Yıl: 2014 Cilt: 39 Sayı: 175 Sayfa Aralığı: 136 - 153 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü

Öz:
Bu çalışmanın amacı, farklı disiplinlerde öğretmenlik eğitimlerine devam eden son sınıf öğretmen adaylarının Teknoloji Kabul Modeli (TKM) kapsamında teknoloji kabul düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırma 973 (583 kadın, 390 erkek) öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Katılımcılardan cevaplar, TKM'ye ilişkin dört faktörden oluşan bir ölçme aracı yardımı ile toplanmış olup çalışma kapsamında toplanan veriler yapısal eşitlik modellemesi ile çözümlenmiştir. Algılanan kullanışlılık, kullanıma yönelik tutum ve algılanan kullanım kolaylığı davranışsal niyet değişkenini sırasıyla etkileyen değişkenler olmuştur. Sonuç olarak algılanan kullanışlık teknoloji kullanımına yönelik niyeti tahmin eden anahtar değişken olarak belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
  • Ajzen, I. and Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ.
  • Ajzen, I. and Madden, T.J. (1986). Prediction of goal-directed behavior: Attitudes, intentions, and perceived behavioral control. Journal of Experimental Social Psychology, 22(5), 453-474.
  • Akbaba-Altun, S. (2004). Information technology classrooms and elementary school principals' roles: Turkish experience. Education and Information Technologies 9(3), 225-270.
  • Akkoyunlu, B. and Orhan, F. (2003). Relationship between computer usage self-efficacy and their demographic characteristics of teacher candidates. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3),86-93.
  • Alev, N., & Yiğit, N. (2009). Öğretim elemanlarının bilgi ve iletişim teknolojilerini öğretmen eğitim programlarına uyarlamasında ilgi-endişe ve benimseme seviyeleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 82-91.
  • Baylor, A. and Ritchie, D. (2002). What factors facilitate teacher skill, teacher morale, and perceived student learning in technology-using classrooms? Journal of Computers & Education, 39(4), 395-414.
  • Becit-İşçitürk, G. (2012).Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kabul ve Kullanımlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Cheon, J., Lee, S., Crooks, S. M. and Song, J. (2012). An investigation of mobile learning readiness in higher education based on the theory of planned behaviour. Computers and Education, 59(3), 1054- 1064.
  • Cure, F. and Özdener, N. (2008). Teachers' Information and communication technologies(Ict) using achievements & attitudes towards Ict. Hacettepe University Journal of Education, 34, 41-53.
  • Çoklar, A., Kılıçer, K., & Odabaşı, H. (2007). Eğitimde teknoloji kullanımına eleştirel bir bakış: teknopedagoji.
  • Paper presented at the 7nd International educational technology conference.
  • Davis, F. D., Bagozzi, R. P. and Warshaw, P. R. (1989). User Acceptance of Computer Technology: a Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982-1003.
  • Dutt-Doner, K., Allen, S. M., & Corcoran, D. (2006). Transforming student learning by preparing the next generation of teachers for type II technology integration. Computers in the Schools, 22 (3-4), 63- 75.
  • El-Gayar, O., Moran, M., and Hawkes, M. (2011). Students' Acceptance of Tablet PCs and Implications for Educational Institutions. Educational Technology & Society, 14(2), 58-70.
  • Ertmer, P. A. and Hruskocy, C. (1999). Impacts of a university-elementary school partnership designed to support technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(1), 81-96.
  • Escobar-Rodriguez, T. and Monge-Lozano, P. (2012). The acceptance of Moodle technology by business administration students. Computers & Education, 58(4), 1085-1093.
  • Fishbein, M. and Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention, and Behaviour: An Introduction to Theory and Research: MA:Addison-Wesley.
  • Fullan. M. (1991). The New Meaning of Educational Change. Teachers' College Press, New York.
  • Goktas, Y., Gedik, N., & Baydas, O. (2013). Enablers and barriers to the use of ICT in primary schools in Turkey: A comparative study of 2005-2011. Computers & Education, 68, 211-222.
  • Hair, J. F., Jr., Black, W. C., Babin, B. J. and Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). NY: Prentice Hall.
  • Kiraz, E. and Ozdemir, D. (2006). The Relationship between Educational Ideologies and Technology Acceptance in Pre-service Teachers. Educational Technology & Society, 9(2), 152-165.
  • Legris, P., Ingham, J. and Collerette, P. (2003). Why do people use information technology? A critical review of the technology acceptance model. Information & Management, 40(3),191-204.
  • Liaw, S. S. (2002). Understanding user perceptions of World-wide web environments. Journal of Computer Assisted Learning, 18(2), 137-148.
  • Lim, C. P. and Chai, C. S. (2008). Rethinking Classroom-Oriented Instructional Development Models to Mediate InstructionalPlanning in Technology Enhanced Learning Environments. Teaching and Teacher Education, 24(8), 2002-2013.
  • López-Bonilla, L. M., & López-Bonilla, J. M. (2011). The role of attitudes in the TAM: A theoretically unnecessary construct? British Journal of Educational Technology, 42(6), E160-E162.
  • Lowther, D. L., Inan, F. A., Strahl, J.D. and Ross, S.M. (2008). Does technology integration "work" when key barriers are removed? Educational Media International, 45(3), 195-206.
  • Ma, W. W. K., Andersson, R. and Streith, K. O. (2005). Examining user acceptance of computer technology: An empirical study of student teachers. Journal of Computer Assisted Learning, 21(6), 387-395.
  • Morris, M. G., & Dillon, A. (1997). The influence of user perceptions on software utilization: application and evaluation of a theoretical model of technology acceptance. IEEE Transactions on Software Engineering, 14(4)58-65.
  • Nistor, N., & Heymann, J. O. (2010). Reconsidering the role of attitude in the TAM: An answer to Teo (2009a). British Journal of Educational Technology, 41(6), E142-E145.
  • Olson, J. M., & Zanna, M. P. (1993). Attitudes and attitude change. Annual review of psychology, 44(1), 117-154.
  • Park, Y., Son, H. and Kim, C. (2012).Investigating the determinants of construction professionals' acceptance of web-based training: An extension of the technology acceptance model. Automation in Construction, 22,377-386.
  • Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. 2003.
  • Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5): 879-903.
  • Raykov, T. and Marcoulides, G. A. (2008). An introduction to applied multivariate analysis. NY: Routledge.
  • Russell, M., Bebell, I. D., O'Dwyer, L. M. and O'Connor, K. M. (2003). Examining teacher technology use: Implications for pre-service and in-service teacher preparation. Journal of Teacher Education, 54(4), 297-310.
  • Sahin, S. (2012). Pre-service teachers' perspectives of the diffusion of information and communications technologies (ICTs) and the effect of case-based discussions (CBDs). Computers & Education, 59(4), 1089-1098.
  • Seferoğlu, S. S, Akbıyık, C. and Bulut, M. (2008). İlköğretim Öğretmenlerinin ve Öğretmen Adaylarının Bilgisayarların Öğrenme/Öğretme Sürecinde Kullanımı ile İlgili Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 273-283.
  • Sivo, S. and Pan, C. (2005). Undergraduate engineering and psychology students' use of a course management system: A factorial invariance study of user characteristics and attitudes. Journal of Technology Studies, 31(2), 94-103.
  • Szajna, B. (1996). Empirical evaluation of the revised technology acceptance model. Management science, 42(1), 85-92.
  • Tabachnick, B. G. and Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Taylor, S. and Todd, P. A. (1995). Understanding information technology usage: a test of competing models. Information Systems Research, 6(4), 144-176.
  • Teo, T. (2009a). Evaluating the BI technology among student teachers: A structural equation modeling approach. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 5(2),106-118.
  • Teo, T. (2009b). Modelling technology acceptance in education: A study of pre-service teachers. Computers & Education, 52(2), 302-312.
  • Teo, T. (2010). Examining the influence of subjective norm and facilitating conditions on the BI technology among pre-service teachers: a structural equation modeling of an extended technology acceptance model. The Asia-Pacific Education Researcher, 11(2), 253-262.
  • Teo, T. (2011). Factors influencing teachers' BI technology: Model development and test. Computers & Education, 57(4),2432-2440.
  • Teo, T. S. H., Lim, V. K. G. and Lai, R. Y. C.(1999). Intrinsic and Extrinsic Motivation in Internet Usage. Omega, 27(1), 25-37.
  • Teo, T. and Noyes, J. (2011). An assessment of the influence of perceived enjoyment and attitude on the BI technology among pre-service teachers: A structural equation modeling approach. Computers & Education, 57(2),1645-1653.
  • Teo, T. and Ursavaş, Ö. F. (2012). Technology Acceptance of Pre-Service Teachers in Turkey: A CrossCultural Model Validation Study. International Journal of Instructional Media, 39(3),193-201.
  • Teo, T. and van Schaik, P. (2009). Understanding Technology Acceptance in Pre-Service Teachers: A Structural-Equation Modeling Approach. The Asia-Pasific Education Researcher,18(1),47-66.
  • Teo, T., Lee, C. B. and Chai, C.S. (2008).Understanding pre-service teachers' computer attitudes: applying and extending the technology acceptance model. Journal of Computer Assisted Learning, 24(2), 128-142.
  • Teo, T., Lee, C. B., Chai, C. S. and Wong, S. L. (2009). Assessing the BI technology among pre-service teachers in Singapore and Malaysia: A multigroup invariance analysis of the technology acceptance model (TAM). Computers & Education, 53(3), 1000-1009.
  • Teo, T., Su-Luan, W. and Sing, C. C. (2008). A cross-cultural examination of the BI technology between Singaporean and Malaysian pre-service teachers: an application of the Technology Acceptance Model (TAM). Educational Technology & Society,11(4), 265-280.
  • Teo, T., Ursavaş, Ö. F. and Bahçekapılı, E. (2011). Efficiency of the technology acceptance model to explain pre-service teachers' BI technology: A Turkish study. Campus-Wide Information Systems, 28(2),93-101.
  • Teo, T., Ursavaş, Ö. F. and Bahçekapılı, E. (2012). An assessment of pre-service teachers' technology acceptance in Turkey: A structural equation modeling approach. The Asia-Pacific Education Researcher,21(1),191-202.
  • Terzis, V. and Economides, A. A. (2011). The acceptance and use of computer based assessment. Computers & Education, 56(4), 1032-1044.
  • Terzis, V., Moridis, C. N. and Economides, A. A. (2012). How student's personality traits affect Computer Based Assessment Acceptance: Integrating BFI with CBAAM. Computers in Human Behavior, 28(5),1985-1996.
  • Tsai, C., & Chai, C. S. (2012). The "third"-order barrier for technology integration instruction: implications for teacher education. Australasian Journal of Educational Technology, 28(6), 1057-1060.
  • Turan, A. H. and Çolakoğlu, B. E. (2008). Yüksek Öğrenimde Öğretim Elemanlarının Teknoloji Kabulü ve Kullanımı: Adnan Menderes Üniversitesinde Ampirik Bir Değerlendirme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1),106-121.
  • Ursavaş, Ö. F. (2013) Reconsidering the role of attitude in the TAM: An answer to Teo (2009) and Nistor
  • and Heymann (2010), and Lopez-Bonilla and Lopez-Bonilla (2011). British Journal of Educational Technology, 44(1),E22-E25.
  • Ursavaş, Ö. F. (2014). Öğretmenlerin bilişim teknolojilerini kullanmaya yönelik davranışlarının modellenmesi.
  • Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Usluel, Y. K., Mumcu, F. K. and Demiraslan, Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde Bilgi ve İletişim Teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32,164-178.
  • Venkatesh, V. ( 2000). Determinants of PEU: integrating control, intrinsic motivation, and emotion into the technology acceptance model. Information Systems Research, 11 (4), 342-365.
  • YOK. (2007). Teacher training and education faculties. Retrieved from. http://www.yok.gov.tr/component/option,com_docman/task/doc_download/gid,70/Itemid,215/la ng, tr/.
  • Yushau, B. (2006). Computer attitude, use, experience, software familiarity and perceived pedagogical usefulness: The case of mathematics professors. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2(3), 1 - 7.
APA Ursavaş Ö, ŞAHİN S, MCILROY D (2014). Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü. , 136 - 153.
Chicago Ursavaş Ömer Faruk,ŞAHİN SAMİ,MCILROY David Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü. (2014): 136 - 153.
MLA Ursavaş Ömer Faruk,ŞAHİN SAMİ,MCILROY David Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü. , 2014, ss.136 - 153.
AMA Ursavaş Ö,ŞAHİN S,MCILROY D Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü. . 2014; 136 - 153.
Vancouver Ursavaş Ö,ŞAHİN S,MCILROY D Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü. . 2014; 136 - 153.
IEEE Ursavaş Ö,ŞAHİN S,MCILROY D "Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü." , ss.136 - 153, 2014.
ISNAD Ursavaş, Ömer Faruk vd. "Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü". (2014), 136-153.
APA Ursavaş Ö, ŞAHİN S, MCILROY D (2014). Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü. Eğitim ve Bilim, 39(175), 136 - 153.
Chicago Ursavaş Ömer Faruk,ŞAHİN SAMİ,MCILROY David Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü. Eğitim ve Bilim 39, no.175 (2014): 136 - 153.
MLA Ursavaş Ömer Faruk,ŞAHİN SAMİ,MCILROY David Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü. Eğitim ve Bilim, vol.39, no.175, 2014, ss.136 - 153.
AMA Ursavaş Ö,ŞAHİN S,MCILROY D Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(175): 136 - 153.
Vancouver Ursavaş Ö,ŞAHİN S,MCILROY D Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(175): 136 - 153.
IEEE Ursavaş Ö,ŞAHİN S,MCILROY D "Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü." Eğitim ve Bilim, 39, ss.136 - 153, 2014.
ISNAD Ursavaş, Ömer Faruk vd. "Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü". Eğitim ve Bilim 39/175 (2014), 136-153.