Yıl: 2012 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 43 - 52 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ

Öz:
Amaç: Bu ara"tırmanın amacı, özel e itim kurumlarında e itim alan ö renci velilerinin sosyo-ekonomik ve kültürel durumlarının incelenmesidir. Materyal ve Metot: Ara"tırmaya Erzurum il merkezindeki 5 özel e itim ve rehabilitasyon merkezi ile 1 devlet okulunda e itim gören 425 ö renci velisi katıldı. (340 veli baba +85 veli anne) Ara"tırma için 4 soru demografik özellikler, 5 soru ekonomik özellikler ve 8 soru kültürel özellikler ve 1 soruda açık uçlu soru olarak 18 soruluk bir anket uygulandı. Anket, e itim fakültesi özel e itim bölümü ile sosyoloji bölümü ö retim üyeleri görü"leri do rultusunda hazırlandı. Anketler uygulanmadan önce 30 ki"ilik bir gruba pilot uygu lama sonucunda, bazı sorularda düzeltmeler yapıldı. Ara"tırma için 650 anket velilere ula"tırıldı. Bu anketlerden 425 anket cevaplanarak geri dönü"üm sa landı. Ara"tırmada, Veriler SSPS 16.00 istatistik programında analiz edilerek yüzde, frekans, ve standart sapma verileri tablola"tırıldı. Bulgular ve Sonuç: Ara"tırma sonucunda özel e itime gereksinim duyan zihinsel engelli ö renci velilerinin ekonomik durumunun fakirlik sınırı altında oldu u, sosyal konum olarak ço unlu unun herhangi bir konumda olmadı ı ve kültürel olarak da televizyon izlemekten ba"ka olanaklarının bulunmadı ı verileri elde edildi.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri

AN INVESTIGATION INTO THE SOCIO-ECONOMIC LEVELS OF PARENTS WHOSE CHILDREN ARE WITH MENTAL DISABILITIES IN 7-10 AGE GROUP

Öz:
Purpose: The purpose of this study is to investigate the socio-economic status of the parents of the students who take special education. Method: 425 parents whose children attend in 5 special education centres and rehabilitation centers and 1 state school participated in the study ( 340 parents father+ 85 parents mother). For the study, a 18-item questionnaire with 5-question demographic information, 5-question economic status and 8-question cultural status, and 1 openended question was used. The questionnaire was designed according to the faculty member views in special education department and sociology department. The questionnaire was piloted before the main study with 30 subjects and some item were revised and finally 650 questionnaires were reached to the parents. 425 questionnaires were returned. The data were analyzed and tabulated by means of SSPS 16.00 in terms of percentage, frequency and Standard deviation. Findings and results: the findings show that the parents whose children with mental disabilities need special education are in low socio-economic level, and in terms of cultural activities they only watch television since they have no other options.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1- D"E (Devlet "statistik Enstitüsü, (2002). Türkiye Özürlüler Ara"tırması, Ankara.
  • 2- Kalkavan, A. Demirel, M. Eynur, B. R. , Demirel, D.H. , Eynur, A. Tepe, Z. G. , (2011). Engelli Çocuk Sahibi Ailelerin Sportif Faaliyetlere Katılımının Aile #"levine Etkisinin #ncelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Beden E!itimi ve Spor Bilim Dergisi, Cilt, 13. Sayı, Ek sayı, Konya.
  • 3- Öztürk, F. (1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor, Ba!ırgan Yayım evi, Ankara. 4- Nirun, N. (1986). Sosyoloji. #stanbul. 5- Yetim, A. (2005). Sosyoloji ve Spor. Morpa Yayınları, #stanbul.
  • 6- Burcu, E.(2011). Görme Özürlü Çocukların Gelece!e #li"kin Dü"üncelerinde Ailelerin Soyo-ekonomik Düzeyinin Önemi (Ankara Örne!i). Hacettepe Üniversitesi, Soyoloji Konferansları. Ankara.
  • 7- Demarle, D.J. ,Le Roux, P. (2001). The Life Cycle and Disability: Experiences of Discontinuity in Child and Family Development, Journal of Loos & Trauma, akt. Burcu, E. .(2001). Görme Özürlü Çocukların Gelece!e #li"kin Dü"üncelerinde Ailelerin Soyo-ekonomik Düzeyinin Önemi (Ankara Örne!i). Hacettepe Üniversitesi, Soyoloji Konferansları. Ankara.
  • 8- Bower, B.(2001). Disability Develop as Family Affar, Sciences, News, akt. Burcu, E. (2011). Görme Özürlü Çocukların Gelece!e #li"kin Dü"üncelerinde Ailelerin Soyo-ekonomik Düzeyinin Önemi (Ankara Örne!i). Hacettepe Üniversitesi, Soyoloji Konferansları. Ankara.
  • 9- Dowling, M. Dolan, L.(2001). Families With Children With Disabilities the Qualities and Social Model. Disdability & Society.akt. Burcu, E. .(2001). Görme Özürlü Çocukların Gelece!e #li"kin Dü"üncelerinde Ailelerin Soyo-ekonomik Düzeyinin Önemi (Ankara Örne!i). Hacettepe Üniversitesi, Sosyoloji Konferansları. Ankara.
  • 10- Karada%, G. (2009). Engelli çocu!a sahip annelerin ya"adıkları güçlükler ilke aileden algıladıkları sosyal destek ve umutsuzluk düzeyleri. TAF Preventive Medicine Bulletin; 8(4) : 315-322.
  • 11- Sarı, H. Y.(2007). Zihinsel Engelli Çocu!u Olan Ailelerde Aile Yüklenmesi, C.Ü. Hem"irelik Yüksekokulu Dergisi.
  • 12- Kanba$, E. (2012). Dönü"üm Kona!ı, Engelli Çocuk ve Aile, www.donusumkunagı.net 9.11.2012 tarihinde alınmı"tır.
  • 13-Cunningham CC, Glenn S, Fitzpatrick H (2000). Parentstelling their offspring about Down Syndrome and disability,Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 13: 47-61. akt. Sarı, H. Y.(2007). Zihinsel Engelli Çocu!u Olan Ailelerde Aile Yüklenmesi, C.Ü. Hem"irelik Yüksekokulu Dergisi.
  • 14-Emerson E (2003). Mothers of children and adolescents withint ellectual disability: Social and economic situation, mentalhealth status, and the self-assessed social and psychologicalimpact of the child.s difficulties, Journal of Intellectual Disability Research, 47 (4/5):385-399. akt. Sarı, H. Y.(2007). Zihinsel Engelli Çocu!u Olan Ailelerde Aile Yüklenmesi, C.Ü. Hem"irelik Yüksekokulu Dergisi
  • 15-Kearney PM, Griffin T (2001). Between joy and sorrow:Being a parent of a child with developmental disability, Journal of Advanced Nursing, 34 (5):582-592. akt. Sarı, H.Y.(2007). Zihinsel Engelli Çocu!u Olan Ailelerde Aile Yüklenmesi, C.Ü. Hem"irelik Yüksekokulu Dergisi
APA GÜLBAHÇE Ö, Şirinkan A (2012). 7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ. , 43 - 52.
Chicago GÜLBAHÇE ÖNER,Şirinkan Ahmet 7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ. (2012): 43 - 52.
MLA GÜLBAHÇE ÖNER,Şirinkan Ahmet 7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ. , 2012, ss.43 - 52.
AMA GÜLBAHÇE Ö,Şirinkan A 7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ. . 2012; 43 - 52.
Vancouver GÜLBAHÇE Ö,Şirinkan A 7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ. . 2012; 43 - 52.
IEEE GÜLBAHÇE Ö,Şirinkan A "7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ." , ss.43 - 52, 2012.
ISNAD GÜLBAHÇE, ÖNER - Şirinkan, Ahmet. "7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ". (2012), 43-52.
APA GÜLBAHÇE Ö, Şirinkan A (2012). 7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 43 - 52.
Chicago GÜLBAHÇE ÖNER,Şirinkan Ahmet 7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 14, no.3 (2012): 43 - 52.
MLA GÜLBAHÇE ÖNER,Şirinkan Ahmet 7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, vol.14, no.3, 2012, ss.43 - 52.
AMA GÜLBAHÇE Ö,Şirinkan A 7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2012; 14(3): 43 - 52.
Vancouver GÜLBAHÇE Ö,Şirinkan A 7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2012; 14(3): 43 - 52.
IEEE GÜLBAHÇE Ö,Şirinkan A "7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ." Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14, ss.43 - 52, 2012.
ISNAD GÜLBAHÇE, ÖNER - Şirinkan, Ahmet. "7-10 YAŞ GRUBU ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİ VELİLERİNİN sosvoEKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMLARININ İNCELENMESİ". Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 14/3 (2012), 43-52.