Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 41 Sayfa Aralığı: 298 - 313 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21764/efd.57979 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları

Öz:
Eğitim programlarında 21. yüzyıl becerilerinin ve yaşam becerilerinin altında yer alan "girişimcilik" becerisine sahip bireylerin yetiştirilmesi hemen hemen tüm ülkelerin eğitimlerinde amaçlanmaktadır. Eğitim yoluyla öğrencilerin girişimci özelliklerinin geliştirilmesini sağlamak için ilkokul öğretim programlarından başlanarak öğrencilere girişimciliğin yararları fark ettirilmeli ve girişimci özellikler öğretilmelidir. Bu gerekçe ile girişimcilik kültürünün erken çocukluktan itibaren okullarda kazandırılması gerektiği düşünülerek farklı ülkelerin eğitim programlarında girişimcilik becerisine yer verilmiştir. İlkokul öğretim programlarında yer verilen girişimcilik okullarımızda öğrencilere kazandırılması için öncelikle öğretmen adaylarına ve öğretmenlere bu becerinin kazandırılması ve bu konuda bilgi ve deneyim sahibi olmalarının sağlanması gerektiği söylenebilir. Bu da ancak Eğitim Fakülteleri'nde öğretmen adaylarına verilen eğitim ile sağlanabilir. Bu araştırmada, sınıf öğretmeni adaylarının "girişimcilik" becerisine ilişkin görüşlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik yaklaşıma dayalı olarak desenlenmiştir. Araştırmaya Sınıf Öğretmenliği dördüncü sınıfta öğrenim gören 14 sınıf öğretmen adayı katılmıştır. Veriler toplanmıştır. tekniğinden öğretmen adaylarının girişimcilik kavramını "dikkat çeken", "kendine güvenen", "donanımlı", "lider", "üretken", "yeniliklere açık", "aktif", "risk alan" kişilik özellikleri ile açıklamışlardır. Sınıf öğretmeni adaylarının, kendine güven, fırsatları görme ve değerlendirme, duygusal zekâ gibi girişimciliğe ilişkin boyutları yaşamlarında daha sıklıkla yer verdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sınıf öğretmeni adaylarının girişimciliğe ilişkin risk alma, yeniliklere açık olma ve lider olma gibi özelliklerini yaşamlarında kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altan, M. (2014). Türkiye'nin Eğitim Çıkmazı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Antonio, T., Lanawati, S., Wiriana, T.A. & Christina, L. (2014). Correation creativity, ıntelligence, personality and entrepreneurship achievement. The 5th Indonesia International Conference on Innovation, Entrepreneurship and Small Business (IICIES 2013)
  • Argon T. ve Selvi, Ç. ( 2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin sahip oldukları girişimcilik değerleri ve algıladıkları sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişki. International Journal of Social Science. 6(1). 179- 206.
  • Avrupa Komisyonu Raporu (2012) Avrupa komisyonu basın açıklaması. http://europa.eu/rapid/press- release_IP-12-365_tr.htm adresinden 04.07.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Bacanak, A. (2013). Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 13(1), 609-629.
  • Bacanak, A. Ülküdür, M.A. ve Öner, F. (2012). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin girişimcilik becerisi ve etkisi ile ilgili görüşleri: nitel bir araştırma. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2395-30_05_2012-15_47_45.pdf adresinden 14.06.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Beca, J. (2007). The need for improvement ın innovativeness development and entrepreneurship training in highschool and university science education. T-Space at The University of Toronto Libraries, University of Toronto Mississauga. http://hdl.handle.net/1807/10112 adresinden 10.02.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative Resarch For Education An İntroduction to Theory and Methods. USA: Pearson International Edition.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Çavuş, M.F. ve Akgemici, T. (2008). İşletmelerde personel güçlendirmenin örgütsel yaratıcılık ve yenilikçiliğe etkisi: İmalat sanayinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 299- 231.
  • Deveci, İ. ve Çepni, S. (2014). Fen bilimleri öğretmen eğitiminde girişimcilik. Türk Fen Eğitim Dergisi, 11(2), 161-188.
  • Deveci, İ. ve Çepni, S. (2015). Öğretmen adaylarına yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(2), 92-11
  • Deveci, İ., Zengin M.N. ve Çepni, S. (2015). Fen tabanlı girişimcilik eğitimi modüllerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Educational Sciences and Practice, 14 (27), 59-80.
  • Döm, S. (2012). Girişimcilik ve Küçük İşletme Yöneticiliği. Ankara: Detay Yayınevi.
  • Ememe, O.N., Ezeh,S.C. & Ekemezia, C. A. (2013). The role of head-teacher in the development of entrepreneurship education in primary schools. Academic Research International, 4 (1), 242-249.
  • European Commission, (2011). Entrepreneurship Education: Enabling Teachers as a Critical Success Factor "A report on Teacher Education and Training to prepare teachers for the challenge of entrepreneurship education. Final Report, Entrepreneurship Unit Bruxelles.
  • European Commission, (2013). Entrepreneurship Education: A Guide for Educators. June 2013.Entrepreneurship and Social Economy Unit. European Union, 2013, Bruxelles.
  • İşcan, Ö. F. ve Kaygın, E. (2011). Potansiyel Girişimciler Olarak Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 (2), 275- 286.
  • Hisrich, R.D. ve Peter, M.P. ( 2002). Entrepreneurship. USA:Mc Graw-Hill/Irwin.
  • Konaklı, T. ve Göğüş, N. (2013). Aday öğretmenlerin sosyal girişimcilik özellikleri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 33(2), 373-391.
  • Korkmaz, O. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi 14 (2), 209-226.
  • Kümbül Güler, B. (2012). Sosyal Girişimcilik. Ankara: Efil Yayınevi.
  • MEB. (2013). Fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=213 adresinden 25.02.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB. (2015). İlkokul hayat bilgisi dersi 1, 2 ve 3. sınıflar öğretim programı. http:// ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=244 adresinden 25.02.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis : An Expanded Sourcebook. Calif. : SAGE Publications.
  • Müftüoğlu, M.T. ve Durukan, T. ( 2004). Girişimcilik ve Kobi'ler. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Ocak, G. ve Su, A. (2016). An evaluation of entrepreneurship levels of prospective teachers. Asian Journal of Instruction 4(1), 1-16.
  • Partnership for 21st Century Skills. (2009). Framework for 21st century learning. http://www.p21.org/our- work/p21-framework adresinden 12.10.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Evaluation and Research Methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Peltonen, K. (2008). Can learning in teams help teacher to become more entrepreneurial? The interplay between efficacy perceptions and team support. LTA,3, 297-324.
  • Seikkula, L. (2008). Inter-regional seminar on promoting entrepreneurship education through curriculum reform. A paper presented at International Council for Small business world conference, Canada: Halifax Nova Scotia.
  • Shea, T. (2014). Educators stress entrepreneurial thinking during. saturday. http://www.cvilletomorrow.org/news/article/17804-educators-stress-entrepreneurial-thinking-during- adresinden 12.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Top, S. ( 2012). Girişimcilik Keşif Süreci. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 24, 543-559.
  • UNESCO (2008). Inter-Regional Seminar on Promoting Entrepreneurship Education in Secondary School. http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001600/160087E.pdf erişilmiştir. adresinden 02.02.2016 tarihinde
  • Uzoka, N. E. & Adetoro, J. A. (2008). Capacity building through higher education: a panacea for youth employment in nigeria. 3rd Regional Conference on Higher Education for Youth Empowerment: opportunities, capabilities and second chances organized by Higher Education Research Policy and Network (HERPNET) at IITA, Ibadan, Nigeria.
  • Yamada, J. (2004). A Multi-dimensional view of entrepreneurship: towards a research agenda on organisation emergence. Journal of Management Development, 21, 4, 289-320.
  • Yazıcı, K., Uslu, S. ve Arık S. (2016). The investigation of the social entrepreneurship characteristics of social studies pre-service teachers. Cogent Education, 3,1-11.
  • Yıldırım, Y. T. ( 2013). Girişim, Girişimci, Girişimcilik ve Risk Yönetimi Kavramları. Nazan Yelkikalan (Ed.), Girişimcilik içinde (s. 25-41). İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, S. ve Kapu, H. (2012). Üniversite öğrencilerinin bireysel değerleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki: Kafkas Üniversitesi'nde bir araştırma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 3 (3), 39-66.
  • Yılmaz, E. ve Sünbül, A.M. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 196-203.
  • Chand, V.S. & Amin-Choudhury, G. (2006). Teachers and socio-educational entrepreneurship: Competence as a consequence . The Journal of Entrepreneurship, 15 (2), 97-114.
  • Curth, A. (2011). Mapping of teachers' preparation for entrepreneurship education. http://www.ab.gov.tr/files/ardb/evt/1_avrupa_birligi/1_9_politikalar/1_9_4_egitim_politikasi/mapping en.pdf adresinden 02.06.2016. tarihinde erişilmiştir.
APA ANAGÜN Ş, atalay n (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları. , 298 - 313. 10.21764/efd.57979
Chicago ANAGÜN Şengül S.,atalay nurhan Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları. (2017): 298 - 313. 10.21764/efd.57979
MLA ANAGÜN Şengül S.,atalay nurhan Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları. , 2017, ss.298 - 313. 10.21764/efd.57979
AMA ANAGÜN Ş,atalay n Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları. . 2017; 298 - 313. 10.21764/efd.57979
Vancouver ANAGÜN Ş,atalay n Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları. . 2017; 298 - 313. 10.21764/efd.57979
IEEE ANAGÜN Ş,atalay n "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları." , ss.298 - 313, 2017. 10.21764/efd.57979
ISNAD ANAGÜN, Şengül S. - atalay, nurhan. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları". (2017), 298-313. https://doi.org/10.21764/efd.57979
APA ANAGÜN Ş, atalay n (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(41), 298 - 313. 10.21764/efd.57979
Chicago ANAGÜN Şengül S.,atalay nurhan Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.41 (2017): 298 - 313. 10.21764/efd.57979
MLA ANAGÜN Şengül S.,atalay nurhan Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.41, 2017, ss.298 - 313. 10.21764/efd.57979
AMA ANAGÜN Ş,atalay n Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 0(41): 298 - 313. 10.21764/efd.57979
Vancouver ANAGÜN Ş,atalay n Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 0(41): 298 - 313. 10.21764/efd.57979
IEEE ANAGÜN Ş,atalay n "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.298 - 313, 2017. 10.21764/efd.57979
ISNAD ANAGÜN, Şengül S. - atalay, nurhan. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 41 (2017), 298-313. https://doi.org/10.21764/efd.57979