Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri
Yıl: 2016 Cilt: 35 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 101 - 119 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri
Öz: Bu araştırmanın amacı; ilkokul öğrencilerinin matematik dersindeki başarılarını artırmak için yapılabilecek çalışmaları sınıf öğretmenleri görüşleri doğrultusunda belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yaklaşımı kapsamında özel durum çalışmasıdır. Bu çalışma Trabzon ili, Maçka İlçesi'nde bir okulda görev yapan ve rastgele seçilen yedi öğretmenle yürütülmüştür. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak nitel araştırma metotları içerisinde sıkça kullanılan yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme ile elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışma sonunda, öğretmenlerin sınıflarında öğrencilerin olumsuz tutumlarıyla karşılaştıkları ve karşılaştıkları sorunları çözmek için eğlenceli etkinlikler düzenledikleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğretmenler, öğrencilerin başarılarını arttırılabilmek için ders tekrarları yapılabileceğini ifade etmişlerdir. Sınıf öğretmenleri, öğrencilerin matematik dersinde başarılı olabilmek için derste öğrendiklerini yaşamlarına aktardıklarını belirtmişlerdir. Bunun yanında sınıf öğretmenleri, öğrencilerin matematik dersinde kendi başarılarını arttırabilmek için konuları tekrar etmeleri gerektiğini ifade etmişlerdir. Sınıf öğretmenlerinin düşüncelerine göre, aileler çocuklarının matematik dersinde başarılı olabilmesi için onlara yardımcı olmaktadır. Aynı zamanda sınıf öğretmenleri, ailelerin çocuklarının matematik dersinde başarılı olabilmesi için konuyu pekiştirici etkinlikler yapabileceklerini belirtmişlerdir. Sınıf öğretmenleri, okul idaresinin matematik dersinde başarıyı artırabilmek için araç-gereç temin ettiğini ifade ederken; okul idaresinin öğrencilerin başarılarını arttırabilmek için matematik uygulama alanları oluşturmaları gerektiğini ifade etmişlerdir. Sınıf öğretmenleri bunlara ek olarak eğitim sisteminin matematik başarısını artırmaya yönelik bir şey yapmadığı; öğrencilerin başarılarını artırabilmek içinse ders saatlerini arttırabileceği yönünde görüş bildirmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
The Views of the Classroom Teachers On Enhancing The Students' Success Of Mathematics
Öz: Mathematics is a language that uses some symbols, a system that makes human think logically and ahelp to understand and improve the environment around us. Mathematics is a whole, not any of themso all of this point out that it is a mental but abstract system at the same time. No matter how abstractit is, mathematical knowledge will definitely have a field of application so it is necessary to besuccessful in math class in order to perform applications in this field. The main objective of thisresearch is to identify the studies carried out or to be carried out in order to enhance the success ofprimary school students in mathematics classes in accordance with the remarks of primary schoolteachers.The research is a case study of qualitative research approach which was conducted with seventeachers working in Trabzon, Maçka district and who were selected with random method. As a datacollecting tool, semi-structured interview that is often preferred in qualitative research method wasused in this study. In the cases where the answers to the questions are not clear enough, semistructured interviews were performed in order to bring flexibility to the research through newquestions. The first 5 of the 17 questions in semi-structured interview were prepared for obtainingpreliminary information about teachers, contributing to the research, the five of whom were femaleand the two of whom were male. All the participants in the research consisted of classroom teacherswho had an experience ranging from 10 to 32 years in their professional career. The six of the teacherswere graduated from faculty of Education and one of them was a graduate of academy. The 12 of thesemi-structured interview questions were prepared for getting ideas of the teachers on mathematicsclasses and obtaining data about the problems encountered by teachers and the way of solution, thestudies done by teachers to improve student's performance, teaching methods and techniquesparticular to mathematics classes. The studies performed or to be performed by teachers, parents,school administration or education system so as to increase the achievement of the student.The data obtained by semi-structured interview was analyzed descriptively and some quotations werereferred to reflect the views of the participants directly. Face to face interviews with teachers wererecorded and analyzed by one of the researchers and then written down. Both of the researchersanalyzed the data separately by electing the same ones directly, a common conclusion was reached fordifferent ones after discuss in detail. Then the codes and the themes related were created, the results ofthe analysis were presented through a table and the quotations attained by means of interview recordswere directly mentioned.The findings of the research related to the problems encountered by teachers in Math classes mostlypointed out that the students hold negative attitudes and that's why they didn't think of abstract ortransfer their knowledge to daily life, they come to classes without any preparation, they haddifficulties in reading comprehension and book activities were insufficient for them. The leastaddressed finding was that the students didn't reason or they were too slow for mathematicaloperations. It was seen that the teachers, as a solution to the problems, most often performedenjoyable activities, organized additional studies for low-level students and made the classes muchmore concrete. The least referred findings were that the teachers gave extensive homework, thoughtmathematics in different lessons, dealt with the students individually, met with student's parent, andgave them the opportunity for learning through experience. The teachers also started that they couldmainly do revisions and funny activities, they could use different sources at least in terms of thestudies that could be performed for increasing the success of the students. As teaching methods andtechnique, drama, lecture method, problem solving, and play, the least favored ones were projectbasedlearning multiple intelligence theory, brainstorming, case study and cooperative learningapproach. Teachers emphasized that parents mostly helped the students in their tasks and boughtadditional sources for increasing the success but they rarely called the teachers for any support or theygave advice to the students in accordance with studying or they did nothing for the students. Teachersalso indicated that families primarily could do supportive activities and let the students takeresponsibilities in terms of their life, they shouldn't reflect their fear of mathematics to their children,they should always be in touch with the teachers and refer to the importance of the mathematics, theycould reward the students when needed and help them to overcome their fears. It was stated by theteachers that the students basically used mathematics to solve the problems they encountered in reallife situations, to do homework and benefit from different sources in order to improve theirmathematics success. Teachers mostly pointed out that students should have revisions, get help fromtheir families and friends when they need, the least referred findings were that the students should bein touch with their teachers, listen to them carefully and attend a course. With regard to the studiescarried out by school administration to improve the success of the students, teachers mainly putemphasis on supplying equipment, opening courses and organizing different social activities, on theother hand the least mentioned finding was to give warning in respect of following curriculum bymeans of test. Teachers agreed that school administration should provide real life situations and alsoorganize entertaining activities to increase the success of the students in mathematics classes.Concerning the studies carried out by educatio
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akyüz, G. (2013). Öğrencilerin okul dışı etkinliklere ayırdıkları süreler ve matematik başarısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 112-130.
- Albayrak, M. (2000). İlköğretimde matematik ve öğretimi. Ankara: Aşık Matbaası. Albayrak, M. ve Erkal, M. (2003). Başarıya giden yolda ifade ve beceri derslerinin (Türkçe-Matematik) birlikteliği. Milli Eğitim Dergisi, 158.
- Altun, M. (2002). İlköğretim II. kademe (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Alfa Yayıncılık.
- Altun, M. (2002). Matematik öğretimi kitabı. İstanbul: Alfa Yayın Dağıtımı.
- Baştürk, S. (2012). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin matematik dersindeki başarı ya da başarısızlığına atfettikleri nedenler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 105-118.
- Baykul, Y. (2003). İlköğretimde matematik öğretimi: 1.-5. sınıflar için (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri (Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni.
- (Çev., M. Bütün, S. B. Demir) Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım. Çakıroğlu, Ü. ve Baki, A. (2016). Ortaöğretim matematik dersinde öğrenme nesneleri kullanımının öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarına etkisi: Deneysel çalışma. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(2), 135-153.
- Çalışkan, M. (2014). Bilişsel giriş davranışları, matematik özkavramı, çalışmaya ayrılan zaman ve matematik başarısı arasındaki ilişkiler. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181, 345-357.
- Dane, A., Kudu, M. ve Balkı, N. (2009). Lise öğrencilerinin algılarına göre matematik başarısını olumsuz yönde etkileyen faktörler. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 17- 35.
- Dede, Y. ve Dursun, Ş. (2004). Öğrencilerin matematik başarısını etkileyen faktörler: Matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-233.
- Demirdöğen, N. ve Kaçar, A. (2010). İlköğretim 6. sınıfta kesir kavramının öğretiminde gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının matematik başarısına etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 57-74.
- Duman, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik başarısını etkileyen faktörlerin öğrenciler ve öğretmenler açısından değerlendirilmesi (Eskişehir İli Örneği).Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Ellez, A. M. (2004). Etkin öğrenme, strateji kullanımı, matematik başarısı, güdü ve cinsiyet ilişkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Gençel Ataman, Ö. (2014). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersi başarısında Mozart müziği etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 29(2), 81-93.
- Güven, Y. (1999). Okul öncesinde matematik. Marmara Üniversitesi Anaokulu anasınıfı öğretmeni el kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
- İflazoğlu, A. U. (2000). Küme destekli bireyselleştirme tekniğinin temel eğitim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik başarısı ve matematiğe ilişkin tutumları üzerindeki etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6), 159-172.
- Karaağaç, M. K. ve Erbay, H. N. (2015). Aile işlevselliğinin matematik başarısıyla ilişkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 21-33.
- Kıvrak, Y. (2014). Okuma-anlamadaki başarının matematik başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
- Kalhotra, S. K. (2013). A study of causes of failure in mathematics at high school stage. Academic Research International, 4(5), 588-599.
- Köroğlu, H. ve Yeşildere, S. (2002). İlköğretim II. kademede matematik konularının öğretiminde oyunlar ve senaryolar. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara: 16-18 Eylül 2002, Cilt II, 1050-1056.
- Miles, B. M. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analvsis (2nd ed.). London: Sage Publisher. Milli Eğitim Bakanlığı (2015). İlkokul matematik dersi (1, 2, 3 ,4. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
- Okur, T. (2006). Geometri dersindeki başarısızlıkların nedenleri ve çözüm yolları. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Olkun, S. ve Toluk, Z. (2003). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Öcalan, T. (2004). İlköğretimde matematik öğretimi. Ankara: Yeryüzü Yayınevi. Özdemir, Ş. A. ve Bilicioğlu, B. (2004). Rekabetli grup çalışmasının matematik başarısına etkisi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 19, 95-106.
- Özgüven, İ. E. (1998). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: Sistem Ofset. Özsoy, G. (2005). Problem çözme becerisi İle matematik başarısı arasındaki ilişki. G.Ü.Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 179-190.
- Papanastasiou, C. (2000). Internal and external factors affecting achievement in mathematics: Some findings from TIMSS. Studies in Educational Evaluation, 26, 1-7.
- Papanastasiou, C. (2002). Effects of background and school factors on the mathematics achievement. Educational Research and Evaluation, 8(1), 55-70.
- Poyraz, C., Gülten Çağırgan, D. ve Soytürk, İ. (2012). Öğrenme stillerinin ilköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin matematik başarısı üzerine etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 1-11.
- Savaş, E., Taş, S. ve Duru, A. (2010). Matematikte öğrenci başarısını etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim fakültesi Dergisi, 11(1), 113-132.
- Saygılı, S. (2016). A comparison of the Effectiveness 3C's and calculation strategies instruction on developing fluency in addition and multiplication. Journal of Theory and Practice in Education, 12(6), 1337-1369.
- Sezgin, M. (2007). Öğrencilerin matematik başarısına etki eden faktörler (10.sınıf örneği). Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
- Shirvani, H. (2007). Effect of teacher communication on parent's attitudes and their children's behaviors at Schools. Education, 128(1), 34-47.
- Şenol, A., Dündar, S., Kaya, İ., Gündüz, N. ve Temel, H. (2015). Investigation of secondary school mathematics teachers' opinion on mathematics fear. Journal of Theory and Practice in Education, 11(2), 653-672.
- Şentürk, F. ve İkikardeş, Y. N. (2011). Öğrenme ve öğretme stillerinin 7. sınıf öğrencilerinin matematik başarısı üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 250-276.
- Tachie, S. A. ve Chrishe, R. (2013). High failure rate in mathematics examinations in rural senior secondary schools in Mthatha District, Eastern Cope: Learners' attributions. Stud Tribes Tribals, 11(1), 67-73.
- Türk Dil Kurumu (2015). İlköğretim okulları için Türkçe Sözlük. Ankara: Hangi yayıncılık. Toptaş, V. (2012). Elementary school teachers' opinions on instructional methods used in mathematics classes. Eğitim ve Bilim, 37(166), 116-128.
- Turner L. S., Steward C. J. A. ve Lapan T. R. (2004). Family factors associated with six-grade adolescents' maths and science career interests. The Career Development Quarterly, 53, 41-52.
- Turpçu, L. (2014). Lise öğrencilerinin matematik dersi başarısızlık nedenleri (Adana ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi, İstanbul.
- Umay, A. (2003). Okul öncesi öğretmen adaylarının matematik öğrenmeye ne kadar hazır olduklarına ilişkin bazı ipuçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 194-203.
- Uyangör, S. M. ve Ece, D. K. (2010). The attitude prospective mathematics teachers towards instructional technologies and material development course. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(1), 213-220.
- Ünlü, E. (2007). İlköğretim okullarındaki üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve ilgilerinin belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 129-148.
- Wright S. P., Horn, S. P. ve Sanders W. L. (1997). Teacher and classroom context effectson student achievement:implications for teacher evaluation. Journal of Personel Evaluation in Education, 11, 57-67.
- Yıldırım, S. (2011). Öz-yeterlik, içe yönelik motivasyon, kaygı ve matematik başarısı: Türkiye, Japonya ve Finlandiya'dan bulgular. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 277-291.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, C. (2013). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik tarihini derslerinde kullanma durumlarının incelenmesi: HİE'den yansımalar. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Yıldız, C. (2016). Investigation of mathematics teachers' views about improving problem solving skills. International Conference on Education in Mathematics, Science ve Technology (ICEMST- 2016), Ersan Resort ve Spa, Muğla.
- Yıldız, C. ve Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2016). Examining the problem types in middle school mathematics textbooks in the context of presentation, content, and solution. International Conference on New Horizons in Education (INTE-2016), Vienna University of Technology, Vienna, Austria.
- Yiğit, Ö. ve İpek, J. (2015). İlkokul 4. sınıf kesir öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin öğrencilerin başarı düzeyine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 16(1), 56-80.
- Yücel, Z. ve Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim-Online, 10(1), 133-143.
APA | Yurtbakan E, AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T, SESLI E (2016). Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. , 101 - 119. |
Chicago | Yurtbakan Ergün,AYDOĞDU İSKENDEROĞLU TUBA,SESLI Eda Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. (2016): 101 - 119. |
MLA | Yurtbakan Ergün,AYDOĞDU İSKENDEROĞLU TUBA,SESLI Eda Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. , 2016, ss.101 - 119. |
AMA | Yurtbakan E,AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T,SESLI E Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. . 2016; 101 - 119. |
Vancouver | Yurtbakan E,AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T,SESLI E Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. . 2016; 101 - 119. |
IEEE | Yurtbakan E,AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T,SESLI E "Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri." , ss.101 - 119, 2016. |
ISNAD | Yurtbakan, Ergün vd. "Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri". (2016), 101-119. |
APA | Yurtbakan E, AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T, SESLI E (2016). Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 101 - 119. |
Chicago | Yurtbakan Ergün,AYDOĞDU İSKENDEROĞLU TUBA,SESLI Eda Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 35, no.2 (2016): 101 - 119. |
MLA | Yurtbakan Ergün,AYDOĞDU İSKENDEROĞLU TUBA,SESLI Eda Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.35, no.2, 2016, ss.101 - 119. |
AMA | Yurtbakan E,AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T,SESLI E Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 35(2): 101 - 119. |
Vancouver | Yurtbakan E,AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T,SESLI E Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 35(2): 101 - 119. |
IEEE | Yurtbakan E,AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T,SESLI E "Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri." Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, ss.101 - 119, 2016. |
ISNAD | Yurtbakan, Ergün vd. "Öğrencilerin Matematik Dersindeki Başarılarını Arttırma Yolları Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri". Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 35/2 (2016), 101-119. |