Yıl: 2014 Cilt: 11 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 109 - 124 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Çalışmada annelerin mükemmeliyetçilik ve ebeveynlik özyeterlikleri arasındaki ilişki çalışma durumları, yaşları ve eğitim seviyeleri açısından incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, 1-3 yaş grubunda çocukları bulunan anneler oluştururken; çalışmanın örneklemini ise, Konya ilinde 1-3 yaş grubunda çocuğu bulunan 139 anne oluşturmaktadır. Çalışmada "Anne-Babalık Becerilerinde Özyeterlik Ölçeği ve Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği" kullanılmıştır. Çalışma, genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modelindedir. Annelerin mükemmeliyetçilik ve özyeterlik düzeyleri çalışma durumlarına göre "Bağımsız Gruplar t-testi" ile analiz edilirken, yaşlara ve eğitim düzeylerine göre "Kruskal Wallis Testi" ile analiz edilmiştir. 1-3 yaş arasında çocuğu olan annelerin mükemmeliyetçiliği ile özyeterlik düzeyleri arasındaki ilişki ise "Pearson Korelâsyon Katsayısı Testi" ile incelenmiştir. Annelerin mükemmeliyetçilik ve özyeterlik düzeyleri ile çalışma durumları, yaşları ve eğitim düzeyleri açısından anlamlı farklılıklar elde edilmiştir. Ayrıca annelerin mükemmeliyetçilikleri ile özyeterlik düzeyleri arasında yüksek düzeyde ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur
Anahtar Kelime:

THE RESEARCH OF THE RELATIONSHIP BETWEEN SELF-EFFICACY AND PERFECTIONISM OF MOTHERS IN PARENTING SKILLS WHOSE CHILDREN ARE AT THE AGES OF 1-3

Öz:
In the present study, the relationship between perfectionism and parenting self-efficacy is investigated in terms of mother’s professions, ages and levels of education. While the population of the study consists of mothers with 1-3 year-old children, the study sample consists of 139 mothers with 1-3 year-old children from the province of Konya. In the present study the "Literacy Parenting Self-Efficacy Scale and the Multidimensional Perfectionism Scale" are applied. This study was designed with the screening model. The Independent samples T-test was used to analyze the perfectionism and self-efficacy levels of the mothers in terms of occupation while age and education level was analyzed the "KruskalWallis Test". The relationship between mothers’ perfectionism and self-efficacy levels was analyzed the "Pearson Correlation Coefficient Test". Significant differences were found in perfectionism and selfefficacy levels of mothers in terms of mother's profession, age and education. Besides, a significant and strong relationship was found between mother's perfectionism and their self-efficacy levels
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksoy, V. H. ve Diken, İ. (2009). “Annelerin ebeveynlik öz yeterlik algıları ile gelişimi risk araştırmalara bir bakış”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 10 (1), 59-68.
  • Ann, P. K., & Terry, B. H. (2003). “Teaching parents new skills to support their young children’s development”. Infants and Young Children. January–March
  • 16(1), 9–21. http://depts. washington.edu/isei/review/response_kaiser.htm (Erişim Tarihi:20.01.2012).
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: NY.
  • Blankstein, K. R., Flett, G. L., Hewitt, P. L. & Eng, A.(1993). “Dimensions of perfectionism and irrational fears: An examination with the fear survey Schedule”. Personality and Individual Differences, 15 (3), 323-328. http://www.sciencedirect. com/science/article/(Erişim Tarihi: 15.01.2012).
  • Burns, D. D. (1980).”The perfectionist's script for self-defeat”. Psychology Today, 41 (34), 70–76. http://ecap.crc.illinois.edu/eecearchive (Erişim Tarihi: 18.01.2012).
  • Cohen, S. & Bromet, E. (1992). “Maternal predictors of behavioral disturbance in preschool children: a research note”. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 33 (5), 941–946.
  • Coleman, P. K. & Karraker, K. H. (1997). “Self-efficacy and parenting quality: findings and future applications”. Developmental Review, 18, 47-85.
  • Elibol, F. (2007). 12-36 aylar arasında çocukları olan annelere verilen grup eğitiminin annelerin anne-babalık görevlerinde öz yeterliliklerine yönelik katkısının incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Elibol, F., Mağden, D., ve Alpar, R. (2007). “Anne babalık becerilerinde özyeterlik ölçeği’nin (1-3 yaş) geçerlik ve güvenirliği”. Toplum Hekimliği Bülteni, 26
  • (3), Eylül-Aralık. http://www. thb.hacettepe.edu.tr/arsiv/2007/cilt26-3.php (Erişim Tarihi:20.01.2012).
  • Enns, M. W., & Cox, B. J. (2002). “The nature and assessment of perfectionism: a critical analysis”. (Ed: G. Flett, P. Hewitt). Perfectionism: Theory, Research and Treatment. Washington: American Psychological Association, pp.33- 62. DOI:10.1037/10458-002
  • Enns, M. W., Cox, B. J., Sareen, J., & Freeman, P. (2001). “Adaptive and maladaptive perfectionism in medical students: a longitudinal investigation”, Medical Education, 35, 11, 1034-1042.
  • Erkan, S. (2010). “Aile ve aile eğitimi ile ilgili temel kavramlar “(1. Baskı ) (Ed.
  • Z. F. Temel), Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Döneminde Aile Katılım Çalışmaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Farkas, C., & Valdés, N. (2010). “Maternal stress and perceptions of selfefficacy in socioeconomically disadvantaged mothers: an explicative model”. Infant Behavior & Development, 33, 654–662.
  • Freud, S. (1959). Inhibitons, symptoms and anxiety. The Standart Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, London: Hogarth, 20.
  • Frost, R. O., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1991). “The development of perfectionism: a study of daughters and their parents”. Cognitive Therapy and Research, 15, 469-489. http://link. springer.com/article/ (Erişim Tarihi:10.06.2013).
  • Güler, T. (2009). “Okul öncesi eğitimde ailenin önemi ve okul aile işbirliği”. (Editör: G. Haktanır). Okul Öncesi Eğitime Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık, s. 295-322.
  • Hassan, S. (2010). Perfectionism, distress tolerance, emotional self-efficacy, and psychological distress: an analysis of emotional perfectionism. The Degree of Master of Arts Graduate Program in Psychology York University Toronto, Ontario.
  • Hess, C. R. Teti, D. M., & Hussey B. (2004). “Self-efficacy and parenting of high-risk infants: the moderating role of parent knowledge of infant development”. Journal of Applied Developmental Psychology, 25 (4), 423-437.
  • Hewitt, P. L. & Flett, G. L. (1991b). “Perfectionism in the self and social context: Conceptualization, assesment and association with psychopathology”.
  • Journal of Personality and Social Psychology, 60, 456-467. Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991a). “Dimensions of perfectionism in unipolar depression”. Journal of Abnormal Psychology, 100 (1), 98-101.
APA YILDIZ ÇİÇEKLER C, GİRGİN BÜYÜKBAYRAKTAR Ç, KONUK ER R, ALAKOC PIRPIR D (2014). 1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. , 109 - 124.
Chicago YILDIZ ÇİÇEKLER CANAN,GİRGİN BÜYÜKBAYRAKTAR ÇAĞLA,KONUK ER Rukiye,ALAKOC PIRPIR DEVLET 1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. (2014): 109 - 124.
MLA YILDIZ ÇİÇEKLER CANAN,GİRGİN BÜYÜKBAYRAKTAR ÇAĞLA,KONUK ER Rukiye,ALAKOC PIRPIR DEVLET 1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. , 2014, ss.109 - 124.
AMA YILDIZ ÇİÇEKLER C,GİRGİN BÜYÜKBAYRAKTAR Ç,KONUK ER R,ALAKOC PIRPIR D 1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. . 2014; 109 - 124.
Vancouver YILDIZ ÇİÇEKLER C,GİRGİN BÜYÜKBAYRAKTAR Ç,KONUK ER R,ALAKOC PIRPIR D 1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. . 2014; 109 - 124.
IEEE YILDIZ ÇİÇEKLER C,GİRGİN BÜYÜKBAYRAKTAR Ç,KONUK ER R,ALAKOC PIRPIR D "1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ." , ss.109 - 124, 2014.
ISNAD YILDIZ ÇİÇEKLER, CANAN vd. "1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ". (2014), 109-124.
APA YILDIZ ÇİÇEKLER C, GİRGİN BÜYÜKBAYRAKTAR Ç, KONUK ER R, ALAKOC PIRPIR D (2014). 1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 109 - 124.
Chicago YILDIZ ÇİÇEKLER CANAN,GİRGİN BÜYÜKBAYRAKTAR ÇAĞLA,KONUK ER Rukiye,ALAKOC PIRPIR DEVLET 1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, no.26 (2014): 109 - 124.
MLA YILDIZ ÇİÇEKLER CANAN,GİRGİN BÜYÜKBAYRAKTAR ÇAĞLA,KONUK ER Rukiye,ALAKOC PIRPIR DEVLET 1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.11, no.26, 2014, ss.109 - 124.
AMA YILDIZ ÇİÇEKLER C,GİRGİN BÜYÜKBAYRAKTAR Ç,KONUK ER R,ALAKOC PIRPIR D 1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014; 11(26): 109 - 124.
Vancouver YILDIZ ÇİÇEKLER C,GİRGİN BÜYÜKBAYRAKTAR Ç,KONUK ER R,ALAKOC PIRPIR D 1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014; 11(26): 109 - 124.
IEEE YILDIZ ÇİÇEKLER C,GİRGİN BÜYÜKBAYRAKTAR Ç,KONUK ER R,ALAKOC PIRPIR D "1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ." Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, ss.109 - 124, 2014.
ISNAD YILDIZ ÇİÇEKLER, CANAN vd. "1-3 YAŞ ARASINDA ÇOCUĞU BULUNAN ANNELERİN ÖZYETERLİKLERİ İLE MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ". Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/26 (2014), 109-124.