Yıl: 2014 Cilt: 29 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 115 - 128 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler

Öz:
Bu çalışmada, Eğitim Fakültesi'nde Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerinde görev alacak uygulama öğretmenlerinin hangi ölçütlere göre seçildiğinin belirlenmesi, bu süreçte karşılaşılan sorunların tanımlanması ve seçim sürecinin daha nitelikli olması için önerilerin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, araştırma probleminin bir durum çalışması bağlamında incelenmesi uygun görülmüştür. Araştırmada incelenen durum 'Eğitim Fakültesi Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerinin uygulama öğretmenlerinin seçim süreci'dir. Çalışma kapsamında uygulama öğretmeninin seçiminde aktif rol oynayan mevcut üniversite koordinatörü ve üniversite koordinatör yardımcıları, 2005'ten bu yana bu uygulama öğretmenlerinin seçim sürecinde görev alan iki eski üniversite koordinatörü, mevcut İl Milli Eğitim Müdürlüğü koordinatörü ve uygulama öğretmenlerinin seçim sürecinde aktif rol alan 4 okul müdürü ve 7 öğretmenle görüşme yapılmıştır. Görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda uygulama öğretmenlerinin seçim sürecinde hangi ölçütlerin göz önünde bulundurulduğu (Öğrenci ve uygulama öğretim elemanının informal dönütleri, okul ve Üniversite kordinatörünün informal görüşleri vb.), bu süreçte hangi sorunlarla karşılaşıldığı (Seçimin okul yönetiminden bağımsız yapılması, öğretmenler arasında adaletsizlik algısının oluşması vb.) betimlenmiş ve katılımcıların seçim süreci ile ilgili önerilerine (Kurumlar arası [il, okul, bölümler ve üniversite koordinatörleri] iş birliği ve koordinasyon yapılması, öğretmen performansına dayalı seçim vb.) yer verilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Assigning the Practice Teachers for School Experience and Teaching Practice Courses: Criteria, Challenges and Suggestions

Öz:
This study aimed to investigate the criteria for assigning the practice teachers who are to supervise the senior prospective teachers during school experience and practice courses; the problems faced during the process; and suggestions for improving the assignment process. The study was designed as a case study. The case studied was specified as the 'assignment process of practice teachers for school experience and practice courses conducted at faculty of education". Semi-structured interviews were conducted with one university coordinator and two assistant coordinators currently taking active part in the process, two former university coordinators successively served since 2005, current coordinator of provincial directorate general of national education, four school principals taking active role in the assignment process, and seven teachers. The results of the study revealed certain criteria used for assigning practice teachers [e.g. Informal feedback from students and faculty mentors, Informal views of school and university coordinators], the problems faced during the process [e.g. Making assignments disregarding the school administration, Creating a feeling of injustice among teachers], and suggestions by the participants about the assignment process [e.g. Cooperation and coordination between institutions (among province, school, department and university coordinators), assignment based on the practice teacher's performance].
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bilgin Aksu, M. (2004). Fakülte - okul işbirliği semineri ve uygulama sürecinin değerlendirilmesi: Malatya ili örneği.
  • XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Cansaran, A., İdil, Ö. ve Kalkan, M. (2006). Fen bilgisi eğitimi anabilim dallarındaki "Okul Deneyimi" uygulamalarının değerlendirilmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 83-99.
  • Cohen, E., Hoz, R., & Kaplan, H. (2013). The practicum in preservice teacher education: a review of empirical studies. Teaching Education, 24(4), 345. doi:10.1080/10476210.2012.711815
  • Ergün, M. ve Özdaş, A. (1999). Okul gözlemi ve uygulama çalışmalarının öğretmen adayları üzerindeki etkisi. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3. [http://www.egitim.aku.edu.tr/ergunoz.htm] Erişim tarihi: 01.04.2014.
  • Ermiş, H., Uygun, K. ve İnel, Y. (2010). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Okul Deneyimi II Dersi etkinliklerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya-Turkey.
  • Gürbüztürk, O., Gürleyük G. C., ve Özgan Sucu, H. (2014). Sınıf öğretmenliği programında okul deneyimi dersi etkinlikleri gerçekleştirme durumları. İlköğretim Online, 13(3), 899-915.
  • Harmandar, M., Bayrakçeken, S., Kıncal, R.Y., Büyükkasap, E. ve Kızılkaya, S. (2000). Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde okul deneyimi uygulaması ve sonuçlarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi. 148, 3-6.
  • Ingleby, E. (2014) Developing reflective practice or judging teaching performance? The implications for mentor training. Research in Post-Compulsory Education, 19(1), 18-32.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 1-14.
  • Kılıç, A. ve Gödek Altuk, Y. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının okul deneyimi derslerine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 41-70.
  • Kılınç, A. ve Salman, S. (2007). Okul deneyimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 23-35.
  • Kiraz, E., ve Yıldırım, S. (2007). Enthusiasm vs. experience in mentoring: A comparison of turkish novice and experienced teachers in fulfilling supervisory roles. Asia Pacific Education Review, 8(2), 250-261.
  • MEB, (1998a). Öğretmen adaylarının milli eğitim bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. Tebliğler Dergisi, Ekim, 1998/2493.
  • MEB, (1998b). Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen ve yöneticilerinin ders ve ek ders saatlerine ilişkin esaslar. [http://mevzuat.meb.gov.tr/html/23555_0.html] Erişim tarihi: 05.04.2014.
  • Sarıtaş, M. (2007). Okul Deneyimi I uygulamasının aday öğretmenlere sağladığı yararlar konusundaki görüşlerin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 121-143.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N. ve Kayılı, G. (2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-152.
  • Sevim, S. ve Ayas, A. (2002). Okul Deneyimi-I etkinliklerinin yeniden düzenlenmesi ve etkililiği. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Kongre Özetleri, ODTÜ, Ankara.
  • Sezer, A. (2010) Okul deneyimi. İ.H.Demircioğlu (Ed.) Aday öğretmenler için okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması (s.19-65), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Smith, K., & Lev-Ari, L. (2005). The place of the practicum in pre-service teacher education: the voice of the students. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 33(3), 289-302.
  • Şad, S.N. (2010). Theory-practice dichotomy: Prospective teachers' evaluations about teaching English to young learners. The Journal of Language and Linguistic Studies, 6(2), 22-53.
  • Turgut, M., Yılmaz, S. ve Firüzan, A. R. (2008). Okul deneyimi uygulama sürecinin değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. Üniversite ve Toplum Dergisi, 8(2), 1-26
  • Yapıcı, Ş. ve Yapıcı, M.(2004). Öğretmen adaylarının Okul Deneyimi I dersine ilişkin görüşleri. İlköğretim-Online, 3(2), 54-59.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
APA Göktaş Ö, Şad S (2014). Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler. , 115 - 128.
Chicago Göktaş Özlem,Şad Süleyman Nihat Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler. (2014): 115 - 128.
MLA Göktaş Özlem,Şad Süleyman Nihat Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler. , 2014, ss.115 - 128.
AMA Göktaş Ö,Şad S Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler. . 2014; 115 - 128.
Vancouver Göktaş Ö,Şad S Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler. . 2014; 115 - 128.
IEEE Göktaş Ö,Şad S "Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler." , ss.115 - 128, 2014.
ISNAD Göktaş, Özlem - Şad, Süleyman Nihat. "Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler". (2014), 115-128.
APA Göktaş Ö, Şad S (2014). Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 115 - 128.
Chicago Göktaş Özlem,Şad Süleyman Nihat Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 29, no.4 (2014): 115 - 128.
MLA Göktaş Özlem,Şad Süleyman Nihat Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.29, no.4, 2014, ss.115 - 128.
AMA Göktaş Ö,Şad S Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 29(4): 115 - 128.
Vancouver Göktaş Ö,Şad S Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 29(4): 115 - 128.
IEEE Göktaş Ö,Şad S "Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, ss.115 - 128, 2014.
ISNAD Göktaş, Özlem - Şad, Süleyman Nihat. "Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 29/4 (2014), 115-128.