Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 41 Sayfa Aralığı: 62 - 77 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21764/efd.48961 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği

Öz:
Bu araştırmayla ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik tarihinin derslerde kullanımına yönelik hizmet içi eğitime ihtiyaç durumlarını belirlemek amaçlanmaktadır. Çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Veriler, tarihsel farkındalık ve matematik tarihinin derslerde kullanım yolları ile ilgili maddeler içeren bir ölçek yardımıyla toplanmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen bu ölçek, Trabzon’da görev yapan toplam 173 öğretmene uygulanmıştır. Ölçekten elde edilen veriler frekans, yüzdelik ve ortalama değerleri hesaplandıktan sonra tablolar halinde sunulmuştur. Araştırmanın sonunda, öğretmenlerin tarihsel farkındalığa yönelik matematik tarihi ile ilgili projelere, tezlere, kitaplara ve kullanım yollarına ilişkin ihtiyaçlarının daha çok olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin öğretmen merkezli kullanım yolu olan matematiksel terimlerin anlam veya kökenlerine, materyal destekli kullanım yolları olan mekanik aletlere ve çalışma yapraklarına, öğrenci merkezli kullanım yollarından matematikle ilgili sözlere, sınıf dışı etkinliklere ve matematikçilerin yaşam öykülerinin, anekdotların ya da hikâyelerin oyunlaştırılmasına yönelik ihtiyaçlarının daha fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlar göz önüne alınarak, matematik tarihinin derslerde kullanımı ile ilgili düzenlenecek hizmet içi eğitim faaliyetlerinde çok sayıda materyal gösterilmesi, uygulama yapılması ve yaptırılması önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Determining the In-Service Training Needs of Teachers about Using History of Mathematics in Lessons: The Sample of Trabzon

Öz:
In this research, it is aimed to determine inservice training needs of middle school mathematics teachers related to using history of mathematics in lessons. Survey research method was used in the study. The data were collected with the help of a scale comprising items concerning historical awareness and the use of history of mathematics in lessons. Being developed by researchers, this scale was applied to totally 173 teachers working in Trabzon. After the calculation of frequency, percentage, and mean values, the data obtained by the scale were presented in tables. At the end of the research, it is determined that in terms of historical awareness teachers have more needs for projects, theses, and books related to the history of mathematics and its usage ways. Furthermore, it comes out that things teachers need more are; meanings or origins of the mathematical terms among teacher-centered usage ways, mechanical instruments and worksheets among material supported usage ways, sayings related to the mathematics, out-of-class activities, and dramatizing biographies of mathematicians, anecdotes or stories among student-centered usage ways respectively. Considering these results, it is suggested to show a large number of materials, perform implementations, and have teachers perform these implementations during in-service training activities that will be organized about using history of mathematics in lessons.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alibeyoğlu, M. C. ve Gökalp, Y. Ş. (2007, Haziran). Zeugma'da matematik. 4. Uluslararası Türkiye Mozaik Sempozyumu, Gaziantep Mozaik Müzesi ve Gaziantep Ticaret Odası, Gaziantep.
  • Alpaslan, M. (2011). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihi bilgileri ve matematik tarihinin matematik eğitiminde kullanımına yönelik tutum ve inanışları Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Alpaslan, M. (2012, Haziran). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihinin matematik eğitiminde kullanımına yönelik tutum ve inanışlarının karşılaştırılması: Matematik tarihi dersinin rolü. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Baki, A. ve Yıldız, C. (2012). Matematik tarihine ve derslerde kullanım yollarına yönelik görüş ölçeği geliştirme çalışması. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 7(4), 1017- 1031.
  • Baltacı, S., Yıldız, A. & Güven, B. (2014). Knowledge types used by eighth grade gifted students while solving problems. Bolema, 28(50), 1032-1055.
  • Baltacı, S., Yıldız, A. & Özçakır, B. (2016). The relationship between metacognitive awareness levels, learning styles, genders and mathematics grades of fifth graders. Journal of Education and Learning, 5(4), 78-89, DOI: http://dx.doi.org/10.5539/jel.v5n4p78.
  • Bellomo, C. & Wertheimer, C. (2010). Discussion and experiment on incorporating history into the mathematics classroom. Journal of College Teaching & Learning, 7(4), 19-24.
  • Bolam, R. (1982). School focused in-service training. London: Heineman Educational Books.
  • Burns, B. A. (2010). Pre-service teachers' exposure to using the history of mathematics to enhance their teaching of high school mathematics. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers: The Journal, 4, 1-9.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PEGEM Akademi Yayınları.
  • Clark, K. M. (2011, February). Voices from the field: Incorporating history of mathematics in secondary and post-secondary classrooms. Paper presented at the meeting of Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME-7), Rzeszow, Poland.
  • Clark, K. M. (2012). History of mathematics: Illuminating understanding of school mathematics concepts for prospective mathematics teachers. Educational Studies in Mathematics, 81, 67-84.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Geliştirilmiş 7. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Fung, C. I. (2000). Hong Kong: On finding a place for history in primary mathematics teacher education. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 110-113). Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publishers.
  • Furinghettti, F. (2000). The long tradition of history in mathematics teaching: An old Italian case. In V. Katz (Ed.), Using history to teach mathematics: An international perspective (pp. 49-58). Washington DC: The Mathematical Association of America.
  • Gazit, A. (2013). What do mathematics teachers and teacher trainees know about the history of mathematics? International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 44(4), 501-512, DOI: 10.1080/0020739X.2012.742151.
  • Gispert, H. (2000). France: History of mathematics in in-service training for primary and secondary teachers. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 134- 136). Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publishers.
  • Hatisaru, V. ve Erbaş, A. K. (2012, Haziran). Matematik öğretiminde matematik tarihinin yeri: Türk, Portekiz, İspanyol ve Fransız matematik öğretmenlerinin görüşleri. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Hatisaru, V., Erbaş, A. K. & Çetinkaya, B. (2011, July). Using history of mathematics in teaching mathematics: Teachers' views. Thirty-Fifth Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Middle East Technical University, Ankara.
  • Horton, L. B. & Panasuk, R. M. (2011). Raising awareness the history of mathematics in high school curriculum. International Journal of Humanities and Social Science, 1(16), 37-46.
  • Horton, L. B. (2011). High school teachers' perceptions of the inclusion of history of mathematics in the classroom. Unpublished doctoral dissertation, University of Massachusetts Lowell, Lowell, Massachusetts, United States of America.
  • Jankvist, U. T. (2009). On empirical research in the field of using history in Mathematics education. Revista Latinosmericana de Investigacion en Mathematica Educativa, 12(1), 67-101.
  • Kaleli-Yılmaz, G. (2012). Matematik öğretiminde bilgisayar teknolojisinin kullanımına yönelik tasarlanan hizmet içi eğitim kursunun etkililiğinin incelenmesi: Bayburt ili örneği. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Karaduman, G. T. (2010). A sample study for classroom teachers addressing the importance of utilizing history of math in math education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2689-2693.
  • Kaşıkçı, M. (2015). Matematik tarihi dersinde drama yönteminin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının bilgi, inanç ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kaya, A., Küçük, M. ve Çepni, S. (2004). Fizik laboratuvarlarına yönelik hazırlanan bir hizmet içi eğitim programının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 89-103.
  • Liu, P. H. (2010, July). Evolution of college students' epistemological views of mathematics in a history- based class. In E. Barbin, M. Kronfellner & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the History and Pedagogy of Mathematics 2010 & European Summer University 6 (pp. 307-318). Austria: Mensa University of Technology.
  • Metin, M. (2010). Fen ve teknoloji öğretmenleri için hazırlanan performans değerlendirmeye yönelik hizmet içi eğitim kursunun etkililiği. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009). İlköğretim matematik dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Panasuk, R. M. & Horton, L. B. (2012). Integrating history of mathematics into curriculum: What are the chances and constraints? International Electronic Journal of Mathematics Education, 7(1), 3-20.
  • Percival, I. (2004). The use of cultural perspectives in the elementary school classroom. Unpublished doctoral dissertation, Simon Fraser University, British Columbia, Canada.
  • Smestad, B. (2003). Historical topics in Norwegian textbooks. In O. Bekken & R. Mosvold (Eds.), Study the Masters: The Abel-Fauvel Conference (pp. 153-168). Kristiansand: NCM.
  • Smestad, B. (2009). Teachers' conceptions of history of mathematics. Retrieved November 1, 2016, from http://home.hio.no/~bjorsme/HPM2008paper.pdf.
  • Şenel-Çoruhlu, T., Er Nas, S. ve Çepni, S. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme- değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, V1(I), 122-141.
  • Uşun, S. ve Cömert, D. (2003). Okul öncesi öğretmenlerinin hizmet içi eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 125-138.
  • Weng Kin, H. (2008, March). Using history of mathematics in the teaching and learning of mathematics in Singapore. Paper presented at the meeting of 1st Raffles International Conference on Education, Raffles Junior College, Singapore.
  • Yenilmez, K. (2011). Matematik öğretmeni adaylarının matematik tarihi dersine ilişkin düşünceleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 79-90.
  • Yıldız, A. (2016). The geometric construction abilities of gifted students in solving real-world problems: A case from Turkey. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 4(4), 53-67.
  • Yıldız, A. ve Güven, B. (2016). Matematik öğretmenlerinin problem çözme ortamlarında öğrencilerinin üst bilişlerini harekete geçirmeye yönelik davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 575-598.
APA YILDIZ C, BAKİ A (2017). Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği. , 62 - 77. 10.21764/efd.48961
Chicago YILDIZ CEMALETTİN,BAKİ Adnan Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği. (2017): 62 - 77. 10.21764/efd.48961
MLA YILDIZ CEMALETTİN,BAKİ Adnan Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği. , 2017, ss.62 - 77. 10.21764/efd.48961
AMA YILDIZ C,BAKİ A Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği. . 2017; 62 - 77. 10.21764/efd.48961
Vancouver YILDIZ C,BAKİ A Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği. . 2017; 62 - 77. 10.21764/efd.48961
IEEE YILDIZ C,BAKİ A "Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği." , ss.62 - 77, 2017. 10.21764/efd.48961
ISNAD YILDIZ, CEMALETTİN - BAKİ, Adnan. "Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği". (2017), 62-77. https://doi.org/10.21764/efd.48961
APA YILDIZ C, BAKİ A (2017). Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(41), 62 - 77. 10.21764/efd.48961
Chicago YILDIZ CEMALETTİN,BAKİ Adnan Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.41 (2017): 62 - 77. 10.21764/efd.48961
MLA YILDIZ CEMALETTİN,BAKİ Adnan Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.41, 2017, ss.62 - 77. 10.21764/efd.48961
AMA YILDIZ C,BAKİ A Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 0(41): 62 - 77. 10.21764/efd.48961
Vancouver YILDIZ C,BAKİ A Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 0(41): 62 - 77. 10.21764/efd.48961
IEEE YILDIZ C,BAKİ A "Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.62 - 77, 2017. 10.21764/efd.48961
ISNAD YILDIZ, CEMALETTİN - BAKİ, Adnan. "Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 41 (2017), 62-77. https://doi.org/10.21764/efd.48961