Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi

Yıl: 2016 Cilt: 49 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 43 - 63 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmada, öğretmen adaylarının sosyal medya kullanımmotivasyonları ile öğrenme stilleri incelenmiştir. İlişkisel taramamodelinin kullanıldığı araştırmada veriler 302 öğretmen adayından2014-2015 eğitim-öğretim yılı güz döneminde toplanmıştır. Araştırmaverilerini toplamak için üç bölümden oluşan bir araç kullanılmıştır.Aracın birinci bölümünde katılımcıların demografik bilgilerine ilişkinsorulara yer verilmiştir. İkinci bölümde öğretmen adaylarının sosyalmedya kullanım motivasyonlarını, üçüncü bölümde ise öğrenmestillerini belirlemeye yönelik sorular bulunmaktadır. Verilerinçözümlenmesinde betimsel istatistikler, Kruskal-Wallis H testi, MannWhitneyU testi ve kay-kare testi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarınınsosyal medya kullanım motivasyonları ölçeği toplam ve alt faktörpuanları ile öğrenme stillerinin cinsiyete, yaşa, medeni duruma vehaftalık internet kullanma süresine göre anlamlı bir şekildefarklılaşmadığı belirlenmiştir. SMKM ölçeğinin Kendini İfadeEtme/Gerçekleştirme ve Sosyal Etkileşim alt faktör puanları ile ölçektoplam puanlarının öğretmen adaylarının öğrenme stillerine göreanlamlı bir şekilde farklılaştığı ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Investigating Teacher Candidates' Motivation for Social Media Use and Learning Styles

Öz:
The purpose of this study is to examine teacher candidates' motivation for social media use and learning styles. The survey method was used for this research. The study group consists of 302 teacher candidates who attended the pedagogical certification programme at a state university during the spring semester in 20142015 academic calendars. The data collection tool consists of three parts: demographic questions and items dealing with teacher candidates' motivation for social media use and learning styles. The research data were analyzed using descriptive statistics, Kruskal-Wallis H test, Mann-Whitney U test, and Chi-square. Results showed that social media usage motivation and learning styles do not differ significantly according to the gender, age, marital status, and Internet usage per week. On the other hand, there was a significant difference both for the whole scale and for two subscales, namely, self-expression and social interaction, according to the learning styles.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ala-Mutka, K., Broster, D., Cachia, R., Centeno, C., Feijóo, C., Haché, A., ... &Valverde, J. A. (2009). The impact of social computing on the EU informationsociety and economy. JRC Scientific and Technical Report EUR, 24063.[Online]: Retrieved on 10-November-2014, at URL: http://www.ict-21.ch/comict/IMG/pdf/JRC54327.pdf.
  • Aşkar, P., & Akkoyunlu, B. (1993). Kolb Öğrenme Stili Envanteri. Eğitim ve Bilim,87(17), 37-47.
  • Atal, D., & Koçak Usluel, Y. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Okul İçinde veDışında Teknoloji Kullanımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 24-35.
  • Avrupa Topluluğu Komisyonu (Commission of European Communities), (2000). Amemorandum on lifelong learning. [Online]: Retrieved on 12-October-2014, atURL: http://tvu.acs.si/dokumenti/ LLLmemorandum_Oct2000.pdf.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitivetheory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall, Inc.
  • Banks, J., Au, K., Ball, A., Bell, P., Gordon, E., Gutierrez, K., Heath, S., et al. (2007).Learning in and out of school in diverse environments (Consensus Report).Learning in informal and formal environment (LIFE) Center. [Online]:Retrieved on 10-November-2014, at URL: http://www.ibparticipation.org/pdf/LearningInDiverseEnvironments.pdf
  • Baran, B., & Ata, F. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Web 2.0 Teknolojileri Kullanma Durumları, Beceri Düzeyleri ve Eğitsel Olarak Faydalanma Durumları. Eğitim ve Bilim, 38(169), 192-208.
  • Bilen, K., Ercan, O., & Gülmez, T. (2014). Sosyal Ağların Kullanım Amacı veBenimsenme Süreci; Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Örneği. Eğitimve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 115-123.
  • Bingham, T., & M. Conner (2010). The new social learning: A guide to transformingorganizations through social media, Berrett-Koehler Publishers.
  • Bumgarner, B.A. (2007). You have been poked: exploring the uses and gratificationsof Facebook among emerging adults. First Monday, 12(11).
  • Can, Ş. (2010). Determination of the learning styles of the pre-school teachercandidates (The case of Muğla University, Turkey). Procedia-Social andBehavioral Sciences, 2(2), 4137-4141.
  • Can, Ş. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğrenme Stilleri İle Bazı DeğişkenlerArasındaki İlişkinin Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 41, 70-82.
  • Cross, J. (2003). Informal learning - the other 80%. [Online]: Retrieved on 14-October-2014, at URL: http://www.internettime.com/Learning/ The%20Other%2080%25.htm. Dewey, J., et al. (2007). Deneyim ve Eğitim, ODTÜ Yayıncılık.
  • Ekici, G. (2013). Gregorc ve Kolb Öğrenme Stili Modellerine göre ÖğretmenAdaylarının Öğrenme Stillerinin Cinsiyet ve Genel Akademik Başarı Açısındanİncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(167), 211-225.
  • Eraut, M. (2004). Informal learning in the workplace. Studies in ContinuingEducation, 26(2), 247-273.
  • Erdem, M. (2013). Usage purposes and perceived effects of social networks.Hacettepe University Journal of Education, 28(3), 137-150.
  • Ergür, D. O. (2010). Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Kişisel Özelliklerinin ÖğrenmeStillerine Etkisi ve Öğretim Sürecine Yansıması. Hacettepe Üniversitesi EğitimFakültesi Dergisi, 39, 173-184.
  • Filiz, O., Erol, O., Dönmez, F. İ., & Kurt, A. A. (2014). BÖTE Bölümü ÖğrencilerininSosyal Ağ Siteleri Kullanım Amaçları ile İnternet Bağımlılıkları Arasındakiİlişkinin İncelenmesi. Journal of Instructional Technologies & TeacherEducation, 3(2), 17-28.
  • Gencel, İ. E. (2007). Kolb'un Deneyimsel Öğrenme Kuramına Dayalı ÖğrenmeStilleri Envanteri-III'ü Türkçe'ye Uyarlama Çalışması. Dokuz Eylül ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 120-139.
  • Güven, M., & Kürüm, D. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri İle EleştirelDüşünme Eğilimleri Arasındaki İlişki. İlköğretim Online Dergisi, 7(1), 53-70.
  • Hasırcı, Ö. K. (2006). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri: ÇukurovaÜniversitesi Örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 15-25.
  • İşman, A. & Albayrak. E. (2014). Sosyal Ağlardan Facebook'un Eğitime YönelikEtkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 129-138.
  • Kahyaoğlu, M. (2011). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri İle ÇevreEğitimi ÖzYeterlikleriArasındaki İlişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(2), 67-82.
  • Karademir, E., & Tezel, Ö. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğrenme StillerininDemografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale ÜniversitesiEğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 129-145.
  • Kocadere, S. A., & Aşkar, P. (2013). Sosyal Medya Araçlarının Katkıları ve KullanımSıklıkları: Öğretmenlik Uygulaması Örneği. İlköğretim Online, 12(4), 1120-1132.
  • Koçak, N. G. (2012). "Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının veMotivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir'de Bir Uygulama." Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experiencies as the source of learning anddevelopment. Englewood Cliffs, N.J.:Prentice-Hall.
  • Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2005). The Kolb learning style inventory-version 3.12005 technical specifications. [Online]: Retrieved on 10-May-2016, at URL: http://learningfromexperience.com/media/ 2010/08/tech_spec_lsi.pdf.
  • Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Livingstone, D. (2002). Mapping the Iceberg. NALL working paper #54. [Online]:Retrieved on 12-January-2013, at URL: http://nall.oise.utoronto.ca/res/54DavidLivingstone.pdf.
  • Lombardo, M. M., & Eichinger, R. W. (1996). The career architect developmentplanner. Minneapolis, MN: Lominger Limited.
  • Mazman, G., & Usluel, Y.K. (2011). Gender differences in using social networks. TheTurkish Online Journal of Educational Technology (TOJET),10(2), 133-139.
  • Okur, M., & Bahar, H. H. (2010). Learning styles of primary education prospectivemathematics teachers; states of trait-anxiety and academic success. ProcediaSocialand Behavioral Sciences, 2(2), 3632-3637.
  • Özdemir, M. (2011). "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğrenme Stillerinin ÇeşitliDeğişkenler Açısından İncelenmesi." Yayınlanmamış doktora tezi, GaziÜniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özgür, H. (2013). BÖTE Bölümü Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stillerinin ÇeşitliDeğişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 34(34), 103-118.
  • Öztürk, M., & Akgün, Ö. E. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal PaylaşımSitelerini Kullanma Amaçları ve Bu Sitelerin Eğitimlerinde Kullanılmasıylaİlgili Görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 49-67.
  • Pehlivan, K. B. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri ve ÖğretmenlikMesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Çalışma. İlköğretim Online Dergisi,9(2), 749-763.
  • Perrin, C. & Marsick, V.J. (2012). The reinforcement revolution: How informallearning makes training real. Tampa, FL: AchieveGlobal.
  • Raacke, J., & Bonds-Raacke, J. (2008). MySpace and Facebook: Applying the usesand gratifications theory to exploring friend-networking sites. CyberPsychology& Behavior, 11(2), 169-174.
  • Redecker, C., Ala-Mutka, K., Bacigalupo, M., Ferrari, A., & Punie, Y. (2009).Learning 2.0: The impact of Web 2.0 innovations on education and training inEurope. Final Report. European Commission-Joint Research Center-Institutefor Porspective Technological Studies, Seville. [Online]: Retrieved on10-November-2014, at URL: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC55629.pdf.
  • Redecker, C., Ala-Mutka, K., & Punie, Y. (2010). Learning 2.0: The impact of socialmedia on learning in Europe. Policy brief. JRC Scientific and Technical Report.[Online]: Retrieved on 10-November-2014, at URL: http://www.ict-21.ch/comict/IMG/pdf/learning-2.0-EU-17pages-JRC56958.pdf.
  • Rotter, J. (1982). The development and applications of social learning theory:Selected papers. United Kingdom: Brattleboro Vt. Praeger.
  • Sheldon, P. (2008). Student favorite: Facebook and motives for its use. SouthwesternMass Communication Journal, Spring, 39-53.
  • Sumuer, E., Esfer, S., & Yildirim, S. (2014). Teachers' Facebook use: Their usehabits, intensity, self-disclosure, privacy settings, and activities on Facebook.Educational Studies, 40(5), 537-553.
  • Şişman-Eren, E. (2014). Sosyal Medya Kullanım Amaçları Ölçeğinin Geliştirilmesive Bazı Kişisel Değişkenlere Göre İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi EğitimFakültesi Dergisi, 29(4), 230-243.
  • Toprak, M., & Erdoğan, A. (2012). Yaşamboyu Öğrenme: Kavram, Politika, Araçlarve Uygulama. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), 69-91. DOI:10.5961/jhes.2012.036
  • Tümkaya, S. (2011). Fen Bilimleri Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri veÖğrenme Stillerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir EğitimFakültesi Dergisi, 12(3), 215-234.
  • Türk İstatistik Kurumu [TÜİK] (2014). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. [Online]: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do;jsessionid=tRWST25Pcvzph TjvY11 b2HxJrg7kySh3VF5HBtJn32nvgGJVSvLJ%21- 2005283862?id=16198 adresinden 1 Ocak 2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Veznedaroğlu, R. L., & Özgür, A. O. (2005). Öğrenme Stilleri: Tanımlamalar,Modeller ve İşlevleri, İlköğretim-Online, 4, 2, 1-16.
  • Vural, Z. B. A., & Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya:Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of YasarUniversity, 20(5), 3348-3382.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
APA Alakurt T (2016). Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. , 43 - 63.
Chicago Alakurt Turgay Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. (2016): 43 - 63.
MLA Alakurt Turgay Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. , 2016, ss.43 - 63.
AMA Alakurt T Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. . 2016; 43 - 63.
Vancouver Alakurt T Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. . 2016; 43 - 63.
IEEE Alakurt T "Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi." , ss.43 - 63, 2016.
ISNAD Alakurt, Turgay. "Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi". (2016), 43-63.
APA Alakurt T (2016). Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 43 - 63.
Chicago Alakurt Turgay Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 49, no.1 (2016): 43 - 63.
MLA Alakurt Turgay Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.49, no.1, 2016, ss.43 - 63.
AMA Alakurt T Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2016; 49(1): 43 - 63.
Vancouver Alakurt T Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2016; 49(1): 43 - 63.
IEEE Alakurt T "Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49, ss.43 - 63, 2016.
ISNAD Alakurt, Turgay. "Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 49/1 (2016), 43-63.