Yıl: 2015 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 179 - 185 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin algılanan stres düzeylerini cinsiyet, yaş ve lisanslı olarak spor yapma durumlarına göre incelemektir. Araştırmaya Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim görmekte olan toplam 306 üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilere ilişkin verilerin toplanmasında iki bölümden oluşan anket kullanılmıştır. Anketin ilk bölümünde öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemeyi amaçlayan üç soru bulunmaktadır. Anketin ikinci bölümünde ise öğrencilerin algıladıkları stres düzeylerini belirlemeyi amaçlayan, Cohen, Kamarck ve Mermelstein (1983) tarafından geliştirilmiş olan ''Algılanan Stres Ölçeği'' yer almaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde SPSS 22.0 for Windows programında Kruskal Wallis H testi Mann Whitney U testi ve frekans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin yaş gruplarına ve cinsiyetlerine göre algıladıkları stres düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir (p>0.05). Lisanslı olarak spor yapan öğrencilerin algılanan stres düzeylerinin sedanter öğrencilerden daha düşük olduğu, buna karşılık söz konusu farklılığın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı belirlenmiştir (p>0.05).
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri

STRESS LEVEL EVALUATION OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS ACADEMY STUDENTS BASED ON VARIOUS PARAMETERS

Öz:
Purpose of this study is to evaluate perceived stress level of physical education and sports academy students based on their gender, age and license (whether they are licensed athletes). A total of 306 students from Gazi Üniversitesi Physical Education and Sports Academy participated in this study. A survey with two sections was used to collect data related to students. First section of the survey included three questions that aimed to detect demographic features of the students. Second section of the survey included "Perceived Stress Scale" developed by Cohen, Kamarck and Mermelstein (1983), which was designated to evaluate perceived stress level of the students. Kruskal Wallis H test on SPSS 22.0 for Windows, Kruskal Wallis H test and frequency analysis were used in the statistical analysis of the data acquired from this research. At the end of this research, it is understood that perceived stress level of physical education and sports Academy students statistically did not differ based on their age group and gender (p>0.05). It is understood that perceived stress level of licensed athletes were lower when compared to sedentary students however, it was also understood that this difference was statistically not significant (p>0.05).
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Alkaya SF., İş Stresi: Türkiye'deki Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hastanelerinde Çalışan Uzman Psikiyatrist Hekimlerin İş Stres Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa, 2009. [In Turkish with English Abstract]
  • 2. Alpertonga H., Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Kaygı ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması: Trakya Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne, 2014. [In Turkish with English Abstract]
  • 3. Baciu A., "An Anthropo-Medical Approch on Stress Among Teenagers and Young People in Romania" Global Journal of Anthropology Research. . pp. 1-7, 2014.
  • 4. Balcioglu I., "Concept of Stress and Its Historical Evolution" I.U. Cerrahpasa Medical Faculty, Continuous Medical Training Events Symposium Series. 47. Pp. 09- 12-2005.
  • 5. Batıgün AD, Kayis AA., "Stress Factors Among University Students: A Study on Interpersonal Relationship Style and Problem Solving Abilities" H. U. Journal of Education. 29(2). pp. 69-80, 2014.
  • 6. Besser A, Zeigler-Hill V., "Positive Personality Features and Stress among First-year University Students: Implications for Psychological Distress, Functional Impairment, and Self-esteem" Self and Identity. pp. 1- 21, 2012.
  • 7. Can A., Quantitive Data Analysis in Scientific Research Process Using SPSS, 2. Edition Pegem Academy. P. 26. Istanbul. 2014.
  • 8. Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R., "A Global Measure of Perceived Stress" Journal of Health and Social Behavior. 24. pp. 385-396, 1983.
  • 9. Eime RM, Young, JA, Harvey JT, Charity MJ, Payne, WR., "A Systematic Review of The Psychological and Social Benefits of Participation in Sport For Children And Adolescents: İnforming Development of a Conceptual Model of Health Through Sport" Int J Behav Nutr Phys Act. 10(98). pp. 1-21, 2013.
  • 10. Eryilmaz A. "Stress in Adolescents and How to Cope with it" Yuzuncu Yil Universitesi Education Faculty Magazine. 6(2). pp. 20-37,2009.
  • 11. Eskin M, Harlak H, Demirkıran F, Dereboy Ç., "Algılanan Stres Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlik Analizi" New Symposium Journal. 51(3). pp. 132-140, 2013. [In Turkish with English Abstract]
  • 12. Hsieh H, Zimmerman MA, Xue Y, Bauermeister A, Caldwell CH, Wang Z, Hou Y., "Stress, Active Coping, And Problem Behaviors Among Chinese Adolescents" American Journal of Orthopsychiatry. 84(4). pp.364- 376, 2014.
  • 13. Istar E., "Relation of Stress and Productivity" Akademik Bakis Magazine, 33. pp. 1-21, 2012.
  • 14. Jewett R, Sabiston CM, Brunet J, O'Loughlin EK, Scarapicchia T, O'Loughlin, J., "School Sport Participation During Adolescence And Mental Health in Early Adulthood" Journal of Adolescent Health, 55. pp. 640-644, 2014.
  • 15. Karadag E. "Research Models used in Educational Sciences Doctorate Thesises: Quantity Level and Analytic Error Types" Education Management in Theory and Application, 16(1). Pp. 49-71, 2010.
  • 16. Keskin O., "Effects of Physical Education And Participation To Sports on Social Development in Children" Journal of International Multidisciplinary Academic Researches. 1(1). pp. 1-6, 2014 . 17. Koç ŞR., Sağlık Çalışanlarında İş Stresi (Acil Servis Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2009. [In Turkish with English Abstract]
  • 18. McPhie ML, Rawana JS, "The Effect of Physical Activity on Depression in Adolescence And Emerging Adulthood: A Growth-Curve Analysis" Journal of Adolescence, 40. pp. 83-92, 2015.
  • 19. Olff M, Langeland W, Draijer N, Gersons BP., "Gender Differences in Posttraumatic Stress Disorder" Psychological Bulletin, 133(2), pp. 183, 2007.
  • 20. Peluso MAM, Andrade LHSGD., "Physical Activity And Mental Health: The Association Between Exercise And Mood" Clinics. 60(1), pp. 61-70, 2005.
  • 21. Perron A, Brendgen M, Vitaro F, Côté SM, Tremblay R E, Boivin M., "Moderating Effects of Team Sports Participation on The Link Between Peer Victimization And Mental Health Problems" Mental Health and Physical Activity, 5. pp. 107-115, 2012.
  • 22. Rahdar A, Galván A., The Cognitive And Neurobiological Effects of Daily Stress in Adolescents. NeuroImage. 92. pp. 267-273, 2014.
  • 23. Salar B, Hekim M, Tokgöz M., "15-18 Yaş Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması" Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 4(6). pp. 123-135, 2012. [In Turkish with English Abstract]
  • 24. Sung YT, Chao TY., "Construction of the Examination Stress Scale for Adolescent Students" Measurement and Evaluation in Counseling and Development. 48(1). pp. 44-58, 2015.
  • 25. Yilmaz İA, Dursun S, Güzeler EG, Pektaş K., Determining on Anxiety Level of University Students: A Case Study. Electronic Journal of Vocational Colleges, December. pp. 16-26, 2014.
APA ERASLAN M, DUNN B (2015). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 179 - 185.
Chicago ERASLAN Meriç,DUNN Bradley Lewis BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. (2015): 179 - 185.
MLA ERASLAN Meriç,DUNN Bradley Lewis BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 2015, ss.179 - 185.
AMA ERASLAN M,DUNN B BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2015; 179 - 185.
Vancouver ERASLAN M,DUNN B BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2015; 179 - 185.
IEEE ERASLAN M,DUNN B "BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." , ss.179 - 185, 2015.
ISNAD ERASLAN, Meriç - DUNN, Bradley Lewis. "BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". (2015), 179-185.
APA ERASLAN M, DUNN B (2015). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 179 - 185.
Chicago ERASLAN Meriç,DUNN Bradley Lewis BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 9, no.1 (2015): 179 - 185.
MLA ERASLAN Meriç,DUNN Bradley Lewis BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, vol.9, no.1, 2015, ss.179 - 185.
AMA ERASLAN M,DUNN B BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2015; 9(1): 179 - 185.
Vancouver ERASLAN M,DUNN B BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2015; 9(1): 179 - 185.
IEEE ERASLAN M,DUNN B "BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9, ss.179 - 185, 2015.
ISNAD ERASLAN, Meriç - DUNN, Bradley Lewis. "BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 9/1 (2015), 179-185.