Yıl: 2015 Cilt: 30 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 163 - 177 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi

Öz:
Sosyal yaşamın bir parçası haline gelen İnternet, sahip olduğu etkileşim özelliğiyle çocukların ahlaki ve insani değer gelişimleri üzerinde olumsuz etkilere neden olabilmektedir. Araştırmanın amacı, farklı İnternet kullanım alışkanlığına sahip çocukların sorumluluk, arkadaşlık, barışçıl olma, saygı, doğruluk ve hoşgörü değerlerini kapsayan insani değerler gelişimlerini incelemektir. Bu kapsamda araştırma 6'ncı, 7'nci ve 8'inci sınıflarında öğrenim gören 521 ilkokul öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde öncelikle, internet kullanım alışkanlıkları açısından benzer özellikler sergileyen öğrencilerin dahil oldukları kategorileri belirleyebilmek için kümeleme analizi yapılmıştır. Daha sonra, her bir kümeyi değerlendirebilmek için çapraz tablolar, ortalamalar, yüzdeler ve frekanslar hesaplanmıştır. Ayrıca kümeler açısından insani değerler düzeyinin anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığı tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda, İnternet kullanım süresi ve İnternette iletişim kurma, oyun oynama, öğrenme ve vakit geçirme sıklığı değişkenleri açısından öğrencilerin dört farklı kümeye ayrıldığı belirlenmiştir. Ayrıca İnterneti en yoğun kullanan küme ile en az kullanan küme arasında sorumluluk, barışçıl olma, saygı değerleri ve genel olarak insani değerler açısından anlamlı farklılığın olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Examining Human Value Development of Children with Different Habits of Internet Usage

Öz:
The Internet, which has become a part of social life, is likely to lead to negative effects on especially children's development of moral and human values due to its interactive features. The purpose of this study was to examine the development of human values in children with different Internet usage habits. In this respect, the study was carried out with on 521 primary school students attending 6th, 7th and 8th classes. In data analysis, first of all, cluster analysis was conducted in order to determine the categories for the pupils who had similar characteristics in terms of their Internet usage habits. Then, in order to examine each cluster, crosstabs, means, percentages and frequencies were calculated. In addition, to find out whether the cluster means differed significantly with respect to the human values, one way-ANOVA was applied. The results revealed that the children were categorized in four clusters in terms of their average Internet usage time in a day, frequency of online surfing, online learning, online game playing and online surfing. In addition, with respect to human values in general and such values as responsibility, respect and being peaceful, a significant difference was found between the cluster of children using the Internet most and the cluster using it least.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, C.A. & Bushman, B.J. (2001). Effects of violent video games on aggressive behavior, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, and prosocial behavior: A meta-analytic review of the scientific literature. Psychosocial Science, 12, 353-359.
  • Bennett, S., Maton, K. & Kervin, L. (2008). The 'digital natives' debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775-786.
  • Berson, I.R., Berson, M.J. & Ferron, J.M. (2002). Emerging risks of violence in the digital age. Journal of School Violence, 1(2), 51-71.
  • Besley, J.C. (2008). Media use and human values. Journalism and Mass Communication Quarterly, 85(2), 311-330.
  • Broderick, P.C. & Blewitt, P. (2010). The life span: Human development for helping professionals (3rd ed.). Boston: Pearson.
  • Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives of human development. Tausand Oaks: Sage.
  • Bull, N.J. (1969). Moral Education. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Campbell, V. & Bond, R. (1982). Evaluation of a character education curriculum. In D. McClelland (Ed.), Education for values (pp. 134-170). New York: Irvington Publishers.
  • Ceyhan, A.A. & Ceyhan, E. (2008). Loneliness, depression and computer self-efficacy as predictors of problematic internet use. Cyberpsychology & Behavior, 11, 699-701.
  • Cho, C.H. & Cheon, H.J. (2005). Children's exposure to negative Internet content: Effects of family context. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 49, 488-509.
  • Cohen, J.W. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd edition). Hillside: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Coniam, D. & Wong, R. (2004). Internet Relay Chat as a tool in the autonomous development of ESL learners' English language ability: An exploratory study. System, 32, 321-335.
  • Cordes, C. & Miller, E. (2000). Fool's gold: A critical look at computers in childhood. College Park: Alliance for Childhood.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
  • De Moor, S., Dock, M., Gallez, S., Lenaerts, S., Scholler, C. & Vleugels, C. (2008). Teens and ICT: Risks and opportunities. [Available online at http://www.belspo.be/belspo/fedra/proj.asp?l=en&COD=TA/00/ 08], Retreived on February 14, 2013.
  • Dewey, J. (1928). Philosophies of Freedom. In H.M. Kallen (Ed.), Freedom and the modern world (pp. 236-271). New York: Washington Square Press.
  • Dilmac, B. (2007). The assessment of the teaching of human values which are imposed a group of science high school students by human values scale. Unpublished doctoral dissertation, Selçuk University, Konya.
  • Faltin, K. (2011). Entrapment and near miss: a comparative analysis of psycho-structural elements in gambling games and massively multiplayer online role-playing games. International Journal of Mental Health and Addiction, 9(2), 193-207.
  • Fuglsang, L. (2005). IT and senior citizens: Using the internet for empowering active citizenship. Science, Technology & Human Values, 30(4), 468-495.
  • Greenfield, P. & Yan, Z. (2006). Children, adolescents, and the Internet: A new field of inquiry in developmental psychology. Developmental Psychology, 42, 391-394.
  • Greenfield, P. (2004). Inadvertent exposure to pornography on the Internet: Implications of peer-to-peer file-sharing networks for child development and families. Applied Developmental Psychology, 25(6), 741-750.
  • Guo, J., Chen, L., Xiaohua, W., Liu, Y., Chui, C.H.K., He, H., Qu, Z. & Tian, D. (2012). The relationship between ınternet addiction and depression among migrant children and left-behind children in China. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(11), 585-590.
  • Guo, R.X., Dobson, T. & Petrina, S. (2008). Digital Natives, Digital Immigrants: An analysis of age and ICT competency in teacher education. Journal of Educational Computing Research, 38(3), 235-254.
  • Harman, J.P., Hansen, C.E., Cochran, M.E. & Lindsey, C.R. (2005). Liar, liar: Internet faking but not freguency of use affect social skills, self-esteem, social anxiety, and aggression. CyberPsychology and Behavior, 8(1), 1-6.
  • Huitt, W. (2004). Moral and character development. educational psychology interactive. Valdosta: Valdosta State University. International Telecommunication Union. (2011). The World in 2011. [Available online at http://www.itu.int/ITUD/ict/material/FactsFigures2011.pdf], Retreived on December 14, 2012.
  • Jackson, L.A., Von Eye, A., Biocca, F.A., Barbatsis, G., Zhao, Y. & Fitzgerald, H.E. (2006). Does home internet use influence the academic performance of low-income children? Developmental Psychology, 42(3), 1-7.
  • Johnson, G.M. (2006). Internet use and cognitive development: A theoretical framework. E-Learning, 3(4), 565-573.
  • Johnson, G.M. (2010). Internet use and child development: Validation of Ecological Techno-Subsystem. Educational Technology & Society, 13(1), 176-185.
  • Johnson, G.M. & Puplampu, K.P. (2008). Internet use during childhood and the Ecological Techno-Subsystem. Canadian Journal of Learning and Technology, 34(1), 19-28.
  • Johnson, G.M. & Johnson, J.A. (2008). Internet use and cognitive development during childhood: The Ecological Techno-Subsystem. In M.B. Nunes, P. Isaías & P. Powell (Eds.) IADIS International Conference Information Systems Proceedings IADIS Digital Library, 167-174.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Kohlberg, L. (1987). Child psychology and childhood education: A cognitive-developmental view. New York: Longman.
  • Kowalski, R.M. & Limber, S.P. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of Adolescent Health, 41(6), 22-30.
  • Leung, L. (2007). Stressful life events, motives for internet use, and social support among digital kids. Cyberpsychology & Behavior, 10(2), 204-214.
  • Lickona, T. (2004). Character matters: How to help our children develop good judgment, ıntegrity, and other essential virtues. New York: Touchstone.
  • Livingstone, S. & Bober, M. (2004). UK children go online: Surveying the experiences of young people and their parents. London: LSE Report. [Available online at http://eprints.lse.ac.uk/395/1/UKCGOsurveyreport.pdf], Retreived on December 14, 2012.
  • Livingstone, S. & Helsper, E.J. (2007). Gradations in digital inclusion: Children, young people and the digital divide. New Media & Society, 9(4), 671-696.
  • Livingstone, S. & Helsper, E.J. (2010) Balancing opportunities and risks in teenagers' use of the Internet: The role of online skills and family context. New Media & Society, 12(2), 309-329.
  • Malhotra, N.K. (2007). Marketing research: An applied orientation. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Niemz, K., Griffiths, M. & Banyard, P. (2005). Prevalence of pathological internet use among university students and correlations with self-esteem, the general health questionnaire (GHQ), and disinhibition. CyberPsychology & Behavior, 8(6), 562-570.
  • Organisation for Economic Cooperation and Development. (2012). Internet Economy Outlook 2012. [Available online at http://dx.doi.org/10.1787/9789264086463-en], Retreived on December 03, 2012.
  • Ozdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi: Çok değişkenli analizler. [Statistically data analysis with packaged software: Multivariable analysis] Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Piaget, J. (1970). Piaget's Theory. In P.H. Mussen (Ed.), Carmichael's manual of child psychology. New York: Wiley.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
  • Schott, G, & Selwyn, N. (2000). Examining the "Male, Antisocial" stereotype of high computer users. Journal of Educational Computing Research, 23(3), 291-303
  • Stalh, C. & Fritz, N. (2002). Internet safety: Adolescents self report, Journal of Adolescent Health, 31, 7-10.
  • Turkish Statistical Institute. (2012). Information and communication technology usage survey. [Available online at http://www.turkstat.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=10880], Retreived on December 03, 2012.
  • Valcke, M., De Wever, B., Van Keer, H. & Schellens, T. (2011). Long-term study of safe Internet use of young children. Computers & Education, 57(1), 1292-1305.
  • Wilson, B. (2008). Media and children's aggression, fear, and altruism. Future of Children, 18(1), 87-118.
  • Xu, Y. & Filler, J. (2008). Facilitating family involvement and support for inclusive education. The School Community Journal, 18(2), 53-71.
  • Young, K.S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology and Behavior, 1(3), 237-244.
APA KILIÇER K, ÇOKLAR A (2015). Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi. , 163 - 177.
Chicago KILIÇER KEREM,ÇOKLAR Ahmet Naci Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi. (2015): 163 - 177.
MLA KILIÇER KEREM,ÇOKLAR Ahmet Naci Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi. , 2015, ss.163 - 177.
AMA KILIÇER K,ÇOKLAR A Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi. . 2015; 163 - 177.
Vancouver KILIÇER K,ÇOKLAR A Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi. . 2015; 163 - 177.
IEEE KILIÇER K,ÇOKLAR A "Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi." , ss.163 - 177, 2015.
ISNAD KILIÇER, KEREM - ÇOKLAR, Ahmet Naci. "Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi". (2015), 163-177.
APA KILIÇER K, ÇOKLAR A (2015). Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 163 - 177.
Chicago KILIÇER KEREM,ÇOKLAR Ahmet Naci Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30, no.1 (2015): 163 - 177.
MLA KILIÇER KEREM,ÇOKLAR Ahmet Naci Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.30, no.1, 2015, ss.163 - 177.
AMA KILIÇER K,ÇOKLAR A Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 30(1): 163 - 177.
Vancouver KILIÇER K,ÇOKLAR A Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 30(1): 163 - 177.
IEEE KILIÇER K,ÇOKLAR A "Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, ss.163 - 177, 2015.
ISNAD KILIÇER, KEREM - ÇOKLAR, Ahmet Naci. "Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30/1 (2015), 163-177.