Yıl: 2015 Cilt: 2 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 30 - 43 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi

Öz:
Amaç: Bu çalışmada bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin küresel ısınma/iklim değişikliği konusunda bazı bilgilerinin ve farkındalıklarının ve küresel ısınma/iklim değişikliği ile ilgili çözüm önerilerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipteki epidemiyolojik araştırmada 183 öğrenciye (%65.6) ulaşılmıştır. Veri toplamak amacıyla 21 sorudan oluşan bir veri toplama formu gözlem altında uygulanmıştır. Veri girişi yapılandırılmış ve analizleri için "SPSS for Windows 20.0"paket programında ki-kare ve t-testleri kullanılmıştır.Bulgular: Araştırmaya katılanların yaşları 18-35 arasındadır, yaş ortalaması 21.35 ± 1.94'yıldır. Öğrencilerin %99.5'i küresel ısınma kavramı duymuşken, %24'ü sera etkisi kavramını duymadığını belirtmiştir. Öğrencilerinin % 68.5'i karbon dioksit, %13'ü metan, %14.1'i azotun sera gazı olduğunu belirtmişlerdir. Katılımcıların %91.3'ü sera etkisi/küresel ısınma/iklim değişikliğini televizyondan, %79.2'si okuldan, %69.4'ü internetten duyduklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerin beşte biri (%22.4) küresel ısınma/iklim değişikliği konusunda ders aldığını, tamamı küresel ısınma/iklim değişikliği olduğunu düşündüğünü ifade etmiştir. Öğrencilerin %99.5'i küresel ısınma/iklim değişikliği insan sağlığını etkilediğini, %97.3'ü küresel ısınma/iklim değişikliği gelecekte yaşam kalitesini düşüreceğini düşündüğünü ifade etmiştir. Katılımcıların %62.3'ü iklim değişikliğinden korktuğunu belirtmiştir. Sağlık etkisinin olduğunu belirten katılımcıların %73'ü iklim değişikliğinin kansere, %51.4'ü solunum sistemi hastalıklarına neden olduğunu, %12.2'si ise sağlık etkilerini bilmediğini belirtmiştir.İletişim : drburcubicer@gmail.comSonuç: Araştırmada, üniversite öğrencileri olmalarına rağmen hemşirelik öğrencilerinin küresel ısınma/iklim değişikliği hakkında bilgi ve farkındalık düzeylerinin yetersiz olduğu belirlenmiştir. Küresel ısınma ve olası sağlık etkilerine yönelik bir afiş hazırlanmış ve bölüme asılmıştır. Küresel ısınma/iklim değişikliği konularında duyarlılığı artırmak amacıyla üniversitelerde programların hazırlanması, konuya yönelik etkinliklerin düzenlenmesi önemlidir
Anahtar Kelime:

Konular: Çevre Bilimleri Ekoloji Hemşirelik

Determination of Awareness and Knowledge of Nursing Students About Global Warmness/Climate Change

Öz:
Aim: The aim of study was to evaluate nursing students’ knowledge and awareness levels about global warmness / climate change issues and their solution suggestions. Material-methods: This descriptive epidemiologic study was carried out with 183 students (65.6%). Data was collected with data sheet included 21 questions. Data was analyzed by chisquare and t-tests via SPSS 20.0 Statistical Package Program.Results: The age of students was between 18-35 and mean age was 21. 35 ± 1. 94 years. 99.5% of students stated they heard about global warmness concepts whereas 24% stated never heard about greenhouse gas. 68.5% of students indicated carbon dioxide, 13% of them methane and 14.1% of them nitrogen as a greenhouse gas. 91.3% of students stated they heard greenhouse gases/global warmness/climate change issues from television, 79.2% from school and 69.4% from internet. 22.4% of students indicated they had courses about global warmness/climate change and all of the students stated there’s global warmness/climate change issues. 99.5% of students stated global warmness/climate will affect peoples’ health and 97.3% of them stated it will decrease the life quality in near future. 62.3% of students revealed they are scared of climate change. Students were indicated that it has effects on health, defined those problems as cancer (73%), respiratory system diseases (51.4%) and 12.2% of them stated they don’t know those effects. Conclusion: According to our results, nursing students’ global warmness/climate change knowledge and awareness were found insufficient although they were studying at university. A poster about global warmness/climate change issues was prepared for those students. Organization of new programs and activities for raising awareness about global warmness/climate change at universities recommended
Anahtar Kelime:

Konular: Çevre Bilimleri Ekoloji Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Pachauri RK, ReisingerA. Contribution of Working Groups I, II, and III to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change Intergovernmental Panel on Climate Change 2007. Synthesis Report. IPCC, Geneva, Switzerland, 2007: 104
  • 2. Güler Ç, Vaizoğlu SA. Çevre Sağlığı.In: Güler Ç, Akın L, editors. 2nd ed. Halk Sağlığı Temel Bilgiler II. Cilt. Ankara: Hacettepe Üniversitesi yayınları; 2012. p.922-44.
  • 3. Coğrafya, Ekoloji ve Küresel Isınma. URL: http://www.geobilim.com/kuresel-iklim-degisikligi-veturkiye%E2%80%99ye-olasi-etkileri.html. Kasım 15, 2014.
  • 4. Küresel iklim değişikliği ve Türkiye’ye olası etkileri G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 2002; 22(1):47-65.
  • 5. Özdemir A, Ganioğlu B, Yerli SV. Akuastrateji projesi. URL: http://www.akuastrateji.sumae.gov.tr/ downloads/makale_tr/Kuresel_Iklim_D.pdf. Kasım 11, 2014.
  • 6. Tekeli İ, Algan N, Türkeş M, Vaizoğlu SA, Güler Ç. ve ark. Türkiye bilimler akademisinin Türkiye açısından iklim değişikliği. Türkiye bilimler akademisinin Türkiye açısından iklim değişikliği raporu. Klimatoloji. 2. İklim değişiklikleri. (TÜBA Raporları 22). 2010; I: 330; 28sm. ISBN:978-9944-252-42-3 1.
  • 7. Valenti A, Iavicoli S. Climate change and the labour market: the impact of green jobs on Occupational Health and Safety (OH&S). Afr Newslett on Occup Health and Safety 2011; 21; 3: 53-4.
  • 8. Tekbaş, Ö. F., Vaizoğlu, S. A., Oğur R., & Güler, Ç. Küresel ısınma, iklim değişikliği ve sağlık etkileri. Gülhane askeri Tıp Akademisi Komutanlığı 2005; 58(1):1-51.
  • 9. Kaya N, Turan N, Öztürk A. Türkiye’deki erkek hemşire imgesi. Uluslararası insan bilimleri dergisi 2011. ISSN:1303-5134; 8.
  • 10. Harris I. Majorities Continue to Believe in Global Warming and Support Kyoto Treaty Harris Interactive. 2002.
  • 11. BBC World Service Poll. All Countries Need to Take Major Steps on Climate Change: Global Poll. URL: http://www.worldpublicopinion.org/pipa/pdf/sep07/BBCClimate_Sep07_rpt.pdf. Ocak 01, 2015.
  • 12. Gökçe N, Kaya E. Coğrafya Dersi Öğretim Programında Küresel İklim Değişikliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2009; 22: 157-168.
  • 13. Harshal TP, Atul R. Assessment of awareness regarding climate change and its health hazards among the medical students. Indian J Occup Environ Medicine 2011; 15; 1: 42-45.
  • 14. Read D, Bostrom A, Granger Morgan M, Fischhoff B, Smuts T. What Do People Know About Global Climate Change? 2. Survey Studies of Educated Laypeople. Risk Analysis 1994; 14; 6: 971-982.
  • 15. Leiserowitz A. American opinions on global warming. URL: http://osrl.uoregon.edu/projects/ globalwarm/. Ocak 01, 2015.
  • 16. Kahraman S, Yalçın M, Özkan E, Aggul F. Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Küresel Isınma Konusundaki Farkındalıkları ve Bilgi Düzeyleri. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 2008; 28; 3: 249-26.
  • 17. Nigatu AS, Asamoah BO, Kloos H. Knowledge and perceptions about the health impact of climate change among health sciences students in Ethiopia: a cross-sectional study. BMC Public Health 2014;14:587. doi:10.1186/1471-2458-14-587
  • 18. Pekel FO, Ozay E. Turkish High School Students’ Perceptions of Ozone Layer Depletion. Applied Environmental Education and Communication 2005; 4: 115–123.
  • 19. Yazdanparast T, Salehpour S, Masjedi M, Seyedmehdi S, Boyes E, Stanisstreet M, Attarchi M. Global Warming: Knowledge and Views of Iranian Students. Acta Medica Iranica 2013. URL: http://acta.tums. ac.ir/index.php/acta/article/view/2461. Ocak 11,. 2015.
APA Kucuk Bicer B, ACAR VAİZOĞLU S (2015). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi. , 30 - 43.
Chicago Kucuk Bicer Burcu,ACAR VAİZOĞLU Songül Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi. (2015): 30 - 43.
MLA Kucuk Bicer Burcu,ACAR VAİZOĞLU Songül Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi. , 2015, ss.30 - 43.
AMA Kucuk Bicer B,ACAR VAİZOĞLU S Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi. . 2015; 30 - 43.
Vancouver Kucuk Bicer B,ACAR VAİZOĞLU S Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi. . 2015; 30 - 43.
IEEE Kucuk Bicer B,ACAR VAİZOĞLU S "Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi." , ss.30 - 43, 2015.
ISNAD Kucuk Bicer, Burcu - ACAR VAİZOĞLU, Songül. "Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi". (2015), 30-43.
APA Kucuk Bicer B, ACAR VAİZOĞLU S (2015). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(2), 30 - 43.
Chicago Kucuk Bicer Burcu,ACAR VAİZOĞLU Songül Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2, no.2 (2015): 30 - 43.
MLA Kucuk Bicer Burcu,ACAR VAİZOĞLU Songül Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, vol.2, no.2, 2015, ss.30 - 43.
AMA Kucuk Bicer B,ACAR VAİZOĞLU S Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015; 2(2): 30 - 43.
Vancouver Kucuk Bicer B,ACAR VAİZOĞLU S Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015; 2(2): 30 - 43.
IEEE Kucuk Bicer B,ACAR VAİZOĞLU S "Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi." Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2, ss.30 - 43, 2015.
ISNAD Kucuk Bicer, Burcu - ACAR VAİZOĞLU, Songül. "Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi". Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2/2 (2015), 30-43.