Yıl: 2015 Cilt: 30 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 15 - 32 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği

Öz:
Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) kuramsal çerçevesi hem ülkemizde hem de dünyada öğretmen eğitimi programlarının yeniden yapılandırılmasında gittikçe önem kazanan bir rol oynamaktadır. Son yıllarda TPAB alanındaki çalışmaların hızlı bir artış göstermesi ile özellikle ülkemizdeki TPAB çalışmalarının mevcut durumunun değerlendirilerek gelecekteki çalışmalara yol gösterecek bir derleme çalışmasının gereği ön plana çıkmaktadır. Sistematik derleme yönteminin kullanıldığı bu çalışmada Ocak 2005-Aralık 2013 arasında Türkiye bağlamında TPAB konusunda yayınlanan toplam 30 araştırma incelenmiştir. 30 araştırma gerçekleştirildikleri bağlam, araştırma konusu, araştırmada kullanılan TPAB tanım ve yaklaşımları, araştırma yöntemi, çalışma grubu, araştırmada gerçekleştirilen TPAB temelli etkinlikler, veri toplama araçları, veri analizi yöntemleri, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları ve temel sonuçlar açılarından irdelenerek TPAB'ın Türkiye alanyazınındaki yayın eğiliminin ortaya çıkarılması ve gelecek TPAB çalışmalarına ışık tutma hedeflenmiştir. Araştırma sonuçları TPAB çalışmalarında veri kaynağı olarak ölçeklerin ağırlıklı olarak kullanıldığını, TPAB'ın çoğunlukla hizmet öncesi öğretmen adayları grubu ile araştırıldığını ve TPAB alanyazınında fen ve matematik disiplinlerinin ağırlıklı olduğunu göstermiştir. Araştırma sonuçları ve önerileri ışığında öğretmen eğitimciler ve eğitim araştırmacıları öğretmenlerin teknoloji entegrasyonu bilgilerini geliştirebilecekleri programlar geliştirebilir ya da var olan programları iyileştirebilirler.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

A Review of the Research on Technological Pedagogical Content Knowledge: The Case of Turkey

Öz:
Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) framework has played an important role in rethinking current teacher education and technology practices both in Turkey and around the world. Due to the recent increase in the number of research studies conducted on TPACK in Turkey, there has been an emerging need to investigate the research on TPACK to evaluate the current literature as well as to guide future research studies. To help better inform teacher educators and researchers, the authors embarked upon a systematic review of 30 research articles published between January 2005 and December 2013 and that investigated the TPACK framework in Turkey's teacher education contexts. To understand the research trends in the literature the research articles' contexts, subjects, TPACK approaches, research methods, participants, TPACK based activities, data collection tools, data analysis methods, validity and reliability studies, and main results were analyzed. The results of the study revealed that; surveys were the main data sources used in TPACK research in Turkey, preservice teachers were the most common participant groups, and science and math disciplines were the most common subject domains investigated. The study provides recommendations and research directions to teacher educators and researchers for improving teachers' effective technology integration knowledge and practices in teacher education programs.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abbitt, J.T. (2011). Measuring technological pedagogical content knowledge in preservice teacher education: A review of current methods and instruments. Journal of Research on Technology in Education, 43(4), 281-300.
  • American Association of Colleges of Teacher Education (AACTE) (2008). Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators. New York: Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Angeli, C., & Valanides, N. (2008). TPCK in pre-service teacher education: Preparing primary education students to teach with technology. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New York City, NY.
  • Angeli, C., & Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT-TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education, 52, 154-168.
  • Baran, E., Chuang, H., & Thompson, A. (2011). TPACK: An emerging research and development tool for teacher educators. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(4), 370-377.
  • Canbazoğlu Bilici, S., Yamak, H. ve Kavak, N. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarını teknolojik pedagojik alan bilgisine sahip öğretmenler olarak nasıl yetiştirebiliriz?, IHES2012 Uluslararası Yükseköğretim Sempozyumu, 17- 19 Ekim, Aksaray.
  • Chai, C. S., Koh, J. H. L., & Tsai, C.-C. (2013). A review of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Technology & Society, 16(2), 31-51.
  • Cox, S., & Graham, C. R. (2009). Diagramming TPCK in Practice: Using and elaborated model of the TPCK framework to analyze and depict teacher knowledge. TechTrends, 53(5), 60-69.
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S. M. ve Alemdar, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin FATİH projesine ilişkin görüşleri. İlkogretimonline. 12(1), 227-240.
  • Gess-Newsome, J. (1999). Pedagogical content knowledge: an introduction and orientation. In J. Gess-Newsome and N. G. Lederman (Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge: PCK and Science Education (pp.3-17).
  • Netherlands: Kluwer Academic Publisher. Graham, C. R. (2011). Theoretical considerations for understanding technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 57, 1953-1960.
  • Graham, C. R., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St. Clair, L., & Harris, R. (2009). TPACK development in science teaching: Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends, 53(5), 70-79.
  • Graham, C. R., Tripp, T., & Wentworth, N. (2009). Assessing and improving technology integration skills for preservice teachers using the teacher work sample. Journal of Educational Computing Research, 41, 39-62.
  • Guzey, S. S., & Roehrig, G.H. (2009). Teaching Science with Technology: Case Studies of Science Teachers' Development of Technology, Pedagogy, and Content Knowledge. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education. (9)1, 25-45.
  • Harris, J., Grandgenett, N. & Hofer, M. (2010). Testing a TPACK-based technology integration assessment rubric. In D. Gibson & B. Dodge (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2010 (pp. 3833-3840). Chesapeake, VA: AACE.
  • Hofer, M., Grandgenett, N. (2012). TPACK Development in Teacher Education: A Longitudinal Study of Preservice Teachers in a Secondary M.A.Ed. Program. Journal of Research on Technology in Education, 45(1), 83-106.
  • Hofer, M. & Harris, J. (2010). Differentiating TPACK development: Using learning activity types with inservice and preservice teachers. In C. D. Maddux, D. Gibson, & B. Dodge (Eds.). Research highlights in technology and teacher education (pp. 295-302). Chesapeake, VA: Society for Information Technology and Teacher Education (SITE).
  • Hofer, M., & Harris, J. (2012). TPACK research with inservice teachers: Where's the TCK? In P. Resta (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2012 (pp. 4704-4709). Chesapeake, VA: AACE.
  • Jang, S. J., & Chen, K. C. (2010). From PCK to TPACK: Developing a transformative model for pre-service science teachers. Journal of Science Education and Technology, 19(6), 553-564.
  • Jaipal, K., & Figg, C. (2010). Unpacking the "Total PACKage": Emergent TPACK chracteristics from a study of preservice teachers teaching with technology. Journal of Technology and Teacher Education, 18(3), 415-441.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik derleme metodolojisi: Sistematik derleme hazırlamak için bir rehber. okuz Eylül niversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik ergisi, 6(1), 26-33.
  • Kayaduman, H., Sırakaya M. ve Seferoğlu S. (2011, Şubat). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim' II-XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Keleş, E, Öksüz, B. ve Bahçekapılı, T. (2012, Ekim). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ı lişkin öğretmen görüşleri: FATİH projesi örneği, Paper Presented at the 6. International Computer and Instructional Technologies Symposium, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131-152.
  • Koehler, M.J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Minner, D. D., Levy, A. J., & Century, J. (2010). Inquiry-based science instruction--what is it and does it matter? Results from a research synthesis years 1984 to 2002. Journal of Research in Science Teaching, 47(4), 474-496. doi: 10.1002/tea.20347.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509-523.
  • Ozgun-Koca, S. A. (2009). The views of preservice teachers about the strengths and limitations of the use of graphing calculators in mathematics Instruction. Journal of Technology and Teacher Education, 17(2), 203-227.
  • Pierson, M. (1999). Technology practice as a function of pedagogical expertise. (Doctoral dissertation, Arizona State University, 1999). UMI Dissertation Service, 9924200.
  • Schmidt, D., Baran, E., Thompson, A., Mishra, P., Koehler, M.J., & Shin, T. (2009). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Paper presented at the 2009 Annual Meeting of the American Educational Research Association. April 13-17, San Diego, California.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand; Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Suharwoto, G. (2006). Secondary mathematics preservice teachers' development of technology pedagogical content knowledge in subject-specific, technology-ıntegrated teacher preparation program. Unpublished doctoral dissertation, Oregon State University, Oregon.
  • Tondeur, J., van Braak, J., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2012). Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of qualitative evidence. Computers & Education, 59(1), 134-144.
  • Türk Eğitim Derneği (TED) (2009). Öğretmen yeterlikleri. http://portal.ted.org.tr/yayinlar/Ogretmen_Yeterlik_Kitap.pdf adresinden 1 Aralık 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Uluyol, Ç. (2013). ICT integration in Turkish schools: Recall where you're coming from to recognise where you're going to. British Journal of Educational Technology, 44,E10-E13.
  • Voogt, J., Fisser, P., Pareja Roblin, N., Tondeur, J., & van Braak, J. (2013). Technological pedagogical content knowledge - A review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 29(2), 109-121.
  • Wilson, E., & Wright, V. (2010). Images over time: The intersection of social studies through technology, content, and pedagogy. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 10(2), 220- 233.
  • Wu, Y-T. (2013). Research trends in technological pedagogical content knowledge (TPACK) research: A review of empirical studies published in selected journals from 2002 to 2011. British Journal of Educational Technology, 44(3), E73-E76.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2012). Eğitim fakültelerinde uygulanacak yeni programlar hakkında açıklama. 29 Ocak 2012 tarihinde http://www.yok.gov.tr/component/option,com_docman/task,doc_ adresinden indirilmiştir.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2013). Ulısal tez merkezi 30 Aralık 2013 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden erişilmiştir.
  • Zhao, Y. (2003). What teachers need to know about technology?: Framing the question. In Y. Zhao (Ed.), What should teachers know about technology?: Perspectives and practices (pp. 1-14). Greenwich, CO: Information Age Publishing.
APA BARAN E, Canbazoglu Bilici S (2015). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği. , 15 - 32.
Chicago BARAN Evrim,Canbazoglu Bilici Sedef Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği. (2015): 15 - 32.
MLA BARAN Evrim,Canbazoglu Bilici Sedef Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği. , 2015, ss.15 - 32.
AMA BARAN E,Canbazoglu Bilici S Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği. . 2015; 15 - 32.
Vancouver BARAN E,Canbazoglu Bilici S Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği. . 2015; 15 - 32.
IEEE BARAN E,Canbazoglu Bilici S "Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği." , ss.15 - 32, 2015.
ISNAD BARAN, Evrim - Canbazoglu Bilici, Sedef. "Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği". (2015), 15-32.
APA BARAN E, Canbazoglu Bilici S (2015). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 15 - 32.
Chicago BARAN Evrim,Canbazoglu Bilici Sedef Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30, no.1 (2015): 15 - 32.
MLA BARAN Evrim,Canbazoglu Bilici Sedef Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.30, no.1, 2015, ss.15 - 32.
AMA BARAN E,Canbazoglu Bilici S Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 30(1): 15 - 32.
Vancouver BARAN E,Canbazoglu Bilici S Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 30(1): 15 - 32.
IEEE BARAN E,Canbazoglu Bilici S "Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, ss.15 - 32, 2015.
ISNAD BARAN, Evrim - Canbazoglu Bilici, Sedef. "Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30/1 (2015), 15-32.