A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers
Yıl: 2014 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 19 - 37 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers
Öz: -
Anahtar Kelime: Konular:
A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers
Öz: This study aims at determining and comparing the genetic literacy levels of prospective teachers who study at different programs. The sample of the study consists of totally 162 prospective teachers studying at science teaching, biology, classroom teaching, and preschool teaching. “Genetics Literacy” survey was used as a data gathering tool for the research in which screening model was used. The point averages that prospective students got from the genetics literacy survey were investigated with ANOVA test and it was found out that there was a significant difference only between the points of prospective teachers who study at biology and science teaching. The difference between the prospective teachers’ average points that they got from the subfactors of the survey was analyzed with MANOVA test according to the programs that they study. It was determined that although there are significant differences between genetic material, transmission, expression of genes, and society sub-factors, there wasn’t found any significant difference between evolution and gene regulation factors. Considering the research results, the features of basic conceptions on genetics, their relations within each other and genetics importance for living being should be presented to prospective teachers in associated with current issues. By this way, efficiency of learning can be increased as well as the students’ increasing interest towards genetics subjects in teaching-learning environment
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acra, E. (2006). Assessing Genetic Literacy in Undergraduates (Master's thesis). University of Cincinnati, USA.
- Ashida, S., Goodman, M., Pandya, C., Koehly, L.M., Lachance , C., Stafford, J., Kaphingst, K.A., (2011). Age Differences in Genetic Knowledge, Health Literacy and Causal Beliefs for Health Conditions. Public Health Genomics, 14, 307-316.
- Atılboz, N.G. (2004). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Mitoz ve Mayoz Bölünme Konuları ile İlgili Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 3, 147-157.
- Bowling, B.V. (2007). Development, Evaluation, and Use of a Genetic Literacy Concept Inventory for Undergraduates (Doctoral dissertation). University of Cincinnati, USA.
- Bowling, B.V, Acra, E.E., Wang, L., Myers, M.F., Dean, G.E., Markle, G.C., Moskalik, C.L. and Huether, C.,A., (2008). Development and Evaluation of a Genetics Literacy Assessment Instrument for Undergraduates. Genetics, 178, 15-22.
- Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Veri Analizi Elkitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Can, H. ve Vural, R.A. (2011). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Kromozom Kavramı Bilgi Düzeyleri ve Kavramın Öğretimine İlişkin Görüşleri, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 2, 1-21.
- Cebesoy, Ü.B. ve Tekkaya, C. (2012). Pre-Service Science Teachers Genetic Literacy Level and Attitudes Towards Genetics. Social and Behavioral Sciences, 31, 56-60.
- Çakır, M., ve Aldemir, B. (2011). İki Aşamalı Genetik Kavramlar Tanı Testi Geliştirme ve Geçerlik Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 16, 335-353.
- Çepni, S., Ayvacı, H.Ş. ve Bacanak, A. (2009). Bilim Teknoloji Toplum ve Sosyal Değişim. 4. Baskı, Trabzon.
- Çırakoğlu, B. (2001). Genom Ne Söylüyor? Bilim ve Teknik Dergisi. Mart Eki.1 -15.
- Gökçümen, Ö. ve Gültekin, T. (2009). Genetik ve Kamusal Alan. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 49, 1,19-31.
- Güngör, B. ve Öz Aydın, S. (2006). "Nükleotid-Gen-DNA-Kromozom": İlköğretim Fen Bilgisi ve Matematik Öğretmen Adaylarının Genetik Kavramları Hakkındaki Bilgi Düzeyleri. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
- Hazar, Ç. M. (2003). Genetik, Klonlama ve Etik. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 17, 201-221.
- Jennings, B. (2004). Genetic Literacy and Citizenship: Possibilities for Deliberative Democratic Policymaking in Science and Medicine. The Good Society, 13, 1, 38-44.
- Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara, Asil Yayın Dağıtım.
- Karagöz, M. ve Çakır, M. (2011). Genetikte Problem Çözme: Kavramsal ve Süreçsel Zorluklar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, 3, 1651-1674.
- Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Kazancı, M., Atılboz, N.B., Bora, N. D., ve Altın, M. (2003). Kavram Haritalama Yönteminin Lise 3. Sınıf Öğrencilerinin Genetik Konularını Öğrenme Başarısı Üzerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 135-141.
- Keleş, Ö., Uşak, M. ve Aydoğdu, M. (2006). İlköğretim 8. Sınıf Fen Bilgisi Dersi "Genetik" Ünitesi DNA Watson Crick Modelinin Sınıf İçi Uygulamalarla Kavratılmasının Öğrenci Başarısına Etkisi. Internatinal Journal of Environmental and Science Education, 1, 1, 53-64.
- Kılıç, S., Kurt, H., Kaya, B., Ateş, A. ve Korkmaz,T. (2004). Lise 2. Sınıf Öğrencilerinin Mitoz ve Mayoz Bölünme İle İlgili Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
- Kimyonşen, E. ve Güngör, G. (2013). Genetik Bilimde Gerçekleşen Bireyler Üzerindeki Hukuki Kısıtlamaları. Istanbul Lisesi Model Nations, 31 August-4 September. MEB, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
- Nunnally, J. C. (1967). Psychometric theory (1st ed.). New York: McGraw-Hill. Özcan, Ö. (2000). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Canlılarda Çoğalma ve Kalıtım Ünitesindeki Temel Kavramları Anlama Seviyeleri. KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
- Özdemir, O, Güneş, M. H. ve Demir S. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Genetiği Değiştirilmiş Organizmalara (GDO'lara) Yönelik Bilgi Düzeyleri Tutumları ve Sürdürülebilir Tüketim Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29(1),53-68.
- Pearson, Y.E., ve Liu-Thompkins, Y. (2012). Consuming Direct-to-Consumer Genetic Tests: The Role of Genetic Literacy and Knowledge Calibration. Journal of Public Policy & Marketing, 31, 1, 42-57.
- Robinson, C. W. ve Lewis, J. (2000). Genes, Chromosomes, Cell Division & Inheritance-Do Students See Any Relationship? International Journal of Science Education, 22, 2, 177- 195.
- Saka, A. ve Akdeniz, A.R. (2006). Genetik Konusunda Bilgisayar Destekli Materyal Geliştirilmesi ve 5E Modeline Göre Uygulanması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5, 1, 129-141.
- Saka, A. ve Cerrah, L. (2004). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Genetik Kavramları Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 27, 46-51.
- Sezen, G., Bahçekapılı, T., Özsevgeç, L. C. ve Ayas, A. (2008). Genetik Ünitesine Yönelik Bilgisayar Destekli Öğretim Materyalinin Geliştirilmesi ve Uygulanabilirliğinin Değerlendirilmesi. VIII. International Educational Technology Conference, 430-434.
- Sidler, M. (2009). Bio-Pedagogy: Genetic Literacy and Feminist Learning. Feminist Teacher, 19, 3, 216-226.
- Şahin, F. ve Parim, G. (2002). Problem Tabanlı Öğretim Yaklaşımı İle DNA, Gen Ve Kromozom Kavramlarının Öğrenilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
- Tatar, N. ve Koray, C.Ö. (2005). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin “Genetik” Ünitesi Hakkındaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi,13, 2, 415- 426.
- Tekkaya, C., Çapa, Y. ve Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Genel Biyoloji Konularındaki Kavram Yanılgıları. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 37-44.
- Temelli, A. (2006). Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 1, 73-82.
- Tsui, C.Y. ve Treagust, D.F. (2010). Evaluating Secondary Students Scientific Reasoning in Genetics Using a Two-Tier Diagnostic İnstrument. International Journal Of Science Education, 32, 8, 1073-1098.
- Tuğ, A., Hancı, H.İ. ve Balseven, A. (2002). İnsan Genom Projesi: Umut mu, Kabus mu? Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 11, 2, 56-57.
- URL- 1 http://www.genetikbilimi.com/genbilim/genom.htm.
- URL-2.http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik//journal_content/56_INSTANCE_ rsRqRmHtxKK6/10279/49875.
- Uzun, N. ve Sağlam, N. (2005). Genetik Konularının Öğreniminde Deney Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 196- 200.
- Uzun, N. ve Sağlam, N. (2003). Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 29-136.
- Yurdatapan, M. ve Şahin, F. (2013). DNA Kavramları ile İlgili Animasyon ve Model Kullanılmasının Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğrenmelerine Etkisi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8, 8, 2303-2313.
APA | ERDOĞAN A, CERRAH ÖZSEVGEÇ L, ÖZSEVGEÇ T (2014). A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers. , 19 - 37. |
Chicago | ERDOĞAN Arzu,CERRAH ÖZSEVGEÇ Lale,ÖZSEVGEÇ TUNCAY A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers. (2014): 19 - 37. |
MLA | ERDOĞAN Arzu,CERRAH ÖZSEVGEÇ Lale,ÖZSEVGEÇ TUNCAY A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers. , 2014, ss.19 - 37. |
AMA | ERDOĞAN A,CERRAH ÖZSEVGEÇ L,ÖZSEVGEÇ T A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers. . 2014; 19 - 37. |
Vancouver | ERDOĞAN A,CERRAH ÖZSEVGEÇ L,ÖZSEVGEÇ T A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers. . 2014; 19 - 37. |
IEEE | ERDOĞAN A,CERRAH ÖZSEVGEÇ L,ÖZSEVGEÇ T "A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers." , ss.19 - 37, 2014. |
ISNAD | ERDOĞAN, Arzu vd. "A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers". (2014), 19-37. |
APA | ERDOĞAN A, CERRAH ÖZSEVGEÇ L, ÖZSEVGEÇ T (2014). A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(2), 19 - 37. |
Chicago | ERDOĞAN Arzu,CERRAH ÖZSEVGEÇ Lale,ÖZSEVGEÇ TUNCAY A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 8, no.2 (2014): 19 - 37. |
MLA | ERDOĞAN Arzu,CERRAH ÖZSEVGEÇ Lale,ÖZSEVGEÇ TUNCAY A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.8, no.2, 2014, ss.19 - 37. |
AMA | ERDOĞAN A,CERRAH ÖZSEVGEÇ L,ÖZSEVGEÇ T A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2014; 8(2): 19 - 37. |
Vancouver | ERDOĞAN A,CERRAH ÖZSEVGEÇ L,ÖZSEVGEÇ T A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2014; 8(2): 19 - 37. |
IEEE | ERDOĞAN A,CERRAH ÖZSEVGEÇ L,ÖZSEVGEÇ T "A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8, ss.19 - 37, 2014. |
ISNAD | ERDOĞAN, Arzu vd. "A Study on the Genetic Literacy Levels of Prospective Teachers". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 8/2 (2014), 19-37. |