Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri

Yıl: 2012 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 157 - 182 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarında,bağdaşıklık birimlerini metnin farklı düzeylerinde bir araya getirme durumlarınıbelirlemektir. Böylelikle öğrencilerin cümle içinde cümleler arasında, paragrafiçinde, paragraflar arasında kurdukları bağlantı biçimleri ortaya konulmuş olacak;öğrencilerin metin oluşturma çalışmalarında bu bağlantıları daha sağlıklı nasılkurabileceğine dair yeni yaklaşımlar ileri sürülebilecektir. Araştırmanın evreni,2008-2009 Eğitim-Öğretim yılında Türkiye'de öğrenim gören ortaöğretim 9. ve 10.sınıf öğrencileridir. Türkiye evreninden 23 il ve 32 genel liseden seçilen 524 öğrenciörnekleme alınmıştır. Araştırmada ulaşılan temel sonuçlar şunlardır: Bağdaşıklıkaraçları metin içerisinde sırasıyla en çok % 47, 32 ile cümleler arasında, % 31,60 ilecümle içerisinde, % 15 ile paragraf içerisinde, % 6,06 oranı ile de paragraflararasında bağ kurma işleviyle kullanılmıştır. Ortaöğretim öğrencileri, bağdaşıklıkaraçlarını cümle içinde, cümleler arasında, paragraf içinde ve paragraflar arasındakullanırken bazı problemler yaşamaktadırlar. Bu problemler şöyle ifade edilebilir:Cümle içerisinde şahıs zamirinin karşılığının net bir biçimde belli olmaması,cümleler arasında işaret sıfatının karşılığının belli olmaması, cümleler arasında işaretsıfatının gereksiz kullanılması, cümleler arasında gönderim unsurunun tekil-çoğuluyumsuzluğu oluşturması, paragraf içerisinde gönderimle ilgili sözlü anlatımunsurlarının çok sık tekrar edilmesi, cümle içinde işaret zamirinin kullanımındatekil-çoğul uyuşmazlığı, cümleler arasında eksiltili anlatım yapmanın uygunolmadığı yerde eksiltili anlatıma başvurulması
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Skills of High School Students' Using Cohesive Devices in Written Expressions According to Their Functions

Öz:
The purpose of this study is to determine the abilities of junior high schoolstudents to collate and combine cohesion modules together in their writtenexpressions. Thereby, it will be possible to straightly put forward the forms of linksthe students make in a sentence, between sentences, in a paragraph and betweenparagraphs, yielding new suggestive approaches on how to establish such links in ahealthier manner. The studied population consisted of 9th and 10th grade junior highschool students currently enrolled at schools in Turkey during the academic term2008-2009. Sampling was made with 524 students from Turkish population, selectedfrom 23 cities and 32 public high schools. The basic conclusions reached during thestudy are as follows: Cohesion tools were used in lexical context by linkingfunctionalities profoundly between sentences (by 47,32%) and then within sentences(by 31,60%), within paragraphs (by 15%) and between paragraphs (by 6,06%), inrespective order. Junior High School students face certain problems when usingcohesion tools within sentences, between sentences, within paragraphs and betweenparagraphs. These problems can be stated as follows: lack of clarity and distinctionof personal pronoun replacements within sentences; lack of clarity and distinction ofdemonstrative adjective replacements between sentences; unnecessary use ofdemonstrative adjectives between sentences; references made between sentencescausing singular-plural discordance; very frequent recurrence of elements of verbalexpression associated with references made within paragraphs; singular-plural formdiscordances when using demonstrative adjectives in sentences, and, recourse toelliptical expression, where it is in appropriate, between sentences
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksan, D. (1993). Şiir dili ve Türk şiir dili. (1.Baskı). İstanbul: Beta BasımYayım.
  • Aşkın Balcı, H. (2009). Metin dil bilime Kavramsal Açıdan Genel Bir Bakış. (1. Baskı). Ankara: Biz bize Basın Yayın Dağıtım.
  • Banguoğlu, T. (2000). Türkçenin grameri. (6. Baskı). Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç.E, Akgün, Ö.E, Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2008).Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Basım). Ankara:Pegem Akademi.
  • Coşkun, E. (2005). İlköğretim öğrencilerinin öyküleyici anlatımlarında bağdaşıklık, tutarlılık ve metin elementleri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çağan, K. (2003). Popüler kültür ve sanat. (1. Baskı). Ankara: Altın KüreYayıncılık.
  • Ergin, A., Birol, C. (2000). Eğitimde iletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Halliday M.A.K., Hassan, R. (1976). Cohesion in English. NewYork: Longman Group UK Limited.
  • Hızlan, D. (1983). Yazılı ilişkiler. İstanbul: Altın Kitaplar Basımevi.
  • Korkmaz, Z. (2003). Türkiye Türkçesi Grameri. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları.
  • Külebi, O. (1990) Türkçede Eksilti Tümceleri. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 7 (1-2) 117-137.
  • Strid, J.E. (1998). Coherence in the narrative and persuasive writing ofadolescents Paper presented at Illinois TESOL, Chicago, II.
  • Witte, S. P., Faigley L. (1981). Coherence, Cohesion, and Writing Quality.College Composition and Communication. 32 (2), 189-204.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı). Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Mei, L, S. (2009). Analysis of students' problems in writing withreference to theoryof cohesion and Error Analysis.Sino-USEngilsh Teaching.6(11), 41-45.
APA CAN R (2012). Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri. , 157 - 182.
Chicago CAN Remzi Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri. (2012): 157 - 182.
MLA CAN Remzi Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri. , 2012, ss.157 - 182.
AMA CAN R Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri. . 2012; 157 - 182.
Vancouver CAN R Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri. . 2012; 157 - 182.
IEEE CAN R "Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri." , ss.157 - 182, 2012.
ISNAD CAN, Remzi. "Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri". (2012), 157-182.
APA CAN R (2012). Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 157 - 182.
Chicago CAN Remzi Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.1 (2012): 157 - 182.
MLA CAN Remzi Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.1, 2012, ss.157 - 182.
AMA CAN R Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 14(1): 157 - 182.
Vancouver CAN R Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 14(1): 157 - 182.
IEEE CAN R "Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.157 - 182, 2012.
ISNAD CAN, Remzi. "Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/1 (2012), 157-182.