Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri
Yıl: 2017 Cilt: 23 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 105 - 134 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri
Öz: Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de okul müdür yardımcısı olarak görevlendirilme ölçütleri, süreci ve bunların olası sonuçlarına ilişkin okul müdürü, müdür yardımcısı ve öğretmen görüşlerini belirlemektir. Bu amacı gerçekleştirmek için araştırma, olgubilim deseninde nitel yöntemle yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, maksimum çeşitlilikle belirlenen beş okul müdürü, beş müdür yardımcısı ve beş öğretmen olmak üzere toplam on beş katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu aracılığı ile elde edilmiştir. Bu görüşme formu ile müdürlerin müdür yardımcılarını seçmesine ve müdür yardımcıların seçiminde aranması gereken özelliklere ilişkin görüşlerin ayrıntılı olarak belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırmada müdür yardımcısını okul müdürünün seçmesi hakkında katılımcıların büyük çoğunluğunun olumlu görüş paylaştığı belirlenmiştir. Müdür görevlendirmeleri hakkında ise katılımcıların tümü olumsuz görüş bildirmiştir. Müdür yardımcılarının en çok okula katkı sağlama, iletişim ve sosyal ilişkilerde iyi olma, birlikte uyum içinde ve takım olarak çalışabilme, yöneticilik ve liderlik becerileri gibi özelliklere sahip olması gerektiği katılımcılar tarafından ifade edilmiştir. Müdür yardımcısı atamalarının takım kurma, eşgüdüm, işbirliği ve uyumu arttırma, işlerin daha rahat yürümesi gibi olumlu sonuçlara yol açabileceği görüşü belirlenmiştir. Bununla beraber duygusal davranma, minnet duygusunun oluşması, istekleri geri çevirememe, işlerin bir kişiye yıkılması, dış müdahaleler gibi olumsuzlukların da ortaya çıkabileceği ileri sürülmüştür
Anahtar Kelime: Konular:
The Opinions of School Administrators andTeachers about Assistant Principal Appointments
Öz: The purpose of the present study was to examine the opinions of school principals, assistant principals and teachers about the standards, process and possible consequences of the assistant principal appointments in Turkey. We have conducted a qualitative research by using phenomenological design. The study group includes fifteen participants (five principals, five assistant principals, and five teachers) determined by using maximum variation. Research data has been collected from a researcher-developed interview form for obtaining the opinions of participants about assistant principal appointments performed upon school principals' request and necessary qualifications for choosing them elaborately. We have found that most of the participants have expressed positive views on appointing assistant principal upon the principals' request. However, all participants have expressed negative views on principal appointments. Furthermore, participants have mentioned that assistant principals should contribute to the school and have mostly some qualifications such as being good at communication and social relationship; being able to work in harmony and together as a team; administrative and leadership skills. Participants' opinions have revealed that assistant principal appointments can have positive outcomes such as becoming a team, harmony, coordination, working together, collaboration, making tasks easier etc. However, participants have asserted that these appointments can also lead to negative effects such as being emotional, indebtedness, acceptance of all request from principals, heavy workload, external interventions etc.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aktepe, V. (2014). Okul yöneticilerinin seçme ve yerleştirme uygulamalarına yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literatüre and History of Turkish or Turkic, 9 (2), 89-105.
- Altın, F. ve Vatanartıran, S. (2014). Türkiye'de okul yöneticisi yetiştirme, atama ve sürekli geliştirme model önerisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi(KEFAD), 15(2), 17-35.
- Aydın, M. (2014). Eğitim yönetimi. Ankara: Gazi.
- Baloğlu, N. (2014). Eğitim kurumlarına yönetici seçmede bir karar destek sistemi: analitik hiyerarşi süreci. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(2), 297-313.
- Barnett, B. G., Shoho, A. R., & Oleszewski, A. M. (2012). The job realities of beginning and experienced assistant principals. Leadership and Policy in Schools, 11(1), 92-128.
- Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. DEUHFED, 9(1), 23-28.
- Boydak-Özan, M., Gavcar, M., Saçaklı, F. ve Şahin, N. (2014). Okul yöneticilerinin seçilme ve atanma kriterlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 1(1), 103-134.
- Bursalıoğlu, Z. (2013). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi.
- Cemaloğlu, N. (2005). Türkiye'de okul yöneticisi yetiştirme ve istihdamı: Varolan durum, gelecekteki olası gelişmeler ve sonuçlar. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 249-274.
- Cihan, O. A., Özbek, E., Özenir, D. ve Kolçak, M. (2013). MEB yönetici atama yönetmeliğinde kullanılması gereken temel ölçütler konusunda yönetici ve öğretmen görüşleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı II, (syf. 39-44). Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal.
- Glanz, J. (1994). Redefining the roles and responsibilities of assistant principals. Clearing House, 67(5), 283-292.
- Hartzell, G. (1993). The assistant principal's office: what message does it convey?", NASSP Bulletin, 77, 68-76
- Harvey, M. (1994). The deputy principalship: Retrospect and prospect. International Journal of Educational Management, 8(3), 15-25. doi:10.1108/095135494 10062407
- Karip, E. ve Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (18), 193-207.
- Kayıkçı, K., Özdemir, İ. ve Özyıldırım, G. (2015). İlk defa ve yeniden okul müdürü görevlendirmesi: Sözlü sınav üzerine bir değerlendirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 21(4), 471-498. doi: 10.14527/kuey. 2015.018
- Marshall, C., & Hooley, R. M. (2006). The assistant principal: Leadership choices and challenges. USA: Corwin.
- MEB. (2014). 10 Haziran 2014 tarih ve 29026 sayılı Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Görevlendirilmelerine İlişkin Yönetmelik. egikuryon_1.html adresinden 16 Şubat 2015'te erişilmiştir.
- http://mevzuat.meb.gov.tr/html/egikuryon_1/
- Mertz, N. T. (2000). Contextualizing the position of assistant principal. Paper presented at the University Council for Educational Administration Annual Meeting, November, 2000. Albuquerque, New Mexico.
- Neuman, W. L. (2013). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (6. Basım) (Çev. S. Özge). Ankara: Yayınodası.
- Okçu, V. (2011). Türkiye'de okul yöneticilerinin yetiştirilmesi ve atanmasına ilişkin mevcut durum, beklentiler ve öneriler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 244-266.
- Oleszewski, A., Shoho, A., & Barnett, B. (2012). The development of assistant principals: A literature review. Journal of Educational Administration, 50(3), 264-286.
- Oliver, R. (2005). Assistant principal professional growth and development: A matter that cannot be left to chance. Educational Leadership and Administration: Teaching and Program Development, 17, 89-100.
- Özmen, F. ve Kömürlü, F. (2010). Eğitim örgütlerine yönetici seçme ve atamada yaşanan sorunlar ve yönetici görüşleri temelinde çözüm önerileri. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 5-33.
- Petrides, L., Jimes, C., & Karaglani, A. (2014). Assistant principal leadership development: A narrative capture study. Journal of Educational Administration, 52(2), 173-192. doi:10.1108/JEA-01-2012-0017
- Recepoğlu, E. ve Kılınç, A. Ç. (2014). Türkiye'de okul yöneticilerinin seçilmesi ve yetiştirilmesi, mevcut sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literatüre and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1817-1845.
- Süngü, H. (2012). Türkiye, Almanya, Fransa ve İngiltere'de okul müdürlerinin atanması ve yetiştirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 2(1), 33-48.
- Şimşek, H. (2004). Eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi: Karşılaştırmalı örnekler ve Türkiye için öneriler. Retrieved from www.hasansimsek.net
- Taş, A. ve Önder, E. (2010). 2004 yılı ve sonrasında yayınlanan eğitim kurumları yöneticilerinin atama ve yer değiştirmelerine ilişkin yönetmeliklerin karşılaştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(12), 171-185.
- Tooms, A. K., Barnett, B. G., & Shoho, A. R. (2012). Examining the assistant principalship: New puzzles and perennial challenges for the 21st century. Charlotte, NC: Information Age.
- Weller, L. D., & Weller, S. (2002). The assistant principal: Essentials for effective school leadership. Thousand Oaks, CA: Corwin.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Yolcu, H. ve Kavalcılar M. (2005). Okul ve kurum yöneticiliği seçme sınavı kapsamında yapılan değişiklikler öncesi ve sonrası seçme sınavına giren yönetici adaylarının başarı düzeyinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (41), 87-111.
- *Bu çalışma 28-31 Mayıs 2015 tarihleri arasında düzenlenen "7. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi"nde
- sözlü bildiri olarak sunulan araştırmanın geliştirilmiş halidir.
APA | Konan N, YILMAZ S, Bozanoğlu B (2017). Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. , 105 - 134. |
Chicago | Konan Necdet,YILMAZ SALİH,Bozanoğlu Büşra Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. (2017): 105 - 134. |
MLA | Konan Necdet,YILMAZ SALİH,Bozanoğlu Büşra Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. , 2017, ss.105 - 134. |
AMA | Konan N,YILMAZ S,Bozanoğlu B Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. . 2017; 105 - 134. |
Vancouver | Konan N,YILMAZ S,Bozanoğlu B Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. . 2017; 105 - 134. |
IEEE | Konan N,YILMAZ S,Bozanoğlu B "Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri." , ss.105 - 134, 2017. |
ISNAD | Konan, Necdet vd. "Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri". (2017), 105-134. |
APA | Konan N, YILMAZ S, Bozanoğlu B (2017). Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(1), 105 - 134. |
Chicago | Konan Necdet,YILMAZ SALİH,Bozanoğlu Büşra Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 23, no.1 (2017): 105 - 134. |
MLA | Konan Necdet,YILMAZ SALİH,Bozanoğlu Büşra Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.23, no.1, 2017, ss.105 - 134. |
AMA | Konan N,YILMAZ S,Bozanoğlu B Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2017; 23(1): 105 - 134. |
Vancouver | Konan N,YILMAZ S,Bozanoğlu B Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2017; 23(1): 105 - 134. |
IEEE | Konan N,YILMAZ S,Bozanoğlu B "Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23, ss.105 - 134, 2017. |
ISNAD | Konan, Necdet vd. "Okul Müdür Yardımcısı Görevlendirilmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 23/1 (2017), 105-134. |