Yıl: 2014 Cilt: 39 Sayı: 176 Sayfa Aralığı: 171 - 182 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Wang, Bergin ve Bergin (2014) tarafından geliştirilmiş "Derse Katılım Envanterinin (Classroom Engagement Inventory)" Türk Kültürüne uyarlanmasıdır. Özgün formu İngilizce olan envanter, toplam 24 maddeden oluşmaktadır. Envanter Türkçeye çevrildikten sonra çeviri uygunluğu için alanda İngilizceye hâkim olan ve eğitim bilimleri alanında çalışan 10 uzmandan çeviri uygunluğu bakımından görüş alınmıştır. Alınan görüşler doğrultusunda düzenlenen envanter iki dilde yetkin olan 38 lise öğrencisine uygulanmış; Türkçe formu ile İngilizce formunun tutarlılığının ve dilsel eşdeğerliğine yönelik korelasyon değerlerinin r=0.969 ve 0.699 (p<.05) arasında değiştiği belirlenmiştir. Dilsel eşdeğerliği belirlenen envanter, Ankara'da 9., 10. ve 11.sınıflara devam eden 300 lise öğrencisine uygulanarak özgün envanterde yer alan 5 faktörlü yapı test edilmiştir. Bir madde çıkartıldıktan sonra geriye kalan maddelerin faktör yük değerlerinin 0.561 ile 0.782, madde-toplam korelasyonlarının 0,304 ile 0,687, anti-image korelasyon değerlerinin ise 0.692 ile 0.952 arasında değiştiği belirlenmiştir. Beş faktör altında maddelerin açıkladığı varyans % 65.326 ve Cronbach-Alpha iç tutarlık katsayısı ise 0.930 bulunmuştur. Açımlayıcı faktör analizinin ardından ortaya çıkan yapı 201 lise öğrencisine uygulanarak doğrulayıcı faktör analizi (RMSEA, 0,068; AGFI, 0,81; SRMR, 0.096; RMR, 0,062; NNFI, 0.97; CFI, 0.97; NFI, 0.95; IFI, 0.97) yapılmış ve yapının doğrulandığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıyaman, Y. Z. (2008). İlköğretim okullarında öğretmenin kullandığı yöntem, teknik ve etkinliklerin öğrencinin derse katılımına etkisi ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Anderson, J. C. ve Gerbing, D. W. (1984). The Effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness of fit ındices for maximum likelihood confirmatory factor analysis, Psychometrika, 49, 155-73.
  • Aypay, A. ve Eryılmaz, A. (2011). Lise öğrencilerinin derse katılmaya motive olmaları ile okul tükenmişliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(21), 26- 44.
  • Bentler P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. PsycholBull, 107(2), 238-246.
  • Browne M. W. ve Cudeck R. (1989). Single sample cross-validation indexes for covariance structures. Multivariate Behavioral Research, 4(24), 445-55.
  • Bütün, A. (1998). Farklı sosyo-ekonomik düzeylerdeki genel liselere ve kız meslek liselerine devam eden kız öğrencilerin mesleki ilgilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (3. Baskı). Ankara: Pegema Yayınları.
  • Christenson, S. L., Reschly, A. L. ve Wylie, C. (2012). Handbook of research on student engagement. New York, NY: Springer Science.
  • Çevik, N. (2008). Öğretmen değişkenlerinin orta seviyenin üzerindeki öğrencilerin derse katılımı ve konuşma miktarlarına etkisi üzerine nitel bir çalışma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Eryılmaz, A. (2014). Üniversite öğrencileri için derse katılım ölçeklerinin geliştirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 203-214.
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C. ve Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109
  • Furrer, C. ve Skinner, E. (2003). Sense of relatedness as a factor in children's academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95(1), 148-162.
  • Günel, A. S. (2014). Biçimlendirici değerlendirmenin bir dil programındaki öğrencilerin derse katılımı üzerine etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gürer, D. G. (2013). Sosyal bilgiler dersinde öğrenme nesnelerinin kullanımı: Başarı, tutum ve derse katılım [Utilization of learningobjects in social studies lesson: Achievement, attitude and engagement].
  • Yayınlanmamış doktora tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hambleton, R. K. ve Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: Myths to be avoided and guidelines for improving test adaptation practices. Journal of Applied Testing Technology, 1(1), 1-30.
  • Hu L. T. ve Bentler P. M. (1999). Cut off criteria for fit ındexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Jöreskog, K. G. ve Sörbom, D. (1993). Lisrel 8: Structural Equation Modeling With the Simplis Command Language. Hillsdale: Erlbaum Associates Publishers.
  • Kaya, M. (1995). Türkiye'de yabancı dil olarak İngilizce dersi alan bir sınıftaki öğrencilerin motivasyon, endişe, kendine güven ve dışa dönüklük, içe dönüklük durumları ile sınıf içinde aktif derse katılımları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. NewYork: The Guilford Press.Marsh, H. W., Balla, J. R. ve McDonald, R. P. (1988). Goodness-of-fit indices in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological Bulletin, 103(3), 391-410.
  • Menteş, C. (2011). İlköğretim okulu 5. sınıf öğrencilerinin öğretmenlerine olan güven düzeyleri ile derse katılım düzeyleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Nazlıçiçek, N. ve Akarsu, F. (2008). Fizik, kimya ve matematik öğretmenlerinin değerlendirme araçlarıyla ilgili yaklaşımları ve uygulamaları. Eğitim ve Bilim, 33(149), 18-29.
  • Öner N. (1987). Kültürlerarası ölçek uyarlamasında bir yöntembilim modeli. Türk Psikoloji Dergisi, 6(21), 80-83.
  • Özcan, S. (2010). Açık uçlu soruların okuma derslerinde düşük seviyeli dil öğrencilerinin derse katılımları ve sözel üretimleri üzerindeki etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (9. Baskı). Eskişehir: Nisan Kitabevi, 1. Cilt.
  • Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (9. Baskı). Eskişehir: Nisan Kitabevi, 2. Cilt.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-73.
  • Rapp, J. ve Allalouf, A. (2003). Evaluating Cross-LingualEquating. International Journal of Testing, 3(2), 101-117.
  • Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105, 579-595.
  • Sarıtepeci, M. (2012). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde harmanlanmış öğrenme ortamlarının öğrencilerin derse katılımına, akademik başarısına, derse karşı tutumuna ve motivasyonuna etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Skinner, E. ve Belmont, M. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85, 571- 581.
  • Skinner, E. A., Kindermann, T. A. ve Furrer, C. J. (2009). A motivational perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children's behavioral and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and Psychological Measurement, 69, 493-525.
  • Stipek, D. J. (2002). Motivation to learn: From theory to practice. (4th ed.) Needham Heights: MA7 Allyn & Bacon.
  • Sümbüloğlu K. ve Akdağ B. (2009). İleri biyoistatistiksel yöntemler. (Birinci Baskı). Ankara: Hatipoğlu.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. İstanbul: Ekinoks Yayınları.
  • Vieira A. L. (2011). Preparation of the analysis. Interactive LISREL in practice. (First Edition). London: Springer.
  • Wang, Z, Bergin, C. ve Bergin, D. A. (2014). Measuring engagement in fourthtotwelfth grade classrooms: The classroom engagement ınventory. School Psychology Quarterly, 29(4), 517-535.
APA Sever M (2014). Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. , 171 - 182.
Chicago Sever Mustafa Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. (2014): 171 - 182.
MLA Sever Mustafa Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. , 2014, ss.171 - 182.
AMA Sever M Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. . 2014; 171 - 182.
Vancouver Sever M Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. . 2014; 171 - 182.
IEEE Sever M "Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması." , ss.171 - 182, 2014.
ISNAD Sever, Mustafa. "Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması". (2014), 171-182.
APA Sever M (2014). Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 171 - 182.
Chicago Sever Mustafa Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Eğitim ve Bilim 39, no.176 (2014): 171 - 182.
MLA Sever Mustafa Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Eğitim ve Bilim, vol.39, no.176, 2014, ss.171 - 182.
AMA Sever M Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(176): 171 - 182.
Vancouver Sever M Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(176): 171 - 182.
IEEE Sever M "Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması." Eğitim ve Bilim, 39, ss.171 - 182, 2014.
ISNAD Sever, Mustafa. "Derse Katılım Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması". Eğitim ve Bilim 39/176 (2014), 171-182.