SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ
Yıl: 2016 Cilt: 16 Sayı: USBES ÖZEL SAYI II Sayfa Aralığı: 92 - 108 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ
Öz: Bu çalışmada, sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler kavramına ilişkin algıları incelenmiştir. Bu bağlamda çalışmanın amacı bu algıların hangi metaforlarla ifade edildiklerinin ortaya konulmasıdır Bu çalışma olgubilim çerçevesinde nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Rize ilinde görev yapan 59 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin analizi, 30 farklı metafor üretildiğini ve "yaşam" metaforunun en yüksek frekansa sahip olduğunu, metaforların "disiplinlerarası bir yaklaşım, hayatın kendisi, tarihsel bir disiplin ve yeniliğe açık bir disiplin olarak sosyal bilgiler" olmak üzere dört farklı kategoride toplandığını göstermiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
THE ANALYSIS OF SOCIAL STUDIES TEACHERS' PERCEPTIONS TOWARDS "SOCIAL STUDIES" CONCEPT WITH THE HELP OF METAPHORS
Öz: In this study, social-studies-teachers' perceptions related to concept of social studies were examined. In this contex the study aimed to reveal metaphors used by these teachers when stating their perceptions. This is a descriptive study in which qualitative research methods (phenomenological framework). The study sample includes 59 social-studies-teachers who currently work in Rize province. Data analyses showed that the term "life" had the highest frequency among 30 other metaphors, and the metaphors might be classified into four categories; interdisciplinary, life itself, social studies as a historical discipline and social studies as an evolving discipline.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aslan, M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik öğrenme ve düşünme yaklaşımının eğitim- öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 171, 100-108.
- Aykaç, N. (2011). Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşundan günümüze sosyal bilgiler programının eğitim programı öğeleri açısından değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 10(2), 406-420.
- Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29, 431-444.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(4), 693-712.
- Çulha Özbaş, B. (2012). "Sosyal bilgiler öğretmeni olarak, ben kimim?" sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki kimliklerine yönelik görüşlerinin metafor analizi yoluyla incelenmesi. Turkish Studies, 7(2), 821-838.
- Denzin, K.N. and Lincoln, Y.S. (Ed.).(2008). Strategies of qualitative ınquiry. Los Angeles: Sage Erden, M. (tarihsiz). Sosyal bilgiler öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
- Geçit, Y. ve Gençer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
- Gömleksiz, Kan ve Öner (2012). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin metaforik algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 419- 436.
- Güven, B ve Güven, S (2009). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde metafor oluşturma becerilerine ilişkin nicel bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergi, 17(2), 503-512
- Johnson, A. P (2014). Eylem araştırması el kitabı (Çev. Yıldız Uzuner, Meltem Özten Anay). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Koçoğlu, E. (2014). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler kavramına ilişkin imgesel algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 107-126 Lichtman, M. (2010). Qualitative research in education: A User Guide. Los Angeles: Sage.
- MEB, (2005). Sosyal bilgiler öğretim programı. Web: http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx? adresinden 15 Şubat 2015'te alınmıştır.
- Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks. CA: Sage.
- Narin, N ve Aybek B. (2010). İlköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler öğretmenlerinin eleştirel düşünme becerilerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 336-350.
- Öztürk, C. (2012). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. Cemil Öztürk (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi içinde (s. 2-30). Anakara: Pegem Akademi.
- Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
- Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
- Safran, M. (2008). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. Bayram Tay-Adem Öcal (Ed.), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 2-17). Ankara: Pegem Akademi.
- Semenderoğlu, A. ve Gülersoy, A. E. (2005). Eski ve yeni 4-5 sosyal bilgiler öğretim programının değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 141-152.
- Semerci, Ç. (2007). "Program geliştirme" kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 125-140.
- Sever, R. (2015). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Sönmez, V. (2010). Sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu (6. Baskı). Ankara:Anı Yayıncılık.
- Şahin, Ş. ve Baturay, M. H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (1), 177-192.
- Uçar R. ve İpek, C. (2006). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin MEB hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1),34-53.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138
APA | BELDAG A, Geçit Y (2016). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ. , 92 - 108. |
Chicago | BELDAG ADEM,Geçit Yılmaz SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ. (2016): 92 - 108. |
MLA | BELDAG ADEM,Geçit Yılmaz SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ. , 2016, ss.92 - 108. |
AMA | BELDAG A,Geçit Y SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ. . 2016; 92 - 108. |
Vancouver | BELDAG A,Geçit Y SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ. . 2016; 92 - 108. |
IEEE | BELDAG A,Geçit Y "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ." , ss.92 - 108, 2016. |
ISNAD | BELDAG, ADEM - Geçit, Yılmaz. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ". (2016), 92-108. |
APA | BELDAG A, Geçit Y (2016). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(USBES ÖZEL SAYI II), 92 - 108. |
Chicago | BELDAG ADEM,Geçit Yılmaz SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.USBES ÖZEL SAYI II (2016): 92 - 108. |
MLA | BELDAG ADEM,Geçit Yılmaz SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.USBES ÖZEL SAYI II, 2016, ss.92 - 108. |
AMA | BELDAG A,Geçit Y SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 16(USBES ÖZEL SAYI II): 92 - 108. |
Vancouver | BELDAG A,Geçit Y SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 16(USBES ÖZEL SAYI II): 92 - 108. |
IEEE | BELDAG A,Geçit Y "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.92 - 108, 2016. |
ISNAD | BELDAG, ADEM - Geçit, Yılmaz. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN "SOSYAL BİLGİLER" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA ANALİZİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/USBES ÖZEL SAYI II (2016), 92-108. |