Yıl: 2015 Cilt: 4 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2473 - 2487 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya

Öz:
Bu araştırma, Malatya İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesinde ihtisas yapan asistan doktorların iletişim becerileri ve empatik eğilim düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmış tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırma, 2013 yılı Ekim-Aralık döneminde, Malatya İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesinde ihtisas yapan 261 asistan doktor üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen, demografik özellikler ile çalışma düzenlerini sorgulayan anket formu ve Balcı (1996) tarafından geliştirilmiş olan iletişim becerileri ölçeği (İBÖ) ve Dökmen tarafından geliştirilen empatik eğilim ölçeği (EEÖ) kullanılmıştır. Veriler, SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. İstatistiksel analizlerde, yapılan Kolmogorov-Smirnov test (K-S) ile normal dağılıma uyan veriler için Student t ve One Way Anova testleri kullanılmış, normal dağılıma uymayan veriler için ise Mann-Whitney U ve Kruskall Wallis testleri kullanılmış ve tüm değerlendirmelerde p<0.05 düzeyi anlamlı kabul edilmiştir. Araştırmaya katılan asistanların %41.8'i kadın, %58.2'si erkektir. Araştırmaya katılan asistan doktorların sosyo demografik özelliklerine göre iletişim becerileri ölçeği ve alt ölçeklerinden aldıkları puanlarda anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Empatik eğilim ölçeğinden alınan puan ortalamaları, temel bilimlerde çalışanlarda; 61.33±5.50, dâhili bilimlerde çalışanlarda; 63.54±7.38, cerrahi bilimlerde çalışanlarda ise 64.00±5.76 olup aradaki farklılık istatiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p> 0.05). Araştırmaya katılan asistan doktorların empatik eğilim ölçeği ve iletişim becerileri ölçeği puanları arasında anlamlı bir korelasyon bulunmuştur (r=0,276; p<0.01). Elde edilen bu değerler sonucunda İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi asistan hekimlerinin iletişim becerileri ve empatik eğilim düzeylerinin "orta düzey" olduğu, temel bilimlerde çalışan hekimlerin çalışma ortam memnuniyetlerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Genel ve Dahili Tıp

[İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Asistan Doktorların İletişim Becerileri, Empatik Eğilimleri ve Etkileyen Faktörler]

Öz:
This resarch is a descriptive resarch, done for determine communication skills, and empathic tendency levels of assistant doctors experting in İnönü Universty Faculty of Medicine, Malatya. This resarch was fullfiled on 261 assistant doctors experting in Malatya İnönü Universty Medicine Faculty.In resarch questionnarre used designed by resarcher interrogote demographic features, and working pattern, and used communucation skills scale designed by Balcı (1996), and used empathic tendency levels scale designed by Dökmen. The datas were analyzed with using SPSS package programme. After Kolmogorov-Smirnov test was used for stastistical analyze, Student t and one way annova were used on normal disturbition compatible dates, Mann Whitney U and Kruskal Wallis were used on non-normal disturbition compatible datas. The level of p<0.05 was accepted meaningful for all assessment. Assistant doctors who paricipating to resarch, composed of 41.8% women and 58.2% men. Meaningful differences weren’t found on score of communication skills scale and under scale according to sociodemographic features of assistant doctors (p>0.05). Average score of empathic tendency scale is 61.33±5.50 who works in basic science, is 63.54±7.38 who works in internal medicine, is 64.00±5.76 who works in surgery, and differences wern’t found meaningful between these scores. A meaningful correlation was found on scores of empathic tendency scale and communucation skills scale of assistant doctors participated to the resarch (r=0.276; p<0.01). As the result of this acquiring datas, middle level commucation skills and empathic tendency levels was found on assistant doctors of Malatya Inonu Universty Medicine Faculty. The pleasure level of doctors, who works in basic science, was found higher than others
Anahtar Kelime:

Konular: Genel ve Dahili Tıp
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Lefevre FV, Waters TM, Budetti PP. A survey of physician training programs in risk management and communication skills for malpractice prevention. J Law Med Ethics. 2000;28(3):258-66.
  • 2. Shapiro RS, Simpson DE, Lawrence SL, Talsky AM, Sobocinski KA, Schiedermayer DL. A survey of sued and nonsued physicians and suing patients. Arch Intern Med. 1989;149(10):2190-6.
  • 3. Ruiz-Moral R, Pérez Rodríguez E, Pérula de Torres LA, de la Torre J. Physician-patient communication: a study on the observed behaviors of specialty physicians and the ways their patients perceive them. Patient Educ Couns. 2006;64(1-3):242-8.
  • 4. Ward MM, Sundaramurthy S, Lotstein D, Bush TM, Neuwelt CM, Street RL JR. Participatory patientphysician communication and morbidity in patients with systemic lupus erythematosus. Arthritis Rheum. 2003;49(6):810-8.
  • 5. Windish DM, Price EG, Clever SL, Magaziner JL, Thomas PA. Teaching medical students the important connection between communication and clinical reasoning. J Gen Intern Med. 2005;20(12):1108-13.
  • 6. Özçakır A. Tıp eğitiminde iletişim ve klinik beceriler dersi verilmeli mi? intörn öğrenci görüşleri. Turkiye Klinikleri J Med Sci. 2002;22(2):185-9.
  • 7. Levinsn W. Physician- patient communication. A key to malpractice prevention. JAMA. 1994;272(20):1619-20.
  • 8. Levinsn W, Roter DL, Mullly JP, Dull VT, Frankel RM. Physician- patient communication. The relationship with malpractice claims among primary care physicians and surgeons. JAMA. 1997;277(7):553-9.
  • 9. Scherpbier AJJA, Van der Vleuten CPM. Teaching and assessing communication skills in Maastricht: the first twenty years. Med Teach. 2001;23(3):245-51.
  • 10. Barnett M.A. Empathy and related responses in children In: N. Eisenberg & J. Strayer, eds, Empathy and its development. Cambridge University Pres, Cambridge, 1990;146-63.
  • 11. Cüceloğlu D. Yeniden İnsan İnsana. 8. baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1994.
  • 12. Dökmen Ü. İletişim Çatışmaları ve Empati. 2. baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 1995.
  • 13. Voltan- Acar N. Terapötik İletişim: Kişilerarası ilişkiler. Şafak Matbaası, Ankara, 1994.
  • 14. Kalliopuska M. Holistic empathy education among preschool and school children. Paper Present at the International Scientific Conference Comenius Heritage and Education of Man. 23-27 March 1992. Praque, Hungary, 1-20.
  • 15. Yılmaz E, Özkan S. Hemşirelik öğrencilerinin empatik beceri ve iletişim beceri düzeyleri ile bireysel özellikleri arasındaki ilişki. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2009;25(1):37-50.
  • 16. Uygun E. Psikiyatri kliniklerinde çalışan hemşirelerin empati beceri düzeylerinin belirlenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2006.
  • 17. Özdağ Ş. Psikodrama gruplarının hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygısı atılgan davranış empatik eğilim ve empatik beceri düzeylerine etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi] Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 1999.
  • 18. Sütçü N. Bir klinikte çalışan hemşirelerin empati becerileri ve etkileyen faktörler. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2009.
  • 19. Özyazıcıoğlu N, Aydınoğlu N, Aytekin G. Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin empatik ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009;12(3):46-53.
  • 20. Yurttaş A. Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum, 2001.
  • 21. Hemmerdinger JM, Stoddart S, Lilford R. A systematic review of tests of empathy in medicine. BMC Medical Education. 2007;7:24.
  • 22. Eren N, Kalaça S. Tıp ahlakı. In: Bertan M, Güler Ç, eds, Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Ankara: Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı. 1995;436.
  • 23. Ersanlı K, Balcı S. İletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalişmasi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 1998;28(10):7.
  • 24. Dökmen Ü. Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile gerçekleştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 1988;2(1-2):155-90.
  • 25. Akgöz S. Özçakır A. Atıcı E. Altınsoy Y. Tombul K. Kan İ. Uludağ Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi'nde çalişan hekimlerin empatik eğilimleri. Turkiye Klinikleri J Med Ethics. 2005;13(2):97-104.
  • 26. Taşdemir G. Kararaslan A. Hemşirelerin Empatik Eğilim ve İş Doyumu Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 9. Anadolu Psikiyatri Günleri, 2000. Edirne, 709-16.
  • 27. Çetinkaya Ö. Alparslan AM. Duygusal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2011;(16)1:363-77.
  • 28. Özdemir N. Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Yaşam Yönelimlerinin Stresle Başetme Tutumları Üzerine Etkisi. Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2011.
  • 29. Dilekmen M. Başçı Z. Bektaş F. Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2008;12(2):223-31.
  • 30. Yılmaz İ, Çimen Z. Beden eğitimi öğretmen adaylarinin iletişim beceri düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2008;10(3):3-14.
  • 31. Kılcıgil E. Bilir P. Özdinç Ö. Eroğlu K. Eroğlu B. İki farkli üniversitenin beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2009;7(1):19-28.
  • 32. Pişmişoğlu EK. Bir devlet hastanesinde çalişan hemşirelerin empati düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 1997.
  • 33. Tekmen Y. Hekim ve hemşirelerin empatik eğilim düzeyleri ile iş doyumlari arasindaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2010.
  • 34. Yılmaz İ. Akyel Y. Beden eğitimi öğretmen adaylarının empatik eğilim düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008;9(3):27-33.
  • 35. Köksal A. Müzik eğitimi alma, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre ergenlerin empatik becerilerinin ve uyum düzeylerinin incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2000;18:99-107.
  • 36. Pala A. Öğretmen adaylarının empati kurma düzeyleri üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008;1(23):13-23.
  • 37. Sayar K. Atıç Sayar N. Aksoyek A. Aşık G. Ekenel M. Kanber Y. Sağlık çalışanlarında empati becerisinin değerlendirilmesi. Yeni Symposium. 1998;36(1-2):19-28.
  • 38. Ay F. Lisans eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin empati beceri düzeyine etkisinin belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2006;22(1):95-105.
  • 39. Dizer B. İyigün E. Yoğun bakım hemşirelerinde empatik eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009;12(1):9-19.
  • 40. Manav İnel A. Hemşirelerin Empatik Eğilim ve Becerilerinin Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin, 2008.
APA BOZKIR Ç, TEKIN C, METE B, Nacar E, ÖZER A (2015). Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya. , 2473 - 2487.
Chicago BOZKIR Çiğdem,TEKIN CİGDEM,METE BURAK,Nacar Erkay,ÖZER Ali Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya. (2015): 2473 - 2487.
MLA BOZKIR Çiğdem,TEKIN CİGDEM,METE BURAK,Nacar Erkay,ÖZER Ali Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya. , 2015, ss.2473 - 2487.
AMA BOZKIR Ç,TEKIN C,METE B,Nacar E,ÖZER A Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya. . 2015; 2473 - 2487.
Vancouver BOZKIR Ç,TEKIN C,METE B,Nacar E,ÖZER A Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya. . 2015; 2473 - 2487.
IEEE BOZKIR Ç,TEKIN C,METE B,Nacar E,ÖZER A "Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya." , ss.2473 - 2487, 2015.
ISNAD BOZKIR, Çiğdem vd. "Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya". (2015), 2473-2487.
APA BOZKIR Ç, TEKIN C, METE B, Nacar E, ÖZER A (2015). Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya. Medicine Science, 4(3), 2473 - 2487.
Chicago BOZKIR Çiğdem,TEKIN CİGDEM,METE BURAK,Nacar Erkay,ÖZER Ali Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya. Medicine Science 4, no.3 (2015): 2473 - 2487.
MLA BOZKIR Çiğdem,TEKIN CİGDEM,METE BURAK,Nacar Erkay,ÖZER Ali Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya. Medicine Science, vol.4, no.3, 2015, ss.2473 - 2487.
AMA BOZKIR Ç,TEKIN C,METE B,Nacar E,ÖZER A Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya. Medicine Science. 2015; 4(3): 2473 - 2487.
Vancouver BOZKIR Ç,TEKIN C,METE B,Nacar E,ÖZER A Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya. Medicine Science. 2015; 4(3): 2473 - 2487.
IEEE BOZKIR Ç,TEKIN C,METE B,Nacar E,ÖZER A "Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya." Medicine Science, 4, ss.2473 - 2487, 2015.
ISNAD BOZKIR, Çiğdem vd. "Communication Skills, Empathic Tendency and Affecting Factors of Assistant Doctors in Inonu Universty, Faculty of Medicine, Malatya". Medicine Science 4/3 (2015), 2473-2487.