Yıl: 2015 Cilt: 0 Sayı: 34 Sayfa Aralığı: 52 - 74 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu

Öz:
Bu araştırma 60-72 aylık çocuklar arasında yaşanan akran zorbalığına katılanları saptayarak akranlar arasındaki ilişki dinamiklerini belirlemek için hazırlanmış bir form olan Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu'nun (HVDF) alanyazına kazandırılması amacıyla yapılmış bir çalışmadır. Araştırma, Ankara'da Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı iki bağımsız anaokulda ve Londra'da Eğitimde Standartlar Ofisi tarafından belirlenmiş olan standartlara uygun bir ilkokulda olmak üzere üç okulda gerçekleştirilmiştir. Çalışmada 121 Türk ve 56 İngiliz olmak üzere toplam 177 çocuk yer almıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan HVDF, fiziksel zorbalık, ilişkisel zorbalık, sözel zorbalık, zorbalığa uğrama, olumlu sosyal davranış, akran kabulü ve akran reddi olmak üzere 7 alt başlıktan oluşmaktadır. Bireysel olarak çocuklara uygulanan bu formda her soru için verilen yanıtların frekans dağılımlarına bakılmıştır. Ölçüt geçerliliği için Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği-Öğretmen Formu arasındaki tutarlılık incelenmiştir. Sonuç olarak, HVDF'nin çocuklar arasında görülen akran zorbalığını belirlemede geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

A Measure for Determination of Peer Bullying; Storied Hypothetical Situations Form

Öz:
This study aims to gain to literature Storied Hypothetical Situations Form (SHSF) which determines preschool children who attend peer bullying and identify dynamics in peer relationships. The study was conducted in three schools (177 children). Two of them (121 Turkish children) were in Ankara-Turkey which were depend on Ministry of National Education and one of them (56 English children) was in London-England which is depend on Office of Standard Education Department. SHSF which was used in this study consists of 7 subtitles as physical bullying, relational bullying, verbal bullying, victimization, prosocial behaviors, peer acceptance and peer rejection. We investigated frequency distribution. We used Preschool Social Behavior Scale-Teacher Form for criterion validation. As a result, SHSF was found a valid and reliable measure to determine peer bullying in preschoolers.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bovaird, J. A. (2009). Scales and surveys: some problems with measuring bullying behavior.
  • In S. R. Jimerson, S. M. Swearer& D. L. Espelage (Ed.), Handbook of bullying in schools an international perspective (pp. 87-99). New York, NY: Routledge. Craig, W. M., &Pepler, D. J. (2007). Understanding bullying: From research to practice.
  • Canadian Psychology, 48(2), 86-93.
  • Craig, W., Pepler, D., &Blais, J. (2007). Responding to bullying: What works? School Psychology International, 28(4), 465-477.
  • Crick, N. R., Casas, J. F., &Mosher, M. (1997). Relational and overt aggression in preschool.
  • Developmental Psychology, 33(4), 579-588.
  • Crick, N. R., Nelson, D. A., Morales, J. R., Cullerton-Sen, C., Casas, J. F., &Hickman, S. E.
  • (2001). Relational victimization in childhood and adolescence: I hurt you through the grapevine. J. Juvonen& S. Graham (Ed.), Peer harasment in school: The plight of the vulnerable and victimized (pp. 196-214). New York, NY: The Guilford Press.
  • Davis, S., Howell, P., &Cooke, F. (2002). Sociodynamic relationships between children who stutter and their non-stuttering classmates. Journal of Child Psychology Psychiatry, 43(7), 939-947.
  • Juliano, M., Stetson Werner, R., &Wright Cassidy, K. (2006). Early correlates of preschool aggressive behavior according to type of aggression and measurement. Journal of Applied Developmental Psychology, 27, 395-410.
  • Leadtools. (2002). SPSS for Windows (Standart Version 11.5.0) [Computer Software]. Charlotte, NC: Lead Technologies. Inc.
  • Leff, S. S., Thomas, D. E., Shapiro, E. S., Paskewich, B., Wilson, K., Necowitz-Hoffman, B., &Jawad, A. F. (2011). Developing and validating a new classroom climate observation assessment tool. Journal of School Violence, 10(2), 165-184.
  • Monks, C. P., Palermiti, A., Ortega, R., &Costabile, A. (2011). A cross-national comparison of aggressors, victims and defenders in preschools in England, Spain and Italy. The Spanish Journal of Psychology, 14(1), 133-144.
  • Oral, V. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin arkadaşlarına ilişkin düşüncelerinin sosyometrik statü ve akademik başarı açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Pekel-Uludağlı, N. ve Uçanok, Z. (2005). Akran zorbalığı gruplarında yalnızlık ve akademik başarı ile sosyometrik statüye göre zorba/kurban davranış türleri. Türk Psikoloji Dergisi, 20(56), 77-92.
  • Smith, P. K., &Ananiadou, K. (2003). The nature of school bullying and the effectiveness of school-based interventions. Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 5(2), 189-209.
  • Şen, M. (2009). 3-6 yaş grubu çocukların sosyal davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uysal, H. (2011). Okul öncesi dönemde görülen akran zorbalığının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uysal, H. ve Dinçer, Ç. (2013). Okul öncesi dönemde karşılaşılan fiziksel ve ilişkisel saldırganlığın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 328- 345.
APA UYSAL BAYRAK H, DİNÇER F (2015). Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu. , 52 - 74.
Chicago UYSAL BAYRAK HATİCE,DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu. (2015): 52 - 74.
MLA UYSAL BAYRAK HATİCE,DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu. , 2015, ss.52 - 74.
AMA UYSAL BAYRAK H,DİNÇER F Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu. . 2015; 52 - 74.
Vancouver UYSAL BAYRAK H,DİNÇER F Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu. . 2015; 52 - 74.
IEEE UYSAL BAYRAK H,DİNÇER F "Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu." , ss.52 - 74, 2015.
ISNAD UYSAL BAYRAK, HATİCE - DİNÇER, FATMA ÇAĞLAYAN. "Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu". (2015), 52-74.
APA UYSAL BAYRAK H, DİNÇER F (2015). Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(34), 52 - 74.
Chicago UYSAL BAYRAK HATİCE,DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.34 (2015): 52 - 74.
MLA UYSAL BAYRAK HATİCE,DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.34, 2015, ss.52 - 74.
AMA UYSAL BAYRAK H,DİNÇER F Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 0(34): 52 - 74.
Vancouver UYSAL BAYRAK H,DİNÇER F Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 0(34): 52 - 74.
IEEE UYSAL BAYRAK H,DİNÇER F "Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.52 - 74, 2015.
ISNAD UYSAL BAYRAK, HATİCE - DİNÇER, FATMA ÇAĞLAYAN. "Akran Zorbalığını Belirlemede Bir Araç; Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 34 (2015), 52-74.