olmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın Yöntemi:Araştırmada "Ön Test -Son Test Kontrol Gruplu" deneysel araştırma modeli kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu Kırşehir Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı Akpınar İlköğretim Okulunun 5. sınıf şubelerinde okuyan öğrenciler oluşturmuştur. Araştırma sürecinde deney grubundaki öğrencilere Türkçe derslerinde metinler arası okuma yaklaşımı uygulanırken, kontrol grubundaki öğrenciler Türkçe derslerinde normal öğretimlerine devam etmişlerdir. Uygulamalar sonrasında her iki gruptaki öğrencilere yaratıcı yazma etkinliği yaptırılmış ve metinler arası okumanın öğrencilerin yaratıcı yazmalarında farklılık oluşturup oluşturmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Veri toplama aracı olarak "Yaratıcı Yazma Rubriği" kullanılmıştır. Yaratıcı Yazma Rubriği; "Fikirlerin Orijinalliği, Düşüncelerin Akıcılığı, Düşüncelerin Esnekliği, Kelime Zenginliği, Cümle Yapısı, Organizasyon, Yazı Tarzı ve Dil Bilgisi" olmak üzere sekiz alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmada öğrencilerin yaratıcı yazma eserleri bu boyutlardan "Fikirlerin Orjinalliği"ve "Kelime Zenginliği" bakımlarından incelenmiş ve değerlendirilmiştir.Çalışmada deney ve kontrol gruplarının kendi içlerinde ve birbirleri ile ilişkilerinin tespitinin veri analizinde, tek yönlü varyans analizi (One-Way Anova) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin normallik dağılımları incelenmiş, gruplar arası farkın kaynağının belirlenmesi amacıyla "Posthoc" yapılmış ve bu kapsamda "Scheffe" testi sonuçları kullanılmıştır.Araştırmanın Bulguları: Uygulamalar öncesinde deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin hazırbulunuşluluk seviyelerinin belirlenmesi amacıyla yapılan ön test puanları arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür.Deney grubundaki öğrencilerin fikirlerin orjinalliği boyutuyla ilgili ara test 1, ara test 2 ve ara test 3 ortalamalarının kontrol grubu öğrencilerinden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca deney grubunun son test ortalamaları (M =2,90) ile kontrol grubunun son test ortalamaları (M =1,57) arasında farkın (M deney son test -kontrol son test =1,33) deney grubu son test lehine anlamlı olduğu saptanmıştır (p<.05). Bu durum deney grubuna uygulanan metinler arası okuma yaklaşımının, öğrencilerin "fikirlerin orijinalliği"boyutundaki başarılarını arttırdığını göstermektedir.Deney grubundaki öğrencilerin kelime zenginliği boyutuyla ilgili son test ortalamaları (M =2,66) ile kontrol grubunun son test ortalamaları (M =1,33) arasında farkın (M deney son test-kontrol son test =1,33) deney grubu son test lehine anlamlı olduğu saptanmıştır (p<.05). Bu durum metinler arası okuma yaklaşımının uygulandığı deney grubundaki öğrencilerin yaratıcı yazmalarında daha farklı ve daha çok kelime kullandıklarını göstermektedir. Kelime zenginliği ile ilgili ara test 1, ara test 2 ve ara test 3 ortalamaları karşılaştırıldığında da deney grubundaki öğrencilerin puanlarının, kontrol grubundaki öğrencilerin puanlarından daha yüksek olduğu ve bu farklılığın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar deney grubuna uygulanan metinler arası okuma yaklaşımının öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesinde, "kelime zenginliği"boyutunda etkili olduğunu göstermektedir.Sonuçlar ve Öneriler:Araştırma sonucunda, metinler arası okuma yaklaşımının uygulandığı deney grubundaki öğrencilerin yaratıcı yazma eserlerinin orijinal fikirlere yer vermeve kelime zenginliği boyutlarındaki puanlarının, gelenekse
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Yaratıcı Yazma Becerisinin Geliştirilmesinde Metinler Arası Okuma Yaklaşımının Etkisi

Öz:
Problem Statement:The aim of the first five years of primary school is to teach and help the students develop basic skills as stated in the Primary School Language Program and Guide. Creative thinking and intertextual reading are among these skills, and it is important to give these to the students during language courses. Purpose of Study:The purpose of this study is to determine the effectiveness and efficiency of an intertextual reading approach on the improvement of writing skills among primary school fifth-grade students. Methods: The"Pretest -Post-test with Control Group" experimental research model has been used. The sample for the study is comprised of fifth-grade students at Akpinar Primary School, located at Kirsehir. The "Creative Writing Rubric" has been used as the data gathering tool. The "Creative Writing Rubric" has eight subdimensions, namely Originality of Ideas, Fluency of Thoughts, Flexibility of Thoughts, Vocabulary Richness, Sentence Structure, Organization, andWriting Style and Grammar". In this study, the creative writing works of the students have been examined and evaluated in terms of "Originality of Ideas" and "Vocabulary Richness". One-Way Anova has been used to analyze the relations inside test and control groups and the interrelations between them. Normal distribution of the obtained data has been analyzed in order to determine the reason for the differences between groups. "Post-hoc" has been applied,and the "Scheffe" test's results have been used. Findings and Results: At the end of the study, it was found that the Originality of Ideasand the VocabularyRichnessscores of the students from the test group, to whom the intertextual reading approach had been applied, are higher than from the students of the control group, where the courses had been conducted conventionally. This difference is statistically significant. These results show that the intertextual reading approach that has been applied to the test group is effective for improving the creative writing skills of the students in terms of "including creative and originalideas" and "word selection" (using the words appropriately and in line with the purpose of the text and making right usage choices, etc.).Conclusions and Recommendations:By using an intertextual reading approach, students' thought generation as well as their formation of relations between ideas, have improved. Thus, by using these activities during the creative writing skill development process, original idea generation can be established. Texts studied using an intertextual approach create a significant difference in the creative writing of fifth-grade students in terms of word selection. Thus, through the higher connectionsmade while applying intertextual reading, students learn more new words and can use them with different meanings, in the right places, and in line with their aims.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkaya, N. (2011). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe derslerinde yaratıcı yazma yaklaşımının Türkçe derslerine yönelik tutuma etkisi [The effect of creative writing approach in seceondary education 6th grade Turkish language courses on attitudes towards Turkish language course ]. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 311-319
  • Aktulum, K. (2000). Metinler arası ilişkiler [Intertextual relations]. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Akyol, H. (2010). Türkçe Öğretim yöntemleri [Turkish language ınstruction methods]. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyol, H. (1996). Metinler arası (Intertextuality) okuma ve sorular [Intertextual reading and questions]. Bilgi Çağında Eğitim, Nisan-Mayıs-Haziran Allen R. (2003) Expanding writing's role in learning. (16.11.2009). http/:www.ascd.or/publications/curr_update/html.
  • Aşılıoğlu, B. (1993). Okullarda Türkçe öğretimi [Turkish Language teaching in schools] Unpublished doctoral dissertation, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barthes, R. (1998). The death of the author modern criticism and theory: A reader. David Lodge (Eds.) London: Longman, 167-172.
  • Brookes, I. & Marshall D. (2004). Good writing guide. Edinburgh: Chambers Harrap Publishers Ltd.
  • Bruning, R. ve Horn, C. (2000). Developing motivation to write. Educational Psychologist, 35:(1), 25-37.
  • Buzan, T. (2003). Aklın gücü [Power of mind] (Çev. Gültekin Yazgan), İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Bothorel, N., Duberg, F., & Thoraval, J. (1976). Situation Et structuresdu nouveau Roman, Bordas.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıççakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research skills], Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Davaslıgil, Ü. (1994). Yüksek gizilgüce sahip lise öğrencilerinin yaratıcılıkları üzerine bir deneysel araştırma [An experimental research on creativity of lycee students who have high potential]. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi (6): 53-68.
  • Essex, C. (1996). Teaching Creative Writing in the Elementary School, ERIC Clearinghouse on Reading English, and Communication Digest, http:/ www.indiana.edu/~reading/ieo/ digests / (12.12.2011).
  • Gökalp Alpaslan G. (2000). Derslikten günlük yaşama edebiyat eğitimi [Literature teaching from classroom to daily life]. Türkbilig Türkoloji Araştırmaları. (I):185- 202.
  • Graves, D. H. (1994). A fresh look at writing. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma [Turkish language teaching and cognitive construction] Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hansen, R. & Hansen, S. (2003). The Importance of Good Writing Skills. (02.03.2003). http://www.quintcareers.com.
  • Hengirmen, M., Öziş, N., & Öngay, N. (2010). İlköğretim Türkçe 5. sınıf ders kitabı [Secondary school 5th grade Turkish langauge course book]. İstanbul: Engin Yayınevi.
  • Irwin, W. (2004). Against intertextuality. Philosophy and Literature, 28, 227-242.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kıran, A. Z. (2000). Yazınsal okuma süreçleri [Literary reading processes]. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Kristeva, J. (1969). Séméiotiké, recherches pourune sémanalyse. Seuil, Paris.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim Türkçe dersi programı (1-5. Sınıflar). [Secondary school Turkish language course programme (1-5th grades) ]. Ankara: Author.
  • Oral, G. (2003). Yine yazı yazıyoruz. [We are writing once again]. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ögeyik, C. M. (2008). Metinler arasılık ve yazın eğitimi. [Intertextuality and literal teaching]. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Öztürk, E. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin değerlendirilmesi. [Evaluatıng the creatıve wrıtıng skılls of the 5th grades of prımary educatıon]. Unpublished doctoral dissertation, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Parham, A. C. (1998). Studying the behavior of people 2 E United States of America. Ohio: South-Western Publish Co. Cincinati.
  • Routman, R. (1996). Literacy at the crossroads: Crucial talk about reading, writing, and other teaching dilemmas. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • İnal, S. (2006). İngilizce yazılı anlatım dersinin sorunları üzerine bir inceleme. [An examination about the problems of English written expression course]. Journal of Language and Linguistic Studies, Vol.2, No.2.
  • San, İ. (1985). Sanat ve yaratıcılık eğitimi olarak tiyatro [Theatre as an art and creativity teaching]. Ankara: Natürel Kitap Yayıncılık.
  • Scholes, R. E. (1985). Textual power: literary theory and the teaching of English. New Haven: Yale University Press.
  • Sever, S. (1991). Dil ve edebiyat öğretiminde yaratıcılık [Creativity in language and literature Instruction] Eğitimde Nitelik Geliştirme/Eğitimde Arayışlar 1. Sempozyumunda sunulan bildiriler içinde, 371-374.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme [Turkish language teaching and]. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sharples, M. (1996). An account of writing as creative design, ın the science of writing, theories, methods, ındividual differences and applications. C.M. Levy & S. Ransdell (Eds ), pp. 127-148, Lawrence Erlbaum, Mahwah, NJ.
  • Sommers, N. (1994). Revision strategies of student writers and experienced adult writers. In S. Perl (Eds.), Landmark Essays on Writing Proces, pp. 75-84. Davis, CA: Heragoras Press
  • Temizkan, M. (2010). Türkçe öğretiminde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi. [Development of creative writing skills in Turkish language teaching]. Tübar, 26, 621-643.
  • Susar Kırmızı, F. (2009). Türkçe dersinde yaratıcı drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının yazmaya yönelik tutuma etkisi. [The effect of creative writing works based on creative drama method in Turkish language classes on attitude towards writing]. Yaratıcı Drama Dergisi, (2): 5, 159-177
  • Ünal, E. (2007). Metinler arası okumanın okuduğunu anlamaya etkisi. [The impact of intertextual reading comprehending what is read]. Unpublished doctoral dissertation, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
APA AKDAL D, ŞAHİN A (2014). The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills. , 171 - 186.
Chicago AKDAL Deniz,ŞAHİN Ayfer The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills. (2014): 171 - 186.
MLA AKDAL Deniz,ŞAHİN Ayfer The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills. , 2014, ss.171 - 186.
AMA AKDAL D,ŞAHİN A The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills. . 2014; 171 - 186.
Vancouver AKDAL D,ŞAHİN A The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills. . 2014; 171 - 186.
IEEE AKDAL D,ŞAHİN A "The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills." , ss.171 - 186, 2014.
ISNAD AKDAL, Deniz - ŞAHİN, Ayfer. "The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills". (2014), 171-186.
APA AKDAL D, ŞAHİN A (2014). The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills. Eurasian Journal of Educational Research, 14(54), 171 - 186.
Chicago AKDAL Deniz,ŞAHİN Ayfer The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills. Eurasian Journal of Educational Research 14, no.54 (2014): 171 - 186.
MLA AKDAL Deniz,ŞAHİN Ayfer The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills. Eurasian Journal of Educational Research, vol.14, no.54, 2014, ss.171 - 186.
AMA AKDAL D,ŞAHİN A The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills. Eurasian Journal of Educational Research. 2014; 14(54): 171 - 186.
Vancouver AKDAL D,ŞAHİN A The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills. Eurasian Journal of Educational Research. 2014; 14(54): 171 - 186.
IEEE AKDAL D,ŞAHİN A "The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills." Eurasian Journal of Educational Research, 14, ss.171 - 186, 2014.
ISNAD AKDAL, Deniz - ŞAHİN, Ayfer. "The Effects of Intertextual Reading Approach on the Development of Creative Writing Skills". Eurasian Journal of Educational Research 14/54 (2014), 171-186.