MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME

Yıl: 2016 Cilt: 45 Sayı: 211 Sayfa Aralığı: 29 - 44 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME

Öz:
Kalite insanların, örgütlerin yaşamlarında sürekli istedikleri bir yaşam biçimi olarak durmaktadır. Bir yönetim yaklaşımı olarak ortaya çıkan Toplam Kalite Yönetimi (TKY) bu isteğin teorik alt yapısını oluşturmaktadır. TKY felsefesine ilişkin olumlu ve olumsuz görüşler bulunmaktadır. Türkiye'de TKY felsefesi Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı kurumlarda yasal mevzuat çerçevesinde 1999 yılından itibaren uygulamaya konulmuştur. Bu çerçevede her öğretim yılında ekip ve kurum bazlı ödül yarışmaları düzenlenmiştir. Bu çalışmada TKY felsefesine yönelik olumlu/olumsuz tartışmaların ötesinde ödül süreci araştırılmıştır. Ödül alan kurumlar açısından ödül öncesi, ödül süreci ve ödül sonrası çalışmaların ödül alanlar açısından nitel bir değerlendirilmesi araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılarak incelenmiştir. Bu amaçla maksimum çeşitleme örneklemi çerçevesinde Türkiye'de yedi okul/kurum temsilcisiyle görüşme yapılmıştır. İçerik analizi yöntemiyle yapılan çözümlemede TKY ödül sürecinin kurumlara iç ve dış yansımalarının olumlu olduğu görülmektedir. Ödül sonrasında çalışmaların devam ettiği dolayısıyla başarının sürdürülme eğilimi görülmektedir. Eğitim gibi insana yönelik hizmette niteliğin artırılması için TKY ödül sürecine devam edilmesi, farklı adlarla da olsun yaşatılması gerekmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Psikoloji Aile Çalışmaları

A QUALITATIVE EVALUATION OVER THE MINISTRY OF EDUCATION'S TOTAL QUALITY MANAGEMENT, REWARDING PROCESS AND AFTERWARDS

Öz:
Quality reminds itself in the lives of people and organizations as a lifestyle which is always demanded. Total Quality Management or TQM, (TKY in Turkish) emerging as a management approach, creates the infrastructure of this demand. There are either positive or negative views about Total Quality Management philosophy. In Turkey, TQM philosophy has been applied since 1999 in institutions dependent to Ministry of Education under legal regulations. Under these regulations, rewarding competitions have been organized for crews in the workplaces or institutions. In this study the rewarding process was investigated rather than the positive or negative discussions about the TQM philosophy. The qualitative evaluation of before, during and after the rewarding process for the rewarded institutions consist of the subject of this study. The study was applied by using one of the qualitative research designs, the "situational study design". For this purpose, in the framework of maximum variation sampling, interviews with representatives of seven schools/institutions were made. By the analysis made according to the content analysis method, the inside and outside reflections of the rewarding process of TQM are seen to be positive. The efforts are seen to be continued afterwards the rewarding process and also the success is seen to be so. For the purpose of the increasing the quality of the services such as the education which is aimed for the people, the TQM rewarding process should be continued and kept alive no matter how it is named.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKSU, A. (2009). İlköğretim Okullarında Toplam Kalite Yönetimi ve Vizyoner Liderlik. Eğitim ve Bilim 34, (153). 99-116.
  • AYDIN, A. ŞENTÜRK, İ. (2007). Eğitimde Toplam Kalite Yönetiminin Uygulanması (İlköğretim Okulları Örneği). Manas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17. 1-19.
  • BALCI, A. (2002). Implementation of Total Quality Management in Public Sector: An Empiri- cal Analysis of a Turkish Case. Yayımlanmamış Doktora Tezi, ODTÜ Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı.
  • BALCI, A. (2005). Kamu Örgütlerinde Toplam Kalite Yönetimi Uygulanması: Olumlu Perspektif- ler ve Olası Zorluklar. Selçuk Üniversitesi Karaman İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi. 2,(5) 196-211.
  • BEER, M. (2003). Why Total Quality Management Programs Do Not Persist: The Role of Mana- gement Quality and Implications for Leading TQM Transformation. Decision Sciencies, 34, (4), 623-642.
  • BOZKURT, R. VE ODAMAN, A. (1995). İSO 9000 Kalite Güvence Sistemleri Ankara: Mim.
  • BULUT, Y.(2005). Toplam Kalite Yönetimi Uygulayan İlköğretim Okullarında Çalışan Öğret- menlerin İş Doyumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • DAĞLI, A. (2003). Toplam Kalite Yönetimi ve Eğitim Sistemine Uygulanabilirliği. e-sosder onli- ne http://www.esosder.org/dergidetay.php?id=108: adresinden 18 Nisan 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • HUNT, V. D. (1993). Quality Management For Government: A Guide To Federal, State,And Local Implementation. Milwaukee,WI: ASQC Quality Press.
  • KÖKSAL, H. (1998). Kalite Okullarına Geçişte Toplam Kalite Yönetimi, İstanbul: Dünya Ya- yınları.
  • MEB, (2002). Milli Eğitim Bakanlığı Taşra Teşkilatı Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Projesi Klavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2009). Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimde Toplam Kalite Yön Etimi Uygulamaları Ödül Yönergesi. MEB,meb.gov.tr. erişim: Haziran, 2011.
  • OKAY, Ş. (2008). Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Mesleki Ve Teknik Ortaöğretimde Pay- daşlar Arasındaki İletişime Etkileri. Tübav Bilim Dergisi, 1(2), 55-63.
  • OKAY, Ş. (2009). Yönetici Ve Öğretmenlerin Algılarına Göre Mesleki Ve Teknik Ortaöğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Ve Sosyal Başarılarına Etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 13, 1.
  • OKÇU, V. (2008). Eğitimde Toplam Kalite Yönetiminin Uygulanması. Milli Eğitim. 179. 283-292.
  • ÖNCÜL, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim
  • ÖZÇAKAR, N. (2010). Bir Kamu Kuruluşundaki Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının De- ğerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 39, (1) 106-124.
  • ÖZDEMİR, S. M. (2005). Eğitim Kurumlarında Toplam Kalite Uygulamalarını Olumsuz Etkileyen Etmenler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, (3), 1-23.
  • ÖZDEN, Y. (2002). Eğitimde Yeni Değerler, Ankara: Pegem.
  • ÖZEN, Ş. (2002) Bağlam, Aktör, Söylem Ve Kurumsal Değişim: Türkiye'de Toplam Kalite Yöneti- minin Yayılım Süreci. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 47-90.
  • SCHELECHTY, P.(2005). Okulu Yeniden Kurmak. Çeviren: Yüksel Özden. Ankara: Nobel.
  • ŞENTÜRK, H., TÜRKMEN, Ö. (2009). İlköğretim Okullarındaki Yönetici Ve Öğretmenlerin Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Algıları. Dicle Üniversitesi Ziya Gö- kalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 12. 128-142.
  • Türk, M., Kıngır, S., ve Sucubaşı, B.(2004). Toplam Kalite Yönetimi Tekniği Olarak Kıyaslama. M.Tikici(Ed.). Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Nobel.
  • ÜNAL, S. (1999). Eğitim Örgütlerinde Toplam Kalite Yönetimi Öğeleri Ve Uygulamalarda Karşı- laşılan Engeller. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 19 (341-351).
  • ÜSTÜN, A. (2006) İlköğretim Okullarındaki Yönetici Ve Öğretmenlerin Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi; Amasya İli Örneği. Kazım Kara- bekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13. 22-28.
  • WALSH, K. (1991). Quality And Public Services, Public Administration, 69. 503-514.
  • YAHYAGİl, M. (1997). Eğitim Sistemine Toplam Kalite Uygulamasının Sağlayacağı Yararlar", Ödül Kazanan Makaleler, Kalder.
  • YILDIRIM, A. , ŞİMŞEK, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara. Seç- kin.
  • YILDIZ, S. M. ERDEMİR, İ., GİTMEZ, M. (2006). Bir Orta Öğretim Kurumunda Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Öğrenci Memnuniyeti Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Milli Eğitim. 172. 143-154.
  • Yılmaz, M. (2003). Bilgi Merkezleri ve Toplam Kalite Yönetimi İlişkisi: Bir Uygulama. Doğuş Üni- versitesi Dergisi. 4 (2), 259.
APA YILDIRIM N (2016). MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME. , 29 - 44.
Chicago YILDIRIM NAİL MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME. (2016): 29 - 44.
MLA YILDIRIM NAİL MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME. , 2016, ss.29 - 44.
AMA YILDIRIM N MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME. . 2016; 29 - 44.
Vancouver YILDIRIM N MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME. . 2016; 29 - 44.
IEEE YILDIRIM N "MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME." , ss.29 - 44, 2016.
ISNAD YILDIRIM, NAİL. "MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME". (2016), 29-44.
APA YILDIRIM N (2016). MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME. Milli Eğitim, 45(211), 29 - 44.
Chicago YILDIRIM NAİL MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME. Milli Eğitim 45, no.211 (2016): 29 - 44.
MLA YILDIRIM NAİL MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME. Milli Eğitim, vol.45, no.211, 2016, ss.29 - 44.
AMA YILDIRIM N MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME. Milli Eğitim. 2016; 45(211): 29 - 44.
Vancouver YILDIRIM N MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME. Milli Eğitim. 2016; 45(211): 29 - 44.
IEEE YILDIRIM N "MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME." Milli Eğitim, 45, ss.29 - 44, 2016.
ISNAD YILDIRIM, NAİL. "MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖDÜL SÜRECİ VE SONRASI ÜZERİNE NİTEL BİR DEĞERLENDİRME". Milli Eğitim 45/211 (2016), 29-44.