Yıl: 2013 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 87 - 114 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge

Öz:
-
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

-

Öz:
The aim of this study is to assess self-efficacy perception levels of prospective classroom teachers toward technological pedagogical content knowledge. Study group consisted of classroom prospective teachers enrolled at Fırat, Cumhuriyet, Ağrı İbrahim Çeçen, Erciyes, Erzincan, Karadeniz Technic and Adıyaman Universities in 2011-2012 academic year. Web Pedagogical Content Knowledge scale, developed by Schmidt and others (2009) and adapted into Turkish by Öztürk and Horzum (2011) was used as the data collection tool in the study. The scale was administered on 628 (349 female and 279 male) prospective teachers. Independent groups t test and one way ANOVA were used to analyze the data. Research results reveal that prospective classroom teachers' self-efficacy perception levels toward technological pedagogical content knowledge differed in terms of gender. But their self-efficacy perception levels did not differ in terms of university variable.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkoç, H., Özmantar, F. ve Bingölbali, E. (2008). Exploring the technological pedagogicalcontent knowledge. Discussion Group 7, 11th International Congress on MathematicsEducation (ICME11),(6-13 July). MEXICO: Monterrey.
  • Aktepe, V. (2011). Sınıf öğretmenlerinin derslerinde bilgisayarı kullanımlarına ilişkingörüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 75-92.
  • Bal, M. S. (2011). Tarih öğretmen adaylarının haçlı seferleri konusunda pedagojik alanbilgilerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim FakültesiDergisi,31, 239-261.
  • Canbazoğlu, S. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesineilişkin pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek LisansTezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cox, S. (2008). A conceptual analysis of technological pedagogical content knowledge.(Yayımlanmamış doktora tezi), Brigham Young University, USA.
  • Çiltaş, A. ve Akıllı, M. (2011). Öğretmenlerin pedagojik yeterlilikleri. Mehmet Akif ErsoyÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 3(4), 64-72.
  • Demir, S., Özmantar, M. F., Bingölbalı, E. ve Bozkurt, A. (2011). Sınıf öğretmenlerininteknoloji kullanımlarının irdelenmesi. 5. Uluslararası Bilgisayar ve ÖğretimTeknolojileri Sempozyumu, 22-24 Eylül 2011, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Demiral, H., Baydar, F. ve Gönen, İ. (2010). Sınıf öğretmenliği özel alan yeterliliklerihakkında öğretmen adaylarının görüşleri. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği EğitimiSempozyumu, 20-22 Mayıs 2010, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Dönmez, G. ve Baştürk, S. (2010). Pedagojik alan bilgisinin bir bileşeni olarak matematiköğretmen adaylarının öğretim programı bilgisi. Uluslararası Öğretmen YetiştirmePolitikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16-18 Mayıs 2010, Hacettepe Üniversitesi,Ankara, Türkiye.
  • Erdemir, N., Bakırcı, H. ve Erduran, E. (2009). Öğretmen adaylarının eğitimde teknolojiyikullanabilme özgüvenlerinin tespiti. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3), 99-108.
  • Hacıömeroğulları, G. ve Taşkın, Ç. Ş. (2012). Pedagojik gelişim ölçeğinin Türkçe'yeuyarlaması: sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin gelişim düzeyi.Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 48-68.
  • Harris, J., Mishra, P. ve Koehler, M. J. (2007). Teachers' technological pedagogical contentknowledge: curriculum-based technology integration reframed. Annual Meeting ofthe American Educational Research Association, (9-13 April). Chicago, IL.
  • Harris, J., Mishra, P. ve Koehler, M. J. (2009). Teachers' technological pedagogical contentknowledge and learning activity types: curriculum-based technology integrationreframed. Journal of Research of Technology in Education, 41(4), 393-416.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi,Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
  • Kaya, Z., Emre, İ. ve Kaya O. N. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojikalan bilgisi (tpab) açısından öz-güven seviyelerinin belirlenmesi. 9. Ulusal SınıfÖğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, (20-22 Mayıs 2010).Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Koehler M. J. ve Mishra, P. (2005a). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research,32(2), 131-152.
  • Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2005b). Teachers learning technology by design, Journal ofComputing in Teacher Education, 21(3), 94-102.
  • Kurtoğlu, M. (2009). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgi ve iletişimteknolojilerinin öğretme-öğrenme sürecine entegrasyonu hakkındaki görüşlerininyeniliğin yayılımı kuramı temelinde incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek LisansTezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kuşkaya, F. M. ve Usluel, Y. K. (2010).Teknolojik pedagojik içerik bilgisi modeline görebit'in öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonuyla ilgili ölçek geliştirme çalışması.10th International Educational Technology Conference (IETC), (26-28 Nisan).İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Lee, H. ve Hollebrands, K. (2008). Preparing to teach mathematics with technology: Anintegrated approach to developing technological pedagogical content knowledge.Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 8(4), 326-341.
  • Lee, J. (2010). Exploring kindergarten teachers' pedagogical content knowledge ofmathematics, IJEC, 42, 27-41.
  • Lee, M. H. ve Tsai, C. C. (2010). Exploring teachers' percieved self-efficacy and technological pedagogical content knowledge with respect to educational use of theworldwide web. Instructional Science: An International Journal of the LearningSciences, 38(1), 1-21.
  • Menzi, N., Çalışkan, E. ve Çetin, O. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterliliklerininçeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational SciencesInternational, 2(1), 1-18.
  • Mishra P. ve Koehler M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: Aframework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Mumcu F. K., Haşlaman, T. ve Usluel, Y. K. (2008). Teknolojik pedagojik içerik bilgisimodeli çerçevesinde etkili teknoloji entegrasyonunun göstergeleri. InternationalEducational Technology Conference (IECT), ( 6-8 Mayıs 2008). Eskişehir: AnadoluÜniversitesi.
  • Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology:developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and TeacherEducation, 21, 509-523.
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz- yeterlikinançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada EğitimYönetimi, 54, 277-366.
  • Öztürk, E. ve Horzum, M. B. (2011). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi ölçeği'nin Türkçeyeuyarlaması. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12( 3), 255-278.
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Koehler, M. J., Mishra, P., ve Shin, T. (2009).Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Researchon Technology in Education, 42(2), 123-149.
  • Shin, T. S., Koehler M. Ji, Mishra P., Schmidt, D. A., Baran E. ve Thompson A. D. (2009).Changing Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Through CourseExperiences. Society for Information Technology & Teacher EducationInternationalConference, (2-6 March 2009). United States, South Carolina: Charleston.
  • Shulman L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. EducationalResearcher, 15(2), 4-14.
  • Şahin, İ. (2011). Development of survey of technological pedagogical and contentknowledge (TPACK). The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(1),97-105.
  • Tekinarslan, E. (2008). Eğitimciler için temel teknoloji yeterlikleri ölçeğinin geçerlik vegüvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 186-205.
  • Timur, B. ve Taşar, M. F. (2011). Teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven ölçeğinin(TPABÖGÖ) Türkçeye uyarlanması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10(2), 839-856.
  • Türk Eğitim Derneği. (2009). Öğretmen yeterlikleri özet rapor, http://portal.ted.org.tr/EGITIM/index.htm adresinden 10.02.2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Uçar, Z. T. (2011). Öğretmen adaylarının pedagojik içerik bilgisi: Öğretimsel Açıklamalar.Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 87-102.
  • Ulaş, A. H. ve Ozan, C. (2010). Sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojileri açısındanyeterlilik düzeyi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 63-84.
  • Varank, İ. (2009). Considering material development dimension of educational technologies:determining competencies and pre-service teachers' skills in Turkey. Eurasia Journalof Mathematics, Science & Technology Education, 5(2), 119-125.
  • Yenilmez, K. ve Ersoy, M. (2008). Eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmanınöğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri içerisindeki yeri. International EducationalTechnology Conference (IECT ), (6-8 Mayıs 2008). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Yurdakul, I. K. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi veiletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe ÜniversitesiEğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408.
APA Gömleksiz M, FİDAN E (2013). Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge. , 87 - 114.
Chicago Gömleksiz Mehmet Nuri,FİDAN EMİNE KÜBRA Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge. (2013): 87 - 114.
MLA Gömleksiz Mehmet Nuri,FİDAN EMİNE KÜBRA Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge. , 2013, ss.87 - 114.
AMA Gömleksiz M,FİDAN E Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge. . 2013; 87 - 114.
Vancouver Gömleksiz M,FİDAN E Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge. . 2013; 87 - 114.
IEEE Gömleksiz M,FİDAN E "Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge." , ss.87 - 114, 2013.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri - FİDAN, EMİNE KÜBRA. "Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge". (2013), 87-114.
APA Gömleksiz M, FİDAN E (2013). Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 87 - 114.
Chicago Gömleksiz Mehmet Nuri,FİDAN EMİNE KÜBRA Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.1 (2013): 87 - 114.
MLA Gömleksiz Mehmet Nuri,FİDAN EMİNE KÜBRA Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.1, 2013, ss.87 - 114.
AMA Gömleksiz M,FİDAN E Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(1): 87 - 114.
Vancouver Gömleksiz M,FİDAN E Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(1): 87 - 114.
IEEE Gömleksiz M,FİDAN E "Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.87 - 114, 2013.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri - FİDAN, EMİNE KÜBRA. "Self-Efficacy Perception Levels of Prospective Classroom Teachers toward Technological Pedagogical Content Knowledge". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/1 (2013), 87-114.