Yıl: 2017 Cilt: 56 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 17 - 23 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi

Öz:
Amaç: Biyoistatistik, diş hekimliğinde araştırma tasarlanması ve uygulanması için verilerin analiz edilmesi, sonuçların yorumlanması ve yüksek kalitede yayın basılmasında büyük öneme sahiptir. Bu çalışma, diş hekimliği fakültesinde öğrenim görmekte olan lisans öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumlarını ve derse ilişkin başarılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Gereç ve Yöntem: Çalışma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Ege Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi'ndeki iki kredilik zorunlu biyoistatistik dersini alan lisans birinci sınıfta öğrenim gören 90 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerin tutumları dokuzlu likert tipinde hazırlanmış, geçerliliği ve güvenilirliği daha önceden çalışılmış olan ölçek kullanılarak belirlenmiştir. Ön test ve son test için güvenilirlik analizi yapılıp, ölçek toplamı ve ölçek alt boyutları için Cronbach Alfa katsayıları elde edilmiştir. Tutum puanlarının ve sınav notlarının normal dağılıp dağılmadığını görmek için ShapiroWilk testi kullanılmıştır. Ön test ve son test tutum ölçeği puanlarının karşılaştırılmasında, iki bağımsız grup için t-testi kullanılırken; vize ve final sınavları notları ile örnek soru puanlarının karşılaştırılmasında iki bağımlı grupta Wilcoxon İşaretli Sıra testi 0.05 anlamlılık düzeyinde kullanılmıştır. Bulgular: Cronbach Alfa katsayısı ön test için 0.67; son test için 0.68 bulunarak, ölçeğin oldukça güvenilir olduğunu belirlenmiştir. Öğrencilerin ders yılı sonundaki tutum puanlarında artışlar olduğu görülmüş, ön test ve son test tutum ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık elde edilmiştir (p=0.019). Ara sınav ve final sınavı notları arasında (p=0.097) ve her iki sınavda sorulan örnek soru puanı açısından (p=0.482) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Sonuç: Biyoistatistik dersinin işlenişi, öğrencilerin derse yönelik tutumlarını ve başarılarını olumlu yönde etkilemiştir. Bu nedenle, diş hekimliği fakültesinde okutulmakta olan biyoistatistik dersinin etkili işlendiği söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Examination of attitudes and success levels of dentistry students towards biostatistics course

Öz:
Aim: Biostatistics is of great significance for practices and research designs in dentistry to analyze data, to interpret the results and to publish high quality publications. This study conducted to assess the success and attitudes of undergraduate dental students towards biostatistics course. Materials and Methods: The study involved 90 first year dental undergraduate students enrolled in a two-credit mandatory biostatistics course in 2014-2015 at the Faculty of Dentistry, Ege University. Attitudes of the students were determined by using the nine point likert type scale. Reliability analysis for pretest and posttest was conducted and Cronbach Alpha coefficients for the points of total scale and scale sub-dimensions were obtained. Shapiro-Wilk test was used to see whether attitude scores and grades were normal. While unpaired t-test was used for comparing attitude scores of pretest and posttest; Wilcoxon signed rank test for two dependent group comparison was used to compare grades of both exams, and scores obtained from the sample question, with a significance level of 0.05. Results: The Cronbach's Alpha Coefficient was 0.67 for pretest, 0.68 for posttest; the scale has a high reliability. The students' attitude points increased at the end of the year, comparing the pretest and posttest attitude scores, a statistically significant difference was existed (p=0.019). There was no significant statistical difference between the grades of both exams (p=0.097) and the sample question (p=0.482). Conclusion: Consequently, the biostatistics course was instructed positively affected the attitudes and success levels of the students. Thus, it is possible to utter that the biostatistics course in dentistry faculty is effectively instructed.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Baloğlu M. An application of structural equation modeling techniques in the prediction of statistics anxiety among college students [tez]. Texas: Texas A&M University; 2001.
  • 2. Onwuegbuzie AJ. The dimensions of statistics anxiety: A comparison of prevalence rates among mid-southern university students. J Louisiana Educ Research 1998;23(1):23-40.
  • 3. Onwuegbuzie AJ, Seaman M. The effect of time and anxiety on statistics achievement. J Exp Psychol 1995;63(2):115-124.
  • 4. Onwuegbuzie AJ, Da Ros D, Ryan JM. The components of statistics anxiety: A phenomenological study. Focus Learn Probl Math 1997;19(4):11-35.
  • 5. Royse D, Rompf EL. Math anxiety: A comparison of social work and non social work students. J Soc Work Educ 1992;28(3):270-8.
  • 6. Mills JD. Students' attitudes toward statistics: Implications for the future. J Coll Stud 2004;38(3):349-61.
  • 7. Onwuegbuzie AJ. Attitude toward statistics assessments. Assess Eval High Educ 2000;25(4):321-39.
  • 8. Araki LT, Shultz KS. Student attitudes toward statistics and their retention of statistical concepts. In annual meeting of the Western Psychological Association; 1995. Los Angeles, CA. 9. Benson J. Structural components of statistical test anxiety in adults: An exploratory model. J Exp Educ 1989;57(3):247-61.
  • 10. Elmore PB, Lewis EL, Bay MLG. Statistics achievement: A function of attitudes and related experiences. In annual meeting of the American Educational Research Association; 1993, Atlanta, GA.
  • 11. Onwuegbuzie AJ, Wilson VA. Statistics Anxiety: Nature, etiology, antecedents, effects, and treatments--a comprehensive review of the literature. Teach High Educ 2003;8(2):195-209.
  • 12. Roberts DM, Saxe JE. Validity of a statistics attitudes survey: A follow-up study. Educ Psychol Meas 1982;42(3):907-12.
  • 13. Waters LK, Martelli T, Zakrajsek T, Popovich P. Attitudes toward statistics: An evaluation of multiple measure. Educ Psychol Meas 1988;48(4):513-6.
  • 14. Wise SL. The development and validation of a scale measuring attitudes toward statistics. Educ Psychol Meas 1985;45(2):401- 5.
  • 15. Ocakoğlu G, Ercan İ, Kaya MO, Uzabacı E, Can FE. Investigating academic veterinarians' knowledge of biostatistics: A webbased survey. Ankara Üniv Vet Fak Derg 2015;62(3):223-8.
  • 16. Nyirongo V, Mukaka M, Kalilani-Phiri L. Statistical Pitfalls in Medical Research. Malawi Med J 2008;20(1):15-8.
  • 17. Okeh U. Statistical Problems In Medical Research. East Afr J Public Health 2009;6(Suppl 1):1-6.
  • 18. Suner A, Karakülah G, Koşaner Ö, Dicle O. StatXFinder: A web-based self-directed tool that provides appropriate statistical test selection for biomedical researchers in their scientific studies. SpringerPlus 2015;4:633.
  • 19. El Tantawi MM. Factors affecting postgraduate dental students' performance in a biostatistics and research design course. J Dent Educ 2009;73(5):614-23.
  • 20. Ambrosano GMB, Reis AF, Giannini M, Pereira AC. Use of statistical procedures in Brazilian and international dental journals. Braz Dent J 2004;15(3):231-7.
  • 21. Holman SD, Wietecha MS, Gullard A, Peterson JM US Dental students' attitudes toward research and science: Impact of research experience. J Dent Educ 2014;78(3):334-48.
  • 22. IBM Corp. Released 2012. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 21.0. Armonk, NY.
  • 23. Yaşar M. İstatistiğe yönelik tutum ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniv Eğit Fak Derg 2014;36(2):59-75.
  • 24. Bland JM, Altman DG. Statistics notes: Cronbach's alpha. BMJ 1997;314(7080):572.
  • 25. Balnaves M, Caputi P. Introduction to quantitative research methods: An investigative approach, London: Sage; 2001.
  • 26. Özdamar K. Paket programlar ile istatistiksel veri analizi-1, 5.Baskı. Eskişehir: Kaan Kitabevi; 2004.
  • 27. Batra M, Gupta M, Dany SS, Rajput P. Perception of dental professionals towards biostatistics. Int Sch Res Notices 2014;28(2014):1-6.
  • 28. Polychronopoulou A, Eliades T, Taoufik K, Papadopoulos MA, Athanasiou AE. Knowledge of European orthodontic postgraduate students on biostatistics. Eur J Orthod 2011;33(4):434-40.
  • 29. Ocakoglu G, Ercan I, Gunel Karadeniz P. Knowledge of dentists about biostatistics: a worldwide survey. J Dent 2013;3(3):361-70.
  • 30. Bacanlı H. Gelişim ve Öğrenme, 7. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım; 2003.
  • 31. Demirel Ö. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, 5. Baskı. Ankara: Pegema Yayıncılık; 2003.
  • 32. Sönmez V. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, 13. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık; 2007.
APA SUNER KARAKÜLAH A, ERSOY A (2017). Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi. , 17 - 23.
Chicago SUNER KARAKÜLAH ASLI,ERSOY Assist. Prof. Dr. Esen Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi. (2017): 17 - 23.
MLA SUNER KARAKÜLAH ASLI,ERSOY Assist. Prof. Dr. Esen Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi. , 2017, ss.17 - 23.
AMA SUNER KARAKÜLAH A,ERSOY A Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi. . 2017; 17 - 23.
Vancouver SUNER KARAKÜLAH A,ERSOY A Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi. . 2017; 17 - 23.
IEEE SUNER KARAKÜLAH A,ERSOY A "Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi." , ss.17 - 23, 2017.
ISNAD SUNER KARAKÜLAH, ASLI - ERSOY, Assist. Prof. Dr. Esen. "Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi". (2017), 17-23.
APA SUNER KARAKÜLAH A, ERSOY A (2017). Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi. Ege Tıp Dergisi, 56(1), 17 - 23.
Chicago SUNER KARAKÜLAH ASLI,ERSOY Assist. Prof. Dr. Esen Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi. Ege Tıp Dergisi 56, no.1 (2017): 17 - 23.
MLA SUNER KARAKÜLAH ASLI,ERSOY Assist. Prof. Dr. Esen Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi. Ege Tıp Dergisi, vol.56, no.1, 2017, ss.17 - 23.
AMA SUNER KARAKÜLAH A,ERSOY A Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi. Ege Tıp Dergisi. 2017; 56(1): 17 - 23.
Vancouver SUNER KARAKÜLAH A,ERSOY A Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi. Ege Tıp Dergisi. 2017; 56(1): 17 - 23.
IEEE SUNER KARAKÜLAH A,ERSOY A "Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi." Ege Tıp Dergisi, 56, ss.17 - 23, 2017.
ISNAD SUNER KARAKÜLAH, ASLI - ERSOY, Assist. Prof. Dr. Esen. "Diş hekimliği öğrencilerinin biyoistatistik dersine yönelik tutumları ve başarı durumlarının incelenmesi". Ege Tıp Dergisi 56/1 (2017), 17-23.