Yıl: 2014 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 609 - 628 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı iki yönlüdür. Birincisi, farklı alan ve sınıflarda öğrenim gören öğretmen adaylarının Türkiye'deki güncel eğitim reformları hakkındaki farkındalık düzeylerini, bu reform çalışmalarını takip etme ya da etmeme gerekçelerini ortaya koymak ve reform çalışmalarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına çözüm üretme konusundaki görüşlerini derinlemesine betimlemektir. İkincisi ise, öğretmen adaylarının güncel eğitim reformlarını takip etmede ve paylaşmada ne tür bilgi kaynaklarını kullandıklarını ve bu reformlarla ilgili güvenilir bilgilere ulaşmada yaşadıkları sorunları açığa çıkarmaktır. Araştırma, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nden iki aşamalı örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen toplam 23 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen, 4 kişisel ve 12 açık uçlu sorudan oluşan Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Kayıt altına alınan görüşmeler çözümlenmiş ve görüşme kayıtları nitel veri analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonuçları, özellikle 1. ve 2. sınıf öğrencilerinin 3. ve 4. sınıf öğrencilerine göre eğitim reformu çalışmalarını daha az takip ettiklerini göstermektedir. Yine analiz sonuçları güncel eğitim reformlarını takip etme düzeyini düşük olarak belirten öğrencilerin büyük çoğunluğunun ders programlarının yoğunluğu nedeniyle zaman ayıramadıklarını ancak, kendi alanlarıyla ilgili reformları gelecek kaygısı taşıdıkları için daha fazla takip ettiklerine işaret etmektedir. Ayrıca sonuçlar, öğretmen adaylarının gündemde yer alan eğitim reformları hakkında yetersiz ve yanlış bilgilere sahip olduklarını ve eğitim reformlarıyla ilgili yeterli ve güvenilir bilgilere uzmanlar tarafından verilecek olan konferanslar aracılığıyla ulaşmayı beklediklerini de ortaya çıkarmaktadır. Pedagojik formasyon alan adaylarla ve eğitim fakültelerinin farklı alanlarından öğretmen adayları ile benzer araştırmaların yürütülmesi alana daha geniş bir perspektif ve anlayış sunacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

An Investigation of Prospective Teachers' Attitudes toward Educational Reforms in Turkey

Öz:
The main purpose of the present study is twofold: (a) to investigate the awareness and attitudes of prospective teach-ers from different departments and class levels regarding current educational reforms in Turkey and the reasons why they do or do not adhere to these reform activities, and (b) to gain thorough knowledge about information re-sources that they use and the problems that they encounter while learning about and sharing current educational reforms. The study was conducted with 23 prospective teachers drawn from the Education Faculty of Akdeniz Uni-versity, and it used a two-stage sampling method. A semi-structured interview form developed by the researchers was employed as the data collection instrument. The interview form included four demographic and 12 open-ended questions. The tape-recorded interviews were transcribed and verbatim transcriptions were analyzed via quantitative data analysis. The results indicated that freshman and sophomore prospective teachers adhered to the education reform developments less frequently than their juniors and seniors. Most of the prospective teachers who rarely fol-lowed educational reforms indicated that they did not have enough time to do so due to their heavy schedule, but they concentrated on educational reforms in their own field of study since they had concerns for the future. Prospective teachers often had insufficient and false information about educational reforms; they indicated interest in obtaining more reliable information through conferences featuring presentations by experts. Further studies conducted with prospective teachers enrolled in additional departments or pedagogical formation courses would provide a more complete understanding of attitudes toward educational reforms.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akgün, E., Yılmaz, E. O. ve Seferoğlu, S. S. (2011, Şubat). Vizyon 2023 Strateji Belgesi ve Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme (FATİH) Projesi: Karşılaştırmalı bir inceleme. Akademik Bilişim 2011 Konferansı Bildirileri içinde (s. 1-9). Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Akınoğlu, O. (2008). Primary education curriculum reforms in Turkey. World Applied Sciences Journal, 3(2), 195-199.
  • Akşit, N. (2007). Educational reform in Turkey. International Journal of Educational Development, 27(2), 129-137.
  • Atasönmez, S. S. (2008). Program geliştirme süreci doğrultusunda yeni ilköğretim programlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Aytaç, K. (1966). Günümüzde Avrupa okul reformları. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, 4(0), 165-174.
  • Cansever, B. A. (2009). Avrupa Birliği eğitim politikaları ve Türkiye'nin bu politikalara uyum sürecinin değerlendirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 222-232.
  • Demirel, Ö. (1992). Türkiye'de program geliştirme uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 27-43.
  • Demirel,  Ö. (2008). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ekiz, D. ve Yiğit, N. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmen eğitimindeki modeller hakkında görüşlerinin program ve cinsiyet değişkenleri açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 543-557.
  • Erdoğan, M. (2007). Yeni geliştirilen dördüncü ve beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının analizi: Nitel bir çalışma. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 221-259.
  • Erdoğan, M., Kayır, Ç. G., Kaplan, H., Aşık, Ü. Ö., & Akbunar, Ş. (2011, October). Teachers' views on newly developed curricula; A content analysis of research between and 2011. Paper presented at the First International Conference on Curriculum and Instruction, Anadolu University, Eskişehir, Turkey.
  • Ergün, M. (2003). Türkiye eğitiminde ortaöğretim reformu. 2000'li Yıllarda Lise Eğitimine Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu içinde (s. 307-312). İstanbul: Kültür Üniversitesi Yayınları.
  • Fer, S. (2005, Aralık). 1923 yılından günümüze Cumhuriyet dönemi ilköğretim programları üzerine bir inceleme. Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Sempozyumu'nda sunulan bildiri, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gözütok, F. D. (2003). Türkiye'de program geliştirme çalışmaları. Milli Eğitim Dergisi, 160, 90-102.
  • Grossman, G. M., Önkol, E. P., & Sands, M. (2007). Curriculum reform in Turkish teacher education: Attitudes of teacher educators towards change in an EU candidate nation. International Journal of Educational Development, 27, 138-150.
  • Grossman, G. M., & Sands, M. (2008). Restructuring reforms in Turkish teacher education: Modernisation and development in a dynamic environment. International Journal of Educational Development, 28, 70-80.
  • Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 1-9.
  • Güven, İ. (2012). Eğitimde 4+4+4 ve Fatih Projesi yasa tasarısı = Reform mu? İlköğretim Online, 11(3), 556-577.
  • Karagözoğlu, G. (1991). Teacher education reform in Turkey. Action in Teacher Education, 13(3), 26-29.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koç, Y., Işıksal, M., & Bulut, S. (2007). Elementary school curriculum reform in Turkey. International Education Journal, 8(1), 30-39.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (2nded.). California: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2002). Mesleki ve teknik eğitimde orta ve yükseköğretim kurumları arasında program bütünlüğünün ve devamlılığının sağlanması (sınavsız geçiş) bilgi kılavuzu. http://www.meb.gov.tr/duyurular/ duyurular/sinavsizgecis/sinavsizgecisklavuzu.htm#b2 adresinden edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2012a). Fatih Projesi beklenti kağıdı tablet bilgisayar. http://fatihprojesi.meb.gov. tr/upload/fatih_Projesi_Tablet_PC_Beklenti_Kagidi.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2012b). 12 yıl zorunlu eğitim: Sorular - cevaplar. http://www.meb.gov.tr/ duyurular/duyurular2012/12Yil_Soru_Cevaplar.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Morse, J. M., Mayan, M., Spiers, J., Barrett, M., & Olson, K. (2002). Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. International Journal of Qualitative Methods, 1, 1-19.
  • Ok, A., & Erdoğan, M. (2010). Prospective teachers' perceptions on different aspects of portfolio. Asia Pacific Education Review, 11(3), 301-310.
  • Oral, I. ve McGivney, E. (2013). Türkiye'de matematik ve fen bilimleri alanlarında öğrenci performansı ve başarının belirleyicileri. Eğitim Reformu Girişimi Analiz Raporu. http://erg.sabanciuniv.edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/ ERG adresinden edinilmiştir.
  • Özden, Y. ve Turan, S. (Ed.). (2011). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem A Akademi.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime giriş sınavları (OKS-SBS) ve PISA sonuçları ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 107-129.
  • Saylan, N. (Ed.). (2007). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Schloss, P. J., & Smith, M. A. (1999). Conducting research. New Jersey, NJ: Prentice-Hall.
  • Sökmen, A. (2012). Almanya'nın 4+6+2 eğitim sisteminden neler öğrenebiliriz? Türkiyeli Türkler, neden Almanyalı Türklerden daha başarılı? Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı. http://www.tepav.org.tr/tr/yayin/s/497 adresinden edinilmiştir.
  • Süngü, H. ve Bayrakcı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretim akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 895-912.
  • Şen, D., & Bandyopadhyay, A. (2010). Educational decentralization as part of public administration reform in Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 269-276.
  • Tertemiz, N., Kalaycı, N. ve Çelenk, S. (2000). İlköğretim programları ve gelişmeler: Program geliştirme ilke ve teknikleri açısından değerlendirilmesi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Türkan, S., & Grossman, G. (2011). The teacher educators and leaders as agents of change in a teacher education activity system; the reform-in-the-making in Turkey. International Online Journal of Educational Sciences, 3(1), 1-29.
  • Uluçınar-Sağır, Ş. ve Karamustafaoğlu, O. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının program geliştirme sürecine ilişkin bilgi düzeyleri. Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 109-113.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yücel, C., Karadağ, E. ve Turan, S. (2013). TIMSS 2011 ulusal ön değerlendirme raporu. (Teknik Rapor No. 1). Eskişehir, Türkiye: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
APA DUMAN G, KURAL BAYKAN A, KÖROĞLU G, YILMAZ S, Erdoğan M (2014). Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi. , 609 - 628.
Chicago DUMAN Güler,KURAL BAYKAN Arın,KÖROĞLU GAMZE NEVRA,YILMAZ Selda,Erdoğan Mehmet Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi. (2014): 609 - 628.
MLA DUMAN Güler,KURAL BAYKAN Arın,KÖROĞLU GAMZE NEVRA,YILMAZ Selda,Erdoğan Mehmet Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi. , 2014, ss.609 - 628.
AMA DUMAN G,KURAL BAYKAN A,KÖROĞLU G,YILMAZ S,Erdoğan M Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi. . 2014; 609 - 628.
Vancouver DUMAN G,KURAL BAYKAN A,KÖROĞLU G,YILMAZ S,Erdoğan M Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi. . 2014; 609 - 628.
IEEE DUMAN G,KURAL BAYKAN A,KÖROĞLU G,YILMAZ S,Erdoğan M "Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi." , ss.609 - 628, 2014.
ISNAD DUMAN, Güler vd. "Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi". (2014), 609-628.
APA DUMAN G, KURAL BAYKAN A, KÖROĞLU G, YILMAZ S, Erdoğan M (2014). Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), 609 - 628.
Chicago DUMAN Güler,KURAL BAYKAN Arın,KÖROĞLU GAMZE NEVRA,YILMAZ Selda,Erdoğan Mehmet Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14, no.2 (2014): 609 - 628.
MLA DUMAN Güler,KURAL BAYKAN Arın,KÖROĞLU GAMZE NEVRA,YILMAZ Selda,Erdoğan Mehmet Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.14, no.2, 2014, ss.609 - 628.
AMA DUMAN G,KURAL BAYKAN A,KÖROĞLU G,YILMAZ S,Erdoğan M Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(2): 609 - 628.
Vancouver DUMAN G,KURAL BAYKAN A,KÖROĞLU G,YILMAZ S,Erdoğan M Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(2): 609 - 628.
IEEE DUMAN G,KURAL BAYKAN A,KÖROĞLU G,YILMAZ S,Erdoğan M "Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14, ss.609 - 628, 2014.
ISNAD DUMAN, Güler vd. "Öğretmen Adaylarının Türkiye'deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14/2 (2014), 609-628.