Yıl: 2016 Cilt: 36 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 489 - 521 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?

Öz:
Lisansüstü öğrencileri sosyal bilimler alanında tez yazma sürecinde sıklıkla zorluklarla karşılaşmakta ve çalışmalarını nitelikli olarak raporlaştırma konusunda zorlanmaktadırlar. Bu araştırmada, sosyal bilimler alanında tez yazım sürecinde çalışmaları raporlaştırmaya yardımcı olabilecek teorik bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma oluşturulurken ulusal ve uluslararası tez arşivinde yer alan 172 tezden, 19 kitaptan ve 23 makale ve rapor gibi diğer kaynaklardan yararlanılmıştır. Bu doğrultuda "Bir tezin problemi, araştırma soruları, amacı, önemi, sınırlılıkları ve varsayımları nasıl ifade edilir?" ve "Bir tezin bulgular (findings), sonuçlar (results), sonuçların özeti (conclusions), iddia (assertions), tartışma (discussion), doğurgu (implications), öneriler (recommendations) bölümleri nasıl ifade edilir? sorularına cevap verilmeye çalışılmıştır. Ayrıca nicel ve nitel yaklaşımlar bakımından her bir bölüm için ne tür farklılıkların olduğu da ortaya konulmuştur. Son olarak, her bir bölümü yazarken başvurulabilecek, nitelikli tez veya makale örnekleri verilerek okuyucuya yol gösterici açıklamalar yapılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma

Reporting Proposals for Writing Thesis in the Social Sciences: How to Write a Thesis?

Öz:
Graduate students have difficulties in writing thesis and reporting its results qualitatively in the social sciences. The aim of this study is to give information which are thought to be helpful for reporting research in the process of thesis writing in social sciences. For this aim, 172 theses found in "ProQuest Dissertation and Thesis Debate", 19 books and 23 sources such as articles and reports were utilized. In this study, the question "How should the problem, research questions, purpose, significance, limitations and assumptions of a thesis be stated?" was answered. Besides, how should the section of findings, results, conclusions, assertions, discussion, implications, and recommendations be stated has been investigated. Moreover, methodological differences for each section in terms of qualitative and quantitative research were determined. Finally, for each section, guiding explanations were mentioned by giving good thesis and article examples to the readers.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • American Psychological Association (APA). (2009). Amerikan Psikoloji Derneği yayım klavuzu.(çev. C. Pamay, Z.G. Üstün). İstanbul: Kaknüs yayınları (Eserin orijinali 2001'de yayımlandı).
  • Arıkan, R. (2007). Araştırma teknikleri ve rapor yazma (6. Baskı). Ankara: Asil yayın dağıtım.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Boateng, R. (2010). A quick checklist for a research paper. PC Tech Magazine's Conversations on Technology, Business and Society, 7, pp. 48-50.
  • Burns, B. R. (2000). Introduction to research methods. London: Sage Publications.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2012). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi ve özyeterlikleri (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Casanave, C. P. (2010). Taking risks?: A case study of three doctoral students writing qualitative dissertations at an American university in Japan. Journal of Second Language Writing, 19(1),1-16 ·
  • Cebeci, S. (2002). Bilimsel araştırma ve yazma teknikleri (2. Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Champion, J. K. (2010). The mathematics self-efficacy and calibration of students in a secondary mathematics teacher preparation program (Unpublished doctoral dissertation). University of Northern Colorado, USA.
  • Cooley, L. ve Lewkowicz, J. (2003). Dissertation writing in practice: turning ideas into text. Hong Kong: Hong Kong University Press.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni (S. B. Demir, Çev.) Ankara: Eğiten Kitap
  • Cripe, M. K. L. (2009). A study of teachers' self-efficacy and outcome expectancy for science teaching throughout a science ınquiry-based professional development program. (Unpublished doctoral dissertation). The Graduate Faculty of the University of Akron, USA.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (Genişletilmiş 3. Baskı).Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Day, R.A. (1998). Giriş nasıl yazılır? G. Aşkar Altay (Ed.), Bilimsel Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır (s. 25). Ankara: TÜBİTAK.
  • Dura, V. (2005). Düşünme araştırma yazma. Ankara: Başak Matbaacılık.
  • Erkuş, A. (2009). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Eryılmaz, A. (1996). The effects of conceptual assignment, conceptual change discussions and a CAI program emphasizing cognitive conflict on student's achievement and misconceptions in physics (Unpublished doctoral dissertation). Florida Institute of Technology, USA. (UMI No: 9627518)
  • Fazioli, P. M. (2010). ICT literacies: An investigation of the digital divide in middle and high school classrooms (Unpublished doctoral dissertation). Capella University, USA. (UMI No: 3427241)
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design an evaluate research in education. (7th ed.). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. ve Hyun, H. (2011). How to design and evaluate research in education. (8th ed.). Newyork: Mc. Graw Hill Higher Education.
  • Friedrichsen, P. J. (2002). A substantive-level theory of highly- regarded secondary biology teachers' science teaching orientations (Unpublished doctoral dissertation). The Pennsylvania State University, USA. (UMI No: 3060018)
  • Gall, M. D., Borg, W. R. ve Gall, J.P. (2003). Educational research: An introduction. Boston: Pearson Education.
  • Gastel, B. ve Day, R. A. (2016). How to write and publish a scientific paper. ABCCLIO.
  • Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (2009). Tez Yazım Kılavuzu _____http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/tez-yazim-kilavuzu-9815 > (2012, Ekim 12).
  • Gunning, A. M. (2010). Exploring the development of science self- efficacy in preservice elementary school teachers participating in a science education methods course (Unpublished doctoral dissertation). Columbia University, USA. (UMI No: 3420793)
  • Hacıömeroğlu, G. (2005). Prospective secondary teachers' subject matter knowledge and pedagogical content knowledge of the concept of function (Unpublished doctoral dissertation). The Florida State University, USA.
  • Haley-Mize, S. (2011). The effect of instructional methodology on pre-service educators' level of technological pedagogical content knowledge (Unpublished doctoral dissertation). The University of Southern Mississippi, USA.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı.(çev. ed. M. Ö. Anay ve Y. Uzuner). Anı yayıncılık: Ankara.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. (24. Baskı). Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Kıncal, R. Y. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kökdemir, D., Demirutku, K., Çırakoğlu, K., Işın, G., Muratoğlu, B. ve Yeniçeri, Z. (2004). Akademik yazım kuralları kitapçığı. _____ http://www.enformatik.ogu.edu.tr/ faculty/kapanoglu/akademik.pdf > (2012, Kasım 25).
  • KTÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü (2012). Tez yazım klavuzu. _____http://www.ebilen.ktu.edu.tr/FTP diger/tez_yazim_kilavuzu.pdf > (2012, Kasım 12).
  • Lincoln, S.Y. ve Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. London:Sage Publications.
  • Macaroğlu, A. E. (2003). Using internet on the way of scientific literacy. TOJET, 2(4), 44-49.
  • Macaroğlu, A. E. (2012). Are we ready for an inclusive classroom? School administrators' and teachers' perceptions of autism. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(4), 1925-1934.
  • Marshall, C. ve Rossman, G. B. (1999). Designing qualitative research. Thousand Oaks, Calif., Sage Publications.
  • McMillan, J. H. ve Schumacher, S. (2001). Research in education: A conceptual introduction (5th Ed). New York: Longman.
  • Mudzimiri, R. (2012). A study of the development of technological pedagogical content knowledge (TPACK) in pre-service secondary mathematics teachers (Unpublished doctoral dissertation). Montana State University, USA.
  • Murray, R. (2014). Tez nasıl yazılır? (3. Baskı). (Ş. Çınkır, Çev.) Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal çalışmanın basım tarihi 2011).
  • Murray, R. (2015). Bilimsel dergilerde makale nasıl yazılır (3. baskı).(Ş. Çınkır, Çev.) Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal çalışmanın basım tarihi 2013).
  • Nadim, A. (2005). How to write a scientific paper?Ain Shams Journal of Obstetrics and Gynecology (ASJOG), 2, 255-258.
  • Özdemir, Ö. F. (2004). The coexistence of alternative and scientific conceptions in physics (Unpublished doctoral dissertation). The Ohio State University, USA. (UMI No: 3148204)
  • Pajares F. (2006). The Elements of A Proposal _____http://www.patrickokafor.com/files/ElementsofaProposal.pdf > (2012, Kasım 18).
  • Riales, J. W. (2011). An examination of secondary mathematics teachers' tpack development through participation ın a technology-based lesson study (Unpublished doctoral dissertation). The University of Mississippi, USA.
  • Ripple, L. (1960). Problem identification and formulation. In N.A.Polansky (Ed.), Social Work Research (24-47). The University of Chicago.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sriraman, B (2003). Mathematical giftedness, problem solving, and the ability to formulate generalizations. The Journal of Secondary Gifted Education, 14(3), 151-165.
  • Stake, R. E. (2010). Action Research and self-evaluation: Finding on your own how your place works. In R. E. Stake (Ed.), Qualitative research studying how things work (167-169). London: The Guilford Press.
  • Starfield, S. ve Ravelli, L. J. (2006). The writing of this thesis was a process that I could not explore with the positivistic detachment of the classical sociologist': Self and structure in New Humanities research theses. Journal of English for Academic Purposes, 5(3), 222-243.
  • Stoyle, K. (2016). Supporting mathematical explanation, justification, and argumentation, through multimedia: A quantitative study of student performance. _____https://etd.ohiolink.edu/> (UMI No: 3182729)
  • Tanrıöğen, A. (Ed.) (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taşar, F. (2001). A case study of a novice college student's alternative framework and learning of force and motion (Unpublished doctoral dissertation). The Pennsylvania State University, USA. (UMI No: 3016671).
  • Tural, G. (2014). Bilimsel araştırma yapma süreci ve etik kurallar. Mustafa Metin (Ed.) Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde (471-499). Ankara: Pegem.
  • Tüzün, H. (2004). Motivating Learners in Educational Computer Games (Unpublished doctoral dissertation). Indiana University, USA. (UMI No: 3134052)
  • URL-1 (t.y.) How to write a thesis statement _____http://www.you-can-teachwriting.com/how-to-write-thesis-statement.html> (2012, Aralık 5).
  • URL-2 (t.y.). Conclusions and Recommendations _____https://www.papermasters.com/conclusions_recommendations.html> (2016, Kasım 17).
  • URL-3 (t.y.). Writing Chapter 5: Discussion And Recommendations _____http://dissertationwriting.com/thesis-dissertation-conclusion-chapter.shtml> (2016, Kasım 17)
  • URL-4 (t.y.) What is an assertion statement _____http://wiki.answers.com/Q/What_is_an_assertion_statement> (2012, Kasım 16).
  • URL-5 (t.y.). Ten steps to writing an essay _____http://www1.aucegypt.edu/academic/writers/thesis.htm > (2012, Aralık 2).
  • URL-6 (t.y.).Term papers-buy custom essays & college research paper writing. _____http://www.essaytown.com/writing/introducti on-for-a-research-paper> (2012, Kasım 6).
  • Üstdal, M., Gülbahar, K. (1997). Bilimsel araştırma nasıl yapılır nasıl yazılır? (1. baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A. Ş.
  • Walker, J. P. (2011). Argumentation in undergraduate chemistry laboratories (Unpublished doctoral dissertation). The Florida State University, USA.
  • Ward, E. K. (2009). Latent transition analysis of pre-service teachers' efficacy in mathematics and science. Yayımlanmamış Doktora Tezi. University of North Texas, USA.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğiitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23, 7-12.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79- 92.
APA HORZUM T, Şahin F, GÖK E, YURTTAŞ KUMLU G, SAHIN KALYON D, YANIŞ H, TÜZÜN Ü, HACIOĞLU Y (2016). Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?. , 489 - 521.
Chicago HORZUM TUĞBA,Şahin Feride,GÖK Emine,YURTTAŞ KUMLU Gülfem D.,SAHIN KALYON DEMET,YANIŞ HİLAL,TÜZÜN Ümmüye Nur,HACIOĞLU Yasemin Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?. (2016): 489 - 521.
MLA HORZUM TUĞBA,Şahin Feride,GÖK Emine,YURTTAŞ KUMLU Gülfem D.,SAHIN KALYON DEMET,YANIŞ HİLAL,TÜZÜN Ümmüye Nur,HACIOĞLU Yasemin Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?. , 2016, ss.489 - 521.
AMA HORZUM T,Şahin F,GÖK E,YURTTAŞ KUMLU G,SAHIN KALYON D,YANIŞ H,TÜZÜN Ü,HACIOĞLU Y Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?. . 2016; 489 - 521.
Vancouver HORZUM T,Şahin F,GÖK E,YURTTAŞ KUMLU G,SAHIN KALYON D,YANIŞ H,TÜZÜN Ü,HACIOĞLU Y Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?. . 2016; 489 - 521.
IEEE HORZUM T,Şahin F,GÖK E,YURTTAŞ KUMLU G,SAHIN KALYON D,YANIŞ H,TÜZÜN Ü,HACIOĞLU Y "Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?." , ss.489 - 521, 2016.
ISNAD HORZUM, TUĞBA vd. "Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?". (2016), 489-521.
APA HORZUM T, Şahin F, GÖK E, YURTTAŞ KUMLU G, SAHIN KALYON D, YANIŞ H, TÜZÜN Ü, HACIOĞLU Y (2016). Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 489 - 521.
Chicago HORZUM TUĞBA,Şahin Feride,GÖK Emine,YURTTAŞ KUMLU Gülfem D.,SAHIN KALYON DEMET,YANIŞ HİLAL,TÜZÜN Ümmüye Nur,HACIOĞLU Yasemin Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 36, no.3 (2016): 489 - 521.
MLA HORZUM TUĞBA,Şahin Feride,GÖK Emine,YURTTAŞ KUMLU Gülfem D.,SAHIN KALYON DEMET,YANIŞ HİLAL,TÜZÜN Ümmüye Nur,HACIOĞLU Yasemin Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.36, no.3, 2016, ss.489 - 521.
AMA HORZUM T,Şahin F,GÖK E,YURTTAŞ KUMLU G,SAHIN KALYON D,YANIŞ H,TÜZÜN Ü,HACIOĞLU Y Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 36(3): 489 - 521.
Vancouver HORZUM T,Şahin F,GÖK E,YURTTAŞ KUMLU G,SAHIN KALYON D,YANIŞ H,TÜZÜN Ü,HACIOĞLU Y Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 36(3): 489 - 521.
IEEE HORZUM T,Şahin F,GÖK E,YURTTAŞ KUMLU G,SAHIN KALYON D,YANIŞ H,TÜZÜN Ü,HACIOĞLU Y "Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, ss.489 - 521, 2016.
ISNAD HORZUM, TUĞBA vd. "Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 36/3 (2016), 489-521.