Yıl: 2017 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 104 - 119 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Öğretmen Formunu (PEAOÖ-Ö) (Fantuzzo, Mendez, & Tighe, 1998) Türkçeye uyarlamak, ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği, erken çocukluk ortamlarındaki akran oyun davranışlarını öğretmenlerinin anlamaları için 32 maddelik üç alt boyutlu bir ölçektir. Araştırma verileri İstanbul İl Merkezinde bulunan, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyde, yaş ortalaması 60.27 (SS= 9.71) olan, okul öncesi eğitim alan, 442 çocuğun öğretmenlerinden elde edilmiştir. İlk adım olarak, Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Öğretmen Formu dil ve kültürel açıdan Türkçeye uyarlanmıştır. Daha sonra ölçeğin geçerliliği Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), alt ölçekler arası korelasyonlar ve alt-üst %27 lik grup puanları kullanılarak sınanmıştır. Ölçeğin iç tutarlılığı de Cronbach's alpha yöntemi ile hesaplanmıştır. Buna ek olarak, ölçeğin diğer ölçekler ile yordayıcı geçerliliğine bakılmıştır. Yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizleri sonucunda, ölçeğin orijinal ölçekteki gibi Oyun Etkileşimi (?2(32) = 179.461, CFI=0.914, RMSEA=0.10, SRMR=0.04), Oyunun Bozulması (?2(39) = 245.199, CFI=0.911, RMSEA=0.10, SRMR=0.049) ve Oyundan Kopma (?2(24) = 149.857, CFI=0.90, RMSEA=0.10, SRMR=0.05) olmak üzere üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. İç güvenirlik katsayıları; Oyun Etkileşimi için ?=.85, Oyunun Bozulması için ?=.89 ve Oyundan Kopma için ?=.81 olarak bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin öğretmen tarafından değerlendirilen sosyal gelişim ve problem davranış ölçekleriyle korelasyon göstermesi ölçeğin geçerlilik ve genellenebilinirliğini göstermiştir. Bu analizler doğrultusunda Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Öğretmen Formunun, geçerli, güvenilir ve Türk çocuklarına uygun olduğu kabul edilmiştir.
Anahtar Kelime:

The Adaptation Study of the Penn Interactive Peer Play Scale-Teacher Form (PIPPS-T)

Öz:
The aim of this study is to adapt Penn Interactive Peer Play Scale- Teacher Form (PIPPS-T), which was developed by Fantuzzo, Mendez & Tighe (1998) to Turkish and conduct the reliability and validity analyses. Penn Interactive Peer Play Scale is a scale with 32 items and 3 subdimensions which is designed to help teachers understand the peer play behaviors in early childhood settings. The data were collected from the teachers of 442 children with an average of 60.27 (SD=9.71) who are of upper and middle socioeconomic status in İstanbul, Turkey. Firstly, Penn Interactive Peer Play Scale-Teacher Form was adapted to Turkish language and culture. The validity of the scale was measured with Confirmatory Factor Analysis (CFA), the correlations between subdimentions and the difference between the Upper %27/Lower %27. The internal reliability of the scale was calculated by Cronbach's alpha method. Besides this, the predictive validity of the scale compared to the other scales was also probed. The results of the Confirmatory Factor Analyses showed that the scale has a three-factor structure as in the original version, which are Play Interaction (?2(32) = 179.461, CFI=0.914, RMSEA=0.10, SRMR=0.04), Play Disruption (?2(39) = 245.199, CFI=0.911, RMSEA=0.10, SRMR=0.049), and Play Disconnection (?2(24) = 149.857, CFI=0.90, RMSEA=0.10, SRMR=0.05). The internal reliability coeffiecients were found ?=.85, ?=.89 and ?=.81 for Play Interaction, Play Disruption and Play Disconnection, respectively. Moreover, the correlation found between this version and the social development and cognition based problem behavior scales, which are rated by the teachers showed that the scale is valid and generalizable. The analyses showed that Penn Interactive Peer Play Scale-Teacher Form is a valid, reliable and appropriate tool for Turkish children.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahmetoğlu, E.,Acar, İ.H., & Aral, N. (2016). Reliability and validity study of penn interactive peer play scale-parent form (PIPPS-P).International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 11(9),31-52. DOI Number:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9634 ISSN: 1308-2140
  • Akgün,E. & Yeşilyaprak, B. (2011). The qualitative dimension of mother-child play interaction: an evaluation of mothers' verbal expressions. Hacettepe University Journal of Education, 40, 11-20.
  • Bagnato, S. J., Neisworth, J. T., & Pretti-Frontczak, K. (2010). LINKing Authentic assessment and early childhood intervention: Best measures for best practices (2nd ed.).
  • Baltimore, MD: Paul H. Brookes Pub.Beaty, J. J. (2013). Observing development of the young child(8thed.). New York, NY: Pearson.
  • Bentler, P. M. (1990). Comparativefit indices in structural models. Psychological Bulletin, 107, 238–246.
  • Bentler, P. M. (1995). EQS structural equations program manual. Encino, CA: Multivariate Software.
  • Bledsoe, N. P.& Shepherd, J. T. (1982). A study of reliability and validity of a preschool play scale. The American Journal of Occupational Therapy, 36(12), 783-788.
  • Brooker, L.& Edwards, S. (Eds.). (2010). Rethinking play. Maidenhead: Open University Press.
  • Browne, M. W. & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods and Research, 21, 230-258. doi:10.1177/0049124192021002005
  • Bundy, A. C. (1993). Assessment of play and leisure: Delineation of the problem. American Journal of Occupational Therapy, 47(3), 217-222.
  • Campbell, D. T.& Fiske, D. W. (1959). Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56, 81-105.
  • Coplan, R. J. & Rubin, K. H. (2001). Exploring and assessing nonsocial play in the preschool: the development and validation of the preschool play behavior scale. Social Development, 7(1), 72-91. doi:10.1111/1467-9507.00052.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G.,&Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik spss ve lisrel uygulamaları.(2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Diamond, K.& Squires, J. (1993). The role of parental report in the screening and assessment of young children. Journal of EarlyIntervention,17(2), 107-115.
  • Dunst, C. (1986). Parent-child play scale. Unpublished doctoral dissertation, Family, Infant and Preschool Program, Western Carolina Center, Morganton, NC.
  • Durualp, E. & Aral, N. (2010). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160-172.
  • Dyer, S. & Moneta, G. B. (2006). Frequency of parallel, associative, and cooperative play in British children on different socioeconomic status. Social Behavior and Personality: An International Journal, 34(5), 587-592. doi:10.2224/sbp.2006.34.5.587
  • Edwards, S.& Brooker, L. (Eds.). (2010). Rethinking play. Maidenhead: Open University Press.
  • Eliot, L. (1999). What's going on in there?: How the brain and mind develop in the first five years of life. New York, NY: Bantam Books.
  • Elkind, D. (2001). The hurried child. Cambridge, MA: Perseus.
  • Elkind, D. (2007). The power of play: How spontaneous, imaginative activities lead to happier, healthier children. Cambridge, MA: Da Capo Lifelong.
  • Fantuzzo, J., Manz, P., & McDermott, P. (1998). Preschool version of the social skills rating system: An empirical analysis of its use withlow-income preschool children.Journal of School Psychology, 36, 199-214.
  • Fantuzzo, J., Mendez, J., & Tighe, E. (1998). Parental assessment of peer play: Development and validation of the parent version of the Penn Interactive Peer Play Scale. Early Childhood Research Quarterly, 13(4), 659-676. doi:10.1016/s0885-2006(99)80066-0
  • Fantuzzo, J., Sekino, Y., & Cohen, H. L. (2004). An examination of the contributions of interactive peer play to salient classroom competencies for urban head start children. Psychol. Schs, 41(3), 323-336. doi:10.1002/pits.10162
  • Fazlıoğlu, Y., Ilgaz, G., & Papatğa, E. (2013). Oyun becerileri değerlendirme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,15(1), 239-250.
  • Forman, G. & Hall, E. (2005).Wondering with children: The importance ofobservation in early education.Early Childhood Research & Practice,7(2). Retrieved from http://ecrp.uiuc.edu/v7n2/forman.html
  • Fromberg, D. P.& Bergen, D. (2006). Play from birth to twelve and beyond: Contexts, perspectives, and meanings(2nded.). New York, NY: Routledge.
  • Gündüz, G., Yağmurlu, B., & Harma, M. (2015). Self-regulation mediates the link between family context and socio-emotional competence in Turkish preschoolers.Early Education and Development, 26:5-6, 729-748. doi:10.1080/10409289.2015.985148
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B.J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis(7thed.). Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Hampton, V. R.& Fantuzzo, J. W. (2003). The validity of the penn interactive peer play scale with urban, low-income kindergarten children.School Psychology Review, 32(1), 77-91.
  • Hartup, W. W. (1996). The company they keep: Friendships and their developmental significance. Child Development, 67(1), 1. doi:10.2307/1131681
  • He, J. & Van de Vijver, F. (2012). Bias and equivalence in cross-cultural research.Online Readings in Psychology and Culture, 2(2). doi: 10.9707/2307-0919.1111.
  • Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., & Eyer, D. E. (2003). Einstein never used flash cards: How our children really learn and why they need to play more and memorize less.Emmaus, PA: Rodale.
  • Kağıtçıbaşı, C. (2007). Family, self, and human development across cultures: Theory and applications. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Kaugars, A. S. & Russ, S. W. (2009). Assessing preschool children's pretend play: Preliminary validation of the affect in play scale-preschool version. Early Education and Development, 20(5), 733-755. doi:10.1080/10409280802545388
  • Kelly-Vance, L., Ryalls, B. O., & Glover, K. G. (2002). The use of play assessment to evaluate the cognitive skills of two-and three-year-old children. School Psychology International, 23(1), 69-85.
  • Kline, R. B., (2005). Principles and practice of structural equation modeling.The Guilford Press, New York, London
  • Knox, S. H. (1997). Development and current use of the Knox Preschool Play Scale. In L. D. Parham & L. S. Fazio (Eds.), Play in occupational therapy for children(pp. 35-51). St. Louis, MO: Mosby.
  • Koçyiğit, S., Sezer, T., & Yılmaz, E. (2015). 60-72 aylık çocukların sosyal yetkinlik ve duygu düzenleme becerileri ile oyun becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12-1(23), 209-218.
  • Kuschner, D. S. (2009). From children to red hatters: Diverse images and issues of play. Lanham, MD: University Press of America.
  • Ladd, G. W. (2005). Children's peer relations and social competence: A Century of Progress. New Haven: CT: Yale University Press.
  • Ladd, G. W., Coleman, C. C., & Kochenderfer, B. J. (1997). Classroom peer acceptance, friendship, and victimization: Distinct relational systems that contribute uniquely to children’s school adjustment. Child Development, 68(6),1181-1197. doi:10.1111/1467-8624.ep9712191527.
  • Lautamo, T.& Heikkilä, M. (2010). Inter-rater reliability of the play assessment for group settings. Scandinavian Journal of Occupational Therapy,18(1), 3-10. doi:10.3109/11038120903480048
  • Leung, C-H. (2014). Validation of the penn interactive peer play scale with preschool children in low-income families in hong kong. Early Child Development and Care, 184(1),118-137, DOI: 10.1080/03004430.2013.773990
  • Levine, L. E.& Munsch, J. (2014). Social development in child development: an active learning approach(2nded.). Canada: Sage.
  • Linder, T. W. (2008). Transdisciplinary play-based intervention(2nded.). Baltimore, MD: Paul H. Brookes Pub. Co.
  • MacCallum, R. C., Browne, M.W., & Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1, 130–149.
  • Marsh, H. & Bailey, M. (1991). Confirmatory factor analysis of multitrait-multimethod data: A comparison of alternative models. Applied Psychological Measurement, 15, 47-70.
  • Marsh, H. W., Balla, J.R., & McDonald, R. P. (1988). Goodness-of-fit in confirmatory factor analysis: The effect of sample size.Psychological Bulletin, 103, 391–410
  • McAfee, O.& Leong, D. (2010). Assessing and guiding young children’s development and learning(5thed.). Boston, MA: Pearson.
  • McCune, L. (1995). A normative study of presentation play at the transition to play.Developmental Psychology, 31, 198-206.
  • McWayne, Sekino, Hampton, & Fantuzzo (2007). Manual for penn interactive peer play scale: Teacher and parent ratings scales for preschool & kindergarten children. University of Pennsylvania.
  • Merrell, K. W. (1994). Assessment of behavioral, social and emotional problems: direct and objective methods for use with children and adolescents. Psychology in Schools, 32(2), 144–145. doi: 10.1002/1520-6807(199504)
  • Merrell, K. W. (2003). Preschool and kindergarten behavior scales.Austin, TX: PRO-ED.
  • Muthen, L. K.& Muthen, B. O. (2012). Mplus: Statistical analysis with latent variables. User's guide.Los Angeles, CA:
  • Muthen & Muthen.Öztürk, A. (2011). Social competence and parent child system in preschool. Unpublished doctoral dissertation, Hacettepe University, Ankara.
  • Pankseep, J., Burgdorf, J., Gordon, N., & Turner, C. (2002). Treatment of ADHD with methylphenidate may sensitize brain substrates of desire: Implications for changes in drug abuse potential from an animal model. Consciousness and Emotion, 3(1), 7-19.
  • Rice, M. R. (2014, November 5). What can we learn from children’s play? Using authentic assessment in the early childhood classroom |Virginia Commonwealth University Training and Technical Assistance Center Newsletter. Retrieved June 24, 2016, from http://www.ttacnews.vcu.edu/2014/11/what-can-we-learn-from-childrens-play-using-authentic-assessment-in-the-early-childhood-classroom/
  • Seçer, Z., Çeliköz, N., Koçyiğit, S., Seçer, F.& Kayılı, G. (2010). Social skills and problem behaviours of children with different cognitive styles who attend preschool education. Australian Journal of Guidance and Counselling, 20(1), 91-98.
  • Sturgess, J. L.(1997). Current trends in assessing children's play. British Journal of Occupational Therapy, 60(9), 410-414. doi:10.1177/030802269706000908
  • Tabachnick, B. G.& Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics.Boston: Allyn and Bacon.
  • Thorndike, R. M. & Thorndike-Christ, T. (2009). Measurement and evaluation in psychology and education. Prentice Hall Publications.
  • Watson, M. W.& Fischer, K. W. (1980). Development of social roles in elicited and spontaneous behavior during the preschool years. Developmental Psychology, 16(5), 483-494. doi:10.1037//0012-1649.16.5.483
  • Westby, C. E. (2000). A scale for assessing development of children's play. In C. E. Schaefer, K. Gitlin-Weiner, & A. Sandgrund (Eds.), Play diagnosis and assessment(2nded.)(pp. 131-161) . New York, NY: Wiley
APA AHMETOGLU E, Acar I, ARAL N (2017). Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması. , 104 - 119.
Chicago AHMETOGLU EMINE,Acar Ibrahim,ARAL NERİMAN Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması. (2017): 104 - 119.
MLA AHMETOGLU EMINE,Acar Ibrahim,ARAL NERİMAN Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması. , 2017, ss.104 - 119.
AMA AHMETOGLU E,Acar I,ARAL N Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması. . 2017; 104 - 119.
Vancouver AHMETOGLU E,Acar I,ARAL N Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması. . 2017; 104 - 119.
IEEE AHMETOGLU E,Acar I,ARAL N "Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması." , ss.104 - 119, 2017.
ISNAD AHMETOGLU, EMINE vd. "Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması". (2017), 104-119.
APA AHMETOGLU E, Acar I, ARAL N (2017). Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 104 - 119.
Chicago AHMETOGLU EMINE,Acar Ibrahim,ARAL NERİMAN Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.1 (2017): 104 - 119.
MLA AHMETOGLU EMINE,Acar Ibrahim,ARAL NERİMAN Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.1, 2017, ss.104 - 119.
AMA AHMETOGLU E,Acar I,ARAL N Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(1): 104 - 119.
Vancouver AHMETOGLU E,Acar I,ARAL N Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(1): 104 - 119.
IEEE AHMETOGLU E,Acar I,ARAL N "Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması." Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.104 - 119, 2017.
ISNAD AHMETOGLU, EMINE vd. "Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması". Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/1 (2017), 104-119.