HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ

Yıl: 2016 Cilt: 52 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 17 - 27 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ

Öz:
Bu makale, Hanefîlerde şahitliğin nikâh akdindeki yeri, hukukî neticelere etkisi ve bu akitte şekil ya da rıza niteliklerinin hangilerinin baskın olduğu üzerinde duracaktır. Klasik dönem Hanefî fıkıh kitaplarında şahitler olmaksızın nikâhın in'ikad etmeyeceği ifade edilmiştir. Konuya ilişkin modern literatürde ise şahitlerin bulunması akdin in'ikad değil sıhhat şartı olarak değerlendirilmiştir. Bu; şahitliğin, akdin rüknü olan icap kabulün gerçekleşmesinde zorunlu bir unsur olmamasından ileri gelmektedir. Buna dayalı olarak şahitsiz kıyılan nikâhın bâtıl mı yoksa fâsid olarak mı değerlendirileceği tartışılmıştır. Nikâhın muamelata benzerliği göz önünde bulundurulduğunda onda bâtıl/fâsid ayrımının mevcudiyeti zorunlu olmaktadır. Bu akdin nafile ibadetten daha hayırlı olduğu dikkate alındığında ise ibadetlere benzediği, bu yüzden bâtıl/fâsid ayırımının yapılamayacağı anlaşılmaktadır. Diğer yandan bir şekil şartı olarak şahitler bulunmadığında nikâhın bâtıl olduğu kabul edildiğinde; akdin şeklî karakterinin baskın olduğu ortaya çıkmaktadır
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi

THE WHITNESSING AS A FORMAL CONDITION OF MARRIAGE IN HANAFIS AND ITS EFFECTS ON CONSTRUCTION OF CONTRACT

Öz:
This article will examine witnessing in the marriage agreement and its effects on legal results. Hanafi law books of the Classical Age say if there aren't witnesses in marriage, it will be invalid. Modern literature says that condition of validity depends on the presence of witnesses. The reason for this is that witnesses do not function as compulsory element for wedding. On this basis, whether marriages without witnesses are valid or invalid is discussed. Additionally, marriage is similar to commercial law. Considering this, it is understood that there is distinction between fasid and batil marriage. We know with certainty that marriage is more favourable than supererogatory worship. It is understood that marriage is similar to worships. Therefore, there isn't any distinction between fasid and batil marriage. Besides, witnesses function as formal condition for marriage. Considering this, if there aren't witnesses and if marriage is invalid, it is understood that marriage is only a formal contract
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Apaydın, H. Yunus, "Fesad" DİA, c. XII, s. 417-421.
  • Atar, Fahrettin, "Nikâh", DİA, c. XXXIII, s. 112-117.
  • Aydın, Mehmet Akif, İslâm Aile Hukuku, İstanbul 1985.
  • Bardakoğlu, Ali, "Butlân", DİA, c. VI, s. 476-478.
  • _______, "Fıkıh/Modern Dönem", DİA, c. XIII, s. 22-27.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Hukûk-ı İslâmiyye ve Istılâhât-ı Fıkhiyye Kâmûsu, İstanbul 1971.
  • Buhârî, Abdülaziz, Keşfü'l-esrâr, Beyrut 1997.
  • Cangir (Arı), Meryem, İslâm Hukukuna Göre Nikâhta Aleniyet ve İlan Şartı, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum 2011.
  • el-Cezîrî, Abdurrahman, el-Fıkh alâ mezâhibi'l-erbaa, Beyrut 1990.
  • Cin, Halil, İslâm ve Osmanlı Hukukunda Evlenme, Ankara 1974.
  • Derdûr, İlyas, Târîhu'l-fıkhi'l-İslâmî, Beyrut 2010.
  • Ebû Zehre, el-Ahvâlü'ş-şahsiyye, Kahire 1957.
  • _______, Akdü'z-zevâc ve âsâruhû, Kahire 1971.
  • _______, el-Milkiyye ve nazariyyetü'l-akd fi'ş-şerîati'l-İslâmiyye, Kahire 1977.
  • el-Eşgar, Ömer Süleyman, Târîhu'l-fıkhi'l-İslâmî, Amman 1990.
  • el-Hâkim eş-Şehîd, el-Kâfî, Süleymaniye Kütüphanesi, no. 580.
  • Günay, H. Mehmet, Evlenme Akdinde Batıl-Fasit Ayrımı, İstanbul 2008.
  • Halebî, İbrâhîm, Mülteka'l-ebhûr, İstanbul 1316.
  • Hallâf, Abdülvehhâb, Ahkâmü'l-ahvâli'ş-şahsiyye fi'ş-şerîati'l-İslâmiyye, Kuveyt 1990.
  • İbn Âbidîn, Reddü'l-muhtâr ale'd-dürri'l-muhtâr, Beyrut 2003.
  • İbn Nüceym, el-Bahru'r-râik, Beyrut 1997.
  • İbnü'l-Hümâm, Fethu'l-kadîr, Beyrut 2003.
  • İbnü's-Sââtî, Mecmau'l-bahreyn ve mülteka'n-neyyireyn, Beyrut 2005.
  • Kadri Paşa, el-Ahkâmü'ş-şer'iyye fi'l-ahvâli'ş-şahsiyye, Kahire 2006.
  • Karaman, Hayrettin, Mukayeseli İslâm Hukuku, İstanbul 1996.
  • _______, Anahatlarıyla İslâm Hukuku, İstanbul 1990.
  • Kâsânî, Bedâiu's-sanâi, Beyrut 2003.
  • Kudûrî, el-Muhtasar, Beyrut 1997.
  • Merginânî, el-Hidâye, Beyrut trz.
  • Mevsılî, el-Muhtâr, İstanbul 2015.
  • _______, "el-Mütâreke", Mv. F. , c. XXIX, s. 6.
  • _______, "en-Nikâh", Mv. F. , c. XLI, s. 318.
  • Molla Hüsrev, Dürerü'l-hükkâm fî şerhi gureri'l-ahkâm, İstanbul 1317.
  • Powers, Paul R. , Intent In Islamic Law Motive and Meaning in Medieval Sunni Fiqh, Leiden 2006.
  • TAZMİN ÜSLUBU VE KUR'ÂN-I KERÎM'DEKİ İŞLEVLERİ
  • Semerkandî, Tuhfetü'l-fukahâ, Beyrut 1984.
  • Serahsî, el-Mebsût, İstanbul 1983.
  • Sıddıqui, N.U.A. , Studies in Muslim Law: Batil and Fasid Marriages, Dakka 1955.
  • Şeybânî, el-Asl, tahk. Mehmet Boynukalın, Beyrut 2012.
  • Tâcüşşerîa, Vikâyetü'r-rivâye fi mesâili'l-hidâye, Riyad Ü. Kütüphanesi Yazmalar Bölümü, no. 522.
  • Tahâvî, el-Muhtasar, tahk. Ebü'l-Vefâ Efgânî, Kahire 1370.
  • Şabân, Zekiyyüddîn, el-Ahkâmü'ş-şahsiyye li'l-ahvâli'ş-şahsiyye, Kayra- van 1989.
  • Zeydan, Abdülkerim, el-Mufassal fî ahkâmi'l-mer'e ve'l-beyti'l-müslim fi'ş-şerîati'l-İslâmiyye, Beyrut 1992.
  • Zuhaylî, Vehbe, el-Fıkhu'l-İslâmî ve edilletuhû, Dımaşk 1985. TAZMİN ÜSLUBU VE
  • KUR'ÂN-I KERÎM'DEKİ İŞLEVLERİ
  • THE TAZMEEN AND IT'S
  • FUNCTIONS IN THE QURAN SÜLEYMAN TAŞ
  • DİB. İZMİR DİNÎ YÜKSEK
  • İHTİSAS MERKEZİ EĞİTİM GÖREVLİSİ
APA YILMAZ Ö (2016). HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ. , 17 - 27.
Chicago YILMAZ Ömer HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ. (2016): 17 - 27.
MLA YILMAZ Ömer HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ. , 2016, ss.17 - 27.
AMA YILMAZ Ö HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ. . 2016; 17 - 27.
Vancouver YILMAZ Ö HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ. . 2016; 17 - 27.
IEEE YILMAZ Ö "HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ." , ss.17 - 27, 2016.
ISNAD YILMAZ, Ömer. "HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ". (2016), 17-27.
APA YILMAZ Ö (2016). HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ. Diyanet İlmi Dergi, 52(3), 17 - 27.
Chicago YILMAZ Ömer HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ. Diyanet İlmi Dergi 52, no.3 (2016): 17 - 27.
MLA YILMAZ Ömer HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ. Diyanet İlmi Dergi, vol.52, no.3, 2016, ss.17 - 27.
AMA YILMAZ Ö HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ. Diyanet İlmi Dergi. 2016; 52(3): 17 - 27.
Vancouver YILMAZ Ö HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ. Diyanet İlmi Dergi. 2016; 52(3): 17 - 27.
IEEE YILMAZ Ö "HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ." Diyanet İlmi Dergi, 52, ss.17 - 27, 2016.
ISNAD YILMAZ, Ömer. "HANEFÎLERDE NİKÂH AKDİNİN ŞEKLÎ BİR ŞARTI OLARAK ŞAHİTLİK VE AKDİN İN’İKADINA ETKİSİ". Diyanet İlmi Dergi 52/3 (2016), 17-27.