Yıl: 2016 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 50 - 62 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Eylemsizlik kavramını sadece Newton'un 1. Hareket Yasası ile ilişkilendiren öğretim yaklaşımı, öğrencileri yalnızca duran ya da sabit hızla hareket eden cisimlerin eylemsizliği olduğu yanılgısına götürebilmektedir. Oysaki eylemsizlik sadece sabit hız ya da durağanlıkta değil, kütle oldukça vardır. Bu çalışmada söz konusu kavram yanılgısını ortadan kaldırmaya yönelik gerçek yaşamla ilişkili bir biçimlendirici değerlendirme sorusunun tanıtımı, bu yöntemi temel alan öğretim uygulamalarının genel olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Uygulama bir devlet lisesinde fizik dersinde iki şubede öğrenim gören toplam 52, 11. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak iki aşamalı tasarlanmış bir biçimlendirici yoklama sorusu çalışma başında ve sonunda kullanılmıştır. Öğrencilerin eylemsizlikle ilgili sahip oldukları bilgiler ortaya çıkarıldıktan sonra, bu konuda hazırlanan üç gösteri deneyi Tahmin-Açıklama-Gözlem-Açıklama süreçlerini içerecek şekilde öğrenciöğretmen, öğrenci-öğrenci arası tahmin, açıklama, tartışma, deney ve açıklama biçiminde tamamlanmıştır. Öğrencilerin yanıtları dörtlü değerlendirme ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir. Yapılan uygulama sonrasında, öğrencilerin eylemsizlik kavramı ile ilgili kavramsal ve açıklama düzeylerinde artış olduğu tespit edilmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

USING FORMATIVE ASSESSMENT PROBES TO EVALUATE THE TEACHING OF INERTIA IN A HIGH SCHOOL PHYSICS CLASSROOM

Öz:
The teaching approach that addresses the concept of inertia using Newton’s First Law of Motion may lead students to the misconception that only stationary objects or objects moving at a constant velocity have inertia. However, inertia exists as long as an object has mass. This study aimed to introduce formative assessment demonstrations to overcome a common misconception about inertia and to evaluate practices based on formative assessment. The participants were 52 eleventh grade students at a public high school. The formative assessment probes were used to collect data before and after implementation of classroom experiments. Three experiments were demonstrated using a Predict–Explain-Observe-Explain strategy. During the demonstrations, student-student and student-teacher discussions were specifically encouraged. The first and second responses of the students to the same formative assessment task were evaluated by using an evaluation rubric. Findings suggest that students’ level of conceptual understanding and their explanatory ability were promoted
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Atkin, J. M., Coffey, J. E., Moorthy, S., Sato, M., & Thibeault, M. (2005). Designing everyday assessment in the science classroom. New York: Teachers College Press.
  • Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York and Toronto: Holt, Rinehart and Winston.
  • Bingham, J. (2014). Bilimsel deneyler. TÜBİTAK Yayınları: Ankara.
  • Black, P. & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education, 5 (1), 7–74.
  • Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2004) Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom. Phi Delta Kappan, 86 (1), 8-21.
  • Bulunuz, M. & Bulunuz, N. (2013). Fen öğretiminde biçimlendirici değerlendirme ve etkili uygulama örneklerinin tanıtılması. Türk Fen Eğitimi Dergisi (TUSED), 10(4), 119- 135.
  • Bulunuz, N., Bulunuz M., & Peker, H. (2014) Effects of formative assessment probes ıntegrated in extra-curricular hands-on science: Middle school students' understanding. Journal of Baltic Science Education, 13(2), 1-19.
  • Furtak, E. M. (2012). Linking a learning progression for natural selection to teachers’ enactment of formative assessment. Journal of Research in Science Teaching, 49 (9), 1181–1210.
  • Gönen, S. (2008). A study on student teachers’ misconceptions and scientifically acceptable conceptions about mass and gravity. Journal of Science Education & Technology, 17 (1), 70-81.
  • Keeley, P., Eberle, F., & Farrin, L. (2005). Uncovering student ideas in science, vol. 1: 25 formative assessment probes. California: Corwin & NSTA Press.
  • Keeley, P. (2008). Science formative assessment: 75 practical strategies for linking assessment, instruction, and learning. California: Corwin & NSTA Press.
  • Kıryak, Z., Bulunuz, N., & Zeybek, Ö. (2015). Biçimlendirici yoklama soruları ile 7. sınıf öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusundaki kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 9(2), 34-60.
  • MEB (2008) Ortaöğretim 10. sınıf fizik dersi öğretim programı. Retrieved from http://www.oabtfizik.com/FileUpload/op 744050/File/10.pdf
  • MEB (2013) Fen bilimleri programı. Retrieved from http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenenogretim-programlari/icerik/151
  • MEB (2016). İlköğretim kurumları fen bilimleri öğretim programı. Retrieved from http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenenogretim-programlari/icerik/151
  • MEB (2016). Fizik programı. Retrieved from http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenenogretim-programlari/icerik/151
  • Metin, M. & Özmen H. (2010). Biçimlendirici değerlendirmeye yönelik öğretmen adaylarının düşünceleri. Milli Eğitim Dergisi, 187, 293-310.
  • Türk Dil Kurumu (2016). Retrieved from http://www.tdk.gov.tr/index.php?option =com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS .579cea3eb79240.48982005
  • TUIK Türkiye İstatistik Kurumu [Turkish Statistical Institute] (2012). Trafik kaza istatistikleri karayolu [Traffic accident statistics road]. Emniyet Genel Müdürlüğü [General Directorate of Public Security]. Retrieved from http://www.tuik.gov.tr.
  • Tunç, T.,Akçam, K.H., & Dökme, İ. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı fizik konularındaki kavram yanılgıları ve araştırmada uygulanan tekniğin araştırma sonucuna etkisi. Journal of Turkish Science Education, 9 (3). 137- 153.
  • Yalaki, Y. (2010). Simple formative assessment, high learning gains in college general chemistry. Eğitim Arastırmaları - Eurasian Journal of Educational Research, 40, 223-240.
  • Yin, Y., Tomita M.K., & Shavelson, R.J. (2014). Using formal embedded formative assessments aligned with a hort-term learning progression to promote conceptual change and achievement in science. International Journal of Science Education, 36(4), 2014, 531-552
APA BULUNUZ M, BULUNUZ N (2016). BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 50 - 62.
Chicago BULUNUZ Mızrap,BULUNUZ Nermin BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2016): 50 - 62.
MLA BULUNUZ Mızrap,BULUNUZ Nermin BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2016, ss.50 - 62.
AMA BULUNUZ M,BULUNUZ N BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2016; 50 - 62.
Vancouver BULUNUZ M,BULUNUZ N BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2016; 50 - 62.
IEEE BULUNUZ M,BULUNUZ N "BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.50 - 62, 2016.
ISNAD BULUNUZ, Mızrap - BULUNUZ, Nermin. "BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2016), 50-62.
APA BULUNUZ M, BULUNUZ N (2016). BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 6(2), 50 - 62.
Chicago BULUNUZ Mızrap,BULUNUZ Nermin BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 6, no.2 (2016): 50 - 62.
MLA BULUNUZ Mızrap,BULUNUZ Nermin BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, vol.6, no.2, 2016, ss.50 - 62.
AMA BULUNUZ M,BULUNUZ N BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2016; 6(2): 50 - 62.
Vancouver BULUNUZ M,BULUNUZ N BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2016; 6(2): 50 - 62.
IEEE BULUNUZ M,BULUNUZ N "BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ." Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 6, ss.50 - 62, 2016.
ISNAD BULUNUZ, Mızrap - BULUNUZ, Nermin. "BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME SORUSU KULLANILARAK LİSE ÖĞRENCİLERİNE EYLEMSİZLİKLE İLGİLİ YAPILAN ÖĞRETİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ". Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 6/2 (2016), 50-62.