ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl: 2015 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 235 - 243 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğretmen adayı öğrencilerin problem çözme becerilerinin farklı değişkenlere göre araştırmaktır. Araştırmada, betimsel nitelikli tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Ahi Evran üniversitesi, Erciyes üniversitesi, Gaziosmanpaşa üniversitesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam üniversitesi ve Gaziantep üniversitesi Beden eğitimi ve spor yüksekokulu ile sınıf öğretmenliği bölümlerinde eğitim-öğretim gören toplam 1005 öğretmen adayı öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgiler Formu" ve Heppner ve Peterson (1982) tarafından geliştirilen problem çözme envanteri kullanılmıştır. Bu ölçeğin Türkçe çevirisi Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler üzerinde t testi, LSD, ve ANOVA gibi farklı çıkarımsal analizler yapılmıştır (p<0.05).Elde edilen sonuçlar çalışmaya katılanların sınıf ve yaş değişkenleri alt boyutlarında fark bulunmazken öğrenim görülen program, cinsiyet, barınılan yer, anne eğitim, baba eğitim, anne meslek, baba meslek ve aile gelir düzeyi değişkenlerinde anlamlı fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Spor Bilimleri Aile Çalışmaları

THE STUDY OF THE CANDIDATE STUDENTS OF UNIVERSITY LECTURER'S THE SKILLS OF SOLVING PROBLEM ACORDING TO THE DIFRENT VARIABLES

Öz:
The goal of this study is to study the candidate students of university lecturer's the skills of solving problem acording to the difrent variables. İn the study , the descriptive survey model has been used. the stduy of 2013-2014 education-teaching academic year involves one thousand students of candidate teacher from the deparment of classroom teaching and the department of physical education and sports from different universities such as the university of Ahi Evran the university of Gazi Osman Paşa, the university of Kahramanmaraş Sütçü İmam and the university of Gaziantep. The form of personal in formation prepared by the resarcher and the inventory of solving problem developed by Heppner Peterson ( 1982) have been used as the datas of the study. The scale has been translated by Şahin and Heppner (1993). The inferential Analyses have been done on the collected datas such as ttest, LSD,and ANOVA (p<0.05). Acording to the results, there is no difference between the variable of class and age of the attendants on the other hand , there is a meaning ful difference between the variable of educating programme, sex, living place, the education of mother and father, the profession of mother and father and the level of family income.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Spor Bilimleri Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Albayrak, G. (2002). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Bireysel Problem Çözme Becerileri(Sakarya İli Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya. [In Turkish]
  • 2. Altay, C.A., 2011. "Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyal Yetkinlik Beklentileri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkisi", Yüksek Lisans Tezi(Yayınlanmamış), Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş. [In Turkish]
  • 3. Aslan, O. ve Sağır, Ş. U. (2012). "Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerileri.", Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), ss. 82-94. [In Turkish]
  • 4. Bingham, A. (1998). Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi. (F. Oğuzkan, Çev.) İstanbul: MEB. [In Turkish]
  • 5. Cenkseven, F. ve Akar Vural, R. (2006). "Ergenlerin Düşünme Gereksinimi ve Cinsiyetlerine Gore Problem Çözme Becerilerinin Karşılaştırılması", http://www.ejer.com.tr/pdfler/tr/1058792171.pdf , (18.01.2015). [In Turkish]
  • 6. Cüceloğlu, D. (2002). İnsan ve Davranışı: Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitapevi. [In Turkish]
  • 7. Çağlayan, H.S., (2007)."Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenme Biçimleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi", Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. [In Turkish]
  • 8. Çilingir, A., (2006)."Fen Lisesi ile Genel Lise Öğrencilerinin Sosyal Beceri ve Problem Çözme Becerilerinin Karşılaştırılması", Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmamış), Atatürk Üniversitesi, Erzurum. [In Turkish]
  • 9. Dönmez, K. H., (2010), . "Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin (1., 2., 3., ve 4. Sınıf) Sosyal Yeterlikleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi",Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmamış), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara. [In Turkish]
  • 10. Gökbüzoğlu, B., (2008). "Ergenlerin Saldırganlık Düzeyleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi", Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmamış), İstanbul. [In Turkish]
  • 11. Güçlü, N., (2003). "Lise Müdürlerinin Problem Çözme Becerileri", Milli Eğitim 80.Yıl Özel Sayısı, 160(1), ss. 272-300. [In Turkish]
  • 12. Hamarta, S., (2007). "İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Problem Çözme Becerilerinin Algılanan AnneBaba Tutumları Acısından İncelenmesi", Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmamış), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. [In Turkish]
  • 13. Heppner, P. P. ve Peterson, C. H. (1982). "The Development AndImplications of A Personal-Problem Solving Inventory", Journal of CounselingPsychology, 29, ss. 66-75.
  • 14. İnce, G., Şen, C., (2006). "Adana İli'nde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi, Spormetre Beden eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi", 4(1), ss. 5-10. [In Turkish]
  • 15. Karasar, N. (1994). "Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler". Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. [In Turkish]
  • 16. Katkat, D. & Mızrak, O. (2003). "Öğretmen Adaylarının Pedagojik Eğitimlerinin Problem Çözme Becerilerine Etkisi", Milli Eğitim Dergisi, Sayı:158: 74- 82. [In Turkish]
  • 17. Kışkır, G., (2011). "Öğretmen Adaylarının Bilişötesi Farkındalık Düzeyleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi", Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmamış), Atatürk Üniversitesi, Erzurum. [In Turkish]
  • 18. Koray, O., Azar, A., (2008). "Orta Öğretim Öğrencilerinin Problem Çözme ve Mantıksal Düşünme Becerilerinin Cinsiyet ve Seçilen Alan Acısından İncelenmesi", Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), ss.125-136. [In Turkish]
  • 19. Korkut, F.,(2002). "Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri", Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), ss. 11-15. [In Turkish]
  • 20. Savaşır, I., & Şahin, N. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. [In Turkish]
  • 21. Senemoğlu, N. (2000). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. [In Turkish]
  • 22. Serin, N., B. ve Derin, R., (2008). "İlköğretim Öğrencilerinin Kişiler Arası Problem Çözme Becerisi Algıları ve Denetim Odağı Düzeylerini Etkileyen Faktörler", Uluslar Arası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), ss. 1303-5134. [In Turkish]
  • 23. Tekin, M., Bayraktar, G., Yıldız, M., ve Katkat, D.,(2006). "Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre Sosyal Beceri Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi", Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 8(1), ss. 43-59. [In Turkish]
  • 24. Terzi Işık, Ş. (2000). İlköğretim Okulu Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Kişilerarası Problem Çözme Beceri Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi . Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. [In Turkish]
  • 25. Topal, H., 2011. "Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kişilerarası Problem Çözme Becerileri ve Yönelimleri ile Fonksiyonel Olmayan Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi", Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmamış), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. [In Turkish]
  • 26. Tümkaya, S. ve İflazoğlu, A., (2000). C.U. "Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Otomatik Düşünce ve Problem Çözme Düzeylerinin Bazı Sosyo-Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi", Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (6), ss. 143-158. [In Turkish] 27. Türkçapar, Ü., (2007). "Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencileri ile Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Strese Karşı Problem Çözme Becerilerinin Karşılaştırılması", Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmamış), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. [In Turkish]
  • 28. Uğurluoğlu, E., (2008). "İlköğretim Öğrencilerinin Matematik ve Problem Çözmeye İlişkin İnançlar ile Tutumlarının Bazı Değişkenler Acısından İncelenmesi", Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmamış), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. [In Turkish]
  • 29. Yalçın, B., Tetik, S., & Açıkgöz, A. (2010). Yüksek Okul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisi Algıları ile Kontrol Odağı Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi , 2 (2). [In Turkish]
APA TÜRKÇAPAR Ü (2015). ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 235 - 243.
Chicago TÜRKÇAPAR Ünal ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. (2015): 235 - 243.
MLA TÜRKÇAPAR Ünal ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 2015, ss.235 - 243.
AMA TÜRKÇAPAR Ü ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2015; 235 - 243.
Vancouver TÜRKÇAPAR Ü ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2015; 235 - 243.
IEEE TÜRKÇAPAR Ü "ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." , ss.235 - 243, 2015.
ISNAD TÜRKÇAPAR, Ünal. "ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". (2015), 235-243.
APA TÜRKÇAPAR Ü (2015). ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 235 - 243.
Chicago TÜRKÇAPAR Ünal ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 9, no.2 (2015): 235 - 243.
MLA TÜRKÇAPAR Ünal ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, vol.9, no.2, 2015, ss.235 - 243.
AMA TÜRKÇAPAR Ü ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2015; 9(2): 235 - 243.
Vancouver TÜRKÇAPAR Ü ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2015; 9(2): 235 - 243.
IEEE TÜRKÇAPAR Ü "ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9, ss.235 - 243, 2015.
ISNAD TÜRKÇAPAR, Ünal. "ÜNİVERSİTE ÖĞRETMEN ADAYI ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 9/2 (2015), 235-243.