Yıl: 2015 Cilt: 0 Sayı: 34 Sayfa Aralığı: 1 - 22 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği)

Öz:
Bu çalışma, Türkiye'de ve Afgansitan'da yaşayan çocukların mutluluk algılarını ve nelerden mutlu olduklarını belirlemek için yapılmış nitel bir araştırmadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve görüşme formu kullanılmıştır. Çocuklara;"sence mutluluk nedir?", " seni en çok ne mutlu eder?" soruları yöneltilmiş ve verdikleri cevaplar görüşme formuna kaydedilmiştir. Görüşmeler her çocuk ile bire bir gerçekleştirilmiştir. Çocukların verdikleri cevaplar analiz edilerek kodlar ve temalar belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 87 si Türkiye'de, 50 si Afganistan'da yaşayan çocuk olmak üzere toplam 137 okulöncesi dönem çocuğuoluşturmaktadır. Türkiye'de yaşayan çocuklardan 38 i kız, 49'u erkektir. Afganistan'da yaşayan çocukların ise 23'ü kız, 27'si erkektir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; "sence mutluluk nedir?" sorusuna Türkiye'deki çocuklar çoğunlukla "oyun ve eğlence" ile ilgili cevaplar verirken ; Afganistan'daki çocuklar güvenlik-korunma ile ilgili cevaplar vermişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Aile Çalışmaları

Preschool Children's Perception Of Happiness (Turkey and Afghanistan Sample)

Öz:
In This study determine the perceptions of preschool children in Turkey and Afghanistan abouthappiness and what makes them happy. As a tool of data collection, a question sheet that includeddemographical information about children was used. The children were asked the questions "what do you thinkis happiness?" and "what makes you happiest?" Each child was interviewed separately and their responds werewritten on these sheets. The children's responds were analysed by the researchers and put into suitable codes andpresented under specific themes. The study group consisted of 137 children, 87 of whom were Turkish and 50 ofwhom were Afghan. As to the gender diff erences, 35 of the Turkish children were female and 45 were malewhile 23 of the Afghan children were female and 27 were male. According to the findings obtained through thestudy, it attracts notice that children's reply to the question "what do you think is happiness?" was security whileTurkish children's replies were based on games and activities.
Anahtar Kelime:

Konular: Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdel-Khalek, A. M. (2006). Measuring happiness with a single-item scale. Social Behavior and Personality: an international journal, 34(2), 139-150
  • Alibaşoğlu, H. ( 2010).İnfertilitede emosyonel semptomlar, evlilik uyumu cinsel işlev bağlamında cinsiyet farklılıkları. Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları hastanesi. Tıpta Uzmanlık tezi.
  • Argyle, M. & Lu, L. (1990). Happiness and social skills. Personality and Individual Differences. 11(12), 255-1261. doi:10.1016/0191-8869(90)90152-H
  • Baltaş, Z. (2003). Temel ihtiyaçların karşılanmasında ailenin rolü: ana-baba okulu. 10. Basım. Ankara: Remzi Kitapevi.
  • Başer, M.U. ve Özel, A. (2013) İlköğretim okulu müdürlerinin iş doyum düzeyleri. EInternational Journal of Educational Research, 4(1).47-62
  • Charles, C. M. (2000). Öğretmenler için Piaget ilkeleri. (Çeviren: Gülten Ülgen.) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çelik, E., Tuğrul, B. ve Yalçın, S.S. (2002). Dört-altı yaşlar arasındaki anaokulu çocuklarının duygusal yüz ifadeyle kendilerini, anne-babalarını ve öğretmenlerini algılaması.
  • Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22, 29-39.
  • Çınar, L. (2008), Evlilik Doyumu: Cinsiyet Rolleri ve Yardım Arama Tutumu.Yayınlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Demiray, Ö. (2006). Evlilikte uyumun demografik özelliklere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır
  • Demiriz, S., Karadağ, A. ve Ulutaş, İ. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim ortamı ve donanımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Denham, S. A. (1998). Emotional development in young children. New York: The Guilford Press.
  • Diener, M. L., & Lucas, R.E. (2004). Adults' desires for children's emotions across 48 countries: Associationwith individual and national characteristics. Journal of CrossCultural Psychology, 35, 525-547.
  • Douglas, A. (2004). The mother of all parenting books. USA: John Wiley & Sons Inc.
  • Ekinci, Y. (2006). İlköğretim okulu yöneticilerinin sosyal beceri düzeylerine göre öğretmenlerin iş doyumu ve iş stresinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep
  • Ercan, R. (2011). Modern çocukluk paradigması. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks. 3(2), 85-98.
  • Gerhardt, S. (2004). Why love matters. how affection shapes a baby's brain. London: BrunerRoutledge.
  • Hajiyarali F. (2011). "Afganistan'ın etnik yapısı ve kimlik sorunu", (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası İlişkiler Ana Bilim Dalı, Antalya.
  • Holder, M.D., & Klassen, A.(2010). Temperament and happiness in children. J Happiness Study. 11, 419-439.
  • Holder, M.D., Coleman, B., & Singh, K. (2012). Temperament and happiness in children in India. J Happiness Study,13, 261-274.
  • Honig, A. S. & Brophy, H. E. (1996). Talking with your baby: family as the first school. Syracuse: Syracuse University Pres.
  • Kantarcıoğlu, S. (1998). Anaokulunda eğitim. Öğretmen kitapları dizisi. MEB yayınları. İstanbul.
  • Konuk Şener, D. ve Ocakçı, A.F. (2014). Yoksulluğun çocuk sağlığı üzerine çok boyutlu etkileri. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 13(1), 57-68.
  • Lu, L. (1995). The relationship between subjective well-being and psychosocial variables in Taiwan. The Journal of Social Psychology. (135), 351-357.
  • Lyubomirsky, S. (2001). Why are some people happier than others? The role of cognitive and motivational processes in well-being. American Psychologist. (56), 239-249.
  • Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin. (131), 803-855.
  • Lyubomirsky, S & Lepper, H.S. (1999). A measure of subjective happiness: preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research. February. (46), 137- 155.
  • Maslow, A.H. (1987). Motivation and personality. (Third Edition.) New York: Harper & Row Publishers. 1954: 1970. (Erişim Tarihi: 11.11.2014). http://s-fwalker.org.uk/pubsebooks/pdfs/Motivation_and_Personality-Maslow.pdf
  • Misailidi, P. & Bonoti, F. (2008). Emotion in children's art do young children understand the emotions expressed in other children's drawings? Journal of Early Childhood Research. June. (6 / 2), 189-200. doi: 10.1177/1476718X08088677
  • Moyer, J. (2001). The child-centered kindergarten: a position paper: Association for childhood education international. Childhood Education. Spring, 77(3), 61-166.
  • Myers, D. G. & Diener, E. (1995). Who is happy? Psychological Science. January. (6/1), 10- 19.
  • Öveç, Ö. (2012). Okul öncesi eğitim alan 6 yaş çocuklarının bazı duyguları (sevgi, korku, mutluluk, üzüntü) resmetmelerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Özdayı, N. ( 1990). Resmi ve özel liselerde çalışan öğretmenlerin iş tatmini ve iş stresinin karşılaştırmalı analizi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi, İstanbul.
  • Park, N. & Peterson, C. (2006). Character strengths and happiness among young children: content analysis of parental descriptions. Journal of Happiness Studies, Springer, 7:323-341. DOI 10.1007/s10902-005-3648-6.
  • Polat, D. (2006). Evli Bireylerin Evlilik Uyumları, Aldatma Eğilimleri ve Çatışma Eğilimleri arasındaki İlişkilerin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Richter, A., Gilbert, P. & McEwan, K. (2009). Development of an early memories of warmth and safeness scale and ıts relationship to psychopathology. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, (82), 171-184.
  • Seligman, M. E. P. & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist. Jan. (55/1), 5-14. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
  • Schnall, S., Jaswal, V.K. & Rowe, C. (2008). A hidden cost of happiness in children. Developmental Science, 11:5, F25-F30. DOI: 10.1111/j.1467-7687.2008.00709.x Sunal, O. (2009). Çatışmalar ve Çocuklarımız. Çalışma Ortamı .106. Eylül - Ekim Şentürk, Ü. (2008). Modern kontrol: tüketim. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi. 32(2), 221-239.
  • Türkay, M. (2014). Günümüz savaşçısının özellikleri ve halen savaşan bölgeler. (Çocuklar ve Savaş içinde) Ed. B. Tokuç. HASUDER yayınları: Ankara.
  • UNICEF (2013). The State of The World's Children 2013.
  • Ünüvar, P. ( 2011). Pre-school education experiences and the school attendance. International Journal of Academic Research. Vol(3)4. 421-423
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 4. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 6. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2013). Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar ve programlar (2. Baskı). Fulya Temel (Ed.), Head Start Programı içinde (s. 287-324). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Yurdakök, M. (2005). Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığı. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi. (48) 203-205
  • Whitesell, N. R., & Harter, S. (1989). Children's reports of conflict between simultaneous opposite-valence emotions. Child Development. (60), 673-682.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5564c907da3 792.00979278 (Erişim Tarihi: 14.11.2014)
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye_demografisi.sitesinden (Erişim Tarihi: 14.11.2014) http://tr.wikipedia.org/wiki/Afganistan (Erişim Tarihi: 14.11.2014)
APA ÜNÜVAR P, ÇALIŞANDEMİR F, Tagay Ö, AMİNİ F (2015). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği). , 1 - 22.
Chicago ÜNÜVAR PERİHAN,ÇALIŞANDEMİR FATMA,Tagay Özlem,AMİNİ Faride Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği). (2015): 1 - 22.
MLA ÜNÜVAR PERİHAN,ÇALIŞANDEMİR FATMA,Tagay Özlem,AMİNİ Faride Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği). , 2015, ss.1 - 22.
AMA ÜNÜVAR P,ÇALIŞANDEMİR F,Tagay Ö,AMİNİ F Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği). . 2015; 1 - 22.
Vancouver ÜNÜVAR P,ÇALIŞANDEMİR F,Tagay Ö,AMİNİ F Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği). . 2015; 1 - 22.
IEEE ÜNÜVAR P,ÇALIŞANDEMİR F,Tagay Ö,AMİNİ F "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği)." , ss.1 - 22, 2015.
ISNAD ÜNÜVAR, PERİHAN vd. "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği)". (2015), 1-22.
APA ÜNÜVAR P, ÇALIŞANDEMİR F, Tagay Ö, AMİNİ F (2015). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(34), 1 - 22.
Chicago ÜNÜVAR PERİHAN,ÇALIŞANDEMİR FATMA,Tagay Özlem,AMİNİ Faride Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.34 (2015): 1 - 22.
MLA ÜNÜVAR PERİHAN,ÇALIŞANDEMİR FATMA,Tagay Özlem,AMİNİ Faride Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.34, 2015, ss.1 - 22.
AMA ÜNÜVAR P,ÇALIŞANDEMİR F,Tagay Ö,AMİNİ F Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 0(34): 1 - 22.
Vancouver ÜNÜVAR P,ÇALIŞANDEMİR F,Tagay Ö,AMİNİ F Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 0(34): 1 - 22.
IEEE ÜNÜVAR P,ÇALIŞANDEMİR F,Tagay Ö,AMİNİ F "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği)." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.1 - 22, 2015.
ISNAD ÜNÜVAR, PERİHAN vd. "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mutluluk Algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği)". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 34 (2015), 1-22.