Yıl: 2016 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 151 - 167 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ

Öz:
Teknolojinin eğitimde kullanımının belirgin derecede artmaya başladığı 60'lı yıllardan itibaren üretime yönelik dilsel becerilerin de yabancı dil derslerindeki konumu belirgin bir şekilde değişime uğramıştır. Dinleme becerilerinin önemi çerçevesinde yapılan saygın araştırmalar ve ardından konuşma becerisinin derslerdeki yeni konumu konusundaki yaklaşımlar söz konusu teknolojik gelişmelere paralel olarak özel bir anlam kazanmıştır. 50'li yılların ortalarından itibaren kasetler, CD'ler, videolar, v.b. derste vazgeçilmez kullanım imkânları ve alıştırma tiplerini beraberinde getirmiştir. Bu yenilikler yabancı dil dersleri alanında da farklı araştırmalara imkân sunmuştur. Bugün yabancı dil eğitimi alanındaki yeni araştırmalara göre dil öğrenme sürecinin kavrayıştan başlayarak, işleme ve üretmeye doğru ilerleyen bir dilsel yetiler bütünü olduğu söylenebilir. Bu tespitten yola çıkarak bu çalışmada "Sesli Kitaplar" araştırma nesnesi olarak ele alınmış ve analitik bir çalışma yapılmıştır. Sesli kitapların araştırma nesnesi olarak seçilmesinin sebebi ise hem yazılı içeriğe sahip olması, hem de bunu destekleyici bir dinleme CD'si ya da ses dosyası kullanımının mümkün olmasıdır. Aynı zamanda bu bileşim ile öğrenciler okuma, dinleme ve konuşma becerilerini eş zamanlı olarak ilerletme ve uygulama gibi yeni bir imkana da sahip olmaktalar. Bu çalışmada incelenen konu, dil derslerinde dinleme kitaplarının kullanım olanakları ve sesli kitaplardaki yazınsal metinlerin duyma-okuma destekli materyal olarak dil dersleri için özellikle sözel becerilerin gelişimi açısından faydalı olup olamayacağı ya da nasıl faydalı olabileceği konusunda fikirler dile getirmektir. Dolayısıyla çalışmanın asıl amacı aynı zamanda yazınsal metin olarak bu tarz kitapların dinleme CD'si desteği ile bir paralellik içerisinde okuma ve belki de konuşma dersleri içerisinde yer bulup bulamayacaklarını tartışmaktır
Anahtar Kelime:

THE EFFECTIVENESS AND AVAILABILITY OF AUDIO BOOKS IN READING COURSES AS A LITERARY PRODUCT

Öz:
The position of production-oriented linguistic skills in foreign language courses has undergone a change in a remarkable way since 60s when the usage of technology in education increased significantly. The reputable researches conducted in the frame of the importance of listening skills and approaches about the new position of speaking skill in courses have gained a special meaning in parallel with aforementioned technological developments. Cassettes, CDs, videos, etc... have brought about essential usage opportunities and exercise types in courses since mid-50s. These innovations have also provided possibilities for different researches in the field of foreign language courses. Today, according to new researches in the field of foreign language education it can be said that language learning process is the fullest extent of linguistic skills starting from comprehension and moving into processing and production. Based on this evaluation, ‘’Audio Books’’ has been handled as the research object and an analytical study has been done in this work. The reason of determining audio books as the research object is that they both have a written content and are suitable for using with supporting listening CDs or sound files. Students have got a new opportunity such as improving and applying their reading, listening and speaking skills simultaneously with this combination at the same time. Of course this subject can be interpreted differently from various perspectives. Yet, the subject matter in this study is the usage possibilities of listening books in language courses and especially subject-focused disputable reading courses because of the aforementioned points above. So, critical questions have been asked about whether literary texts in audio books will be beneficial especially in the aspect of the development of oral skills for language courses as a listening-reading supported material or how they can be beneficial in this study. Therefore, the main target of the study is to discuss whether such kind of books can find a place in reading and maybe in speaking courses in parallel with the support of listening CDs as literary texts at the same time or not
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Dittrich, Roland ve Rosche, Patrick, "Haifische in der Spree", Berlin: Cornelsen Verlag, 2016.
  • Scherling, Theo ve Burger, Elke, "Leo & Co. Schöne Ferien", Berlin & München: Langenscheidt, 2008.
  • Werner, Sabine, "Albert Einstein", Genua: Cideb, 2016.
  • Aslan, Erdal, "Türkiye Cumhuriyeti'nin İlk Ders Kitapları", Eğitim ve Bilim, Cilt 35, Sayı 158, 2010, ss. 215-231.
  • Asutay, Hikmet / Göçerler, Harun / Demir, Meryem / Atik, Oktay / Öğretmen, Semra ve Eyri, Semra, "Adjustment of literary texts into courses through new medias", 10. International Balkan Congress on Education and Science: Education and Globalization (17-19 September), Ohrid: BM-ABA-Strumica, 2015, s. 120.
  • Bachmann, Katharina, "Integriertes Fertigkeitentraining im DaF-Unterricht durch Einsatz interaktiver Web 2.0 - Anwendungen und Apps.", Yayımlanmamış Yüksek Lisans Bitirme Tezi. Jena: Friedrich- Schiller Üniversitesi, Felsefe Fakültesi, 2014, s. 27.
  • Binczek, Natalie ve Jäger - Epping, Cornelia, "Literatur und Hörbuch", Text + Kritik, Sayı 196, 2012, ss. 46-59.
  • Cortes, Valencia, Sonja, "Hörbücher im Deutsch-als-FremdspracheUnterricht", Yayımlanmamış Yüsek Lisans Tezi. Viyana: Viyana Üniversitesi, 2013, ss. 1-3.
  • Durukafa, Gönül, "Ders Kitabı Analizi ve Analiz Ölçütleri", Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi. Çanakkale, 2000, s. 211.
  • Ehlers, Swantje, "Lesen als Verstehen", Kassel: Langenscheidt, 1992.
  • Ernst, Thomas, "Popliteratur", Hamburg: Rotbuch Verlag, 2001.
  • Gailberger, Steffen, "Lesen durch Hören: Leseförderung in der Sek. I mit Hörbüchern und neuen Lesestrategien", Weinheim & Basel: Beltz, 2011.
  • German, Heide, "Marktüberblick: Hörspiele, Hörbücher für Kinder", İçinde: kjl&m, forschung.schule.bibliothek, 60. Jahrgang, Sayı 3, 2008, ss. 11-18.
  • Göçerler, Harun, "Effective Use of Smart Board and Smart Phones With Regards to Reading Studies in Foreign Language Courses", 10. International Balkan Congress on Education and Science: Education and Globalization (17-19 September), Ohrid: BM-ABA-Strumica, 2015, s. 181.
  • Neuner, Gerhard ve Hunfeld, Hans, "Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts", Berlin: Langenscheidt, 1993.
  • Hachenberg, Katja, "Hörbuch": Überlegungen zu Ästhetik und Medialität akustischer Bücher. İçinde: K. Hachenberg, P. Seibert (Hg.): Literatur hören. Stuttgart: Klett, 2004, ss. 29-38.
  • Kröhnová, Daniela, "Popliteratur und Textarbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache", Yayımlanmamış Yüsek Lisans Tezi. Brünn: Masaryk Üniversitesi, Felsefe Fakültesi, 2008, s. 9.
  • Oberrauch, Ruth, "Appetit auf Lesen", Bozen: Folio Verlag, 2006. Ortmann, Sabrina, "Netz Literatur Projekt: Entwicklung einer neuen
  • Literaturform von 1960 bis heute", Berlin: berlinerzimmer.de., 2001. Rühr, Sandra, "Geschichte und Materialität des Hörbuchs", İçinde: Häusermann, J., Janz-Peschke, K. ve Rühr, S.: Das Hörbuch. Medium – Geschichte – Formen. Konstanz: UVK., 2010, ss. 59-138.
  • Tezci, Erdoğan ve Gürol, Aysun, "Oluşturmacı Öğretim Tasarımı ve Yaratıcılık", The Turkish Online Journal of Educational Technology, Cilt 2, Sayı 1, 2003, ss. 50-55.
  • Travkina, Elena, "Zur Arbeit mit dem Hörbuch im Phonetik-Unterricht", Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 12. Jahrgang, Sayı 2, 2007, ss. 16-31.
  • Weeg, Hilde, "Im Haus der Sprache. Zum Verhältnis von Hören und Sprechen". İçinde: V. Bernius ve P. Kemper, Erlebnis Zuhören. Eine Schlüsselkompetenz wiederentdecken, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2007, ss. 155-167.
  • Yücel, Seyhan, Mukadder / Göçerler, Harun ve Demir, Meryem, "Interkulturelles Lernen durch den Whiteboard-Einsatz als Zusatzmaterial", Humanitas Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 3, Sayı 5, 2015, ss. 229-242.
  • "Audibooks Magazin", http://www.audiobooks.at/books.start.asp , (04.09.2015).
  • Blyton, Enid, "Audioteka einfach gute Geschichten" http://audioteka.com/de/search/author?query=Enid+Blyton , (03.07.2016).
APA Göçerler H, ASUTAY H (2016). YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ. , 151 - 167.
Chicago Göçerler Harun,ASUTAY HIKMET YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ. (2016): 151 - 167.
MLA Göçerler Harun,ASUTAY HIKMET YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ. , 2016, ss.151 - 167.
AMA Göçerler H,ASUTAY H YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ. . 2016; 151 - 167.
Vancouver Göçerler H,ASUTAY H YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ. . 2016; 151 - 167.
IEEE Göçerler H,ASUTAY H "YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ." , ss.151 - 167, 2016.
ISNAD Göçerler, Harun - ASUTAY, HIKMET. "YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ". (2016), 151-167.
APA Göçerler H, ASUTAY H (2016). YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 151 - 167.
Chicago Göçerler Harun,ASUTAY HIKMET YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18, no.2 (2016): 151 - 167.
MLA Göçerler Harun,ASUTAY HIKMET YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.18, no.2, 2016, ss.151 - 167.
AMA Göçerler H,ASUTAY H YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 18(2): 151 - 167.
Vancouver Göçerler H,ASUTAY H YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 18(2): 151 - 167.
IEEE Göçerler H,ASUTAY H "YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ." Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, ss.151 - 167, 2016.
ISNAD Göçerler, Harun - ASUTAY, HIKMET. "YAZINSAL BİR ÜRÜN OLARAK SESLİ KİTAPLARIN OKUMA DERSLERİNDEKİ ETKİLİLİĞİ VE KULLANILABİLİRLİĞİ". Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18/2 (2016), 151-167.