Yıl: 2016 Cilt: 16 Sayı: USBES ÖZEL SAYI II Sayfa Aralığı: 432 - 440 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ

Öz:
İnsanın sırf (sadece) insan olması sebebi ile doğuştan sahip olduğu, devletten de önce var olan diğer insanlar tarafından kabul edilen ve saygı duyulması gereken insan onuru ile özdeş olan haklarını insan hakları diye tanımlıyoruz. Bir başka tanım, insan haklarını "insanın gelişmesi ve varlığını devam ettirip ifade edebilmesi için doğuştan sahip olduğu haklar" olarak kabul eder. "İnsan gelişimi ve varlığını engelleyen her türlü davranışlar da insan hakları ihlali" olarak kabul edilir. İnsan hakları temel olarak doğal haklar kategorisi ile başlayıp sosyal haklarla devam etmektedir. Hak, hukuk düzenince kabul edilen ve kullanılması sahibinin veya kanuni temsilcisinin iradesine bağlı, toplum çıkarları ile sınırlı olan çıkarlarıyla tanımlanır. İnsan haklarından bahsetmek kolaydır, insan haklarının varlığını kabul edip bu hakları uygulamaya sokmak ise önemli ve zor olandır. Topluma insan hakları bilinci ve kültürü eğitimle verilirse, toplum aldığı eğitimin sonucu; insanların doğuştan eşit olduğunu, ırk, renk, cinsiyet, ekonomik farklılıklar, dinî inançlar ve sosyal statüler bakımından ayrı kabul edilemeyeceğini veya sahip oldukları hak ve özgürlüklere tüm insanların eşit olarak sahip olduklarını benimseyecekleri için toplumda barış sağlamış olur. İnsan hakları eğitimi ve barış konulu bu çalışmada Üniversitemizde eğitim gören gençlere verilen insan hakları eğitiminin farklı bölümlerde barış yönünden sonuçları ortaya konuldu. Bulgular anket sonuçları ile elde edildi. İnsan hakları eğitiminin barışa olan etki bulgusu ortaya konuldu. Bu daha önce yetişkinlerle yapılan benzer çalışmanın sonuçları ile de ilişkilendirildi. Böylece insan hakları eğitiminin genç nesillere barış bilincinin verilmesindeki yüksek önemi ortaya çıkmış oldu.
Anahtar Kelime:

Konular: Etik Hukuk

HUMAN RIGHTS EDUCATION and PEACE

Öz:
Rights that are obtained through birth just by being a human being that exists before the state and is accepted by other people that should be respected and is equivalent to human honor are defined as human rights. Another definition accepts human rights as "rights that enable a human's development and being and come through birth" Every action that prevents a human's development and being is accepted as a human rights violation. Human rights basically start in a natural rights category and continues as social rights. Rights: are defined as merits accepted by the rule of law, can be used through the will of its owner or legal representative, restricted by societies interests. It is easy to talk about human rights but accepting human rights and applying them is more difficult and important.. If the society is taught human rights awareness and culture, the society will accept all humans as equals. They will constitute peace in the society knowing and digesting the facts that there is no difference of race, color, religion, social status and that all will be treated equally. In this study which is named as "human rights education and peace" the difference between youth who have been educated in human rights and the ones that had no such education. The results were obtained by a survey. The effect of human rights education on peace has been illustrated. We associated this study to similar studies applied on the elder. In this way it was shown that human rights education on youth is very important to obtain peace awareness.
Anahtar Kelime:

Konular: Etik Hukuk
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Beatham, D. (2000). Demokrasi ve İnsan Hakları, Çev. Bilal Canatan, Liberte Yayınları, s. 231, Ankara.
  • Donnelly, J. (1995). Teoride ve Uygulamada Evrensel İnsan Hakları, Türkçesi: Mustafa Erdoğan-Levent Korkut, s. 19, Ankara.
  • Durkheim, E. P. Fouconnet. (1950) Terbiye ve Sosyoloji. Çeviren: Memduh SEYDOL. İstanbul, Sinan Matbaası, S. 125.
  • Dutortre, G.(2007). Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararlarından Örnekler, Avrupa Konseyi Yayınları, s. 22, Ankara
  • Erdoğan, M.(2011). İnsan Hakları Teorisi ve Hukuk, s. 2, Orion Kitabevi Mart Ankara İnsan Hakları, İnsan Hakları Başkanlığı 2006, s. 19, Ankara
  • Kalabalık, H. (2013). İnsan Hakları Hukuku, s. 590, Seçkin Yayıncılık, Ankara. Kılıç F. (2007). Belgelerle İnsan Hakları, Bolu, 2007.
  • SMITH, T. (2013). Textbook on International Human Rights Laws,s. 335, Aktaran: Halil Kalabalık İnsan Hakları Hukuku, s. 590, Seçkin Yayıncılık, Ankara
  • Tepe, H. (2010). İnsan Hakları Kavramı, Kapsam ve Ölçüt, Disiplinler arası Yaklaşımla İnsan Hakları, Editör: Selda Çağlar, s. 5, Bet-İst
  • Tezcan, D., Erdem, M. R., Sancakdar, O. (2004). Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi
  • Işığında Türkiye'nin İnsan Hakları Sorunu, s. 29, Seçkin Yayıncılık, Ankara. Varış F. (1978). Eğitim Bilimine Giriş. AÜ E. Fak. Yay., s. 10, Ankara.
APA KILIÇ F, KILIÇ Ü (2016). İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ. , 432 - 440.
Chicago KILIÇ Fethi,KILIÇ Ümmügülsüm İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ. (2016): 432 - 440.
MLA KILIÇ Fethi,KILIÇ Ümmügülsüm İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ. , 2016, ss.432 - 440.
AMA KILIÇ F,KILIÇ Ü İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ. . 2016; 432 - 440.
Vancouver KILIÇ F,KILIÇ Ü İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ. . 2016; 432 - 440.
IEEE KILIÇ F,KILIÇ Ü "İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ." , ss.432 - 440, 2016.
ISNAD KILIÇ, Fethi - KILIÇ, Ümmügülsüm. "İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ". (2016), 432-440.
APA KILIÇ F, KILIÇ Ü (2016). İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(USBES ÖZEL SAYI II), 432 - 440.
Chicago KILIÇ Fethi,KILIÇ Ümmügülsüm İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.USBES ÖZEL SAYI II (2016): 432 - 440.
MLA KILIÇ Fethi,KILIÇ Ümmügülsüm İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.USBES ÖZEL SAYI II, 2016, ss.432 - 440.
AMA KILIÇ F,KILIÇ Ü İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 16(USBES ÖZEL SAYI II): 432 - 440.
Vancouver KILIÇ F,KILIÇ Ü İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 16(USBES ÖZEL SAYI II): 432 - 440.
IEEE KILIÇ F,KILIÇ Ü "İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.432 - 440, 2016.
ISNAD KILIÇ, Fethi - KILIÇ, Ümmügülsüm. "İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ ve BARIŞ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/USBES ÖZEL SAYI II (2016), 432-440.