Yıl: 2012 Cilt: 1 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 15 - 20 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif

Öz:
Sokratik yöntem, antik dönem Yunan filozofu Sokrates'in felsefi düşünüşü ve bilgiyi soru sorarak öğretme yöntemidir. Sokrates'in öğrencilerine bilgileri sorular sorarak öğretmesi Sokratik dialog adıyla bilinir. Bu anlamda sokratik sorgulamayla aslında karşısındakine yeni bir şey öğretilmemekte sadece bilinen anımsatılmakta ve tekrar bulunmaktadır. Bilişsel Davranışçı Terapi sürecinde kullanılan Sokratik sorgulama ve bunun terapideki uygulama biçimi ise yönlendirilmiş keşif (Guided Discovery) olarak adlandırılır. Bu yöntemle bir seri soru ile aslında danışanın bilebileceği ancak farkında olmadığı bilginin farkına varması amaçlanır. Sokratik yöntem veya yönlendirilmiş keşif'de öncelikle danışan dikkatli bir şekilde ve yansıtmadan faydalanılarak dinlenilir. Bu teknik sorunun tanımlanması, incelenmesi, değerlendirme yaparak alternatifler bulunması, açığa çıkan yeni bilgilerin kullanılarak yeniden tanımlama yapılması ve son olarak da eski çarpık inancın sorgulanması ve yeni bilgi ışığında bir sonuca varma ve uygulama yapılması aşamalarından oluşur. Bu aşamalar esnasında kullanılan soru tipleri bilgi edinmeye dönük sorular, çeviri soruları, yorum soruları, geçmişteki benzer durumlara ilişkin uygulama soruları, analiz soruları ve analitik sentez sorularıdır. Bu yazıda Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşfin bu aşamaları örnek görüşmeler üzerinden gözden geçirilecektir
Anahtar Kelime:

Konular: Psikiyatri

A Technique Socratic Questioning-Guided Discovery

Öz:
“Socratic Method” is a way of teaching philosophical thinking and knowledge by asking questions which was used byantique period greek philosopher Socrates. Socrates was teaching knowledge to his followers by asking questions andthe conversation between them was named “Socratic Dialogues”. In this meaning, no novel knowledge is taught to theindividual but only what is formerly known is reminded and rediscovered. The form of socratic questioning which is usedduring the process of cognitive behavioral therapy is known as Guided Discovery. In this method it is aimed to make theclient notice the piece of knowledge which he could notice but is not aware with a series of questions. Socratic methodor guided discovery consists of several steps which are: Identifying the problem by listening to the client and makingreflections, finding alternatives by examining and evaluating, reidentification by using the newly found information andquestioning the old distorted belief and reaching to a conclusion and applying it. Question types used during theseprocedures are, questions for gaining information, questions revealing the meanings, questions revealing the beliefs,questions about behaviours during the similar past experiences, analyse questions and analytic synthesis questions.In order to make the patient feel understood it is important to be empathetic and summarising the problem during theinterview. In this text, steps of Socratic Questioning-Guided Discovery will be reviewed with sample dialogues after eachstep.
Anahtar Kelime:

Konular: Psikiyatri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydın H (2008). Sokrates’in Felsefesi Işığında Sokratik Yönteme Analitik Bir Yaklaşım Üniversite ve Toplum Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi Haziran, Cilt 8, Sayı 2)
  • Overholser, J.V. (1993a). Elements of the Socratic method: I. Systematic questioning. Psychotherapy, 30, 1, 67_–_74.
  • Overholser, J.V. (1993b). Elements of the Socratic method: II. Inductive reasoning. Psychotherapy, 30, 1, 75_–_85.
  • Overholser, J.C. (1994). Elements of the Socratic method: III. Universal definitions. Psychotherapy, 31, 2, 286_–_293.
  • Padesky, C. Audio tape – Socratic process (SQ1) 2000.
  • Padesky, C. & Greenberger, D. (1995), Clinician’s guide to mind over mood. New York: Guilford Press.
  • Paul Stallard (2005) The Socratic process and inductive reasoning A Clinician’s Guide to Think Good – Feel Good Using CBT with children and young people John Wiley & Sons Ltd, The Atrium, Southern Gate, Chichester, West Sussex PO19 8SQ, England sayfa 51-66.
APA TÜRKÇAPAR M, SARGIN A (2012). Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif. , 15 - 20.
Chicago TÜRKÇAPAR M. Hakan,SARGIN A. Emre Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif. (2012): 15 - 20.
MLA TÜRKÇAPAR M. Hakan,SARGIN A. Emre Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif. , 2012, ss.15 - 20.
AMA TÜRKÇAPAR M,SARGIN A Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif. . 2012; 15 - 20.
Vancouver TÜRKÇAPAR M,SARGIN A Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif. . 2012; 15 - 20.
IEEE TÜRKÇAPAR M,SARGIN A "Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif." , ss.15 - 20, 2012.
ISNAD TÜRKÇAPAR, M. Hakan - SARGIN, A. Emre. "Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif". (2012), 15-20.
APA TÜRKÇAPAR M, SARGIN A (2012). Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 1(1), 15 - 20.
Chicago TÜRKÇAPAR M. Hakan,SARGIN A. Emre Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi 1, no.1 (2012): 15 - 20.
MLA TÜRKÇAPAR M. Hakan,SARGIN A. Emre Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, vol.1, no.1, 2012, ss.15 - 20.
AMA TÜRKÇAPAR M,SARGIN A Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi. 2012; 1(1): 15 - 20.
Vancouver TÜRKÇAPAR M,SARGIN A Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi. 2012; 1(1): 15 - 20.
IEEE TÜRKÇAPAR M,SARGIN A "Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif." Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 1, ss.15 - 20, 2012.
ISNAD TÜRKÇAPAR, M. Hakan - SARGIN, A. Emre. "Bir Teknik Sokratik Sorgulama-Yönlendirilmiş Keşif". Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi 1/1 (2012), 15-20.