Yıl: 2013 Cilt: 28 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1 - 15 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği

Öz:
İlköğretim okullarında, okul yaşamı kalitesini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmaya, Van il merkezindeki resmi ilköğretim okullarının 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören 430 öğrenci katılmıştır. Veriler, Ainley ve Bourke (1992) tarafından geliştirilen "okul yaşamı kalitesi" ölçeğinin uyarlanması sonucu elde edilen "ilköğretim okullarında okul yaşamı kalitesi ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre "fırsat ve başarı, sosyal bütünleşme, genel doyum ve öğretmen" alt boyutlarında değerlendirilen okul yaşamı kalitesi, fırsat ve başarı alt boyutunda hiç ve diğer alt boyutlarda çok az düzeyinde algılandığı belirlenmiştir. 8. sınıf öğrencilerinin genel doyum ve öğretmen algıları 7. sınıflara göre daha olumludur. Kız öğrencilerin öğretmen alt boyutuna ilişkin algıları erkek öğrencilere göre daha olumludur. Sınıf mevcuduna göre, 26-30 kişilik ve 41-45 kişilik sınıflar, 46 ve üzeri sınıflara göre daha az genel doyum algısına sahip olmuşlardır. Sınıf mevcuduna göre, 36-40 kişilik sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin hem daha az ve hem de daha çok öğrencili sınıflara göre algılarının daha olumlu olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

School Life Quality at Primary Schools: Case of Van Province

Öz:
Identifying the perceptions of the 7th and 8th year primary-school students in relation to their school-life quality studying at public schools at Van, 430 students participated to the study. Data were collected using adapted version (called school-life quality at primary schools) of Ainley and Bourke's (1992) 'school-life quality' scale. At school-life quality, dimensions named opportunity and success, social-integration, general-satisfaction, and teacher, students 'never' perceive at the opportunity and success dimension, whereas they 'rarely' perceive at the remaining dimensions. 8th grade students' perceptions on general satisfaction dimension are more positive than the perceptions of 7th grades'. Female students' perceptions at the teacher dimension are more positive than male students'. In terms of class-size, students studying at 26-30 and 36-40 class-sizes have less positive perceptions than the students studying at 46-over class-sizes. Additionally, students studying at 36-40 class sizes are more positive than the students studying at more or less class-size students.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ainley, J., & Bourke, S. (1992). Student views of primary schooling. Research Papers in Education - Policy and Practice. 7, 107-128.
  • Balcı, A. (1997). Sosyal bilimlerde araştırma; yöntem, teknik ve ilkeler (2. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bilgiç, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinde okul yaşam kalitesi algısının arkadaşlara bağlılık ve empatik sınıf atmosferi değişkenleriyle ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Epstein J. L., & McPartland, J. M. (1976). The concept and measurement of the quality of school life. American Educational Research Journal, 13, 15-30.
  • Genç, Ö. (2002). Doğu anadolu bölgesi ekonomik ve sosyal durum raporu. Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. [Çevrimiçi: http://www.kalkinma.com.tr/data/file/raporlar/ESA/GA/2002-GA/GA-02-02-09_DAB.PDF], Erişim tarihi: 09.10.2013.
  • Gordon, C.F.(2010). School belonging: An exploration of secondary students' perceptions of life at school. Unpublished doctoral dissertation, University of Washington.
  • İnal, U. (2009). Adana il sınırları içerisindeki yatılı ilköğretim bölge okullarında bulunan öğretmen ve öğrencilerin okul yaşamı kalitesi algılarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Jenkins, B. J. (1997). The relationship between the quality of school life and students' perception of power in middle schools. Unpublished doctoral dissertation, University of New Orleans.Karatzias, A., Power, K. G., & Swanson, V. (2010). Quality of school life: Development and preliminary
  • standardization of an instrument based on performance indicators in Scottish secondary schools. School Effectiveness and School Improvement, 12, 265-284.
  • Linnakylä, P. & Brunell, V. (1996). "Quality of school life In the finnish and swedish speaking schools in finland," in M. Binkley, K. Rust ve T. Williams (Eds.) Reading Literacy In An International Perspective, (pp. 203 - 217).
  • U.S. Department of Education Office of Educational Research and Improvement NCES 97-875. Washington, DC: NCES. Retrieved April 12, 2011 from nces.ed.gov/pubs97/97875.pdf
  • Lunenburg F. C., & Schmidt, L. J. (1989). Pupil control ideology, pupil control behavior and the quality of school life. Journal of Research and Development in Education, 22, 36-44.
  • MEB (2011). Milli eğitim istatistikleri, örgün eğitim 2010-2011. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • MEB EĞİTEK (2008). 2008 Yılı orta öğretim kurumları sınavı türkçe-matematik sınavı ve matematik-fen sınavı ağırlıklı standart puan ortalamasına göre illerin başarı sıralaması. [Çevrim-içi: http://oges.meb.gov.tr/oks/docs/2008oksista/03_TM%20Puan%20%C4%B0l%20Ortalamalar%C4%B1.pdf.], Erişim tarihi: 12.04.2011.
  • MEB EĞİTEK (2009). 2009 Ortaöğretime geçiş sistemi OYP ortalamalarına göre il başarı sıraları. [Çevrim-içi: http://oges.meb.gov.tr/stats/2009/07_2009%20OYP%20Ortalamasına%20Göre%20İl%20Başarı%20Listesi.pdf], Erişim tarihi: 12.04.2011.
  • Maele, D.V. & Houtte, M.V. (2010). The quality of school life: Teacher-student trust relationships and the organizational school context. Social Indicators Research, 100(1), 85-100
  • Mok, M. & Flynn, M. (1997). Does school size affect quality of school life? Issues in Educational Research, 7 (1), 69- 86.
  • Mok, M. & Flynn, M. (1997). Determinants of students' quality of school life: A path model. Learning Environments Research, 5, 275-300.
  • Pang, N.S.(1999). Students' quality of school life in bard 5 schools. Asian Journal of Counselling, 6(1), 79-106.
  • Petersen, L. (1997). Stop think do: Programs for developing children's social and learning skills in schools. International School Psychology 20th Annual Colloquium, pp.228-232. Melbourne: University of Melbourne.
  • Sarı, M. (2006). Okul yaşamı kalitesi: Tanımı, değişkenleri ve ölçülmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(32), 139-151.
  • Sarı, M., Ötünç, E. ve Erceylan, H. (2007). Liselerde okul yaşam kalitesi, Adana ili örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13(50), 297-320.
  • Tangen, R. (2009). Conceptualising quality of school life from pupils' perspectives: A four-dimensional model. International Journal of Inclusive Education, 13(8), 829-844.
  • U.S. Environmental Protection Agency (1973) The quality of life concept: A potential new tool for decision-makers.
  • Office of Research and Monitoring, Environmental Studies Division, March. Williams, T. & Batten, M. (1981). The quality of school life. Hawthorn: ACER.
  • Verkuyten, M. & Thijs, J. (2002). School satisfaction of elementary school children: The role of performance, peer relations, ethnicity and gender. Social Indicators Research,.59, 203-228
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim okulu 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 485-490
APA ERDEN A, ERDEM M (2013). İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği. , 1 - 15.
Chicago ERDEN Ali,ERDEM MUSTAFA İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği. (2013): 1 - 15.
MLA ERDEN Ali,ERDEM MUSTAFA İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği. , 2013, ss.1 - 15.
AMA ERDEN A,ERDEM M İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği. . 2013; 1 - 15.
Vancouver ERDEN A,ERDEM M İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği. . 2013; 1 - 15.
IEEE ERDEN A,ERDEM M "İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği." , ss.1 - 15, 2013.
ISNAD ERDEN, Ali - ERDEM, MUSTAFA. "İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği". (2013), 1-15.
APA ERDEN A, ERDEM M (2013). İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 1 - 15.
Chicago ERDEN Ali,ERDEM MUSTAFA İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 28, no.3 (2013): 1 - 15.
MLA ERDEN Ali,ERDEM MUSTAFA İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.28, no.3, 2013, ss.1 - 15.
AMA ERDEN A,ERDEM M İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 28(3): 1 - 15.
Vancouver ERDEN A,ERDEM M İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 28(3): 1 - 15.
IEEE ERDEN A,ERDEM M "İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, ss.1 - 15, 2013.
ISNAD ERDEN, Ali - ERDEM, MUSTAFA. "İlköğretim Okullarında Okul Yaşamı Kalitesi: Van İli Örneği". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 28/3 (2013), 1-15.