Yıl: 2015 Cilt: 2 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 23 - 37 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma

Öz:
Bu çalışma, Ankara'daki beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin dışsal ve içsel iş motivasyon düzeyleriyle, örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemeyi ve iş motivasyonu alt boyutlarının örgütsel bağlılık alt boyutlarını yordayıp yordamadı-ğını ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu kapsamda Ankara il merkezinde faaliyet gösteren 5 yıldızlı otel işletmelerinde çalışan 462 işgörene anket uygulanmıştır. İş motivasyonu ve örgütsel bağlılığa yönelik olarak toplanan veriler, betimsel istatistikler (aritmetik ortala-ma, standart sapma, korelasyon analizi) ve ölçekteki ifadelerin güvenirliğine ilişkin Cronbach's Alpha (?), ölçekteki ifadelere verilen cevapların normal dağılıma uygunluğuna yönelik de Kolmogorov-Smirnov (K-S) testi uygulanarak analiz edilmiştir. Ayrıca dış ve iç motivasyon faktörlerinin örgütsel bağlılığın alt boyutlarını yordayıp yordamadığına belirlemek ve araştırma hipotezlerini test etmek için "Çoklu Doğrusal Regresyon" analizi yapılmıştır. Sonuç olarak içsel motivasyon faktörlerinin duygusal, devamlılık ve normatif bağlılığın anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulgulanmıştır. Dışsal motivasyon faktörleri ise bu çalışmada sadece duygusal bağlılığın anlamlı bir yordayıcısı olmuştur. Bu sonuçlar-dan hareketle otel yöneticilerine birtakım öneriler sunulmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm

THE INFLUENCE OF EMPLO-YEES’ WORK MOTİVATİON OVER ORGANİZATİONAL COMMİTMENT: A STUDY ON FİVE STAR HOTELS LOCATED İN ANKARA

Öz:
This study attempts to describe the relationship between external and internal motiva-tions level of employees working in five-star hotels in Ankara and their organizational commitments level. Besides, it searches for the extent to which sub-dimensions of work motivation can predict sub-dimensions of organizational commitment. Within this con-text, a survey study was conducted over 462 employees working in five-star hotels in Ankara. Data for collected for employee motivation and organizational commitment was analyzed by using descriptive analysis (arithmetic mean, standard deviation, correlation analysis), Cronbach’s Alpha (α) for the reliability of the expressions in the scale, and Kolmogorov-Smirnov (K-S) test for normal distribution of the answers given to the ex-pressions in the scale. Moreover, multi-linear regression analysis was conducted to find the extent to which external and internal motivation factors explain sub-dimensions of organizational commitment and to test the hypotheses of the research. Consequently, the study found that internal motivation factors are significant predictor of emotional, con-tinuity and normative commitments. On the other hand, external motivation factors could only meaningfully explain the emotional commitment in this study. Based on these findings, the study concludes with suggestions to the hotel managers
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ağaoğlu, O. K. (1992). İşgücünü Verimli Kullanma Tekniklerinin Turizm Sektörüne Uygulanması. Verimlilik Dergisi, 457, 110-121.
  • Ağca, V. & Ertan, H. (2008). Duygusal Bağlılık İçsel Motivasyon İlişkisi:Antalya’da Beş Yıldızlı Otellerde Bir İnceleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 10(2), 135-156.
  • Aktan, C. C. (2003). Değişim Çağında Yönetim. (Birinci Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Altındiş, S. (2011). Job Motivation And Organizational Commitment Among The Health Professionals: A Questionnaire Survey. African Journal of Business Management, 5(21), 8601-8609.
  • Ateiga, N. (2007). Örgütlerde Mutlak güç; “Motivasyon…” Y. D. Ertürk (Editor). Halkla İlişkiler Alanına Örgütsel Davranış Yansımaları. (Birinci baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık, 245-255.
  • Barutçugil, İ. (2002). Organizasyonlarda Duyguların Yönetimi. (Birinci Baskı). İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Bassett-Jones, N. & Lloyd, C. G. (2005). Does Herzberg’s Motivation Theory Have Staying Power? The Journal of Management Development, 24(10), 929-943.
  • Bergman, M. E. (2006). The Relationship Between Affective and Normative Commitment: Review And Research Agenda. Journal of Organizational Behavior. 27, 645–663.
  • Bolat, O. İ. & Bolat, T. (2008). Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İlişkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 75-94.
  • Budak, G. (2008). Yetkinliğe Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi. (Birinci Baskı). İzmir: Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (Onuncu Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, H., Akgün, A. & Kavuncubaşı, S. (1995). Kamu ve Özel Kesimde Personel Yönetimi. Ankara: Siyasal Yayınları.
  • Çiftçi, B., Dolgun, U., Kağnıcıoğlu, D., Çolak, A., Serinkan, C. ve Özler, D. (2007). İnsan Kaynakları Yönetimi. U. Dolgun. (Editor). (Birinci Baskı). Ankara: Ekin Kitabevi.
  • Demirel, Y. (2008). Örgütsel Güvenin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi: Tekstil Sektörü Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi, 15(2), 179-194.
  • Deniz, M. (2005). İşletme Yönetiminde Motivasyon. M. Tikici. (Editor). Örgütsel Davranış Boyutlarından Seçmeler. (Birinci Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık. ss.126-172.
  • Durna, U. & Eren, V. (2005). Üç Bağlılık Unsuru Ekseninde Örgütsel Bağlılık. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2), 210-219.
  • Dündar, S., Özutku, H. & Taşpınar, F. (2007). İçsel ve Dışsal Motivasyon Araçlarının İşgörenlerin Motivasyonu Üzerindeki Etkisi: Ampirik Bir İnceleme. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 1-18.
  • Eren, E. (1998). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. (Beşinci Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Fraenkel, J. & Wallen, N.E. (2009). How to Design and Evaluate Research in Education. 7. Edition, New York: McGraw-Hill.
  • Futrell, C. M. (1977). The Impact of Manager’s Job Characteristics and Performance on Satisfaction, Involvement, and Intrinsic Motivation. Journal of Management, 3, 27-33.
  • Gökçe, G., Şahin, A. & Bulduklu, Y. (2010). Herzberg’in Çift Faktör Kuramı ve Alt Gelir Gruplarında Bir Uygulama: Meram Tıp Fakültesi Örneği. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14,(20), 233-246.
  • Gül, H. (2002). Örgütsel Bağlılık Yaklaşımlarının Mukayesesi ve Değerlendirilmesi. Ege Akademik Bakış, 2(1), 37-55.
  • Günel, O. D. (2009). Turizm Sektöründe Mevsimsellik Sorunu ve Mevsimlik İstihdamın Sektör Çalışanlarının Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Konaklama İşletmeleri Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Güzel, O. (2010). Turizm Öğrencilerinin Staj Döneminde Edindikleri Motivasyonun Herzberg Teorisine Göre Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yasar University, 20(5), 3415-3429.
  • Hançer, M. (2004). İşletmelerde Verimliliği Arttırma ve İnsan Kaynakları. (Birinci Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Hitt, Michael A R., Middlemist, D. & Mathis, R.L. (1989). Management Concepts and Effective Practice. (Third Edition), San Francisco: West Publishing Company
  • İbrahim, H. (2005). İş Doyumunu Etkileyen Değişkenler ve Bir Uygulama. Üçüncü Sektör Kooperatifçilik Dergisi, 149, Temmuz-Ağustos-Eylül, 62-85.
  • İnce, M. & Gül, H. (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık. (Birinci Baskı). Çizgi Kitabevi.
  • Kanter, R. M. (1968). Commitment and Social Organization: A Study of Commitment Mechanism in Utopian Communities. American Sociological Rewiev, 33(4), 499-517.
  • Karatepe, S. (2005). Örgütlerde İletişim-Güdüleme İlişkisi. (Birinci Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kaş, L. (2012). Herzberg’in İçsel Ve Dışsal Motivasyon Etmenleri İle İşgörenlerin Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki: Belek’teki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Katz, D. & Kahn, R.L. (1977). Örgütlerin Toplumsal Psikolojisi. (Çev. H. Can. ve Y. Bayar), Ankara: Doğan Basımevi.
  • Kaya, N. & Selçuk, S. (2007). Bireysel Başarı Güdüsü Organizasyonel Bağlılığı Nasıl Etkiler?, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8(2), 175-190.
  • Koçel, T. (2010). İşletme Yöneticiliği. (On İkinci Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Kurt, T. (2005). Herzberg’in Çift Faktörlü Güdüleme Kuramının Öğretmenlerin Motivasyonu Açısından Çözümlenmesi. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 285-299.
  • Kuruüzüm, A., Irmak, S. & Çetin, E.İ. (2010). İşe Bağlılığı Etkileyen Faktörler: İmalat ve Hizmet Sektörlerinde Karşılaştırmalı Bir Analiz. Bilig, 53, 183-198.
  • Küçük, F. (2007). Çalışanların İşe Güdülenmesinde Herzberg’in Motivasyon-Hijyen Faktörlerinin Önemi: Belediye Çalışanlarına Yönelik Bir Uygulama. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 44(511), 75-94.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2011). Turizm Belgeli Tesis İstatistikleri, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü Araştırma ve Değerlendirme Daire Başkanlığı.
  • Lambert, S. J. (1991). The Combined Effects of Job and Family Characteristics on the Job Satisfaction, Job Involvement, and Intrinsic Motivation of Men and Women Workers. Journal of Organizational Behavior, 12, 341-363.
  • Leonard, H. N., Beauvais L.L. & Scholl, W.R. (1999). Work Motivation: The Incorporation of Self-Concept-Based Processes, Human Relations, 52(8), 969-974.
  • Mahaney, C. R. & Lederer, A. L. (2006). The Effect of Intrinsic and Extrinsic Rewards for Developers on Information Systems Project Success. Project Management Journal, 37(4), 42-54.
  • Martella, R.C., Nelson, R. & Martella-Marchand, N.E. (1999). Research Methods: Learning to Become a Critical Research Consumer. MA: Allyn&Bacon.
  • Meyer, J.P. & Allen, N.J. (1984). Testing the Side-Bet Theory of Organizational Commitment: Some Methodological Considerations. Journal of Applied Psychology, (69), 372-378.
  • Meyer, J. P. ve Allen, N. J. (1991). A Three-Component Conceptualization Of Organizational Commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61-89.
  • Moon, M. J., (2000). Organizational Commitment Revisited in New Public Management: Motivation, Organizational Culture, Sector, and Managerial Level. Public Performance & Management Review, 24(2), 177-194.
  • Mottaz J. C. (1985). The Relative Importance of Intrinsic and Extrinsic Rewards as Determinants of Wok Satisfaction. The Sociological Quarterly, 26,(3), 365-385.
  • Özdamar, K. (2001). Paket Programlar ve İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler). (Dördüncü Baskı). Eskişehir: Kaan Yayınları
  • Özdemir, S. & Muradova, T. (2008). Örgütlerde Motivasyon ve Verimlilik İlişkisi. Journal of Qafqaz University, 24, 146-153.
  • Özdevecioğlu, M. (2003). Algılanan Örgütsel Destek İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, D.E.U.İ.İ.B.F. Dergisi, 18(2), 113-130.
  • Özgüven, İ. E. (2003). Endüstri Psikolojisi. (Birinci Baskı). Ankara: Sistem Ofset.
  • Peker, O. & Aytürk, N. (2000). Etkili Yönetim Becerileri Öğrenilebilir ve Geliştirilebilir. (Birinci Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Perçin, S. N. & Özkul, E. (2009). Turizm İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık. Zeyyat Sabuncuoğlu. (Editor). Turizm İşletmelerinde Örgütsel Davranış. Bursa: MKM Yayıncılık.
  • Robbins, S. (1998). Organizational Behaviour. (8. Edition.), New Jersey: Prentice Hall International Inc.
  • Sabuncuoğlu, Z. & Tuz, M. (2003). Örgütsel Psikoloji. (Dördüncü Baskı). Bursa: Furkan Ofset.
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının Bir Yordayıcısı Olarak Okul Kültürü. Eğitim ve Bilim. 35,(156), 142-159.
  • Sığrı, Ü. (2007). İşgörenlerın Örgütsel Bağlılıklarının Meyer ve Allen Tipolojisiyle Analizi: Kamu ve Özel Sektörde Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 261-278.
  • Şimşek, M. S., Akgemci, T. & Çelik, A. (2003). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış. (Üçüncü Baskı). Konya: Adım Ofset.
  • Synder, E. E. & Spreitzer, E., (1984). Identity and Commitment to The Teacher Role. Teaching Sociology, 11(2), 151-166.
  • Tekbalkan, M. (2010). Dış Kaynaklardan Yararlanan Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık İle İş Doyumu Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Topaloğlu, M., Koç, H. & Yavuz, E. (2008). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının Bazı Temel Faktörler Acısından Analizi. Kamu-İş Dergisi, 9(4), 201-218.
  • Turizm Bakanlığı (1989). Otelcilik ve Turizm Endüstrisinde İşgücü Araştırması. Ankara: Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. 2. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünsar, A. S. (2011). Motivasyonun İşten Ayrılma Eğilimine Etkisi: Bir Alan Araştırması. Akademik Bakış Dergisi, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 25, Temmuz-Ağustos, 1-15.
  • Vural, Z. B. ve Coşkun, G. (2007). Örgüt Kültürü. (Birinci Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yağcı, K. (2007). Meyer-Allen Örgütsel Bağlılık Modeli Yaklaşımıyla Otel İşletmeleri İşgörenlerinin Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9,(3), 114-129.
  • Yavuz, E. (2008). Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik Davranışının Örgütsel Bağlılığa Etkisinin Analizi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmazer, A. (2010). Örgütsel Bağlılık ve Ekstra Rol Davranışı Arasındaki İlişkiler: İmalat Sektöründe Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 236-250.
APA yıldırım m, ARSLAN Ö (2015). İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. , 23 - 37.
Chicago yıldırım mustafa,ARSLAN ÖMER EMRE İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. (2015): 23 - 37.
MLA yıldırım mustafa,ARSLAN ÖMER EMRE İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. , 2015, ss.23 - 37.
AMA yıldırım m,ARSLAN Ö İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. . 2015; 23 - 37.
Vancouver yıldırım m,ARSLAN Ö İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. . 2015; 23 - 37.
IEEE yıldırım m,ARSLAN Ö "İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma." , ss.23 - 37, 2015.
ISNAD yıldırım, mustafa - ARSLAN, ÖMER EMRE. "İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma". (2015), 23-37.
APA yıldırım m, ARSLAN Ö (2015). İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi, 2(1), 23 - 37.
Chicago yıldırım mustafa,ARSLAN ÖMER EMRE İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi 2, no.1 (2015): 23 - 37.
MLA yıldırım mustafa,ARSLAN ÖMER EMRE İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi, vol.2, no.1, 2015, ss.23 - 37.
AMA yıldırım m,ARSLAN Ö İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi. 2015; 2(1): 23 - 37.
Vancouver yıldırım m,ARSLAN Ö İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi. 2015; 2(1): 23 - 37.
IEEE yıldırım m,ARSLAN Ö "İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma." Turizm Akademik Dergisi, 2, ss.23 - 37, 2015.
ISNAD yıldırım, mustafa - ARSLAN, ÖMER EMRE. "İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma". Turizm Akademik Dergisi 2/1 (2015), 23-37.