İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI
Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 43 Sayfa Aralığı: 51 - 63 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI
Öz: Her türlü eğitim ve öğretim etkinliğinde olduğu gibi okuma etkinliğinin de öğrencilerde kalıcı öğrenme deneyimleri oluşturup onları başarılı kılması ve belleklerinde doyurucu birer öğrenme süreci bırakabilmesi için okumanın süreklilik arz etmesi esastır. Gerek yayımlanan kitap ve dergi sayısı gerekse okumaya ayrılan zaman ve maddi kaynaklara bakıldığında ülkemizin dünyadaki yerinin çok iç açıcı olmadığı iddia edilmektedir. Bu çalışmanın yazarları da derslerini yürüttükleri İngiliz Dili ve Edebiyatı lisans programı devam eden öğrencilerin kitap okuma alışkanlıklarında etmişlerdir. Yazarlar, öğrencilerin zamanlarının büyük kısımlarını medya ile geçirdiklerini gözlemleyerek kitap okuma alışkanlıkları ile medyaya ayrılan zaman arasında ilişki olduğunu varsaymışlardır. Çalışmada öğrencilerin kitap okuma alışkanlıkları ile televizyon, cep telefonu ve internet temelli kaynaklara erişimleri arasındaki ilişki yine onların anne ve babanın eğitim durumu ve kitap okuma dışında kalan etkinliklere harcadıkları zaman gibi değişkenlerle olan ilişkiler incelenmiştir. Temel demografik sorulara ek olarak 20 maddelik üçlü Likert ölçeği ile toplanılan öğrenci görüşleri (n= 200) bir istatistik programı yardımıyla incelenmiştir
Anahtar Kelime: Konular:
READİNG HABİTS OF STUDENTS ENROLLED İN AN ENGLISH LANGUAGE AND LİTERATURE BA PROGRAM
Öz: Similar to all educational and instructional activities, reading must be continuous so as to make students’ learning true and durable in a way to enhance their experiential learning. It has been claimed that the rank of our country is not promising in the list of countries in terms of the number of books and magazines published and the time and resources that are allocated specifically for reading. The authors of this study have observed that their students who are enrolled in the English Language and Literature undergraduate program experience problems in their reading skills. The authors’ observations gave birth to the hypothesis that there was a negative relationship between students’ involvement in reading and the time they spent in the media. A study was designed to understand this relationship and following the necessary demographic questions, students' (n = 200) opinions on their own reading habits were collected through a Likert scale which included 20 items. The relationship between students' reading habits and their access to TVs, mobile phones, and internet based resources were examined in relation to variables such as students’ parental education and the time they spend on activities other than reading.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aksaçlıoğlu, A. G., & Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 21(1), 3-28.
- Alpay, M. (1990). Çocuk ve kütüphanesi: Okulöncesi dönem. Meral Alpay (Ed.), Kütüphane: Dünü yarına bağlayan köprü içinde (ss. 79-84). İstanbul: Türk Kütüphanecileri Derneği.
- Arikan, A. (2008). Topics of reading passages in ELT coursebooks: What do our students really read? The Reading Matrix, 8(2), 70-85.
- Arslan, Y., Çelik, Z., & Çelik, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 113- 124.
- Bamberger, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme. (Çev. Bengü Çapar). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
- Bartram, M., & Parry, A. (1989). Elementary reading skills. London: Penguin Books.
- Birkets, S. (2004). The truth about reading. School Library Journal, 11, 50-51.
- Coşkun, E. (2002). Okumanın hayatımızdaki yeri ve okuma sürecinin oluşumu. Türklük Bilim Araştırmaları, 11(2), 231-244.
- Çileli, M. & Özen, G. (2003). Reading for writing. Academic Exchange Quarterly, 7(1). https://www.questia.com/read/1G1-101943701/reading-for-writing adresinden 4 Şubat 2017 tarihinde indirilmiştir.
- Esgin, A., & Karadağ, Ö. (2000). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı. Popüler Bilim Dergisi, 82, 19–23.
- Geçgel, H., & Burgul, F. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin okuma ilgi alanları. TUBAV Bilim Dergisi, 2(3), 341-353.
- Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
- Harris, A. J., & Sipay, E. R. (1990). How to increase reading ability. New York: Longman.
- Jönsson, A., & Olsson, J. (2008). Reading culture and literacy in Uganda: The case of the children’s reading tent. Araştırma Raporu. http://bada.hb.se/bitstream/2320/3405/1/08- 7.pdf adresinden 8 Şubat 2017 tarihinde indirilmiştir.
- Kamalova, L. A., & Koletvinova, N. D. (2016). The problem of reading and reading culture improvement of students-bachelors of elementary education in modern high institution. International Journal of Environmental & Science Education, 11(4), 473- 484.
- Kartal, E., & Özteke, H. Ç. (2010). İlköğretim örencilerinin okuduklarını anlama ve anlatma düzeylerinin belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 372-380.
- Künyeli, H. D. (1993). İlkokul 5. sınıf çocuklarında okuma alışkanlığının incelenmesi. Yayımlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
- Odabaş, H., Odabaş, Z. Y., & Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
- Özçelebi, S., & Cebecioğlu, S. (1989). Okuma alışkanlığı ve Türkiye. İstanbul: Milliyet Yayınları.
- Özdemir, E. (1993). Okuma sanatı. Ankara: İnkılâp Kitabevi.
- Pilav, S. (2016). Türk dili ve edebiyatı öğretmeni adaylarının okurluk profili üzerine bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 208-226.
- Sever, S. (2015). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. İzmir: Tudem Yayınları.
- Şen Bartan, Ö. (2017). The effects of reading short stories in improving foreign language writing skills. The Reading Matrix, 17(1), 59-74.
- Smith, B. C., & Elliot P. G. (1986). Reading activities for middle and secondary schools: A handbook for teachers. New York: Teachers College Press.
- Tekin, H. (1980). Okuduğunu anlama gücü ile yazılı anlatım becerisini geliştirme yönünden okullarımızdaki Türkçe öğretimi. Ankara: Mars Matbaası.
- Tinker, M. A., & Mccullough, C. M. (1968). Teaching elementary reading. New York: Appleton-Century-Crofts.
- Townsend, R. (1997). Okuma zenginliği. (Çev. Tayfur Keskin). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- UNESCO. (2016). 50th anniversary of international literacy day: Literacy rates are on the rise but millions remain illiterate. http://uis.unesco.org/en/documents adresinden 4 Şubat 2017 tarihinde indirilmiştir.
- Wagner, D. A. (2001). Future of literacy across cultures. Ludo Verhoeven & Catherine Snow (Ed.), Literacy and motivation: Reading engagement in individuals and groups içinde (ss. 301-310) New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
- Yılmaz, K., Köse, E., & Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 22-51.
- Yılmaz, Z. A. (2006). The reading habit of elementary school teacher candidates. İlköğretim Online, 5(1), 1-6.
APA | Arikan A, ZORBA M (2017). İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI. , 51 - 63. |
Chicago | Arikan Arda,ZORBA MEHMET GALİP İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI. (2017): 51 - 63. |
MLA | Arikan Arda,ZORBA MEHMET GALİP İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI. , 2017, ss.51 - 63. |
AMA | Arikan A,ZORBA M İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI. . 2017; 51 - 63. |
Vancouver | Arikan A,ZORBA M İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI. . 2017; 51 - 63. |
IEEE | Arikan A,ZORBA M "İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI." , ss.51 - 63, 2017. |
ISNAD | Arikan, Arda - ZORBA, MEHMET GALİP. "İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI". (2017), 51-63. |
APA | Arikan A, ZORBA M (2017). İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(43), 51 - 63. |
Chicago | Arikan Arda,ZORBA MEHMET GALİP İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.43 (2017): 51 - 63. |
MLA | Arikan Arda,ZORBA MEHMET GALİP İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.43, 2017, ss.51 - 63. |
AMA | Arikan A,ZORBA M İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 0(43): 51 - 63. |
Vancouver | Arikan A,ZORBA M İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 0(43): 51 - 63. |
IEEE | Arikan A,ZORBA M "İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.51 - 63, 2017. |
ISNAD | Arikan, Arda - ZORBA, MEHMET GALİP. "İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 43 (2017), 51-63. |