Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme

Yıl: 2016 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 199 - 216 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme

Öz:
Bugüne kadar yapılan çalışmalar çoğunlukla öğrencilerin doğal sayıları nasıl anladıklarını incelemiş fakat öğretmen adaylarının doğal sayıları nasıl anladıkları ve öğrettikleri üzerine yeterince yoğunlaşmamıştır. Bu çalışmada öğretmen adaylarının doğal sayılar kavramını ve doğal sayılardaki işlemleri nasıl anladığını araştırmak için bir durum çalışması yapılmıştır. Çalışmada ilköğretim matematik eğitimi bölümünde okuyan öğretmen adayları, 4. sınıf zorunlu ders kapsamında doğal sayılar ve doğal sayılar üzerindeki işlemleri onluk taban yerine sekizlik tabanda hazırlanan içerik ile işlemiştir. Böylece öğretmen adaylarına onluk tabanda ezbere yaptığı birçok işlem için stratejiler geliştirme fırsatı verilmiş ve bu süreçte nasıl düşündükleri detaylı olarak araştırılmıştır. Araştırmanın sonucu farklı bir taban kullanmanın öğretmen adaylarının düşünce şeklini değiştirdiğini, ezberden çıkarak farklı bir bakış açısıyla soruları yorumladıklarını göstermektedir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Solution Strategies of a Teacher Candidate: Rediscovering Numbers in Base Eight

Öz:
Bugüne kadar yapılan çalışmalar çoğunlukla öğrencilerin doğal sayıları nasıl anladıklarını incelemiş fakat öğretmen adaylarının doğal sayıları nasıl anladıkları ve öğrettikleri üzerine yeterince yoğunlaşmamıştır. Bu çalışmada öğretmen adaylarının doğal sayılar kavramını ve doğal sayılardaki işlemleri nasıl anladığını araştırmak için bir durum çalışması yapılmıştır. Çalışmada ilköğretim matematik eğitimi bölümünde okuyan öğretmen adayları, 4. sınıf zorunlu ders kapsamında doğal sayılar ve doğal sayılar üzerindeki işlemleri onluk taban yerine sekizlik tabanda hazırlanan içerik ile işlemiştir. Böylece öğretmen adaylarına onluk tabanda ezbere yaptığı birçok işlem için stratejiler geliştirme fırsatı verilmiş ve bu süreçte nasıl düşündükleri detaylı olarak araştırılmıştır. Araştırmanın sonucu farklı bir taban kullanmanın öğretmen adaylarının düşünce şeklini değiştirdiğini, ezberden çıkarak farklı bir bakış açısıyla soruları yorumladıklarını göstermektedir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Andreasen, J. B. (2006). Classroom mathematical practices in a preservice elementary mathematics education course using an instructional sequence related to place value and operations. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Central Florida.
  • Ashlock, R. B. (2002). Error patterns in computation: Using error patterns to improve instruction (8th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Ball, D. L. (1990). The mathematical understandings that prospective teachers bring to teacher education. The Elementary School Journal, 90, 449-466.
  • Ball, D. & Hill, H. (2008). Study of instructional improvement/learning mathematics for teaching. http://www.umich.edu/~lmtweb/files/lmt_sample_items.pdf adresinden elde edinilmiştir.
  • Ball, D., Bass, H., & Hill, H. (2004). Knowing and using mathematical knowledge in teaching: Learning what matters. In Proceedings for the 12th Annual Conference of the South African Association for Research in Mathematics, Science and Technology Education. Durban. SAARMSTE.
  • Cady, J. A., Hopkins, T. M., & Hodges, T. E. (2008). Lesson study as professional development for mathematics teacher educators. Inquiry into Mathematics Teacher Educati, 119.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Cobb, P. & Wheatley, G. (1988). Children’s initial understandings of ten. Focus on Learning Problems in Mathematics,10 (3), 1-28.
  • Cobb, P. (2001). Supporting the improvement of learning and teaching in social and institutional context. Cognition and instruction: Twenty-five years of progress, 78.
  • Cobb, P., & Yackel, E. (1996). Constructivist, emergent, and sociocultural perspectives in the context of developmental research. Educational psychologist, 31(3-4), 175-190.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2000). Handbook of qualitative research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Delil, A. (2014). Sayılar. Kaçar, A (Ed.). Temel Matematik I-II. (ss. 21-61). Pegem Akademi, Ankara.
  • Empson, S. B., & Junk, D. L. (2004). Teachers' knowledge of children's mathematics after implementing a student-centered curriculum. Journal of Mathematics Teacher Education, 7(2), 121-144.
  • Hiebert, J., & Grouws, D. A. (2007). The effects of classroom mathematics teaching on students’ learning. Second handbook of research on mathematics teaching and learning, 1, 371-404.
  • Hill, H. C., & Ball, D. L. (2004). Learning mathematics for teaching: Results from California’s Mathematics Professional Development Institutes. Journal of Research in Mathematics Education, 35, 330–351.
  • Hill, H. C., Ball, D. L., & Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372-400.
  • Hopkins, T. M., & Cady, J. A. (2007). What is the value of@*#. Teaching Children Mathematics, 13(8), 434-437.
  • Huinker, D., Freckman, J. L., & Steinmeyer, M. B. (2003). Subtraction strategies from children's thinking: Moving toward fluency with greater numbers. Teaching Children Mathematics, 9, 347-353.
  • Izsak, A., Tillema, E., & Tunc-Pekkan, Z. (2008). Teaching and learning fraction addition on number lines. Journal for Research in Mathematics Education, 39(1), 33–62.
  • Kazemi, E., & Franke, M. L. (2004). Teacher learning in mathematics: Using student work to promote collective inquiry. Journal of Mathematics Teacher Education, 7(3), 203-235.
  • Kennedy, P. A. (2000). Concrete representation and number line models: connecting and extending. Journal of Developmental Education, 24(2), 2–8.
  • Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (Eds.) (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. Washington, D.C.: National Academy Press.
  • Klein, A. S., Beishuizen, M., & Treffers, A. (1998). The empty number line in Dutch second grades: realistic versus gradual program design. Journal for Research in Mathematics Education, 29, 443–464.
  • Krummheuer, G. (1995). The ethnography of argumentation. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Krummheuer, G. (2007). Argumentation and participation in the primary mathematics classroom: Two episodes and related theoretical abductions. The Journal of Mathematical Behavior, 26(1), 60-82.
  • Krummheuer, G. (2015). Methods for Reconstructing Processes of Argumentation and Participation in Primary Mathematics Classroom Interaction. In Bikner-Ahsbahs, A. Knipping, C. Presmeg, N. C.
  • (Eds.), Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education. (pp. 51-75). Springer Netherlands. Lerman, S. (2000). A case of interpretations of social: A response to Steffe and Thompson. Journal for Research in Mathematics Education, 31(2), 210-227.
  • Markovits, Z., & Sowder, J. (1994). Developing number sense: An intervention study in grade 7. Journal for Research in Mathematics Education, 25, 4-29.
  • Maxwell, J. A. (1996). Qualitative research design: An interactive approach. Applied social research methods series, v. 41. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • McClain, K. (2003). Supporting preservice teachers' understanding of place value and multidigit arithmetic. Mathematical Thinking and Learning, 5(4), 281-306.
  • McIntosh, A., Reys, B. J., & Reys, R. E. (1992). A proposed framework for examining basic number sense. For the learning of mathematics, 12(3), 2-44.
  • MEB (2015). İlkokul Matematik Dersi (1, 2, 3 ve 4. Sınıflar) Öğretim Programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Menon, R. (2004). Preservice teachers' number sense. Focus on Learning Problems in Mathematics, 26(2), 49- 61.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach (1st ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Philipp, R. A., Ambrose, R., Lamb, L.L.C., Sowder, J. T., Schappelle, B. P., Sowder, L., Chauvot, J. (2007). Effects of early field experiences on the mathematical content knowledge and beliefs of prospective elementary school teachers: An experimental study. Journal for Research in Mathematics Education, 38, 438-476
  • Ross, S. H. (2001). Pre-service elementary teachers and place value: Written assessment using a digitcorrespondence task. In C. N. Walter (Ed.), Proceedings of the twenty-third annual meeting of the north American chapter of the International Group for thePpsychology of Mathematics Education (pp. 897- 906) Snowbird, UT: ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education.
  • Roy, G. (2008). Prospectıve Teachers’ Development Of Whole Number Concepts And Operatıons Durıng A Classroom Teachıng Experıment. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Central Florida.
  • Safi, F. (2009). Explorıng The Understandıng Of Whole Number Concepts And Operatıons: A Case Study Analysıs Of Prospectıve Elementary School Teachers. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Central Florida.
  • Selter, C. (1998). Building on children’s mathematics: a teaching experiment in grade three. Educational Studies in Mathematics, 36(1), 1–27.
  • Selter, C. (2001). Addition and subtraction of three-digit numbers: German elementary children's success, methods and strategies. Educational Studies in Mathematics, 47(2), 145-173.
  • Shumway, J. F. (2011). Number sense routines: Building numerical literacy every day in grades K-3. Stenhouse Publishers.
  • Son, J., & Crespo, S. (2009). Prospective teachers’ reasoning about students’ non-traditional strategies when dividing fractions. Journal of Mathematics Teacher Education, 12(4), 236–261.
  • Son, J., & Sinclair, N. (2010). How preservice teachers interpret and respond to student geometric errors. School Science and Mathematics, 110(1), 31–46.
  • Son, J. W. (2016a). Moving beyond a traditional algorithm in whole number subtraction: Preservice teachers’ responses to a student’s invented strategy. Educational Studies in Mathematics, 1-25. doi: 10.1007/s10649-016-9693-8.
  • Son, J. W. (2016b). Preservice teachers’ response and feedback type to correct and incorrect student-invented strategies for subtracting whole numbers. The Journal of Mathematical Behavior, 42, 49-68.
  • Stake, R. E. (2006). Multiple case study analysis. New York, NY: The Guilford Press. Stephan, M., & Akyuz, D. (2012). A proposed instructional theory for integer addition and subtraction. Journal for Research in Mathematics Education, 43(4), 428-464.
  • Thanheiser, E. (2009). Preservice elementary school teachers‘ conceptions of multidigit whole numbers. Journal for Research in Mathematics Education, 40(3), 251-281.
  • Thanheiser, E. (2010). Investigating further preservice teachers’ conceptions of multidigit whole numbers: Refining a framework. Educational Studies in Mathematics, 75(3), 241–251.
  • Tirosh, D. (2000). Enhancing prospective teachers' knowledge of children's conceptions: The case of division of fractions. Journal for Research in Mathematics Education, 5-25.
  • Toulmin, S. E. (1969). The uses of argument. Cambridge, The University Press.
  • Tsao, Y.L. (2004 ). Effects of a problem-solving-based mathematics course on number sense of pre-service Teachers. Journal of College Teaching & Learning, 1(2),33-49.
  • Tsao, Y .L. (2005). The number sense of pre-service elementary teachers. College Student Journal, 39(4), 647- 679.
  • Uçar, Z. T. (2011). Öğretmen adaylarının pedagojik içerik bilgisi: öğretimsel açıklamalar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 87-102.
  • Yang, D. C. (2007). Investigating the strategies used by pre-service teachers in Taiwan when responding to number sense questions. School Science and Mathematics, 107(7). 293-301.
  • Yang, D. C., & Huang, F. Y. (2004). Relationships among computational performance, pictorial representation, symbolic representation and number sense of sixth‐ grade students in Taiwan. Educational Studies, 30(4), 373-389
  • Yin, R. K. (2003). Applications of case study research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Zazkis, R., & Khoury, H. A. (1993). Place value and rational number representations: Problem solving in the unfamiliar domain of non-decimals. Focus on Learning Problems in Mathematics, 15(1), 38-51.
APA AKYÜZ D (2016). Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme. , 199 - 216.
Chicago AKYÜZ DİDEM Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme. (2016): 199 - 216.
MLA AKYÜZ DİDEM Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme. , 2016, ss.199 - 216.
AMA AKYÜZ D Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme. . 2016; 199 - 216.
Vancouver AKYÜZ D Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme. . 2016; 199 - 216.
IEEE AKYÜZ D "Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme." , ss.199 - 216, 2016.
ISNAD AKYÜZ, DİDEM. "Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme". (2016), 199-216.
APA AKYÜZ D (2016). Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 199 - 216.
Chicago AKYÜZ DİDEM Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.2 (2016): 199 - 216.
MLA AKYÜZ DİDEM Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.2, 2016, ss.199 - 216.
AMA AKYÜZ D Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 17(2): 199 - 216.
Vancouver AKYÜZ D Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 17(2): 199 - 216.
IEEE AKYÜZ D "Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.199 - 216, 2016.
ISNAD AKYÜZ, DİDEM. "Bir Öğretmen Adayının Çözüm Stratejileri: Sayıları Sekizlik Tabanda Yeniden Keşfetme". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/2 (2016), 199-216.