Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler
Yıl: 2016 Cilt: 3 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 39 - 47 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler
Öz: Amaç: Bu araştırma, birinci ve son sınıf hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerini ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırma bir üniversitenin Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü'nde gerçekleştirilmiştir. Araştırma 20132014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, eleştirel düşünme düzeylerinde en fazla fark olabileceği düşünülen birinci ve son sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Birinci ve son sınıftaki toplam 210 öğrenciden araştırmaya katılmayı kabul eden 160'ı araştırmada yer almıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği (KEDEÖ) kullanılarak toplanmıştır. Veriler tanımlayıcı (ortalama, standart sapma, yüzdelik hesapları) ve karşılaştırmalı (Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis) istatistiksel araştırma testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme puan ortalaması 252.50±28.96 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin KEDEÖ alt boyut puan ortalamaları arasında en yüksek puanı analitik düşünce alt boyutundan (46.03±7.13), en düşük puanı ise doğruyu arama alt boyutundan (37.36±6.90) aldığı belirlenmiştir. Araştırmada öğrencinin devam ettiği sınıfın, mezun olduğu okulun, anne eğitiminin, gelir düzeyinin ve aile yapısının öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerini etkilediği saptanmıştır. Sonuç: Eleştirel düşünme düzeyleri orta düzeyde bulunan hemşirelik öğrencilerinin öğrenimleri süresince eleştirel düşünme becerilerini geliştirecek şekilde desteklenmesi gerekmektedir. Öğrencilerin derse aktif katıldığı öğrenme ortamlarının oluşturulması, nitelikli soru ve sorgulamalarının desteklenerek gerekli yönlendirmelerin yapılması ile eleştirel düşüncenin geliştirilmesine destek olunması önemlidir.
Anahtar Kelime: Konular:
First and Last Grade Nursing Students' Levels of Critical Thinking and Affecting Factors
Öz: Aim: This study was conducted to determine the level of critical thinking and the factors affecting critical thinking of the fırst and last grade nursing students. Method: This descriptive study, School of Health of Nursing Department was carried out at a state university. This study was carried out with first and last grade students that might have the most different levels of critical thinking in 2013-2014 academic years' spring semester. A total of 210 students from 160 of the first and the last grade students who accepted to participate in the study. Data of research was collected by using Personal Information Form and California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI). The data were analyzed using by descriptive (mean, standard deviation, percentage) and comparative statistical tests (Mann-Whitney U Test and Kruskal Wallis Test). Results: The mean score of critical thinking of nursing students is calculated 252.50±28.96, CCTDI subscale scores between the highest mean scores of students from analytical thinking subscale (46.03±7.13), while the lowest score from the right call subscale (37.36±6.90) was determined. Students in the class of continued, the school graduation of students', mother's education, income level and family structure has been found to affect the level of critical thinking of students'. Conclusion: Moderate levels of critical thinking in nursing students during their education must be supported to develop critical thinking skills. İt is important that active learning environment be established, necessary guidance be made by supporting qualified inquiries and interrogation, and the development of critical thinking be supported.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Naber J, Wyatt TH. The effect of reflective writing interventions on the critical thinking skills and dispositions of baccalaureate nursing students. Nurse Education Today 2014; (1):67-72.
- Seferoğlu SS, Akbıyık C. Eleştirel düşünme ve öğretimi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi ; 30:193-200. Uçan Ö, Taşçı S, Ovayolu N. Eleştirel düşünme ve hemşirelik. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008; 3(7):17-27.
- Sullivan EA. Critical thinking in clinical nurse education: application of Paul's model of critical thinking. Nurse Educ Pract 2012; (6):322-327.
- Kanbay Y, Işık E, Aslan Ö. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi ; 2(3):123-127.
- Akça KN, Taşçı S. Hemşirelik eğitimi ve eleştirel düşünme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2009; 5(2):187-195.
- Dikmen YD, Usta YY. Hemşirelikte eleştirel düşünme. S.D.Ü Sağlık Bilimleri Dergisi 2013; (1): 31-38.
- Öztürk N, Ulusoy H. Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2008; (1):15-25.
- Bulut S. Ertem G. Sevil Ü. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. DEUHYO ED 2009; (2):27-38.
- Atay S, Ekim E, Gökkaya S, Sağım E. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi ; 39-46.
- Kong LN, Qin B, Zhou Y, Moub S, Gao MH. The effectiveness of problem-based learning on development of nursing students' critical thinking: a systematic review and meta- analysis. Int J Nurs Stud 2014; 51(3):458-469.
- Lin CC, Han CY, Pan IJ, Chen LC. The teaching learning approach and critical thinking development: a qualitative exploration of Taiwanese nursing students. J Prof Nurs ; 31(2):149-57.
- Pitt V, Powis D, Levett-Jones T, Hunter S. The influence of critical thinking skills on performance and progression in a pre- registration nursing program. Nurse Education Today 2015; 35(1):125-131.
- Şenturan L, Alpar ŞE. Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. C.Ü arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Anadolu düşünme becerilerinin çeşitli özellikler açısından Arslan GG, Demir Y, Eşer İ, Khorshid L. Hemşirelerde eleştirel düşünme eğilimini etkileyen etmenlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi ; 12:72-80.
- Certel Z. Çatıkkaş F. Yalçınkaya M. Beden eğitimi öğretmen adaylarının duygusal zeka ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi 2011;13(1):74-81.
- Palut B. Düşünme stilleri ve anne-baba tutumları arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi ; 24:1-11.
- İskender MD, Karadağ A. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin belirlenmesi. DEUHFED 2015; 8(1), 3-11.
APA | bilgiç ş, TOSUN KURTULUŞ Z (2016). Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler. , 39 - 47. |
Chicago | bilgiç şebnem,TOSUN KURTULUŞ Zeynep Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler. (2016): 39 - 47. |
MLA | bilgiç şebnem,TOSUN KURTULUŞ Zeynep Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler. , 2016, ss.39 - 47. |
AMA | bilgiç ş,TOSUN KURTULUŞ Z Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler. . 2016; 39 - 47. |
Vancouver | bilgiç ş,TOSUN KURTULUŞ Z Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler. . 2016; 39 - 47. |
IEEE | bilgiç ş,TOSUN KURTULUŞ Z "Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler." , ss.39 - 47, 2016. |
ISNAD | bilgiç, şebnem - TOSUN KURTULUŞ, Zeynep. "Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler". (2016), 39-47. |
APA | bilgiç ş, TOSUN KURTULUŞ Z (2016). Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions, 3(1), 39 - 47. |
Chicago | bilgiç şebnem,TOSUN KURTULUŞ Zeynep Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions 3, no.1 (2016): 39 - 47. |
MLA | bilgiç şebnem,TOSUN KURTULUŞ Zeynep Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions, vol.3, no.1, 2016, ss.39 - 47. |
AMA | bilgiç ş,TOSUN KURTULUŞ Z Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions. 2016; 3(1): 39 - 47. |
Vancouver | bilgiç ş,TOSUN KURTULUŞ Z Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions. 2016; 3(1): 39 - 47. |
IEEE | bilgiç ş,TOSUN KURTULUŞ Z "Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler." Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions, 3, ss.39 - 47, 2016. |
ISNAD | bilgiç, şebnem - TOSUN KURTULUŞ, Zeynep. "Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler". Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions 3/1 (2016), 39-47. |