Yıl: 2017 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 56 - 74 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi

Öz:
Bu çalışmada, değerler eğitimi amacıyla kullanılan hikâyelerin çağdaş formu olarak nitelenebilecek dijital öyküleme yönteminin, öğrencilerin değer kazanımları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Elazığ ili Merkez ilçesinde, biri değerler eğitimi programı uygulayan, biri uygulamayan iki ayrı okuldan, toplam 265 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Yarı deneysel araştırma modelinin kullanıldığı çalışmada değerler eğitimi uygulamayan okulda 62 katılımcıyla tek gruplu ön test - son test; değerler eğitimi uygulayan okulda ise 203 katılımcıyla ön test - son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Uygulamada seçilen dört değere (hoşgörü, misafirperverlik, sorumluluk, yardımseverlik) yönelik olarak hazırlanan dijital öyküler, haftalık temalar şeklinde deney gruplarında yer alan öğrencilere izletilmiştir. Sonuç olarak iki okul birbirlerinden bağımsız olarak ele alındıklarında, değerler eğitimi programı uygulayan okulda deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir farka rastlanmazken, değerler eğitimi programı uygulamayan okuldaki grubun ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farka rastlanmıştır.
Anahtar Kelime:

The Effect of Digital Story Based Values Education Materials on Students' Value Acquisition

Öz:
In this study, the effects of digital storytelling on students' values acquisition was examined. The study was conducted in two schools, during the spring term of the 2014-2015 education year on 265 fifth grade students in Elazig. In first school, that does not apply a values education program, one group pretest - posttest experimental design was used on 62 participants. The data collected for this school was then examined and evaluated. In the other school, that applies a values education program, 203 participants were divided into 2 groups: one was pretest - posttest experimental design and the second group acted as a control. For four consecutive weeks, one of four selected values was shown to the students in the experimental groups in both schools. The data collected from the two individual groups was examined separately. As a result of the research, in the school which applies a values education program, no significant difference was found between the experimental and control group. But in the other school which does not apply a values education program, a significant difference was found between the pretest and posttest scores, in favor of posttest scores.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acat, M. B. & Aslan, M. (2011). İlköğretim okullarında öğrencilere kazandırılması gereken değerler. 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 08-10 Eylül 2011. Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Adeyemi, M. B. (2012). Teaching traditional values in the social studies classroom through storytelling. International Journal of Learning and Development, 2 (1), 17-26.
  • Alcantud Díaz, M. (2013). Fighting the myths and misconceptions on evil stepmothers: Long life learning by means of digital storytelling. E-TEALS, 4, 1-18.
  • Althof, W. & Berkowitz, M. W. (2006). Moral education and character education: Their relationship and roles in citizenship education. Journal of Moral Education, 35(4), 495-518.
  • Bai, H. & Cohen, A. (2014). Zen and the art of storytelling. Studies in Philosophy and Education, 33(6), 597-608.
  • Benett, E. (2012). Storytelling and the moral tradition: An examination of the pedagogy of storytelling for moral enculturation. https://www.inter-disciplinary.net/probing-the-boundaries/wpcontent/uploads/2012/04/bennettspaper.pdf (7 Mayıs 2015 tarihinde erişilmiştir).
  • Bettelheim, B. (2010). The uses of enchantment: The meaning and importance of fairy tales. Vintage.
  • Boase, C. (2008). Digital storytelling for reflection and engagement: A study of the uses and potential of digital storytelling. Centre for Active Learning and Department of Education, University of Goucestershire.
  • Booth, W. C. (1988). The company we keep: An ethics of fiction. Berkeley, CA: University of California Press.
  • Bouchard, N. (2002). A narrative approach to moral experience using dramatic play and writing. Journal of Moral Education, 31(4), 407-422.
  • Bowman, A. (1995). Teaching ethics: Telling stories. Nurse Education Today,15(1), 33-38.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler: Öntest sontest kontrol gruplu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cole, G. K., Street, K. E. and Felt, L. J. (2013). Storytelling in the digital age: Engaging learners for cognitive and affective gains. International Journal of Technology, Knowledge and Society, 8(6), 113-119.
  • Coleborne, C. & Bliss, E. (2011). Emotions, digital tools and public histories: Digital storytelling using Windows Movie Maker in the history tertiary classroom. History Compass, 9(9), 674-685.
  • Coutinho, C. (2010). Storytelling as a strategy for integrating technologies into the curriculum: an empirical study with post-graduate teachers. In C. Maddux, D. Gibson & B. Dodge (Eds.). Research highlights in technology and teacher education 2010 (pp. 87-97). Chesapeake, VA: SITE.
  • Demirer, V. (2013). İlköğretimde e-öyküleme kullanımı ve etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir grup fen lisesi ögrencisine verilen insani degerler egitiminin insani degerler ölçegi ile sinanmasi. Yayimlanmamis doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Dogan, B. & Robin, B. (2008). Implementation of digital storytelling in the classroom by teachers trained in a digital storytelling workshop. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 1, 902-907.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi Yapılandırmacı Bir yaklaşım. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Doyle, D. P. (1997). Education and character: A conservative view. Phi Delta Kappan, 440-443. Ergün, M. (2010). Estetik (Sanat Felsefesi). Felsefeye Giriş (Estetik), 1-1.
  • Farmer, L. (2004). Using technology for storytelling: Tools for children. New review of children's literature and librarianship, 10(2), 155-168.
  • Figa, E. (2004). The virtualization of stories and storytelling. Storytelling Magazine, 16(2), 34-36.
  • Gergen, K. J. (2005). Narrative, moral identity, and historical consciousness. Narration, Identity And Historical Consciousness, 99-119.
  • Haydon, G. (1999). 15. The moral development of society. Journal of Philosophy of Education, 33(1), 145-152.
  • Hunter, C. & Eder, D. (2010). The role of storytelling in understanding children's moral/ethic decisionmaking. Multicultural Perspectives, 12(4), 223-228.
  • Hwa, S. P. (2007) Integrating Multimedia Technology into Moral Education.
  • İnceelli, A. (2005). Dijital hikaye anlatımının bileşenleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3, 132-142.
  • İşcan, C. D. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Jakes, D. (2006). Standards-proof your digital storytelling efforts. TechLearning, March 2006.
  • Jakes, D. S. & Brennan, J. (2005). Capturing stories, capturing lives: An introduction to digital storytelling.
  • John, E. P. S. (1918). Stories and Story-telling in Moral and Religious Education.
  • https://web.archive.org/web/*/http://www.netwalk.com/~glennk/other.htm (19 Nisan 2015 tarihinde erişilmiştir).
  • Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kawther, K. & Nagla, E. (2014). Effects of electronically supported animated stories on education and educational values for orphans. In The Eastern Province (Saudi Arabia). Ovidius university annals, series physical education & sport/science, movement & health, 14(2).
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye'de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kolaç, E. (2010). Hacı Bektaş Velî Mevlana ve Yunus felsefesiyle Türkçe derslerinde değerler ve hoşgörü eğitimi. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, (55).
  • Kuçuradi, İ. (1998). İnsan ve değerleri. Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Leming, J. S. (2000). Tell me a story: An evaluation of a literature-based character education programme. Journal of Moral Education, 29(4), 413-427.Lewis, C. S. (n.d.). Quotationspage.com'dan 9 Haziran 2015 tarihinde erişilmiştir. (http://www.quotationspage.com/quote/37802.html)
  • Martin, M. (2007). Ethics education: The cornerstone of foundational behaviors of professional practice. Athletic Therapy Today.
  • MEB. (2011) . Değerler Eğitimi Yönergesi. Eylül 2011. (mebk12.meb.gov.tr.)
  • Narvaez, D. (2002). Does reading moral stories build character?. Educational Psychology Review, 14(2), 155-171.
  • Nordengren, F. (1999). Multimedia, photojournalism and the web. https://web.archive.org/web/20050209032012/http://contentious.com/articles/V2/2-2/qa2-2.html#goal (21 Temmuz 2015 tarihinde erişilmiştir).
  • Okin, S. M. & Reich, R. (1999). Families and schools as compensating agents in moral development for a multicultural society. Journal of moral education, 28(3), 283-298.
  • Oppermann, M. (2008). Digital storytelling and American Studies critical trajectories from the emotional to the epistemological. Arts and Humanities in Higher Education, 7(2), 171-187.
  • Osler, A. & Zhu, J. (2011). Narratives in teaching and research for justice and human rights. Education, Citizenship and Social Justice, 6(3), 223-235.
  • Rahim, H. & Rahiem, M. D. H. (2012). The use of stories as moral education for young children. International Journal of Social Science and Humanity, 2(6), 454.
  • Raven, J. & O'Donnell, K. (2010). Using digital storytelling to build a sense of national identity amongst Emirati students. Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, 3(3), 201-217.
  • Robb, B. (1998). What is values education-and so what. The Journal of Values Education, 1, 1-11.
  • Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 1, 709-716).
  • Robin, B. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into practice, 47(3), 220-228.
  • Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational technology research and development, 56(4), 487-506.
  • Sanchez, T. (2005). The story of the Boston massacre: A storytelling opportunity for character education. The Social Studies, 96(6), 265-269.
  • Sanchez, T. R. (1998a). Using stories about heroes To teach values. ERIC Digest.
  • Sanchez, T. R. (1998b). Heroes, Values, and Transcending Time: Using Trade Books To Teach Values.
  • Sanchez, T., Zam, G. & Lambert, J. (2009). Story-telling as an effective strategy in teaching character education in middle grade social studies. Journal For The Liberal Arts And Sciences, 13(2).
  • Sandlos, J. (1998). The storied curriculum: Oral narrative, ethics, and environmental education. The Journal of Environmental Education, 30(1), 5-9.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Suwardy, T., Pan, G. & Seow, P. S. (2013). Using digital storytelling to engage student learning. Accounting Education, 22(2), 109-124.
  • Şahin, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının değerler eğitimi öz-yeterliliklerinin incelenmesi.
  • Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Tappan, M. B. (1998). Moral education in the zone of proximal development. Journal of Moral Education, 27(2), 141-160.
  • Verducci, S. (2014). Introduction: Narratives in Ethics of Education. Studies in Philosophy and Education, 33(6), 575- 585.
  • Wilson, J. Q. (1994). Tales of virtue. Commentary-New York-American Jewish Committee, 97, 30-30.
  • Woodhouse, J. (2008). Story-telling: A telling approach in healthcare education. Xu, Y., Park, H. & Baek, Y. (2011). A new approach toward digital storytelling: An activity focused on writing selfefficacy in a virtual learning environment. Journal of Educational Technology & Society, 14(4), 181-191.
  • Yel, S., Aladağ, S. (2009). Sosyal Bilgilerde Değerler Öğretimi. (Editör: Mustafa Safran). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yuksel, P., Robin, B. & McNeil, S. (2011, March). Educational uses of digital storytelling all around the world. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 1, 1264-1271).
  • Yüksel, P. (2011). Using Digital Storytelling In Early Childhood Education: A Phenomenological Study Of Teachers' Experiences. Unpublished Doctoral dissertation, Middle East Technical University, Ankara.
APA Yürük S, Atıcı B (2017). Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi. , 56 - 74.
Chicago Yürük Süleyman E.,Atıcı Bünyamin Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi. (2017): 56 - 74.
MLA Yürük Süleyman E.,Atıcı Bünyamin Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi. , 2017, ss.56 - 74.
AMA Yürük S,Atıcı B Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi. . 2017; 56 - 74.
Vancouver Yürük S,Atıcı B Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi. . 2017; 56 - 74.
IEEE Yürük S,Atıcı B "Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi." , ss.56 - 74, 2017.
ISNAD Yürük, Süleyman E. - Atıcı, Bünyamin. "Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi". (2017), 56-74.
APA Yürük S, Atıcı B (2017). Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 56 - 74.
Chicago Yürük Süleyman E.,Atıcı Bünyamin Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.1 (2017): 56 - 74.
MLA Yürük Süleyman E.,Atıcı Bünyamin Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.1, 2017, ss.56 - 74.
AMA Yürük S,Atıcı B Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(1): 56 - 74.
Vancouver Yürük S,Atıcı B Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(1): 56 - 74.
IEEE Yürük S,Atıcı B "Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi." Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.56 - 74, 2017.
ISNAD Yürük, Süleyman E. - Atıcı, Bünyamin. "Dijital Öykü Temelli Değerler Eğitimi Materyallerinin Öğrencilerin Değer Kazanımına Etkisi". Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/1 (2017), 56-74.