Yıl: 2017 Cilt: 25 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1187 - 1202 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma

Öz:
Öğrenme, doğumdan itibaren bireyin yaşamında önemli bir rol oynamaktadır. Etkili öğrenmenin gerçekleşebilmesi bireyin zihinsel, duygusal, sosyal ve fiziksel gelişimine bağlıdır. Bütün bu alanlardaki gelişim beynin işlevsel çalışmasına bağlı olarak gerçekleşmektedir. Gelişen teknolojinin de etkisiyle son yıllarda beynin öğrenme üzerindeki etkisini inceleyen çalışmaların sayısı artmıştır. Bu doğrultuda öğretmenlerin çalışma sonuçlarını öğretim ortamına aktarma çabaları gözlenmektedir. Bilimsel çalışmaların öğretim ortamına aktarımında araştırmacıların ve uygulayıcıların etik sorumlulukları bulunmaktadır. Beyin ve öğrenme arasındaki ilişkiyi açıklamaya yönelik yapılan çalışmalardan elde edilen kanıtların doğru yorumlanması ve aktarılması önemlidir. Bu çalışmada, alanyazında beyin ve öğrenme arasındaki ilişkiyi açıklayan, buna ilişkin kanıtlar sunan çalışmalar incelenmiş ve derlenmiştir. Alanyazından elde edilen bilgilere dayalı olarak uygulamaya yönelik öneriler geliştirilmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Focusing Human on Learning: A Study Based on Brain Researches

Öz:
Learning has taken important part for people's life, since born. Effective learning depends on individuals' mental, emotional, social and physical development. Development of all these areas bound up functional working of brain. Recently, examining brain effect on learning researches are increased with developing technology. Accordingly, teachers try to transfer these research results into learning environment. Transfering scientific researches into learning environment involves ethical responsibility for researchers and implementers. Correctly interpreting and transfering the research evidences which explain the relationship between brain and learning are important. In this article, the researches that explain relationship between brain and learning in literature are analyzed and compiled. With these information (based on literature) reccomendations have been developed for implementation
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, O. R. (2011). Brain, mind, and the organization of knowledge for effective recall and application. Learning Landscapes, 5 (1), 45-61.
  • Ansari, D. Coch, D. & De Smedt, B. (2011). Connecting education and cognitive neuroscience: whe- re will the journey take us? Educational Philosophy and Theory,43(1), 37-42.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Battro, A., & Fischer, K. (2012). Mind, brain, and education in the digital era. Mind, Brain, and Edu- cation, 6(1), 49-50. doi:10.1111/j.1751-228X.2011.01137.x
  • Biller, L. W. (2003). Creating brain-friendly classrooms. Maryland: Rowman & Littlefield Publis- hing Group.
  • Borst, J. P., Taatgen, N., A., Stocco, A. & Van Rijn, H. (2010). The neural correlates 0f problem states: testing fmrı predictions of a computational model of multitasking. Plos One, 5 (9), 1-17.
  • Boss, S. (2011). Six tips for brain-based learning. Edutopia presents. [Çevrim-içi: http://www.eduto- pia.org/brain-based-learning-strategies-resource-guide, Erişim tarihi: 29.12.2014.]
  • Caine, R.N. & Caine, G. (1991). Making connections making and the human brain. Virginia: Asso- ciation for Supervision and Curriculum Development.
  • Campbell, S. R. (2011). Educational neuroscience: motivations, methodology, and implications. Edu- cational Philosophy&Theory, 43(1), 7-16. doi:10.1111/j.1469- 812.2010.00701.x
  • Connell, J. D. (2009). The global aspects of brain-based learning. Educational Horizons, 88(1), 28-39.
  • Delong, G. R. (1993). Effects of nutrition on brain development in humans. The American journal of clinical nutrition, 57, 286-290.
  • Dembo, M. H. (1994). Applying educational psychology. New York: Longman.
  • Ebrahim, H., Seleti, J. & Dawes A. (2013). Learning begins at birth: ımproving access to early lear- ning. Berry, L., Biersteker, L., Dawes, A., Lake, L. & Smith, C. (ed). South African Child Gauge 2013. Cape Town: Childrens's Institute, University of Cape Town.
  • Emmerson, J. (2011). Your mind on music: muffins, magic, mozart, myth. Learning Landscapes, 5 (1), 63-70.
  • Erickson, K. I., Voss, M. W., Prakash, R. S., Basak, C. & Szabo, A.(2011). Exercise training increases size of hippocampus and improves memory. PNAS, 108 (7), 3017-3022.
  • Feinstein, S. (2011). The Teenage brain and technology. Learning Landscapes, 5 (1), 71-84.
  • Ferrari, M. & McBride, H. (2011). Mind, brain and education: the birth of a new science. Learning landscapes, 5 (1), 85-100.
  • Fidan, N. (1986). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Fischbach, G. D. (1992). Mind and brain. Scientific American, 267 (3), 48-57.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory in practice. New York: Basic Books.
  • Geake, J. (2011). Position statement on motivations, methodologies, and practical implications of educational neuroscience research: FMRI studies of the neural correlates of creative intelligence. Educational Philosophy and Theory, 43 (1), 43-47. doi: 10.1111/j.1469-5812.2010.00706.x
  • Giganti, F., Arzilli, C., Conte, F., Toselli, M., Viggiano, M. P. & Ficca, G. (2014). The effect of a daytime nap on priming and recognition tasks in preschool children. Sleep. 2014 Jun 1, 37(6):1087-93.
  • Guesry, P. (1998). The role of nutrition in brain development. Preventive medicine, 27, 189-194.
  • Hebb, D. O. (1972). A textbook of psychology. Philadelphia: Saunders.
  • Herdman, E. A. (2006). Derleme makale yazımında, konferans ve bildiri sunumu hazırlamada pratik bilgiler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3 (1), 2-4.
  • Immordino-Yang, M. H. & Damasio, A. (2011). We feel, therefore we learn: the relevance of affecti- ve and social neuroscience to education. Learning Landscapes, 5 (1), 115-130.
  • Jensen, E. P. (2008). A fresh look at brain-based education. Phi Delta Kappan, 89, 408-417.
  • Joja, D. O. (2013). Learning experience and neuroplasticity-a shifting paradigm. Noema, XII, 159-170.
  • Katai, Z. & Toth, L. (2010). Technologically and artistically enhanced multi-sensory compu- ter-programming education. Teaching and Teacher Education, 26, 244-251. doi:10.1016/j. tate.2009.04.012
  • Kelly, A. E. (2011). Can cognitive neuroscience ground a science of learning? Educational Philo- sophy and Theory, 43 (1), 17-23. doi: 10.1111/j.1469-5812.2010.00702.x
  • Kirschbaum, C., Wolf, O. T., May, M., Wippich, W. & Hellhammer, D. H. (1996). Stress-and treat- ment-induced elevations of cortisol levels associated with ımpaired declarative memory in he- althy adults. Life Sciences, 58 (17), 1475-1483.
  • Koizumi, H. (2011). Brain-science based cohort studies. Educational Philosophy and Theory, 43 (1), 48-55. doi: 10.1111/j.1469-5812.2010.00707.x
  • Kommer, D., Cox, T, Farmer, K. J., Gregg, D. & McDowell, K. (2007). ABC's of brain-based lear- ning. Inquiry Seminar SP07, 1-28. [Çevrim-içi: http://personal.ashland.edu/dkommer/ABCs%20 of%20BBL.pdf, Erişim tarihi: 29.12.2014.]
  • Lee, K. & Fong N. G. S. (2011). Neuroscience and the teaching of mathematics. Educational Philo- sophy and Theory, 43 (1), 81-86. doi: 10.1111/j.1469-5812.2010.00711.x
  • Leproult, R., Copinschi, G., Buxton, O. & Cauter, E. V. (1997). Sleep loss results in an elevation of cortisol levels the next evening. Sleep, 20(10), 865-870.
  • Lin, C. S., Liu Y., Huang W. Y., Lu C. F. & Teng, S. (2013). Sculpting the intrinsic modular or- ganization of spontaneous brain activity by art. PLoS ONE 8(6): e66761. doi:10.1371/journal. pone.0066761
  • Lipsett, A. B. (2011). Supporting emotional regulation in elementary school: brain-based strategies and classroom ınterventions to promote self-regulation. Learning Landscapes, 5 (1), 157-175.
  • Logan, G. D. & Burkell, J. (1986). Dependence and independence in responding to double stimulati- on: a comparison of stop, change, and dual-task paradigms. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 12 (4), 549-563.
  • Lupien, S. J., Leon, M., Santi, S., Convit, A. & Tarshish, C. (1998). Cortisol levels during human aging predict hippocampal atrophy and memory deficits. Nature Neuroscience, 1(1), 69-73.
  • Macklem, G. L. (2008). Practitioner's guide to emotion regulation in school-aged children. New York: Springer.
  • Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. New York: Harper & Row.
  • Medina, J. (2009). Brain rules. Seattle: Pear Press.
  • Miller, G. A. (1956). The magical number seven, plus or minus two: some limits on our capacity for processing information. The Pyschological Review, 63 (2), 81-97.
  • Moreno, S. & Bidelman, G. M. (2014). Examining neural plasticity and cognitive benefit through the unique lens of musical training. Hearing Research, 84. doi:10.1016/j.heares.2013.09.012
  • Ortiz, T. (2010). Anatomical evidence for cerebellar and reticular activating system involvement in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder. Yayımlanmamış doktora tezi. Alliant Interna- tional University, Los Angeles.
  • Peterson, L. R. & Peterson, M. J. (1959). Short term retention of individual verbal items. Journal Of Experimental Psychology, 58, 193-198.
  • Ronis, D. (2007). Brain-compatible assessments. Corwin Press.
  • Sattelmair, J. & Ratey, J. (2009). Physically active play and cognition an academic matter? American Journal of Play. Winter, 365-374.
  • Schwartz, M., Gerlach, J. (2011). The birth of a field and the rebirth of the laboratory school. Educa- tional Philosophy and Theory, 43 (1), 67-74. doi: 10.1111/j.1469-5812.2010.00709.x
  • Senemoğlu, N. (2005). Beyinde öğrenmenin oluşumuna göre öğretimin düzenlenmesi. Özel Okullar ve Eğitimnde Yeni Yaklaşımlar Sempozyumu, 28-29 Ocak, Antalya.
  • Senemoğlu, N. (2011). Okul öncesi eğitimden yükseköğretime, beyin dostu öğrenme ortamları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, AİBU Eğitimci Düşünce ve Gençlik Topluluğu, 9 Mayıs, Bolu.
  • Senemoğlu, N. (2013). Beyin dostu eğitim ortamları. 19 Mayıs Üniversitesi, 4 Kasım, Bolu.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Senemoğlu, N. (2015). Beyin dostu öğrenme ortamları. Erzincan Üniversitesi, 23 Kasım, Erzincan.
  • Slavin, R., E. (2006). Educational pyschology theory and practice. Boston: Allyn&Bacon.
  • Sousa, D. A. (2011). Mind, brain and education: Theiımpact of educational neuroscience on the sci- ence of teaching. Learning Landscapes, 5 (1), 37-43.
  • Stein, Z.& Fisher, K. W. (2011). Directions for mind, brain, and education: methods, models, and mo- rality. Educational Philosophy and Theory, 43 (1), 56-66. doi: 10.1111/j.1469-5812.2010.00708.x
  • Şen, Z., Başar, T., Aşkın, İ., ve Turan, S. (2015). türkiye'de beyin temelli öğrenme çalışmaları: meto- dolojik bir inceleme. Eğitim ve Bilim, 40(181), 41-56.
  • Tali, S., Delgado, M. R. & Phelps, E. A. (2004). How emotion enhances the feeling of remembering. Nature Neuroscience, 7 (12), 1376-1380.
  • Tavernijers, J., Ruysseveldt, J. V., Smeets, T. & Grumbkow, J. V. (2010). High-intensity stress elicits robust cortisol increases, and impairs working memory and visuo-spatial declarative memory in special forces candidates: a field experiment. Stress, 13(4), 323-333.
  • Tyler, R.W. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: The University of Chi- cago Press.
  • Uauy, R. & Dangour, A. D. (2006). Nutrition in brain development and aging: role of essential fatty acids. Nutrition Reviews, 64 (2), 24-33.
  • Uncu, Y. ve Akman, M. (2004). Sağlığa biyopsikososyal yaklaşım, aile doktorları için kurs notları. Ankara: Ata Ofset Tanıtım ve Matbaacılık.
  • Van Nes, S., Van Doorn, P., KUITWAARD, K., MERKIES, I., ve FABER, C. (2011). "Rasch-Built Overall Disability Scale (R-ODS) for Immune-Mediated Peripheral Neuropathies." Neuro- logy, 76(4), 337-345. doi:10.1212/WNL.0b013e318208824b
  • Vygotsky, L. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Yılmaz, O. (2006). Derleme yazılar. Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık 4.Ulusal Sempozyu- mu. [Çevrim-içi: http://uvt.ulakbim.gov.tr/tip/sempozyum4/page49-52.pdf, Erişim tarihi: 29.12.2014.]
  • Willis, J. (2008). How your child learns best: brain-friendly strategies you can use to ignite your child's learning and increase school success. Naperville, IL: Sourcebooks.
  • Zull, J. E. (2011). From brain to mind using neuroscience to guide change in education. Sterling VA: Stylus Publishing.
APA AŞKIN TEKKOL İ, BAŞAR T, ŞEN Z, Turan S (2017). Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma. , 1187 - 1202.
Chicago AŞKIN TEKKOL İlkay,BAŞAR TARIK,ŞEN Zeynep,Turan Sevgi Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma. (2017): 1187 - 1202.
MLA AŞKIN TEKKOL İlkay,BAŞAR TARIK,ŞEN Zeynep,Turan Sevgi Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma. , 2017, ss.1187 - 1202.
AMA AŞKIN TEKKOL İ,BAŞAR T,ŞEN Z,Turan S Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma. . 2017; 1187 - 1202.
Vancouver AŞKIN TEKKOL İ,BAŞAR T,ŞEN Z,Turan S Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma. . 2017; 1187 - 1202.
IEEE AŞKIN TEKKOL İ,BAŞAR T,ŞEN Z,Turan S "Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma." , ss.1187 - 1202, 2017.
ISNAD AŞKIN TEKKOL, İlkay vd. "Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma". (2017), 1187-1202.
APA AŞKIN TEKKOL İ, BAŞAR T, ŞEN Z, Turan S (2017). Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1187 - 1202.
Chicago AŞKIN TEKKOL İlkay,BAŞAR TARIK,ŞEN Zeynep,Turan Sevgi Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 25, no.3 (2017): 1187 - 1202.
MLA AŞKIN TEKKOL İlkay,BAŞAR TARIK,ŞEN Zeynep,Turan Sevgi Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.25, no.3, 2017, ss.1187 - 1202.
AMA AŞKIN TEKKOL İ,BAŞAR T,ŞEN Z,Turan S Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2017; 25(3): 1187 - 1202.
Vancouver AŞKIN TEKKOL İ,BAŞAR T,ŞEN Z,Turan S Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2017; 25(3): 1187 - 1202.
IEEE AŞKIN TEKKOL İ,BAŞAR T,ŞEN Z,Turan S "Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25, ss.1187 - 1202, 2017.
ISNAD AŞKIN TEKKOL, İlkay vd. "Öğrenmede İnsanı Odağa Almak: Beyin Araştırmaları Doğrultusunda Bir Tartışma". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 25/3 (2017), 1187-1202.