Yıl: 2017 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 203 - 215 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama

Öz:
Bilgi, bilgi akışı, bilgi arzı ve bilgi talebi gibi kavramsal terimler finans literatüründe yer alan birçok teorik modelin temelini oluşturmaktadır. Yatırımcıların yatırım kararı alma sürecinde gerek piyasa gerekse firmaya yönelik bilgileri dikkate aldıkları bilinmektedir. Bu açıdan yatırımcı ilgisi ile finansal piyasalar arasındaki ilişki literatürde geniş bir yer bulmuş ve yatırımcı ilgisi doğrudan ölçülemediğinden bu değişken için farklı yaklaşımlar ele alınmıştır. Bu çalışmanın amacı, yatırımcı ilgisi ile pay piyasası arasındaki ilişkiyi ampirik olarak araştırmaktır. Pay piyasasına yönelik yatırımcı ilgisini ölçmek için Google arama motorunda aranma sıklığı istatistikleri dikkate alınmıştır. Literatürdeki çalışmalardan farklı olarak, yatırımcı ilgisi ile BIST-100 arasındaki ilişki getiri ve işlem hacmi arasındaki ilişki Hong (2001) tarafından geliştirilen ortalamada ve varyansta nedensellik testleri kullanılarak araştırılmıştır. Nedensellik testi sonuçları, yatırımcı ilgisinden endeks getirisine yönelik zayıf da olsa bir nedensellik ilişkisi olduğunu göstermektedir. Diğer taraftan, işlem hacmi yatırımcı ilgisinin Granger nedeni olarak bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri İktisat İşletme Finans

The Relationship between Investor Attention and Stock Markets: An Application on ISE-100 Index

Öz:
The most of theoretical financial models that have been used in the literature depend on the conceptual terms such as information, information flow, information supply and demand for information. It is well known that investors take into account information about market and company in the process of investment decision. In this context, there have been extensive studies that focus on the relation between investors' relation and financial markets and different proxy variables for measuring investors' relation have been used in the literature due to investors' relation cannot be directly measure. The aim of this study is to examine the empirical relation between investor attention and stock market empirically. In order to determine the investor attention toward stock market, Google search queries statistics are employed. Differently from existing literature, the relationship between investor attention and stock market is analyzed in terms of stock returns and volumes by means of causality in mean and variance test suggested by Hong (2001). Empirical findings suggest weak causal link going from investors' attention to stock returns. On the other hand, stock volume is found to be Granger cause of investors' relation.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri İktisat İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aouadi, A., Arouri, M., & Teulon, F. (2013). Investor attention and stock market activity: Evidence from France. Economic Modelling, 35, 674-681.
  • Bank, M., Larch, M., & Peter, G. (2011). Google search volume and its influence on liquidity and returns of German stocks. Financial Markets and Portfolio Management, 253, 239-264.
  • Barber, B. M., & Odean, T. (2008). All that glitters: The effect of attention and news on the buying behavior of individual and institutional investors. Review of Financial Studies, 21, 785-818.
  • Beer, F., Hervé, F., & Zouaoui, M. (2012). Is big brother watching us? Google, investor sentiment and the stock market. http://papers.ssrn.com/abstract=2185979 (Erişim tarihi: 15 Ağustos 2014).
  • Bollerslev, T. (1986). Generalized autoregressive conditional heteroskedasticity. Journal of Econometrics, 31, 307-327.
  • Chemmanur, T. & Yan, A. (2009). Advertising, attention, and stock returns. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract _id=1340605 (Erişim tarihi: 15 Ağustos 2014).
  • Cheung, Y.W., & Ng, L.K. (1996). A causality-in-variance test and its application to financial market prices. Journal of Econometrics, 72, 33-48.
  • Da, Z., Engelberg, J. & Gao, P. (2011). In search of attention. The Journal of Finance, 665, 1461-1499.
  • Dellavigna, S., & Pollet, J. M. (2009). Investor inattention and Friday earnings announcements. The Journal of Finance, 64, 709-749.
  • Dzielinski, M. (2012). Measuring economic uncertainty and its impact on the stock market. Finance Research Letters, 93, 167-175.
  • Fama, E. F. (1970). Efficient capital markets: A review of theory and empirical work. The Journal of Finance, 25, 383-417.
  • Fehle, F., Tsyplakov, S., & Zdorovtsov, V. (2005). Can companies influence investor behavior through advertising? Super Bowl commercials and stock returns. European Financial Management, 11, 625-647.
  • Gervais, S., Kaniel, R., & Mingelgrin, D. H. (2001). The high-volume return premium. The Journal of Finance, 56, 877- 919.
  • Grullon, G., Kanatas, G., & Weston, P.J. (2004). Advertising, breath of ownership, and liquidity. Review Financial Studies, 17, 439-461.
  • Henriques, I., & Sadorsky, P. (2008). Oil price and the stock price of alternative energy companies. Energy Economics, 30, 998-1010.
  • Hong, Y. (2001). A test for volatility spillover with application to exchange rates. Journal of Econometrics, 103, 183-224.
  • Hou, K., Peng, L., & Xiong, W. (2008). A tale of two anomalies: The implications of investor attention for price and earnings momentum. http://papers.ssrn.com/sol3/ papers.cfm?abstract_id=976394 (Erişim tarihi: 15 Ağustos 2014).
  • Joseph, K., Babajide Wintoki, M. & Zhang, Z. (2011). Forecasting abnormal stock returns and trading volume using investor sentiment: Evidence from online search. International Journal of Forecasting, 274, 1116-1127.
  • Kahneman, D. (1973). Attention and effort, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
  • Korkmaz, T., & Ceylan, A. (2015). Sermaye piyasası ve menkul değer analizi, 7. Baskı, Ekin Kitabevi, Bursa.
  • Latoeiro, P., Ramos, S. B., & Veiga, H. (2013). Predictability of stock market activity using Google search queries. http://earchivo.uc3m.es/handle/10016/16514, (Erişim Tarihi: 15 Ağustos 2014).
  • Liu, Y., Lv, B., Peng, G., & Zhang, C. (2012). Relationship between internet search data and stock return: Empirical evidence from Chinese Stock Market. Recent Progress in Data Engineering and Internet Technology, 25-30.
  • Lou, D. (2008). Attracting investor attention through advertising. http://www.lse.ac.uk/fmg/workingPapers/discussionPapers/DP644_2009_AttractingInvestorAttention.pdf (Erişim tarihi: 15 Ağustos 2014).
  • Mantalos, P., & Shukur, G. (2010). The effect of spillover on the Granger causality test. Journal of Applied Statistics, 37, 1473-1486.
  • Merton, R. C. (1987). A simple model of capital market equilibrium with incomplete information. The Journal of Finance, 42, 483-510.
  • Mondria, J., Wu, T., & Zhang, Y. (2010). The determinants of international investment and attention allocation: Using internet search query data. Journal of International Economics, 821, 85-95.
  • Nelson, D. B. (1991). Conditional heteroskedasticity in asset returns: A new approach. Econometrica, 59 (2), 347-370.
  • Seasholes, M. S., & Wu, G. (2007). Predictable behavior, profits, and attention. Journal of Empirical Finance, 14, 590- 610.
  • Smith, G. P. (2012). Google Internet search activity and volatility prediction in the market for foreign currency. Finance Research Letters, 92, 103-110.
  • Takeda, F. & Wakao, T. (2014). Google search intensity and its relationship with returns and trading volume of Japanese stocks. Pacific-Basin Finance Journal, 27, 1-18.
  • Takeda, F., & Yamazaki, H. (2006). Stock price reactions to public TV programs on listed Japanese companies. Economics Bulletin, 137, 1-7.
  • Tarı, R. (2006). Ekonometri. Avcı Ofset, İstanbul.
  • Yuan, Y. (2008). Attention and trading. http://course.shufe.edu.cn/jpkc/jcjx/zyff/doc/tl01.pdf (Erişim tarihi: 15 Ağustos 2014).
APA KORKMAZ T, Cevik E, KIRCI ÇEVİK N (2017). Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama. , 203 - 215.
Chicago KORKMAZ TURHAN,Cevik Emrah Ismail,KIRCI ÇEVİK NÜKET Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama. (2017): 203 - 215.
MLA KORKMAZ TURHAN,Cevik Emrah Ismail,KIRCI ÇEVİK NÜKET Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama. , 2017, ss.203 - 215.
AMA KORKMAZ T,Cevik E,KIRCI ÇEVİK N Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama. . 2017; 203 - 215.
Vancouver KORKMAZ T,Cevik E,KIRCI ÇEVİK N Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama. . 2017; 203 - 215.
IEEE KORKMAZ T,Cevik E,KIRCI ÇEVİK N "Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama." , ss.203 - 215, 2017.
ISNAD KORKMAZ, TURHAN vd. "Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama". (2017), 203-215.
APA KORKMAZ T, Cevik E, KIRCI ÇEVİK N (2017). Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(2), 203 - 215.
Chicago KORKMAZ TURHAN,Cevik Emrah Ismail,KIRCI ÇEVİK NÜKET Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 8, no.2 (2017): 203 - 215.
MLA KORKMAZ TURHAN,Cevik Emrah Ismail,KIRCI ÇEVİK NÜKET Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol.8, no.2, 2017, ss.203 - 215.
AMA KORKMAZ T,Cevik E,KIRCI ÇEVİK N Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2017; 8(2): 203 - 215.
Vancouver KORKMAZ T,Cevik E,KIRCI ÇEVİK N Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2017; 8(2): 203 - 215.
IEEE KORKMAZ T,Cevik E,KIRCI ÇEVİK N "Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama." İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8, ss.203 - 215, 2017.
ISNAD KORKMAZ, TURHAN vd. "Yatırımcı İlgisi İle Pay Piyasası Arasındaki İlişki: BİST-100 Endeksi Üzerine Bir Uygulama". İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 8/2 (2017), 203-215.