En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi
Yıl: 2015 Cilt: 40 Sayı: 182 Sayfa Aralığı: 1 - 28 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi
Öz: Bu araştırmacının amacı, 2009-2014 yılları arasında en yüksek beş yıllık etki faktörüne sahip eğitim bilimleri alanındaki uluslararası dergilerde yayımlanan makaleleri, belirlenen ölçütlere göre inceleyerek yıllara göre eğilimlerini belirlemektir. Bu amaçla; makalelerdeki yazar sayısı, yayımlanma süresi, anahtar kelimeler, konu örneklem/çalışma grubunun büyüklüğü ve özellikleri, veri toplama tekniklerinin/araçlarının özellikleri, verilerin analizinde kullanılan yöntemler/teknikler ve paket programlar ölçüt olarak seçilmiştir. Betimsel içerik analizi modelinde olan araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen "Journal of Educational Psychology", Researcher" ve dergilerinde yayımlanan 789 makale incelenmiştir. Verilerin analizinde, içerik analizi kullanılmıştır. Analizler sonucu, en yüksek etki faktörüne sahip eğitim dergilerinde en fazla çalışan konu alanlarının, eğitim psikolojisi, dil becerileri ve matematik olduğu görülmüştür. Bununla birlikte, bu çalışmaların yapılma ihtiyaçları genellikle alan yazındaki eksiklikler ve kuramsal tartışmadır. Ayrıca, çalışmalar daha çok ilköğretim ve lise öğrencileri ve büyük örneklemler (10000 den büyük) üzerinde yürütülürken; çalışmalarda en fazla başarı testi ve anketlerle veriler toplanmaktadır. Yapılan incelemeler sonucu, verilerin doğasına uygun olarak çok düzeyli modelleme çalışmaları yapıldığı görülmekle birlikte sık kullanılan veri analiz yöntemlerindeki eğilimlerin 1970'lerden günümüze benzer olduğu tespit edilmiştir. Bu durum, standart veri analiz yöntemlerinden vazgeçilemediğini göstermektedir. İncelenen özellikler çerçevesinde araştırmacılara, çalışılan örneklemlerde heterojenliğin (aile, öğretmen, akran vb.) sağlanmasına dikkat etmeleri önerilmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akaydın, Ş. ve Çeçen M. A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 183-198.
- Alkan, C. (1989). Eğitim bilimlerinde araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 22(1), 23-27.
- Alper, A. ve Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8(2), 124-135.
- Archambault, E. ve Lariviere, V. (2009). History of the journal impact factor: Contingencies and consequences. Scientometrics, 79(3), 635-649.
- Arık, R. S. ve Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/488.pdf adresinden erişildi.
- Asan, A. (2005). SCI-EXPANDED, SSCI, AHCI ve etki faktörü (= impact factor). O. Yılmaz (Ed.). Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık - 2005: 3. Ulusal Sempozyum içinde (s. 221-263). Ankara: TÜBİTAK.
- Asan, A. (2010). Web of Science kapsamındaki Türk dergilerinin etki faktörü (impact factor) değerleri. O. Yılmaz (Ed.). Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık içinde (s. 49-58).
- Aydın, A., Erdağ, C. ve Sarıer, Y. (2010). A comparison of articles published in the field of educational administration in terms of topics, methodologies and results. Eurasian Journal of Educational Research, (39), 37-58.
- Aypay, A., Çoruk, A., Yazgan, A. D., Kartal, O. Y., Tunçer, B., Attila, S. M. ve Emran, B. (2010). The status of research in educational administration: An analysis of educational administration journals, 1999-2007. Eurasian Journal of Educational Research, (39), 59-70.
- Baki, A., Karataş, I., Akkan, Y. ve Çakıroğlu, U. (2011). Trends in Turkish mathematics education research: From 1998-2007. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 57-68.
- Baş, T. (2005). Anket: nasıl hazırlanır, uygulanır, değerlendirilir? (3. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi: Teknikler ve örnek çalışmalar (2. bs.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Chang, Y. H., Chang, C. Y. ve Tseng, Y. H. (2010). Trends of science education research: An automatic content analysis. Journal of Science Educational Technology, (19), 315-331. doi:10.1007/s10956-009- 9202-2.
- Cohen, R. J. ve Swerdlik, M. E. (2013). Psikolojik test ve değerleme. Testlere ve ölçmeye giriş (E. Tavşancıl, Çev/Trans.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. doi:10.15390/EB.2014.3412
- Çiltaş, A. (2012). 2005-2010 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye'de yapılan yüksek lisans ve doktora tez çalışmalarının içerik analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 211-228.
- Dearden, L., Machin, S. ve Vignoles, A. (2011). The contribution of the economics of education to education. J. Furlong and M. Lawn (Ed.). Disciplines of education. Their role in the future of education research içinde (s. 85-102). London/New York: Routledge.
- Doğan, D. ve Uluman, M. (2015, 13-15 Mayıs). Using R software for data analysis in social and educational sciences. Uluslararası Eğitim Kongresi: Gelecek İçin Eğitim'de sunulmuş sözlü bildiri, Ankara.
- Elmore, P. B. ve Woehlke, P. L. (1998). Twenty years of research methods employed in American Educational Research Journal, Educational Researcher, and Review of Educational Research. American Educational Research Association yıllık toplantısında sunulmuş sözlü bildiri, San Diego, CA.
- Emiroğlu, S. ve Pınar, F. N. (2013). Dinleme becerisinin diğer beceri alanları ile ilişkisi. Turkish Studies, 8(4), 769-782.
- Erdem, D. (2011). Türkiye'de 2005-2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: Betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
- Erkuş, A. (2011). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. (3. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Garfield, E. (2006). The history and meaning of the journal impact factor. JAMA, 295(1), 90-93. doi:10.1001/jama.295.1.90
- Goodwin, L. D. ve Goodwin, W. L. (1985a). An analysis of statistical techniques used in the Journal of Educational Psychology, 1979-1983. Educational Psychologist, 20(1), 13-21.
- Goodwin, L. D. ve Goodwin, W. L. (1985b). Statistical techniques in AERJ articles, 1979-1983: The preparation of graduate students to read educational research literature. Educational Researcher, 14(2), 5-11.
- Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012).
- Türkiye'deki eğitim araştırmalarında eğilimler: Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-460.
- Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, I. (2012). Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi.
- Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 177-199.
- Hart, L. C., Smith, S. Z., Swars, S. L. ve Smith, M. E. (2009). An examination of research methods in mathematics education: 1995-2005. Journal of Mixed Methods Research, 3(1), 26-41.
- Higgs, J., Fish, D., Goulter, I., Loftus, S., Reid, J., ve Trede, F. (2010).
- Education for future practice. J. Higgs, D. Fish, I. Goulter, S. Loftus ,J-A Reid ve F.Trede (Ed.). Education for future practice içinde (s. 3-13). Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers. Hoeffel, C. (1998). Journal impact factors. Allergy, 53(12), 1225.
- Hsu, T. (2005). Research methods and data analysis procedures used by educational researchers. International Journal of Research & Method in Education, 28(2), 109-133.
- Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10(3), 75-87.
- Kieffer, K. M., Reese, R. J. ve Thompson, B. (2001). Statistical techniques employed in AERJ and JCP articles from 1988 to 1997: A methodological review. Journal of Experimental Education, 69(3), 280- 309.
- Kleinsasser, R. C. (2014). Teacher efficacy in teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, 44, 168-179.
- Lee, M-H., Wu, Y-T. ve Tsai, C-C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31(15), 1999-2020.
- Legner, P. (2013). The value of teaching mathematics. http://mathigon.org/resources/value-ofmathematics.pdf adresinden erişildi.
- Mortimore, P. (2000). Does educational research matter? British Educational Research Journal, 26(1), 5-24.
- Onwuegbuzie, A. J. (2002). Common analytical and interpretational errors in educational research: An analysis of the 1998 volume of the British Journal of Educational Psychology. Educational Research Quarterly, 26, 11-22.
- Onwuegbuzie, A. J. ve Daniel, L. G. (2003). Typology of analytical and interpretational errors in quantitative and qualitative educational research. Current Issues in Education, 6(2), 1-34.
- Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
- Sözbilir, M. ve Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey [Özel Sayı]. Essays in Education, 1-22.
- Strauss, A. C. ve Corbin, J. M. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
- Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayınları: İstanbul.
- Tavşancıl, E., Çokluk, Ö., Çıtak, G., Kezer, F., Yıldırım, Ö., Bilican, ... Özmen, T. (2010). Eğitim bilimleri enstitülerinde tamamlanmış lisansüstü tezlerin incelenmesi (2000-2008). Ankara: Ankara Üniversitesi.
- The PLoS Medicine Editors (2006). The impact factor game. PLoS Med, 3(6), 291.
- Thomson Reuters. (2015). Journal Citation Report (JCR) Social Science. http://adminapps.webofknowledge.com/JCR/JCR adresinden erişildi.
- Tsai, C. C., & Wen, L. M. C. (2005). Research and trends in science education from 1998 to 2002: A content analysis of publication in selected journals. International Journal of Science Education, 27(1), 3-14.
- Turan, S., Karadağ, E., Bektaş, F. ve Yalçın, M. (2014). Türkiye'de eğitim yönetiminde bilgi üretimi: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi dergisi 2003-2013 yayınlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(1), 93-119. doi:10.14527/kuey.2014.005 Willson, V. L. (1980). Research techniques in AERJ articles: 1969 to 1978. Educational Researcher, 9(6), 5- 10.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2012). An examination of articles published on preschool education in Turkey. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 3227-3241.
- Zhang, Y. ve Wildemuth, B. M. (2009). Qualitative analysis of content. B. Wildemuth (Ed.). Applications of social research methods to questions in ınformation and library science içinde (s. 308-319). Westport, CT: Libraries Unlimited.
APA | yalçın s, YAVUZ H, Ilgun Dibek M (2015). En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi. , 1 - 28. |
Chicago | yalçın seher,YAVUZ Hatice Çiğdem,Ilgun Dibek Munevver En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi. (2015): 1 - 28. |
MLA | yalçın seher,YAVUZ Hatice Çiğdem,Ilgun Dibek Munevver En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi. , 2015, ss.1 - 28. |
AMA | yalçın s,YAVUZ H,Ilgun Dibek M En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi. . 2015; 1 - 28. |
Vancouver | yalçın s,YAVUZ H,Ilgun Dibek M En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi. . 2015; 1 - 28. |
IEEE | yalçın s,YAVUZ H,Ilgun Dibek M "En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi." , ss.1 - 28, 2015. |
ISNAD | yalçın, seher vd. "En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi". (2015), 1-28. |
APA | yalçın s, YAVUZ H, Ilgun Dibek M (2015). En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi. Eğitim ve Bilim, 40(182), 1 - 28. |
Chicago | yalçın seher,YAVUZ Hatice Çiğdem,Ilgun Dibek Munevver En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi. Eğitim ve Bilim 40, no.182 (2015): 1 - 28. |
MLA | yalçın seher,YAVUZ Hatice Çiğdem,Ilgun Dibek Munevver En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi. Eğitim ve Bilim, vol.40, no.182, 2015, ss.1 - 28. |
AMA | yalçın s,YAVUZ H,Ilgun Dibek M En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(182): 1 - 28. |
Vancouver | yalçın s,YAVUZ H,Ilgun Dibek M En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(182): 1 - 28. |
IEEE | yalçın s,YAVUZ H,Ilgun Dibek M "En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi." Eğitim ve Bilim, 40, ss.1 - 28, 2015. |
ISNAD | yalçın, seher vd. "En Yüksek Etki Faktörüne Sahip Eğitim Dergilerindeki Makalelerin İçerik Analizi". Eğitim ve Bilim 40/182 (2015), 1-28. |