Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi

Yıl: 2014 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 791 - 809 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, öğretmen eğitimi programlarının öğretmen adaylarının sahip oldukları inançlar üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu bağlamda; öğretmen adaylarının, öğretmen eğitimi programlarında almış oldukları derslerin öğretmenlerin matematiğin doğasına, matematiğin öğrenimine ve öğretimine yönelik inançları üzerindeki etkilerinin belirlenmesi ve bu inançların eğitim süresince hangi yönde geliştiğinin araştırılması önem arz etmektedir. Bu amaç doğrultusunda, İç Anadolu Bölgesi'ndeki bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda ve Ortaöğretim Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda öğrenim gören toplam 173 öğretmen adayına, açık-uçlu sorulardan oluşan bir görüş formu uygulanmıştır. Veriler, öncelikle anlamsal içerik analizi ile kategorilere ayrıştırılmış ve elde edilen nitel veriler nicel olarak analiz edilmiştir. Ayrıca, etki büyüklüğü (eta kare) değerleri de hesaplanmıştır. Bu araştırma sonucunda elde edilen sonuçlar; hem ilköğretim hem de ortaöğretim matematik öğretmeni adaylarının, öğretmen eğitimi programlarına başlarken (1. sınıf) ve programdan mezun olurken (son sınıf) sahip oldukları inançlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığını, ancak programdan mezun olurken sahip oldukları inanç puanlarına ait ortalamalarının daha yüksek olduğunu göstermiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Abeyasekera, S. (2005). Quantitative analysis approaches to qualitative data: why, when and how? In J. D. Holland & J.
  • Campbell (Eds.), Methods in development research; combining qualitative and quantitative approaches (pp. 97-106). Warwick- shire: ITDG Publishing. Adnan, M., & Zakaria, E. (2010). Exploring beliefs of pre- service mathematics teachers: A Malaysian perspective. Asian Social Science, 6(10), 152-159.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. An- kara: Harf Eğitim Yayıncılık.
  • Banks, C. C-L. (2005). Pre-service teachers' personal episte- mological beliefs in relation to their beliefs in national council of teachers of mathematics' principles and standards for school mathematics (Doctoral dissertation). Available from ProQuest
  • Dissertations and Theses database. (UMI No. 3183571)
  • Baydar, S. C. ve Bulut, S. (2002). Öğretmenlerin matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançların matematik eğitimindeki önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 62
  • Bernard, H. R. (1996). Qualitative data, quantitative analysis.
  • The Cultural Anthropology Methods Journal, 8(1), 9-11. Beswick, K. (2006). Changes in preservice teachers' attitudes and beliefs: The net impact of two mathematics education units and intervening experiences. School Science and Mathematics, (1), 36-47.
  • Bütün, M. (2005). İlköğretim matematik öğretmenlerinin alan eğitimi bilgilerinin nitelikleri üzerine bir çalışma (Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim
  • Dalı, Trabzon). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. Kılıç, A., Özcan, E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara:
  • Pegem Akademi Yayınları. Çakıroğlu, E., & Çakıroğlu, J. (2003). Reflections on teacher education in Turkey. European Journal of Teacher Education, (2), 253-264.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences. Hillsdale, NJ: Lawrance Erlbaum.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research met- hods in education (5th ed.). London: Routledge Falmer.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Cho- osing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Dede, Y. (2008). Matematik öğretmenlerinin öğretimlerine yö- nelik öz-yeterlik inançları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 757.
  • Demirsoy, N.H. (2008). İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematik hakkındaki inançları, uygulamaları ve arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sos- yal Bilimler Enstitüsü, Bolu). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Dionne, J. J. (1984). The perception of mathematics among ele- mentary school teachers. In J. M. Moser (Ed.), Proc. 6th Annual
  • Meeting of the North American Chapter of the Int. Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 223-228). Madison (WI): University of Wisconsin: PME-NA. Doruk, M. ve Kaplan, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarının ince- lenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 302.
  • Ernest, P. (1989). The knowledge, beliefs, and attitudes of the mathematics teacher: A model. Journal of Education for Teac- hing, 15, 13-33.
  • Feiman-Nemser, S., McDiarmid, G. W., Melnick, S., & Parker, M. (1988). Changing beginning teachers' conceptions: A study of an introductory teacher education course. East Lansing: National
  • Center for Research on Teacher Education and Department of Teacher Education, Michigan State University. Frank, M. L. (1988). Problem solving and mathematical beliefs.
  • Arithmetic Teacher, 35(5), 32-34. Furinghetti, F., & Pehkonen, E. (2002). Rethinking characteri- zations of belief. In G. Leder, E. Pehkonen, & G. Toerner (Eds.),
  • Beliefs: A hidden variable in mathematics education? (pp. 39- ). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Gooya, Z. (2007). Mathematics teachers' beliefs about a new reform in high school geometry in Iran. Educational Studies in Mathematics, 65, 331-347.
  • Gregoire, M. (1999, April). Paradoxes and paradigms in an eighth grade pre-algebra class: A case study of a "Good" math teacher. Paper presented at the annual meeting of the American
  • Educational Research Association. Montreal, Canada. Hacıömeroğlu, G. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matema- tiksel problem çözmeye ilişkin inançlarını yordama epistemo- lojik inançlarının incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, , 206-220.
  • Hacıömeroğlu, G. (2013). Mathematics anxiety and mathema- tics beliefs: What is the relationship in elementary pre-service teachers? IUMPST, 5, 1-9. Retrieved from http://www.k-12prep. math.ttu.edu/journal/attributes/ haciomeroglu02/article.pdf
  • Hart, L. (2002). Preservice teachers' beliefs and practice after participating in an integrated content/methods courses. School
  • Science and Mathematics, 102, 4-14. Haser, C. (2006). Investigation of preservice and inservice te- achers' mathematics related beliefs in Turkey and the perceived effect of middle school mathematics education program and the school contexts on these beliefs. (Doctoral dissertation). Availab- le from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. )
  • Haser, Ç., & Doğan, O. (2012). Preservice mathematics teachers' belief systems. Journal of Education for Teaching, 38, 261-274.
  • Hiebert, J., & Stigler, J. (2000). A proposal for improving class- room teaching: Lessons from the TIMSS video study. The Ele- mentary School Journal, 101(1), 3-20.
  • Işıkoğlu, N. (2008). The effect of a teaching methods course on early childhood pre-service teachers' beliefs. Journal of Early
  • Childhood Teacher Education, 29(3), 190-203. Kagan, D. M. (1992). Implications of research on teacher belief.
  • Educational Psychologist, 27(1), 65-90. Kayan, F. ve Çakıroğlu, E. (2008). İlköğretim matematik öğ- retmen adaylarının matematiksel problem çözmeye yönelik inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 226.
  • Kayan, R., Haser, Ç. ve Bostan Işıksal, M. (2013). Matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğası, öğretimi ve öğre- nimi hakkındaki inanışları. Eğitim ve Bilim, 38(167), 179-195.
  • Liljedahl, P. (2009). Teachers' insights into the relationship bet- ween beliefs and practice. In J. Maab & W. Schlöglmann (Eds.),
  • Beliefs and attitudes in mathematics education new research re- sults (pp. 33-43). Rotterdam: Sense Publisher. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. New- burry Park, CA: Sage.
  • Lortie, D. (1975). Schoolteacher: A sociological study. London:
  • University of Chicago Press. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). Ortaöğretim matematik (9, 10, ve 12. Sınıflar) dersi öğretim programı. www.ttkb.gov.tr ad- resinden edinilmiştir.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational research:
  • Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, (3), 307-333. Paksu, A. D. (2008). Öğretmenlerin matematik hakkındaki inançlarının branş ve cinsiyet bakımından karşılaştırılması.
  • Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 87-97. Philippou, G., & Christou, C. (1999, September). Efficacy be- liefs with respect to mathematics teaching. Paper presented at the Mathematical Beliefs and their Impact on Teaching and Learning of Mathematics Conference at Mathematisches Fors- chungsinstitut Oberwolfach, Germany.
  • Prawat, R. S. (1992). Teachers' beliefs about teaching and lear- ning: A constructivist perspective. American Journal of Educa- tion, 100(3), 354-395.
  • Raymond, A. M. (1997). Inconsistency between a beginning elementary school teacher's mathematics beliefs and teaching practice. Journal for Research in Mathematics Education, 28, 576.
  • Richardson, V. (2003). Preservice teachers' beliefs. In J. Rath &
  • A. C. McAninch (Eds.), Advances in teacher education series, (pp. 1-22). Greenwich, CT: Information Age. Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical problem solving. Orlan- do, Florida: Academic Press.
  • Shahvarani, A., & Savizi, B. (2007). Analyzing some Iranian- high school teachers' beliefs on mathematics, mathematics le- arning and mathematics teaching. Journal of Environmental &
  • Science Education 2(2), 54-59. Sigel, I. E. (1985). A conceptual analysis of beliefs. In I. E. Sigel
  • (Ed.), Parental belief systems: The psychological consequences for children (pp. 345-371). Hillsdale, NJ: Erlbaum. Steinbring, H. (1998). Elements of epistemological knowledge for mathematics teachers. Journal of Mathematic Teacher Edu- cation, 1(2), 157-189.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer mater- yaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Tekin, H. (1996). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (10. baskı).
  • Ankara: Yargı Yayınları. Thompson, A. (1992). Teachers beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In A. D. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics learning and teaching (pp. 127-146). New York: Macmillan.
  • Thompson, A. G. (1984). The relationship of teachers' concepti- ons of mathematics and mathematics teaching to instructional practice. Educational Studies in Mathematics, 15, 105-127.
  • Toluk-Uçar, Z. ve Demirsoy, N. H. (2010). Eski-yeni ikilemi:
  • Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygu- lamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 332. Toluk-Uçar, Z., Pişkin, M., Akkaş, E. N. ve Taşçı, D. (2010).
  • İlköğretim öğrencilerinin matematik, matematik öğretmen- leri ve matematikçiler hakkındaki inançları. Eğitim ve Bilim, (155), 131-144. Törner, G., & Grigutsch, S. (1994). Mathematische Weltbilder bei studienanfängerneine Erhebung. Journal für Mathematik- Didaktik, 15(3/4), 211-251.
  • Vacc, N. N., & Bright, G. W. (1999). Elementary preservice teachers' changing beliefs and instructional use of children's mathematical thinking. Journal for Research in Mathematics Education, 30(1), 89-110.
  • Weinstein, C. S. (1989). Teacher education students' preconcep- tions of teaching. Journal of Teacher Education, 39, 53-60.
  • Wilkins, J., & Brand, B. (2004). Change in preservice teachers' beliefs: An evaluation of a mathematics methods course. School
  • Science and Mathematics, 104(5), 226-232. Winch, R. F., & More, D. M. (1956). Quantitative analysis of qualitative data in the assessment of motivation: Reliability, congruence, and validity. American Journal of Sociology, 61(5), 452.
  • Young, F. W. (1981). Quantitative analysis of qualitative data. Psychometrika, 46(4), 357-388.
APA DEDE Y, KARAKUŞ F (2014). Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi. , 791 - 809.
Chicago DEDE Yüksel,KARAKUŞ Fatih Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi. (2014): 791 - 809.
MLA DEDE Yüksel,KARAKUŞ Fatih Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi. , 2014, ss.791 - 809.
AMA DEDE Y,KARAKUŞ F Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi. . 2014; 791 - 809.
Vancouver DEDE Y,KARAKUŞ F Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi. . 2014; 791 - 809.
IEEE DEDE Y,KARAKUŞ F "Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi." , ss.791 - 809, 2014.
ISNAD DEDE, Yüksel - KARAKUŞ, Fatih. "Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi". (2014), 791-809.
APA DEDE Y, KARAKUŞ F (2014). Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), 791 - 809.
Chicago DEDE Yüksel,KARAKUŞ Fatih Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14, no.2 (2014): 791 - 809.
MLA DEDE Yüksel,KARAKUŞ Fatih Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.14, no.2, 2014, ss.791 - 809.
AMA DEDE Y,KARAKUŞ F Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(2): 791 - 809.
Vancouver DEDE Y,KARAKUŞ F Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(2): 791 - 809.
IEEE DEDE Y,KARAKUŞ F "Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14, ss.791 - 809, 2014.
ISNAD DEDE, Yüksel - KARAKUŞ, Fatih. "Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik İnançları Üzerinde Öğretmen Eğitimi Programlarının Etkisi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14/2 (2014), 791-809.