İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik

Yıl: 2014 Cilt: 39 Sayı: 176 Sayfa Aralığı: 131 - 143 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik

Öz:
Bilgisayar yaklaşımına dayanan ve öğrenmeyi desteklemek için yeniden kullanılabilen dijital kaynaklar olarak tanımlanan öğrenme nesneleri öğrenme ve öğretme ortamlarında da kullanılmaktadır. Fakat öğrenme nesneleri üzerine yapılan çalışmaların büyük çoğunluğu öğrenme nesnelerinin teknik özellikleri ve üstveriler (metadata) üzerinedir. Öğrenme nesnelerinin öğrenme-öğretme süreçlerine katkısını, özellikle de sosyal bilgiler derslerindeki katkısını inceleyen araştırmaların sayısı sınırlıdır. Dolayısıyla bu çalışma öğrenme nesnelerinin kuramsal boyutu ve öğrenme ortamlarında kullanımı arasındaki boşluğu doldurmak amacıyla 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrenme nesnelerinin etkililiğini incelemektedir. Çalışma, Bolu ili merkez ilçesindeki bir ilköğretim okulunda 6. sınıfta öğrenim görmekte olan 137 öğrenci ile sekiz hafta boyunca toplam 24 ders saati içerisinde öntest-sontest yarı deneysel bir çalışma olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonunda sosyal bilgiler dersi için geliştirilen öğrenme nesneleri öğrenciler tarafından Öğrenme Nesnesi Değerlendirme Ölçeği (ÖNDÖ) kullanılarak değerlendirilmiştir. Sonuçlar, öğrenme nesneleri öğretmenin rehberliğinde kullanıldığında, akademik başarı ele alındığında öğrenme nesneleri ile öğretimin geleneksel öğretimden daha etkili olduğunu göstermektedir. Detaylı araştırma, öğrencilerin çalışma için geliştirilen öğrenme nesnelerini öğrenme için etkili, yüksek seviyede öğrenmeye katıcı ve iyi tasarlanmış bulduklarını ortaya çıkarmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akpinar, Y. (2008). Validation of a LO review instrument: Relationship between ratings of LOs and actual learning outcomes. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 4, 291-302.
  • Akpinar, Y. ve Bal, V. (2006). Student tools supported by collaboratively authorized tasks: The case of work learning unit. Journal of Interactive Learning Research, 17(2), 101-119.
  • Akpinar, Y. ve Simsek, H. (2007). Pre-service teachers' LO development: A case study in K-12 setting. Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects, 3, 197-217.
  • Alessi, S. M. ve Trollip, S. R. (2001). Multimedia for learning methods and development (3rd ed.). Boston, Massachusetts: Allyn and Bacon.
  • Baki, A. ve Çakıroğlu, Ü. (2010). Learning objects in high school mathematics classrooms: implementation and evaluation. Computers ve Education, 55(4), 1459-1469.
  • Bangert-Drowns, R. L. ve Pyke, C. (2001). A taxonomy of student engagement with educational software: An exploration of literate thinking with electronic text. Journal of Educational Computing Research, 24(3), 213-234.
  • Bangert-Drowns, R. L. ve Pyke, C. (2002). Teacher ratings of student engagement with educational software: An exploratory study. Educational Technology Research and Development, 50(2), pp. 23-38.
  • Boster, F. J., Meyer, G. S., Roberto, A. J., Inge, C. ve Strom, R. (2006). Some effects of video streaming on educational achievement. Communication Education, 55(1), 46-62.
  • Bradley, C. ve Boyle, T. (2004). The design, development and use of multimedia LOs. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(4), 371-389.
  • Buzzetto-More, N. A. ve Pinhey, K. (2006). Guidelines and standards for the development of fully online LOs. Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects, 2006(2), 96-104.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi, Ankara.
  • Cochrane, T. (2005). Interactive QuickTime: Developing and evaluating multimedia LOs to enhance both face-to-face and distance e-learning environments. Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects, 1, 33-54.
  • Çakıroğlu, Ü. (2010). Ortaöğretim 9. sınıf matematik müfredatına uygun öğrenme nesnelerinin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Evans, C. ve Gibbons, N. (2007). The interactivity effect in multimedia learning. Computers ve Education, 49(4), 1147-1160.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. NY: McGraw-Hill.
  • Gibbons, A., Nelson, J. ve Richards, R. (2002). The nature and origin of instructional objects. In D. Wiley (Ed.), The instructional use of LOs (pp. 25-58). Bloomington, IN: Agency for Instructional Technology.
  • Gürer, M. D. ve Yıldırım, Z. (2014). Öğrenme nesnesi değerlendirme ölçeği'nin (ÖNDÖ) geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 39 (176), 121-130.
  • Hammond, T. C. ve Lee, J. K. (2010). Digital video and social studies. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 10 (1). Retrieved from http://www.citejournal.org/vol10/iss1/socialstudies/article1.cfm
  • Haughey, M. and Muirhead, B. (2005). The pedagogical and multimedia designs of LOs for schools. Australasian Journal of Educational Technology, 21(4), 470-490.
  • Hodgins, H. W. (2002). The future of LOs. Proceedings of the 2002 eTEE Conference 11-16 August 2002 (pp. 76-82). Davos, Switzerland. Retrieved from http://www.coe.gatech.edu/eTEE/pdfs/Hodgins.pdfHofer, M. ve Swan, K. O. (2005).
  • Digital image manipulation: A compelling means to engage students in discussion of point of view and perspective. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education [Online serial], 5(3/4). Retrieved from http://www.citejournal.org/vol5/iss3/socialstudies/article1.cfm Jonassen, D. ve Churchill, D. (2004). Is there a learning orientation in LOs? International Journal on ELearning, 3(2), 32-41. Norfolk, VA: AACE.
  • Karaman, S. (2005). Öğrenme nesnelerine dayalı bir içerik geliştirme sisteminin hazırlanması ve öğretmen adaylarının nesne yaklaşımı ile içerik geliştirme profillerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi).
  • Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kay, R. H. (2012) Exploring the use of web-based learning tools in secondary school classrooms. Interactive Learning Environments, 20(1), 1-17.
  • Kay, R. H. ve Knaack, L. (2007a). Evaluating the use of LOs for secondary school science. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 26(4), 261-289.
  • Kay, R. H. ve Knaack, L. (2007b). A systematic evaluation of LOs for secondary school students. Journal of Educational Technology Systems, 35(4), 411-448.
  • Kay, R. H. ve Knaack, L. (2008). An examination of the impact of LOs in secondary school. Journal of Computer Assisted Learning, 24(6), 447-461.
  • Kay, R. H. ve Knaack, L. (2009a). Assessing learning, quality and engagement in LOs: the Learning Object Evaluation Scale for Students (LOES-S). Educational Technology Research and Development, 57 (2), 147-168.
  • Kay, R. H. ve Knaack, L. (2009b). Analyzing the effectiveness of LOs for secondary school science classrooms. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 18(2), 113-135.
  • Krauss, F. ve Ally, M. (2005). A study of the design and evaluation of a LO and implications for content development. Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects, 1, 1-22. Retrieved from http://ijklo.org/Volume1/v1p001-022Krauss.pdf
  • Li, J. Z., Nesbit, J. C. ve Richards, G. (2006). Evaluating LOs across boundaries: The semantics of localization. Journal of Distance Education Technologies, 4(1), 17-30.
  • Lim C. P., Lee S. L. ve Richards C. (2006) Developing interactive LOs for a computing mathematics models. International Journal on E-Learning, 5, 221-244.
  • Liu, M. ve Bera, S. (2005). An analysis of cognitive tool use patterns in a hypermedia learning environment. Educational Technology, Research and Development, 53(1), 5-21.
  • Lowe, K., Lee, L., Schibeci, R., Cummings, R., Phillips, R. ve Lake, D. (2010). Learning objects and engagement of students in Australian and New Zealand schools. British Journal of Educational Technology, 41(2), 227-241.
  • MacDonald, C. J., Stodel, E., Thompson, T. L., Muirhead, B., Hinton, C., Carson, B., et al. (2005).
  • Addressing the eLearning contradiction: A collaborative approach for developing a conceptual framework LO. Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects, 1, 79-98. Retrieved from http://ijklo.org/Volume1/v1p079-098McDonald.pdf
  • Mayer, R. E. ve Chandler, P. (2001). When learning is just a click away: does simple user interaction foster deeper understanding of multimedia messages? Journal of Educational Psychology, 93(2), 390- 397.
  • Merrill, M. D. (1999). Instructional transaction theory (ITT): instructional design based on knowledge objects. In C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional Design Theories and Models: A New Paradigm of Instructional Theory. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Nesbit, J. C., Belfer, K. ve Vargo, J. (2002). A convergent participation model for evaluation of LOs. Canadian Journal of Learning and Technology, 28(3), 105-120.Nurmi, S. ve Jaakkola, T. (2006). Effectiveness of LOs in various instructional settings. Learning, Media, and Technology, 31(3), 233-247.
  • Parrish, P.E. (2004). The trouble with LOs. Educational Technology, Research ve Development, 52(1), 49-67.
  • Reigeluth, C. M. ve Nelson, L. M. (1997). A new paradigm of ISD? In R. C. Branch ve B. B. Minor (Eds.), Educational media and technology yearbook (Vol. 22, pp. 24-35). Englewood, CO: Libraries Unlimited. Santally, I. M. ve Alain, S. (2006). Personalization in web-based learning environments. International Journal of Distance Education Technologies, 4(4), 15-34.
  • Sedig, K ve Liang, H. (2006). Interactivity of visual mathematical representations: Factors affecting learning and cognitive processes. Journal of Interactive Learning Research, 17(2), 179-212.
  • Shaffer, L. ve Hannafin, M. (1986). The effects of progressive interactivity on learning from interactive video. Educational Communication and Technology Journal, 34(2), 89-96.
  • Schibeci, R., Lake D., Phillips, R., Lowe, K., Cummings, R. ve Miller, E. (2008). Evaluating the use of LOs in Australian and New Zealand schools. Computers ve Education, 50(1), 271-283.
  • Schoner, V., Buzza, D., Harrigan, K. ve Strampel, K. (2005). Learning object in use: 'lite' assessment for field studies. Journal of Online Learning and Teaching, 1(1), 1-18.
  • Tekin, H. (2008). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Türel, Y. K. (2008). Öğrenme nesneleri ile zenginleştirilmiş öğretim ortamlarının öğrenci başarıları tutumları ve motivasyonları üzerine etkisi. (Unpublished doctoral dissertation). Fırat University, Institute of Social Sciences, Elazığ.
  • van Hover, S.D., Berson, M.J., Swan, K.O. ve Bolick, C.M. (2004). Implications of ubiquitous computing for the social studies. Journal of Computing in Teacher Education, 20(3), pp. 107-112.
  • Wiley D.A. (2001) Connecting LOs to instructional design theory: a definition, a metaphor, and a taxonomy. In D.A. Wiley (ed.) The Instructional Use of Learning Objects: Online Version. Retrieved from http://reusability.org/read/chapters/wiley.doc
  • Yarar-Kaptan, S. ve Şeyihoğlu A. (2011). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme nesnelerine yönelik düşünceleri: sosyal bilgiler dersi örneği, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(2), 119-132.
APA GÜRER M, YILDIRIM Z (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik. , 131 - 143.
Chicago GÜRER MELİH DERYA,YILDIRIM Zahide İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik. (2014): 131 - 143.
MLA GÜRER MELİH DERYA,YILDIRIM Zahide İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik. , 2014, ss.131 - 143.
AMA GÜRER M,YILDIRIM Z İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik. . 2014; 131 - 143.
Vancouver GÜRER M,YILDIRIM Z İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik. . 2014; 131 - 143.
IEEE GÜRER M,YILDIRIM Z "İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik." , ss.131 - 143, 2014.
ISNAD GÜRER, MELİH DERYA - YILDIRIM, Zahide. "İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik". (2014), 131-143.
APA GÜRER M, YILDIRIM Z (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik. Eğitim ve Bilim, 39(176), 131 - 143.
Chicago GÜRER MELİH DERYA,YILDIRIM Zahide İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik. Eğitim ve Bilim 39, no.176 (2014): 131 - 143.
MLA GÜRER MELİH DERYA,YILDIRIM Zahide İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik. Eğitim ve Bilim, vol.39, no.176, 2014, ss.131 - 143.
AMA GÜRER M,YILDIRIM Z İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(176): 131 - 143.
Vancouver GÜRER M,YILDIRIM Z İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(176): 131 - 143.
IEEE GÜRER M,YILDIRIM Z "İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik." Eğitim ve Bilim, 39, ss.131 - 143, 2014.
ISNAD GÜRER, MELİH DERYA - YILDIRIM, Zahide. "İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Nesnelerinin Etkililiği: Başarı, Algılanan Öğrenme, Katılım ve Kullanılabilirlik". Eğitim ve Bilim 39/176 (2014), 131-143.